Jump to content

Rimelig luftvåpen til trening - flerskudd og single action


PraktiskCTR

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg har blitt skikkelig bitt av hurtigskytings-dilla, og ønsker å kunne trene litt hjemme. Er dermed på jakt etter en luftpistol med følgende kvaliteter:

 

- 5 skudds magasin (eller mer), 4.5 mm pellets

- semi-auto, med et OK single action avtrekk

- nøyaktig nok på 10 meter til at jeg faktisk får utbytte av treningen og kan sammenligne scores med hurtigskytingen.

- trykkluft eller CO2, ingen formening om hva som er best her.

 

Drømmen er en Steyr LP-50 Compact, men denne koster bortimot 15.000 og blir dermed uforsvarlig dyr for øyeblikket.

 

Finnes det noen rimeligere alternativ til denne? Gjerne ned i 5000 kroners klassen.

Link to comment
Share on other sites

Kjøpte selv en Steyr Lp50 Compact brukt i våres, denne kan tryggt anbefales, til å være luftpistol veldig gøy, selv om den kos,ter en del. Ligger en "nybrukt" på finn til 14000, nye ligger de på ca 18.

Sto og holdt i en ny LP50 C hos Børselars sist fredag, på den prislappen sto det 21000 :winke1: . Finner ingen LP50 C på finn.....link??

Link to comment
Share on other sites

21.000?? Shit... må da gå ann å lage et slikt våpen billigere enn det...

 

"Alle" luftvåpen i den klassen (LP50) koster tett oppunder 20.000,- Morini koster vel 24.000,- (?)

Har ingen kjennskap til Drulov, men Steyr LP50 er den eneste 5-skudd pistolen jeg vet om. Resten er singleskudd

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale komprimert luft på 5-skuddsvåpen over CO2.

 

CO2 kan oppføre seg annerledes når det er kaldt, det kan ta lengre tid før den går over fra flytende til gassform når temperaturen er lav, og dette kan fort påvirke et flerskuddsvåpen dersom man skyter skuddene rett etter hverandre.

 

Legg ut ønskes kjøpt-annonser her og på finn.no etter en LP50 Compact og se hva som dukker opp. Har inntrykk av at mange har slike pistoler liggende uten å annonsere dem aktivt. Jeg vet om nyere våpen som har gått for rundt 12.000,-

Link to comment
Share on other sites

Det eneste alternativet jeg kjenner i den prisklassen er en Twinmaster. Jeg har en liggende, den er for så vidt grei- god presisjon og dubleaction omtrent som en utunet Colt K.C....Bra morrofaktor, rimelig god på enkeltskudd med manuelt spent hane. Men en får som regel hva en betaler for- den kan selvfølgelig ikke måle seg med et våpen til 4-5x prisen.

Link to comment
Share on other sites

Vil anbefale komprimert luft på 5-skuddsvåpen over CO2.

 

CO2 kan oppføre seg annerledes når det er kaldt, det kan ta lengre tid før den går over fra flytende til gassform når temperaturen er lav, og dette kan fort påvirke et flerskuddsvåpen dersom man skyter skuddene rett etter hverandre.

 

-

 

Er mye "kan" i "tror" i din kommentar.

 

Er vel ingen som skyter ute i kulda med et konkuransevåpen, så den kommentaren din er bare vås.

 

Har aldri vært et problem at flytende co2 går kjapt over til gassform, prøv et slikt våpen før du uttaler deg om noe du tydligvis ikke har peiling på !!

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen som skyter ute i kulda med et konkuransevåpen, så den kommentaren din er bare vås.

 

Det var da voldsomt. Jeg har mye erfaring med CO2 både på luftvåpen og paintball, og vet nøyaktig hva jeg snakker om.

 

Etter mange år som konkurranseskytter vet jeg veldig godt hvilken temperatur man ofte møter på innendørs skytebaner, enten det er gamle tilfluktsrom, tunneller, eller lagerbygninger. Den verste innendørsbanen jeg har vært på hadde 4 grader, mener jeg. Da kan man godt begynne å merke slike problemer

Link to comment
Share on other sites

At CO2 våpen er følsomme for kulde, og for rask skyting er ikke noe nytt, det må vel kunne kalles velkjent. Damptrykket av CO2 er omtrent 55 bar ved 20°C, og nede i 35 ved 0°C. Fordampingen som finner sted fra flytende CO2 for å opprettholde trykket i patronen på damptrykket bruker varme, og patronen avkjøes for hvert skudd - det tar tid å varme den opp igjen - på den måten faller trykker både pga redusert mengde og redusert temperatur, spesielt ved hurtigskyting. Alle som har hatt CO2 våpen med magasin vet at de blir "daffe" etter noen skudd, for så å komme seg igjen.

 

 

fig-040.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

Er vel ingen som skyter ute i kulda med et konkuransevåpen, så den kommentaren din er bare vås.

 

Har aldri vært et problem at flytende co2 går kjapt over til gassform, prøv et slikt våpen før du uttaler deg om noe du tydligvis ikke har peiling på !!

 

Ganske tydelig utifra det sleivete svaret ditt at du ikke har skutt med et hurtigrepeterende co2-våpen ved lavere temperaturer.

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare ved hurtigskyting at CO2 taper hastighet i lave temperaturer. Det er velkjent for alle som bruker CO2 våpen. Hastighet og kapasitet synker i takt med gradestokken, dette er et av de sjeldne områdene der teori og praksis faktisk stemmer 8) .

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...