Jump to content

bsa lightning xl


F86

Recommended Posts

Skal ha et luftgevær til rekreasjon skyting på hytta. Gjerne selvanvisere på opptil 50 m.

Har sett på over nevnte bsa på xxl, er dette et OK valg?

Gjerne tips på andre alternativer da jeg også kommer til å sjekke brukt markedet.

Har en fwb 300 men det hadde vel vert en fordel med større fart for litt lengre hold. Dessuten er den kjekk og ha i kjelleren :)

Eller skulle jeg tatt en make over på min gamle slavia 631 fra 75?

Finnes det kraftigere fjær til denne ?

Link to comment
Share on other sites

Ikke kast bort pengene dine på de nyere BSA-ene, de har slurvet med produksjonen en god stund. (mange spekulasjoner rundt eierskap, produksjonsland etc, men produksjonskvaliteten har falt drastisk sammenlignet med tidligere Lightning/supersport)

 

Kjøp et Weihrauch eller AirArms om du vil ha et nytt, godt fjærgevær. Noen Diana-modeller kan være brukbare, men generelt er ikke de nyere dianaene like gode Som HW/Weihrauch eller AirArms.(min høyst personlige mening)

 

FWB 300 KAN bli bra, med ny fjær og god buffer og pakning kan du komme litt over 10 joule, men både den og Slaviaen din er som du selv sier ikke spesielt kraftige. Til plinking opptil 30 meter er det allikevel få fjærbørser som slår 300'en mtp presisjon.

 

Det finnes en kraftigere variant av 631'en, som heter 634, men det er mer enn et fjærbytte imellom dem.

En om-maskinering av stempelet ditt(endre slaglengden, det er rom for mer slagvolum i disse børsene), kombinert med ny fjær, vil kunne gi deg mer futt, men det er en ganske omfattende modifikasjon som ikke passer for uerfarne.

I motsetning til hva mange tror, er faktisk ikke fjæra det eneste som avgjør hvor kraftig et fjærgevær er, slagvolum og kompresjon, som er det mest kritiske, endres ikke med et enkelt fjærbytte.

 

Om jeg var deg ville jeg sett på HW95, HW98, HW97, HW77, HW80, AA TX200 eller AA Prosport. Ta evt også en titt på Diana M34 og M48.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

En HW97k er ikke så aller verst ;-) Og med litt arbeide blir den enda bedre:-) Den er lett å ta i fra hverandre og sette i sammen igjen

og det finnes massevis med info rundt om hva en kan gjøre.

Jeg har nettopp strippet og "tunet" en 97k og nå skyter den ikke værre en mine 300s, men med endel mer kraft.

 

+masse kraft, god presisjon, grei pris, lett å arbeide med, masse info, lett å få tak i deler på nett

 

-litt tung, er du vant til en 300s er det litt skuffende kvalitet på konstruksjon(fremdeles grei i forhold til annet tilgjengelig)

kolben passer ikke meg (Liker match kolber), avtrekket (blir mye bedre om du vil jobbe litt med det), bråker litt.

Link to comment
Share on other sites

10m er jo ingen utfordring med denne..

Du må prøve den på litt lengre avstander? :smile:

 

Jeg har nettopp gått igjennom en 97k hvor jeg har

-polert all innmaten, sylinder, fjær, stempel.

-fjernet alle grader rundt utstansinger

-demontert og polert alle delene i avtrekket

-"bygd om" avtrekkeren til å få et justerbart 1'ste steg

 

Jeg strippet også kolben og stainet og oljet den.

 

Da jeg begynte hadde alle kulene jeg prøvde en samling på 11/2cm

på 40m og 50m.

Etter arbeidet er det spesielt JSB exact 8.44gr som har blitt mest presis

og klarer samlinger på ca 5mm ctc på 40 og 50m

 

Fjær tvang/spjoing eller hva en nå skal kalle fjær lyden er også redusert ganske mye

 

Avtrekket er også blitt veldig lett og presist og børsa er generelt blitt endel "smoothere"

 

Jeg kjøpte en brukt børse så det hadde vært morsomt å se hva din gjorde som helt ny.

Og hva den gjør etter ca 1000 skudd.

 

Også kan du prøve og se om avtrekkeren på din har mye side bevegelse?

Min hadde ganske mye sidebevegelse og jeg ende opp med å kimse den

ved å slipe til to skiver til riktig tykkelse. Jeg har fått vekk det meste av

sidebevegelsen, men ikke alt. Så tror jeg skal prøve å montere en 3mm

aksel istedenfor den 2mm original akselen som sitter i avtrekkeren.

Jeg lurer på hvordan sidebevegelsen er på en butikk ny avtrekker.

Link to comment
Share on other sites

Det er litt sideveis bevegelse på avtrekkeren min også.

Foreløpig setter været en stopper for utendørs skyting:)

Sliter litt med parallakse feil så det er vanskelig å få eksakt samme siktepunkt.

 

bare å løsne litt på linsa framme så får du justert ned parallaksen.

Link to comment
Share on other sites

Kan ikke skjønne at litt sideveis bevegelse i avtrekkeren har noe betydning for funksjon.

Min FWB300S Universal har like mye sidebevegelse som HW97'en. Og det er et matchavtrekk

 

F86, Gratulerer med HW97K, du blir garantert fornøyd med denne.

Jeg ville skutt noen tusen skudd før jeg gjorde noe som helst med den.

Ikke sikkert "tuning" nødvendigvis gir en forbedring.....

Link to comment
Share on other sites

Nei slakken i avtrekkeren er nok mest av "følesels " betydning, kanskje en indikasjon på bruk ? Fwb'n min er helt tight her, men jeg må bare si meg svært fornøyd med hw'n :-)

Tatt en runde på jobben i kveld for å finne en egnet 50 m bane innendørs. Ikke helt enkelt, men har ikke gitt opp enda :-)

Link to comment
Share on other sites

FWB'ne mine er helt tighte også, men det er vel ikke helt realistisk å sammenligne dem med en Weirhauch :D

Det er ikke slitasje på min HW som gir slarken, har også en helt ny avtrekker og den er akkurat like slarkete sideveis.

Jeg tror det heller er klaringen på en 2mm aksel mot hullet i avtrekkeren som ikke er presis nok. Det kunne nok ha

vært en litt tightere fit der og fremdeles vært fri bevegelse.

 

Avtrekket er skarpt og fint, men det irriterer meg voldsomt at det er sideveis slark i avtrekkeren. Det burde ikke

forekomme på en tysk produsert luffe.

 

Jeg har bestilt noe materiale til ny avtrekker akslel og noen små kulelagre. Har noe aluminium liggende så skal

prøve å lage en ny avtrekker hvor jeg kan montere kule lagre.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Jeg ville skutt noen tusen skudd før jeg gjorde noe som helst med den.

Ikke sikkert "tuning" nødvendigvis gir en forbedring.....

 

"Tuning" er ikke nødvendig nei- men demontering, avgrading og korrekt oppsmøring er ikke dumt. Tilstanden mange springere (også HW) kommer i fra fabrikken er desverre ofte selvdestruerende.

 

Når kompresjonskammeret er ripet opp, fjæra er knekt og pakningen er brent kan man angre på at man ikke rensa opp når børsa var ny.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...