Jump to content

Minimum 40cm løpslengde også for luftgevær .22?


frisken

Recommended Posts

Våpenlovens §1 sier " Med skytevåpen forstås i denne lov: a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler..."

 

Våpenforskriftens §2 sier: "... Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm..."

 

Så du må nok forholde deg til dette når det gjelder luftgeværet ditt også.

 

B

Link to comment
Share on other sites

Herregud, krav til våpenskap for luftgevær. :shock: Hvor skal det ende? Bæretillatele på sprettert?

 

Sorry ot men nå synes jeg byråkratiet tar overhånd.

Vet snart ikke om jeg skal le eller grine.

Synes det er på tide å sette en grense for hva som egentlig kan defineres som våpen. "Les farlige våpen"

Unger i dag kan jo ikke leke med ertepistol (og gud forby en softgun) engang uten at en grinete nabo hiver seg på telefon

og ringer kripos.

 

Skjønner jeg begynner å dra på åra, da vi som unger lekte cowboy og indianer med overnevnte "våpen" 8)

Link to comment
Share on other sites

Slapp av. Forskriften sier følgende:

"Alle registreringspliktige våpen eller en vital del av våpnene skal oppbevares i FG-godkjent sikkerhetsskap" (min utheving)

Mao gjelder ikke kravet om våpenskap for luftvåpen.

 

Når det gjelder løpslengde blir det litt ullent siden det ikke er noen søknadsplikt for 4,5mm våpen. Om våpenet er pistol eller rifle kan da ikke spille noen rolle, eneste problemet er at rifler defineres som tohåndsvåpen (med skulderstøtte) med min. 400mm løp/840mm totallengde mens håndvåpen defineres som etthåndsvåpen. Hvordan man definerer tohåndsvåpen med løp/totallengde under kravet står det ingenting om.

For 4,5mm luftvåpen vil jeg anta at det ikke spiller noen rolle, men dette kan muligens bli et problem for grovere våpen som krever tillatelse.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 years later...

Man søker & finner overskrift som passet ihvertfall. Bestillte en HW97KT i 5.5mm og fikk telefon i dag fra butikken om at den ikke kunne leveres pga for kort løpslengde ifølge rundskriv fra pod.

 

Paragrafryttere :cry:

 

Søylen lovte dog å gå en runde med øvrigheta for å få levert.

 

Hvilke 5.5 mm underspenner eller sidespenner fjørluftbørser til trening har 40 cm eller mere løpslengde og har god kvalitet?

Link to comment
Share on other sites

Våpenlovens §1 sier " Med skytevåpen forstås i denne lov: a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler..."

 

Våpenforskriftens §2 sier: "... Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm..."

 

Så du må nok forholde deg til dette når det gjelder luftgeværet ditt også.

 

B

 

Nei, du viser definisjonen av skytevåpen, og så kravet til rifle...

b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning, og

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Er det registreringsplikt på våpenet, eller er det bare krav til vandels- og bakgrunnssjekk av kjøper?
Så når jeg først har det kan jeg gi det bort til hvem som helst og politiet kan ikke si noe fordi det ikke er registrert noe sted?

 

Virker i så fall noe snodig...

 

Sikker på at du ikke blander sammen med at det ikke er noe behovskrav?

Link to comment
Share on other sites

§23 https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2009-06-25-904 sier noe om erverv av grovere luftvåpen enn 4,5 mm.

Luftvåpen med kaliber over 4.5 mm er altså registreringspliktige, men uten behovskrav.

 

Ellers så kan jeg ikke finne i forskrift og lov at løpslengde og totallengde skal gjelde luftvåpen.

Hjemmelsrekken er Våpenloven §1 første ledd pkt a og Våpenforskriften §2 første ledd.

Link to comment
Share on other sites

Våpenlovens §1 definerer hva ett våpen er.

Forskriftens §2 sier noe om type skytevåpen og lengde. Der står det presisert at rifle skal ha: riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning

 

Da luftvåpen ikke benytter patroner så kan ikke denne paragrafen brukes til å si at luftvåpen skal ha en minimumslengde.

Link to comment
Share on other sites

Feil.

 

"Med skytevåpen forstås i denne lov:

a. våpen som med ladning av krutt eller annet drivmiddel, eller ved en mekanisk innretning kan skyte ut kuler, hagl eller andre prosjektiler,"

og

 

"Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm."

 

kan bare ved ønskedrøm ansees å ikke gjelde luftvåpen.

Link to comment
Share on other sites

Og for oss som ikke snakker flytende lovsk, står det om registreringsplikt nederst på side 54 i våpenrundskrivet. Som jo er å regne som lov, selv om det ikke er utformet av lovgivende makt.

 

Og, i samme ånd, kan man si at siden det er den samme instans som de facto sitter på fasiten, så skal jeg bli meget overrasket om en anmodning om avklaring medfører noe som helst annet resultat enn at lengdekravene skal overholdes. Vi kan jo ikke ha noe som er utenfor boksen.

 

Wheelgunner, nå ror du litt. Den første paragrafen vil jo også dekke pistoler, som jo helt klart ikke er langvåpen...

Link to comment
Share on other sites

"Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm."

I tillegg skal b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning

 

 

Ta med hele :wink:

Link to comment
Share on other sites

At luftvåpen over 4.5mm er registreringspliktige vet jeg, men at løpslengde skulle være kritisk det er over min fatteevne ja. Hadde jo en fin og presis HW97KT men solgte tilbake til tidligere eier... men ny skal jeg ha!

 

Er det en mulighet å "dra en Alm's" å bestille med en fastlodda lyddemper for å komme rundt kravet om løpslengde?

Link to comment
Share on other sites

Løpslengder på fjærluftgevær bør egentlig inn i forskrift eller lov. Min mening er at disse burde kunne sees som unntak fordi mekanismene ofte er veldig lange, gjerne tre ganger så lange som kruttvåpenmekanismer, og pipene ofte er korte.

 

Hadde vel egentlig vært en fordel om man så på totallengde på fjærvåpen, fremfor løpslengde.

Link to comment
Share on other sites

greit med noen reguleringer av luft gevær. Noen av dem begynner å bli rimelig kraftige.

Men 4.5mm til 5.5mm burde være ok uten registrering og uansett form og farge.

 

Jakt og skadedyr bekjempelse med luftgevær burde ha vært tillatt også.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å se for meg luftvåpen som kombinerer ekstrem kraft med en utforming som gjør det vanskelig å definere med dagens "pistol/rifle"-system. Men mulig det finnes.

 

Og med ekstrem kraft mener jeg noe som er markant kraftigere enn en 861mm pcp-børse som man i dag kan kjøpe fritt i 4,5mm uten andre spørsmål enn om man er myndig. Er du over 25 spør man antagelig ikke om det engang.

Link to comment
Share on other sites

Herregud, krav til våpenskap for luftgevær. :shock: Hvor skal det ende? Bæretillatele på sprettert?

 

§ 9.Forbud mot våpen eller lignende som ikke faller innenfor våpenloven § 1

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha elektrosjokkvåpen, pepperspray og andre selvforsvarsmidler med tilsvarende virkning, springkniver, batangakniver, stiletter, slåsshansker, batonger, karatepinner, kastestjerner, blåserør for utskyting av piler eller andre gjenstander, spretterter eller andre tilsvarende særlig farlige gjenstander uten aktverdig formål og som fremstår som voldsprodukter.

Denne bestemmelsen gjelder ikke for våpen som er bestemt for eller tilhører politiet eller Forsvaret.

Det er forbudt å erverve, eie eller inneha armbrøst uten tillatelse fra politimesteren. Det kan gis tillatelse til å erverve, eie og inneha armbrøst når vedkommende oppfyller kravene nevnt i § 10. Dette ledd gjelder ikke armbrøst ervervet før 1. januar 1993.

Politimesteren kan dispensere fra forbudet i første ledd dersom særlige grunner foreligger.

 

bæretillatese på sprettert er nok bare å glemme..er jo strengt forbudt å eie en 8)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sprettert er kun forbudt når den er såpass kraftig at den går fra å være et leketøy til et mulig våpen. Fiskebutikker selger sprettert lovlig til å meite et område med (skyte mark i vannet rundt duppen/bruket :)

Det finnes spretterter som har mer futt enn en 9mm, og det er nok den typen som er forbudt :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har vanskelig for å se for meg luftvåpen som kombinerer ekstrem kraft med en utforming som gjør det vanskelig å definere med dagens "pistol/rifle"-system. Men mulig det finnes.

Så du er ikke klar over, at det finnes luftvåpen som blir brukt på storviltjakt med godt resultat? :) Det finnes kraftige bl.a. i 9 mm og med større dim.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men om du leser resten av setningen så ser du at der er mer der.

 

Jeg er villig til å vedde et ritz-kjeks på at samtlige videoer du finner der man jakter store dyr med luftvåpen vil vise et våpen som vil kunne kalles "rifle" uten at man trenger å anstrenge fantasien så veldig.

Link to comment
Share on other sites

Joda, men om du leser resten av setningen så ser du at der er mer der.

Vet ikke helt hva du mener med den siste del, av den første setningen. Dette om luftvåpen er farlige, er jo også et sidespor til løpslende.

 

Men et luftvåpen, er vel et luftvåpen når det blir drevet av luft! Uansett oppbygging og utseende. :) Fikk lyst til å nevne dette da både du og noen andre, gir utrykk for at luftvåpen ikke er farlige. Selv luftvåpen i kal. 22 er effektivt jaktvåpen og blir brukt på vilt i mange land, bl.a. England. Så det er en god grunn til, at registreringsplikt ble inntatt i Våpenloven på 60, eller 70-tallet.

Link to comment
Share on other sites

Det vil interessere meg meget om du kan peke på hvor jeg skriver noe som kan tolkes i retning av at "luftvåpen ikke er farlige".

 

Posten du først kommenterte på, handler om hvordan et våpen vil passe inn i den klassifiseringen vi opererer med i norsk forvaltning. At du dro ut den tolkningen du gjorde, betyr bare at du skrev et svar til en setning du - som du jo selv skriver - bare forstår halvparten av...

Link to comment
Share on other sites

Unødvendig uenighet.

 

Luftvåpen har hatt en rasende utvikling fra ca 1980 tallet og utover. for eksempel: Kaliber .22 ble mer tilgjengelig, kraftigere fjærgevær, samt PCP ble etter hvert mer tilbudt (trykkluft). Info. som nok har gått noe forbi selv de som er familiær med Kragen ell Hagla.. Trykkluftgevær kan om det konstrueres massivt nok, felle Elg, med grovt kaliber. Men stikkordet er kraftkilden. Mtp etthåndsvåpen; blir det i minste laget til å være førstevalg for større energianslag. Åkkesom, løpslengde har slik sett mindre å bety.

 

Det kan være greit å ta med, at større kaliber/løp i et luftgevær, alltid generer større kraft. Selv om kraftkilden er den samme. Så for eksempel i England der lisenskravet er 12Fpe/200 meter per/sek., gjøres fjæren på et fjærgevær, noe svakere på et kal. 22 gevær VS .177. For at det skal samsvare med maks.kravet for lisensfritt.

 

Til orientering.

Link to comment
Share on other sites

"Haglegevær, rifle og kombinasjonsvåpen skal i denne forskrift forstås som tohånds skytevåpen som støttes mot skulderen under avfyring. Totallengden skal være minimum 840 mm, og løpet skal være minimum 400 mm."

I tillegg skal b) rifle ha et riflet løp og benytte patroner med rand- eller sentertenning

 

 

Ta med hele :wink:

Beklager, men pkt b) er nok dessverre ikke gyldig, da det gir en snevrere definisjon av skytevåpen enn våpenloven.

 

Nok en av mange svakheter og defekter med våpenforskriften ;)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...