Jump to content

våpenkort for ammokjøp 5,5mm til luft?


Bullmastiffen

Recommended Posts

prøvde i dag å kjøpe ei pakke luftgeværkuler til et eldgammelt luftgevær jeg fikk av fatter for minst 12-14år siden.

Dette er ikke registrert, jeg overtok dette før regplikt.

 

Problemet dukket i dag opp når det skulle handles ammunisjon, for da måtte jeg iflg. betjeningen ha våpenkort (var flere bortom av de som jobbet der, og alle mente akkurat det samme, og i tillegg at dette var noe jeg burde vite).

Jeg prøvde å forklare at dette har jeg hatt siden før det ble registreringspliktig, og at jeg hadde kort på andre våpen (17hmr, 22lr, 38, 9mm, 12kal. 308 og 44mag) og at han fikk kalle det kule til kaliber 22LR om det var vanskelig for han å selge uten at jeg hadde kort, men NEIDA, det var ikke mulig......

 

 

så da er spørsmålet er det faktisk KUN uregistrete hagler man kan kjøpe ammo til uten å ha våpenkort?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i likhet med uregistrerte lovlige hagler ikke hørt om etterregistrering av 5,5mm luftvåpen.

Om så ikke har hvert så kan de ikke forlange våpenkort på lik linje som ved kjøp at hagleammo til uregistrert hagle.

 

For ordens skyld så kan ikke forhandlerne kreve våpenkort for salg av hagleammo dersom kjøper kan fremlegg dokumentasjon for betalt jegeravgift. Kan men kjøper ikke fremvise slik dokumentasjon må våpenkort fremlegges.

Link to comment
Share on other sites

Å jodda, de kan...hvis de vil[WINKING FACE] Ta en tur på xxl, så finner man fort ut av slik.

 

@OleJan

Så enkelt er det ikke... Regplikt for større enn 4,5mm kom i 2009. Det er heller ikke, som nevnt over her, vært snakk om etterregistrering av luffer kjøpt før 2009. Derfor blir det noe pussig at man blir nektet å kjøpe kuler...utenom på xxl, så klart[sMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND TIGHTLY-CLOSED EYES]

Link to comment
Share on other sites

Forutsatt at man var gammel nok til å lovlig eie uregistrert 5,5/hagle før regelendring inntraff.. Noe som ikke kommer frem her..

Har forøvrig fint lite med xxl å gjøre og har runda 40, så anser meg som voksen dog ingen ekspert.. :mrgreen:

Edit: ser at han fikk den for lenge siden av sin far så da tar jeg den på min kappe...

Link to comment
Share on other sites

For ordens skyld så kan ikke forhandlerne kreve våpenkort for salg av hagleammo dersom kjøper kan fremlegg dokumentasjon for betalt jegeravgift. Kan men kjøper ikke fremvise slik dokumentasjon må våpenkort fremlegges.

 

 

Ikke fullt så enkelt. Det er KUN for uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 som man kan erverve ammo med jegeravgiftskort, ikke en generell tillatelse.

 

 

Ved fremvisning av gyldig våpenkort og legitimasjon, kan innehaver erverve ammunisjon av forhandler til våpen oppført i våpenkortet.

For å erverve ammunisjon til lovlig uregistrerte hagler ervervet før 1. oktober 1990 skal det fremvises våpenkort på andre våpen eller gyldig jegeravgiftskort.

Link to comment
Share on other sites

bare sånn for å unngå misforståelser så står det at jeg er født i 1986 i passet mitt, og håret bekrefter den alderen da det faller av :)

(Føler meg ikke så "gammel" )

 

Fikk dette luftgeværet for mange herrens år siden så det var ikke regpliktig når jeg overtok dette.

 

det skal også sies at det var 3 stykk ekspeditører bortom og alle hadde samme oppfatning av loven 5,5mm er vist strengere enn hagle det, en kompis fikk i samme butikken kjøpt hagleammo til sin lovlig uregistrerte hagle med et jegeravgiftskort som gikk ut det året jeg fylte 18!!

Link to comment
Share on other sites

Dette var mye frem og tilbake Raymond.

Stikk innom nærmeste politi eller lensmanskontor og forklar problemet, og be de skrive ut en rekvisisjon slik vi måtte hente i eldre dager.

Så stikker du innom og kjøper noen esker med potter så har du i overskuelig fremtid.

Link to comment
Share on other sites

Skal også sies at alle våpensjapper velger selv om di vil selge ammunisjon til deg. Di kan selv sette internregler på at di ikke selger slik ammunisjon til noen uten våpenkort. Det samme kan butikkene også gjøre på hagle ammunisjon selvom kjøper ervervet hagla før 1990 eller hvordan den regelen der lyder. Er selv også 86 model, så har ikke hatt bruk for den delen av regelverket...

 

Butikkene velger selv hvem di vil selge ammunisjon til. Så da får man bare "stemme med lommeboka" som det kalles....

Link to comment
Share on other sites

Jeg har i likhet med uregistrerte lovlige hagler ikke hørt om etterregistrering av 5,5mm luftvåpen.

Om så ikke har hvert så kan de ikke forlange våpenkort på lik linje som ved kjøp at hagleammo til uregistrert hagle.

 

For ordens skyld så kan ikke forhandlerne kreve våpenkort for salg av hagleammo dersom kjøper kan fremlegg dokumentasjon for betalt jegeravgift. Kan men kjøper ikke fremvise slik dokumentasjon må våpenkort fremlegges.

 

Men visst du er gammel nok til å ha ervervet en uregistrert hagle før 1990, men ikke er jeger og allikevel skal drive med lerdue skyting. Hvordan skal man da få kjøpt lerdue ammo?

Link to comment
Share on other sites

En enkel måte å løse "problemet" på er å registrere luffa.

Da den er ervervet før 2009 skriver du Etterregistrering av luftvåpen ervervet før 1/7-2009

og vipps er registreringen gratis.

Vanlig gebyr på luft er kvart gebyr, altså 215.- men i dette tilfellet blir det gratis.

Luffa plager heller ikke "garderoben" men det skal låses inn.

Link to comment
Share on other sites

jau det er en 5,5/.22 gammel Slavia, (fra en gang på slutten av 70 begynnelsen av 80 tallet)

Ikke pen, ikke rustfri, og ikke brukbar......

Og ikke er gubben dau enda heller, så ikke akkurat noen affeksjonsverdi i den heller, så den får stå å samle støv til jeg finner ut at jeg vil gjøre noe med den, nå fikk jeg testa at den virker, og at den har elendig pressisjon, så kanskje jeg skal forske videre ved en senere anledning!

Link to comment
Share on other sites

Den børsen bør tas vare på, med respekt. Ikke mange slike rundt om kring. Om den går dårlig etter flere tiår nedstøving, er ikke nødvendigvis det så rart. Start med å rengjøre løpet.

Og utprøv forskjellig amu.

Ang problemene med amu.kjøp, tolkes dette helt feil i noen butikker. Gjelder det i dette tilfellet samme butikk som jeg antar, har generell ekspeditør tidvis samme våpenkunnskap som en person fra Hawaii har om fjellskibruk i Norge.

Vet jo ikke hvordan du har gått frem her, men 5.5 luftvåpen har ikke lisenspålagt amu.erhverv.

Det er selve våpenet som kreves registrert, etter juni 2009. Da følger med rett til å kjøpe kuler når erhvervet før den dato. Og ingen direktiv /forbud er gitt heller, etter den dato.

Link to comment
Share on other sites

Men visst du er gammel nok til å ha ervervet en uregistrert hagle før 1990, men ikke er jeger og allikevel skal drive med lerdue skyting. Hvordan skal man da få kjøpt lerdue ammo?

 

Tenker du i organisert eller privat regi?

 

Tenker i privat regi som "koseskyting" :D

Link to comment
Share on other sites

Jeg er en av de som ikke er så begeistret for uregistrerte våpen i Norge.

Man kan mene hva man vill, når det gjelder skytevåpen, amunisjon og krutt for hjemmelading, og restriksjoner på dette. Det bør nok være et regulerende regelverk på slike ting.

 

Men her snakker vi om prosjektiler. Og enten det er til luftvåpen eller skytevåpen, så er det ingen grunn til å ha restriksjoner på kjøp/salg av prosjektiler. Dette er noe hvem som helst kan lage selv med ei støpetang eller en liten dreiebenk. Og det har overhodet ingen innvirkning på samfunnssikkerheten hvorvidt det er restriksjoner på dette eller ikke.

 

Det at prosjektiler er underlagt salgrestriksjoner er kun en, av flere ting i våpenlovgivningen, som er direkte flaut å ha stående i regelverket.

Link to comment
Share on other sites

Nå er det vel slik at mye presses, luftvåpenkuler med unntak av enkelte jaktvarianter er ganske tynnvegga saker og da skjørtet på kula blåses opp når skuddet går vil ulik veggtykkelse på skjørtet få kula til å endre retning. Dette er et relativt stort problem på enkelte kraftige luftvåpen da mye av kjøpeammo er for dårlig og gir deretter lusen presisjon.

 

Å støpe luftkuler selv høres ut som en usedvanlig dårlig ide.

Jeg har selv en .22 pcp gevær og det er ubrukelig med en del fabrikkammo.

Med riktige kuler fra typisk Daystate, H&N etc samler den kvalmt bra på typisk 50-80m og gjerne

hele magasinet i samme hullet. Med andre typer bly er man utover hele skiva.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...