Jump to content

Elmek 6,35 luftgevær- noen som vet mer om dette?


Goat

Recommended Posts

Ble så vidt jeg husker solgt ett slikt på en auksjon i usa for noen år siden for en meget stor sum, auksjonsfirmaet hevdet at geværet var østeuropeisk. Men -- det er nok ikke amerikanske priser i Norge, her vil prisen ligge på ca. 800 - 1200.- kroner alt avhengig av stand, kanskje noe mer på en nettauksjon hvis du legger inn gode bilder og en god beskrivelse. Det finnes en god del av disse rundt om her hjemme, og jeg har også noen stykker stående i bua.

M.v.h. Einstoing.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...
  • 2 weeks later...

jeg har to. Et makan som på bildet og et forniklet med ladearm av messing og den armen er dessverre knekt. Verdien tror jeg ikke er all verden her hjemme hvor det står noen rundt om enda men for utenlandske samlere kan de sikkert være verdt det en er villig til og betale for et relativt sjeldent norskprodusert luftvåpen. Jeg kommer nok til og beholde mine lell om de må ta opp plass i et fg-godkjent skap :roll:

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ser for meg ut som om det er samme mann som har startet begge trådene... Keld, en dansk luftvåpensamler. Han kontaktet meg for å forsøke å kjøpe noen av Elmek'ene mine for endel år tilbake.

Om man ser på dateringen av tråden du lenker til, og den jeg lenker til, ser det ut som om han har snakket med familien til Raastad, som produserte disse, og deretter endret mening om produksjonsland når han ble kjent med hvor og når de faktisk var produsert.

Link to comment
Share on other sites

Noe av forvirringen kan kanskje ha opphav i at ganske like geværer har blitt laget under forskjellige navn: Elmek, Roja, Cunox.

Hvor de enkelte er produsert tør ikke jeg spekulere i, ei heller om de er laget av samme produsent.

 

http://www.network54.com/Forum/681456/m ... nox+junior" target="_blank

 

http://www.network54.com/Forum/681456/m ... 9728/Cunox" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Slik teknisk sett er vel disse gamle ved kjøp/salg registreringspliktige?

Fluksens krav om skap og tjofaderittan...men hvordan stiller det seg ved luffer ervervet før den nye våpenloven som ikke er registrert? Det er gratis og frivillig etterregistrering vet jeg, men de som ikke er registrert må således være lovlig å oppbevare utenfor skapet...om jeg tolker loven rett er det jo bare registrerte våpen/registreringspliktige som må inn i skap.

Kan være jeg er på jordet...til og med feil jorde, men pytt, bor da på landet.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Mine luftbørser i 22 og 6'35 er låst inne. Ikke at de er registrerte men de er ervervet lenge før det kravet kom og heller ikke brukbare på noe vis annet enn affeksjonsverdi og pynt... men skulle de bli stjålet fra heimen og jurist hadde gått seg på at de var oppbevart utenfor fg godkjent skap så hadde han driti lårtjukt i at børsene var stjålet og heller nyttet anledningen til å renske meg for jaktvåpen og konkurranse våpen for det hadde vært enklere enn å få straffet en kjeltring.

Link to comment
Share on other sites

Forskrftens Kapittel 16. Privat oppbevaring av skytevåpen, våpendeler og ammunisjon:

 

§ 78.Krav til sikker oppbevaring

Den som innehar skytevåpen, våpendeler eller ammunisjon, skal oppbevare gjenstandene slik at uvedkommende ikke får adgang til dem. Eier og innehaver av skytevåpen skal påse at våpenet er tomt for ammunisjon under oppbevaring.

Uregistrerte hagler som er lovlig ervervet før 1. oktober 1990 regnes i kapittelet her som registreringspliktige våpen og skytevåpen.

 

§ 79.Krav om FG-godkjent verdioppbevaringsenhet og FG-godkjent innbruddsalarm

Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap (Forsikringsselskapenes Godkjennelsesnevnd) eller i skap med et høyere sikkerhetsnivå, jf. «Forsikringsselskapenes bestemmelser vedrørende prøving og godkjennelse av sikkerhetsskap» (1985).

Med FG-godkjent sikkerhetsskap eller skap med høyere sikkerhetsnivå menes skap som er godkjent etter Norsk Standard NS-5089, INSTA-610 eller NS-EN-1143-1. Med vital del menes sluttstykke, låsekasse eller pipe. For våpen som lades ved at våpenet brekkes, regnes pipe, forskjefte eller kolbe med avtrekkermekanisme som vital del. For enkeltløpede hagler som lades ved at våpenet brekkes, regnes ikke forskjefte som vital del. Med vital del på pistol regnes våpenets rammestykke, pipe eller sleide/sluttstykke. Med vital del på revolver regnes rammestykke, pipe eller sylinder/tønne.

Er det registrert flere enn 25 registreringspliktige våpen, uansett type, i samme husstand (boenhet), skal oppbevaringsstedet være beskyttet av FG-godkjent innbruddsalarmanlegg med overføring til døgnbemannet alarmstasjon som med egne vektere, eller etter avtale med enkeltpersoner eller foretak, kan sikre at det blir foretatt utrykning ved alarm. Politimesteren kan dispensere fra kravet til alarm til døgnbemannet alarmsentral dersom særlige grunner foreligger.

Krav om FG-godkjent sikkerhetsskap kan frafalles hvis våpnene oppbevares i eget våpenrom som er forhåndsgodkjent av politiet. For at våpenrommet kan godkjennes skal vegg, tak og gulv være laget av materialer med styrke mot gjennomtrengning som tilsvarer minst 20 cm murt Leca. Dør(er) skal være godkjent etter Norsk Standard NS-3170, 1. utgave januar 1992, klasse 3 eller 4, eller senere utgave. Rommet skal være uten vindu. Politiet kan gi tillatelse til at ammunisjon kan oppbevares sammen med våpen i våpenrom.

Det er ikke tillatt å oppbevare registreringspliktige skytevåpen i ubebodd hytte, hus eller lignende. Eiers eller innehavers bolig regnes som bebodd også ved lengre fravær.

Ved midlertidig oppbevaring av våpen som medbringes i forbindelse med jakt eller konkurranse, hvor det ikke er mulig å oppbevare våpenet i henhold til ovennevnte regler, skal våpenet oppbevares under forsvarlig tilsyn. Våpenet kan midlertidig forlates uten tilsyn hvis en vital del medtas og oppbevares under tilsyn.

Politiet kan gi særlige pålegg om oppbevaring av våpen.

 

Forskriften nevner altså spesifikt lovlig uregistrerte hagler, og sier at disse skal oppbevares som andre registreringspliktige våpen,

men den omtaler ikke lovlig uregistrerte luftvåpen...

 

Og så kommer de lokale OG sentrale mer eller mindre amatørmessige tolkningene...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...