Jump to content

Hatsan Galatian IV


Serenity

Recommended Posts

Hei Folkens, da kjører jeg i gang en tråd om ny ervervelsen som rammlet inn døra her i formiddag :)

Skal komme med noen første inntrykk og gi oppdateringer etterhvert som jeg venner meg til geværet og faktisk får brukt det.

 

Merke: Hatsan

Modell: Galatian IV

Oppgitt Joules: 37

Vekt: 4.2 kg uten sikte

Type: PCP -200bar

Rails:

•Rails for sikte: 1x Picatinny 1x Dovetail

•Tilbehør rails: 3x picatinny

Pris: 5200.- ferdig importert fra usa inkl frakt. (airgun depot)

 

Fulgte med i pakken:

• 2x 16 skudds Magasin

• Fylle nippel og tømme adapter

• Reim

• Koffert

• Avtrekks lås

• Reserve deler: Div O-ringer og pakkninger

• Manualer

10694475_10152765536916369_1042550349357950182_o.jpg

 

Første inntrykket av Luftgeværet er at dette er meget bra satt sammen. Jeg får en god kvalitets følelse av både vekt, materialer og at alt virker dønn solid.

Kolben er en syntet kolbe som det ligger et gummilag utenpå. Kolben bærer preg av å være av høy kvalitet og den er solid. Man har et fantastisk godt grep

på kolben fordi at den er gummiert. Hvor lenge gummien varer vil jo tiden vise.

Kolben er også justerbar i alle rettninger. Bra ! *tommel opp*

 

Avtrekket er justerbart både i vekt justering for 1-stage og 2-stage og avtrekks lengde for 1-stage.

Både jeg og min kammerat opplevde at Quattro Avtrekket blir levert med en veldig stiv avtrekker. Min kammerat skyter med en Marauder til vanlig og han måtte bruke såpass mye kraft på avtrekket at geværet skled litt ut av stilling og han fikk et dårlig skudd. Jeg justerte avtrekks vekt for 2-stage ca 2\4 omdreining mot klokken og resultatet var en utrolig mye bedre avtrekker.

Avtrekket føles solid, smooth og godt satt sammen. Etter at avtrekksvekt ble justert kunne jeg ikke bedt om et bedre avtrekk. Veldig fornøyd med dette !

 

Luftgeværet er ikke spessielt hage vennlig rett ut av esken. Her er det mulig at Galatian I eller III ville vært et bedre valg siden det leveres med demper og shroud.

Noe Galatian II og IV ikke gjør. Så her må du forvente å montere en lyddemper dersom støynivå er et problem. Selv blir jeg å kjøpe lyddemper rett og slett for naboene sin del.

Løpet er ferdig gjenget og klar for en standard 1\2" UNF Lyddemper.

 

Geværet blir levert med åpne sikter, dette er jo litt spessielt med tanke på at dette er et PCP gevær.

Den fremste delen av siktene er festet på sikte railen og løsnes enkelt ved å vri rundt 1 stk tommelskrue.

Jeg forsøkte å ta av siktet på løpet, dette er festet med en umbrako skrue. Desverre har Hatsan dreid ned tykkelsen på løpet akkurat hvor Siktet sitter.

Så når jeg tok av siktet så det rett å slett bedre ut å bare la siktet stå på. Jeg skal få laget en kappe etterhvert å ha over denne delen og frem til lyddemperen.

Når vi prater om sikte så har Galatian både Dovetail og Picatinny rail for feste av kikkertsikte. Dette har ikke så mye å si siden det ikke er rekyl i våpnet.

Men du er iallefall sikkret at en brordel av alle sikter passer på Galatian.

 

Kraftmessig forteller Hatsan at geværet er godt for 37 Joules i .177 kaliber. Jeg har ikke fått testet geværet over Chrono enda så dette kan jeg verken bekrefte eller avkrefte.

Men jeg mistenker at enten er det noe galt med mitt gevær eller så er det ikke hold i Hatsans utsagn. Vi testet geværet med 10grains HP ammo vs en planke på 50 meter.

Mine pellets gikk så vidt igjennom, et par ble faktisk stående inni planken mens min kammerats Marauder lagde store fine hull i planken. Så her må Chronen frem og finne ut hva det er som skjer.

Jeg har lest reviewer på utenlandske sider om geværet som støtter oppunder Hatsans opplyste verdi på 37 Joule. Så hvorfor mine pellets penetrerte dårligere en min kammerat

som i teorien har et 7 Joule svakere gevær vet ikke jeg enda.. her må det etterforskes :)

 

Når vi prater om pellets skal Galatian være pellet fussy, jeg har i dag testet med 8.5 grains (Gikk supersonic, se video), 10 grains og 13 grains. Desverre hadde vi ugunstige forhold i dag med tanke på sidevind. Så noe accuracy test må jeg vente med å rapportere til jeg får prøvd geværet under bedre forhold. Jeg og min kammerat hadde relativt like grupper på 50 meter. Så nøyaktighet

er noe jeg må komme tilbake til, men foreløbig er den verken bedre eller værre en enn Marauder.

 

Lade mekanismen er en fryd ! jeg elsker lademekanismen Hatsan har i denne modellen. Den er smooth, ingen lugging og lader pellets perfekt.

Magasinet roterer når du lader og jeg har ikke opplevd noen problemer med dette foreløbig. Eneste som er dumt er at man må selv telle antall skudd, for å sjekke antall pellets man har i magasinet er tungvindt. Her har f.eks Marauder et bedre system med tall anvisning som forteller deg hvor mange skudd du har skutt.

Magasinene er store, de rommer 16 pellets i .177 og magasinene er dype. Her har du plass til absolutt de aller fleste pellets vil jeg tro.

Jeg skal ikke ha noen problemer verken med Piledriver`s eller JSB Beasts.

Hatsan har også en visuell markør i form av en rød ring som kommer frem i underkant av siktet på selve recieveren når geværet er ladd.

Dette syns jeg er en fin funksjon som jeg faktisk har sjekket et par ganger idag for å være 100% sikker på at geværet ikke var ladd.

Du kan heller ikke dobbel lade pellets, her ligger det inne et system som forhindrer dette. Noe jeg må venne meg til er at sikkringen automatisk blir flikket over på Safe når du tar ladegrep.

Sikkringen finner du forran av avtrekkeren og har et fint klikk når du flikker den imellom Safe og Fire.

Noe som derimot plager meg er at jeg ikke kan ta ladegrep for så å "resette" geværet. Har du ladet så må du fyre av et skudd. I og for seg helt greit, men jeg syns det er tungvindt med tanke på at skal du inn eller ut med et magasin så må du trekke ladearmen helt bak. Resultatet er at jeg må dryfire geværet før det havner i kofferten.

 

Så alt i alt, mye positivt.. noe negativt.. er jeg fornøyd ? Ja det vil jeg si ! jeg syns hatsan har levert et godt produkt kvalitetsmessig.

I prisklassen 5000 kr ville jeg nok ikke valgt et annet gevær. Hvor presist det er gjenstår å se så det er noe tiden vil vise.

Jeg må også finne ut av hvor mye kraft geværet faktisk leverer, og eventuelt hvorfor det ikke yter som det skal.

Men foreløbig syns jeg Galatian er fantastisk :)

 

Første skudd med geværet: 8.5 Grain pellets ble brukt.. som såklart gikk supersonic..

Link to comment
Share on other sites

Gratulerer med ny børse,lurte litt på den der selv men endte nettopp opp med en Brocock contour elite xl i stedet.Har 2 stk Hatsan AT44-10 fra før,en med pump action og og en tactical versjon med samme ladesystem som på din.Hatsan sine pcp rifler er gode alternativ for den som vil ha ei pcp rifle som ikke koster skjorta.Har hatt mine i ca 1 år og er utrolig godt fornøyd med dem.Har aldri hatt noen problem med noen av de og presisjon er bedre enn mine egenskaper som skytter.Har A-tec demper på den,egentlig beregnet på salongen men det funker fint og naboene har ihvertfall ikke klaget ennå.Hmm,fikk lyst på en sånn galatian nå.

Link to comment
Share on other sites

Serenity: "Jeg har lest reviewer på utenlandske sider om geværet som støtter oppunder Hatsans opplyste verdi på 37 Joule. Så hvorfor mine pellets penetrerte dårligere en min kammerat

som i teorien har et 7 Joule svakere gevær vet ikke jeg enda.. her må det etterforskes :)"

 

= Din kamerats rifle kan være skutt inn/brukt en stund, og har mulig fått opp farten etter hvert...

Ellers generelt: man skal ikke stirre seg blind på "oppgitte hastigheter" i hytt og

"gevær". Oppgitt hastighet betyr: VEILEDENDE..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hei Zodiak !

Min kammerats gevær er vell akkurat innskutt. Jeg har fortsatt ikke fått sjekket over chronoen da min våpensmed venn er ute på tur.

Så han er vel ikke tilbake her før over helgen. Idag har jeg kjørt ca 100 pellets igjennom geværet av varierende type og tyngde.

Og resultatet har vært varierende. Galatian er iallefall pellet fussy. Så vet ikke om det kan ha noe å si for evnen til å penetrere en planke på 50m :P

 

Akkurat når det gjelder Hatsan så bruker de normalt sett faktisk å ligge over referanse verdien de oppgir skal man tro andre som har kjøpt div Hatsan PCP`er.

Jeg er klar over at man ikke skal henge seg opp i Referanse verdier og heller se over chronoen hva geværet faktisk yter.

Det jeg syns var rart var bare at jeg ikke fikk samme penetrering som Maraudern. Men igjen dette er noe jeg kan sjekke over chronoen når sjangsen byr seg :)

 

Men en liten Update da:

Vi rigget opp idag og skøyt 5 grupper av hver pellet på ca 20meter.

Var vel 18m om man skal tro scopet.

 

Så i dag har jeg skutt:

21gr 4.5mm Piledrivers

21gr 4.46mm Piledrivers

16.4gr JSB Exact Beasts

13gr JSB Exact Monster

10gr JSB Exact heavy

10gr H&N Barracuda

10 gr Crossman (husker ikke modell)

 

Og dette var med meget varierende resultat, ikke unormalt.

Men jeg har iallefall funnet ut at JSB er merket mitt gevær skyter best.

Beste gruppene på 20 meter hadde jeg med Beasts og Heavys.

På 20 meter hadde jeg sub 1cm gruppe med Heavys og ca 1.2cm med Beasts.

 

Dagens desidert værste var ikke overaskende Piledrivers.. 4.5mm Hadde en spredning på 5cm

og 4.46mm var hagle mønster. Synd siden jeg hadde håpet disse skulle yte bra med tanke på tyngde.

Desverre så er det vel Slug formen som gjør at det ikke skytes presist verken med mitt Hatsan eller med min kammerats Marauder.

 

Crossman sine pellets var OK, ca 1.5cm spredning.

Barracudas lå på 2.5cm spredning.

 

Så skal slenge inn en bestilling nå på JSB pellets. Blir nok Beasts og Heavys som blir kjøpt inn.

Link to comment
Share on other sites

Spennende med nye hatsan modeller..

Har du funnet ut hvor mange skudd du får pr fylling når tanken er nede i ca 120-130 bar?

Hatsan opplyser ca 70 skudd på 177 full hastighets utgave av bt 65, det er bare tull, man får 30 skudd og dem 5 siste har mye dårligere hadtighet..

 

Moro og vite hva et full hastighets 177 galatian har :)

Hvor kjøper du jsb beast? Hvordan synes du disse passer inn i løpet? Går dem smooth inn eller må du ta i skikkelig med lade armen for og presse den inn i løpet?

Link to comment
Share on other sites

Er vel samme reservoar som er brukt på BT65 og Galatian. 255CC på galatian iallefall, tror det er samme på BT65.

Jeg har ikke skutt til jeg får pellet drop enda, men fra 200 til 100 bar så går det 3 magasin altså ca 50 skudd med 10.34gr Barracudas.

Vanskelig å si noe uten chronograf egentlig til å sjekke hastigheten. Men i mellom 200 og 100 bar så treffer jeg på samme høyde på skiva.

 

Jeg kjøper JSB pellets hos Sandefjord Paintball, de har ganske bra utvalg i pellets og prisene er ikke horrible heller :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ny utstyrs oppdatering:

 

Da kom handpumpen min i dag, og foreløbig virker den helt grei.

Har pumpet geværet til 200 bar uten problemer.

For 500 kr fra Kina + toll på ca 300.- så syns jeg at jeg fikk en bra pumpe,den gjør jobben og har moisture trap

men ikke filter. Så litt fukt får man vell i reservoaret men mitt er laget i Alu så det burde ikke ha så mye å si.

Pumpen er smooth i mekanismen, ingen lugging eller noe så dette var et greit kjøp :) 1 års garanti.

1\8 female foster på enden av slangen, og den ble levert med 2 paknings sett og o-ringer samt umbrako nøkler for montering.

 

1398775_10152828668581369_624199765758161138_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Garanti fungerer med at man sender rakklet tilbake for utbytting eller dersom man har bilde \ video av problemet

så sender de deg en ny en dersom det er en kritisk feil også beholder du den gamle for å slippe ekstra shipping.

Ellers så sender de deg delene som må byttes fri for frakt.

En slik pumpe koster jo ikke fabrikken noe spessielt å lage.

 

Helt enig med det du sier om fukt og støv, selve tanken burde ikke være noe problem.

men 90% av fukt går jo i moisture trap å ut bleed valve når man tømmer systemet.

De resterende 10% med fukt går jo rett inn i systemet, så ideelt sett skulle man hatt et filter til for å ta 90% av de 10%.

Kan hende at jeg bytter reservoaret når jeg kjøper tank system etterhvert.

Link to comment
Share on other sites

Pumpe er jo lettere å ta med seg så jeg ser fordelen.

Skyter man med .22 eller grovere er forbruket av luft mye større og det medfører hyppigere pumping. Slikt er direkte ubehagelig på varme sommerdager, tro meg...jeg har forsøkt.

 

Minuset med flaske er vekta, men for min del spiller det ingen rolle da den blir liggende for det meste i bilen dersom jeg reiser på et egnet sted å skyter, eventuelt bare løftet ut og satt rett ned. Å slepe ei dykkerflaske 3,4km av sted dersom man skal på hytta eller annet kan jo ses på som galskap, men det finnes de som har bygget om en ryggsekk for slike formål.

 

Jeg er bedagelig anlagt og bærer minst mulig kortest mulig.

Ser ikke helt poenget med å slite seg halvt ihjæl med pumping eller bæring før man skal skyte...

Hvilepuls på 180 er litt upraktisk ved presisjonsskyting.

 

Det skal bli spennende å følge med om pumpa lever opp til forventningene etter en tids bruk.

Prisen er jo absolutt behagelig dersom man sammenligner med hva slikt selges for her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Har bestillt LW løp, og regulator er neste på lista nå.

Den skal settes til 120 bar og geværet trimmes til å yte ca 25 Joule pr.skudd.

Jeg skal også modde ventilen for å få bedre utnyttelse av lufta, dersom det er nødvendig skal jeg øke diameter på TP og.

Så totalt ser jeg på 70-80 skudd før den dropper av regulatoren etter mine kalkulasjoner iallefall.

Det mener jeg er helt akseptabelt :)

 

Men det hadde vært kjekt med en 1.1 liters kompisitt tanke evnt en 3 liters fra Beco til dager man ikke ønsker å pumpe.

Så får vi se da hvor lenge pumpen leverer varene, det fulgte jo med dobbel pakkning og o-ring sett så maintenance skal jeg kunne gjøre selv

når ting begynner å bli slitent. Eneste som ikke fulgte med var silicon smøremiddel til o-ringene for å fortsette å ha den smoothe pumpe bevegelsen.

Link to comment
Share on other sites

Oppdatering:

Idag kom da lykten min slik at jeg er klar for å gå høst\vinter i møte :)

 

10636899_10152834308991369_580412117883584370_o.jpg

 

Kansje ikke verdens beste lykt, men på 20 - 150m er den evig god nok.

Selv skyter jeg på 30 og 50 meter til vanlig, så noe større lykt en denne ville egentlig vært overkill.

Spørsmålet nå er jo hvorvidt jeg skal kjøpe ringer å sette den på weaver eller bare ha den oppå siktet.

 

Dårlig bilde.. men måtte holde kameraet i den ene hånda og geværet i den andre.. da blir det litt shaky men man ser sånn høvelig lysmengden.

Fin spot på ca 100m og bra lys spredning. Så til 30$ kan man egentlig ikke be om mer =)

 

10714092_10152834348646369_6794949865922853225_o.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...