Jump to content

Vedlikehold og smøring av luftpistol Baikal IZH 46m


Kimis

Recommended Posts

Hei.

 

Jeg har akkurat kjøpt meg en Baikal IZH 46m.

Og jeg lurer litt på vedlikehold av denne. Hva slags olje bruker dere på deres luftpistoler og pakningene på pistolen?

 

Jeg har et gammelt luftgevær som jeg drypper en dråpe eller tre av Biltema sin Girolje SAE-90 http://www.biltema.no/no/Bat/Kjemikalie ... -90-36319/

ned til stempelet for å smøre pakning og stempel en eller to ganger i året. Jeg bruker også denne olja til å smøre andre pakninger på geværet. Og det funker helt supert.

Det kan bli diesel effekt av dette har jeg hørt, men har ikke merket noe selv.

 

Men nå har jeg kjøpt en ny pistol som jeg ikke vil gjøre noe galt med. Så er det noen som har tips til olje man kan bruke for å smøre Baikal 46m vidunderet?

Har hørt at crossman pelletgun oil skal være ok. Men den koster 39,- for 7,39 ml. Jeg syns det er en drøy liter pris på dette. Også er det utsolgt til stadighet...

Har også hørt at man kan bruke motorolje med 20w eller 30w.

 

Noen som har erfaringer her?

Noen som har noen tips til olje jeg kan bruke på pistolen og pakningene? Evt. linker sider hvor det er bilder av noen som vedlikeholder en Baikal 46m.

 

Takk for svar :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Eg har same modellen sjølv, og har faktisk ikkje gjort noko med pistolen sidan eg kjøpte han for eitt og eit halvt år sidan.

 

Så vidt eg kan hugse står det i manualen at kompresjonskammeret treng ei "high flash point oil" for å hindre damp i sylinderen og skade på seglet. I teorien skal fleire typar fungere.

 

Manualen åtvarer elles mot oversmøring, altså ikkje meir enn 3-4 dropar.

 

http://www.bghi.us/manuals/izh46_manual.pdf" target="_blank" target="_blank

 

For min del er planen å kjøpe Crosman Pellgunoil. Det er absolutt ein dryg literpris, men ei flaske burde vare veldig lenge. Det betyr òg null risiko for skade på våpenet.

Link to comment
Share on other sites

  • 5 weeks later...

Er i besittelse av en sikkert ti år gammel izh46m, som ble brukt daglig over flere år faktisk, og kan kun huske oringen som tetter vippestykket ble byttet, pga den hadde ligget lukket en stund.

 

Eller tipper jeg ptfe eller silikon produkter kan være greia her

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...