Jump to content

mangler bit av rifling i løpet på nytt gevær.


Serenity

Recommended Posts

Har skutt ca 500 pellets uten at gruppene mine har blitt strammet inn. Og ved inspeksjon av krone og løp ser jeg at det mangler en bit av riflingen ut mot kronen. Er dette skyld i at geværet er upresist? For dårlig uansett på et 1 mnd gammelt gevær.

 

1795266_10152803817731369_8868795788983247567_o.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Veeeel.... det er nå det kommer tilbake og biter meg i ræva at jeg kjøpte geværet i USA..

Så er ikke så lett desverre, regner sterkt med at det er derfor jeg har ræva presisjon.. :P

Men har sendt en mail til Hatsan USA så får vi se om de ikke klarer å hoste opp et nytt løp forhåpentligvis..

Link to comment
Share on other sites

Dette bekrefter det jeg har skrevet utallige innlegg om....

Hatsan er og blir et B-produkt...og det å handle våpen fra utlandet er som å spille lotto.

Kombiner disse to påstandene over og man har kjapt problemer.

 

Dersom du kan kappe og gjenge samt krone på nytt kan du løse problemet.

Uansett er det en reklamasjonssak, men det spørs om de gidder å ta tak i det borte i unaiten da å sende et nytt løp koster mer enn å produsere ei ny luffe.

Link to comment
Share on other sites

Nå tror jeg ikke vi skal løpe løpsk med fantasien gull ;-) jeg har ikke lest om andre som har vært plaget med sine løp, så produksjonsfeil kan oppstå hos alle. Det er jo ergerlig at det absolutt var mitt løp som var ødelagt, men jeg har sendt mail til hatsan så får vi se hva de sier. Geværet ellers er top notch. Så jeg tror ditt HATsan hat er ubegrunnet. Fjær riflene deres er søppel helt enig. Men pcp rillene har jeg faktisk ikke hørt spessielt negativt om. Klart det er ikke en feinwerkbau men det forventes heller ikke til 5000 :-P men jeg forventer jo at løpet er i orden. Så det skal de pent få fikse.

Link to comment
Share on other sites

Metallbit falt av, er neppe tilfeldig. Kvaliteten på metallet er avgjørende på en gjenstand. Standarden er sannsynlig gjennomgående på børsen. Blir denne feilen rettet, er sannsyligheten for at det oppstår nye, på andre komponenter, temmelig stor. Ikke ukjent på Hatsan i det hele tatt.

Er vel ny modell dette, og barnesykdommer kan komme i tillegg. Mener eneste fornuftige her, er så raskt som mulig å heve kjøpet. Evnt. få en B. Marauder, som

nok er mer utprøvd og pålitelig.

Link to comment
Share on other sites

Nei jeg blir ikke å kappe løpet..

Jeg skal helt klart ha et nytt løp fra Hatsan det sier seg selv.

 

Metallbit falt av, er neppe tilfeldig. Kvaliteten på metallet er avgjørende på en gjenstand. Standarden er sannsynlig gjennomgående på børsen. Blir denne feilen rettet, er sannsyligheten for at det oppstår nye, på andre komponenter, temmelig stor. Ikke ukjent på Hatsan i det hele tatt.

 

De vitale delene av geværet er laget i Tysk importert stål der i blandt løpet, så det er ikke kvaliteten det står på. Derimot er vel fjær og skruer og bolter i tyrkisk stål så kvaliteten på de kan vel være så som så. Og når jeg leser om hatsan sine pcp geværer på f.eks GTA så er det ikke mye negativt å lese. Det er iallefall ingenting som går igjen. Det er snakk om en dårlig hammerfjær, ujevn porting hos noen.. bare små ting egentlig.

Så at løpet mitt er chippet er nok heller noen som har vært uheldig med maskineringen. Om du googler dårlig løp på Galatian, BT65 eller AT44 så finner du veldig få poster.. så dette er noe som normalt sett bruker å være i orden hos Hatsan.

Crossman har jo hatt store problemer med sine .22 løp på grunn av produksjons teknikk. Enkelte har jo opplevd å bytte løp på garanti hele 5 ganger før de fikk et løp som faktisk var i orden :P

Link to comment
Share on other sites

Hadde en runde oppe hos Beco for noen år siden med en lignende situasjon, min far hadde kjøpt en 4,5mm Tomahawk(satt sammen i tyrkia, hatsan med andre ord der også).

 

Det så ut som det under kroning av pipa var brukt et verktøy som raspa med seg all rifling.

Det ser for meg ut som om Hatsan-fabrikken ikke har kompente folk til å skjære kroninger, bruker feil eller ødelagt verktøy, og tydeligvis driter i kvalitetskontrollen.

Hvordan står det da til med de delene av børsa du IKKE ser???

 

Det bør nevnes at de leverte god service i Nittedal, og jeg fikk plukke ut en børse blant de som fantes på lager, med intakt rifling. Men det var flere som ikke var gode av disse hatsan-webleyene jeg plukket mellom. Jeg var arbeidsledig, og hadde tiden til å dra opp og gjøre kvalitetskontrollen selv...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Om det ikke ordner seg så ta en tur til en med dreiebenk og ta av 5mm eller hva som må til for å krone om løpet.

Ergelig, men relativt enkelt å fikse. Trenger da ikke kappe av 5cm eller bytte løp.

Neste gang du vil svi av 5000,- kjøper du heller brukt kvalitet ;-)

Link to comment
Share on other sites

Er det ein AT44?

 

Om ikkje det skulle ordne seg får du nytt løp fra austeuropa for ein grei pris. Feks her:http://weapon.bg/en/search.html?phrase=at44

 

Kort løp til 380,-NOK eller L&W 860,- Dei lange løpa er ein hundrings eller to dyrare.

 

Eg har handla i butikken eg linka til og det fungerte fint. Må forhåndsbetale, og eg tok sjangsen på at det gjekk greit, og det gjorde det. Pakken flaug inn under tollradaren.

 

Kappar du løpet må du også maskinere pipa utvendig til frontsiktet. Det sit på ein redusert diameter i forhold til OD på pipa. Det er og eit O-ringspor rett foran siktet, til tetting mot lyddempar.

Link to comment
Share on other sites

Det er en Hatsan Galatian IV .177

Så løp har vært vanskelig og oppdrive, jeg finner til 5.5mm og oppover, men 4.5mm var værre.. jeg kan kjøpe et standard 15mm 24" LW løp for ca 100$ i usa

men det må jo maskineres og tilpasses såklart så i realiteten blir det jo dyrere..

Så jeg krysser fingrene for at de bare sender meg et nytt løp.

Skal jeg tro folkene på GTA så skulle det gå helt greit.

Link to comment
Share on other sites

Hallveis lykkelig ending :P

Airgun Depot ønsker geværet i retur, men at jeg får kompansasjon for utgiftene med å sende geværet frem og tilbake

slik at jeg ikke skal ha en økonomisk last med det dersom geværet blir evaluert som skadet.

Så vil de da sende meg et nytt gevær. Men jeg skal få de til å gå over det å sjekke det før de sender det denne gangen.

 

Så jeg må nok bare pakke geværet i esken det kom i å shippe det til USA.

Men nå er det jo snart storm og dårlig vær sesong her i Nord Norge, så da hadde det ikke blitt så mye skyting alikevell..

så greit at det kansje ble som det ble nå på høst \ vinter og ikke på sommeren.

Men klart det er jo kjedelig å potensielt bli uten gevær i 1 - 3 måneder.

Link to comment
Share on other sites

Men nå er det jo snart storm og dårlig vær sesong her i Nord Norge, så da hadde det ikke blitt så mye skyting alikevell..

så greit at det kansje ble som det ble nå på høst \ vinter og ikke på sommeren.

Men klart det er jo kjedelig å potensielt bli uten gevær i 1 - 3 måneder.

 

Skyte inne....?

Godt kulefang og litt avstand...?

 

Av erfaring vet jeg at det er mange fine dager man kan skyte utendørs i Nord-Norge om vinteren, så ta på Ullvang og kom deg ut... :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vurderer faktisk å sende det tilbake på 30 dagers garantien å få pengene tilbakebetalt.

Åsså søker jeg om å få MVA tilbake på grunn av refundert kjøp slik som anvist på toll.no

Ser Beco har inne et Brocock Countour Elite til 5990.- Så kan fort hende at jeg kjøper det istedet.

Kommer vel med WH løp, ser beco sier WH mens brocock sier LW.. så det er vell byttet ut på de nyere modellene..

Er gode løp begge to så det burde ha lite å si for min hage skytting :P

Det har jo også 1\2"-UNF20 slik at jeg kan bruke demperen min.

Har begynt å verdsette norsk garanti litt mer :P

 

Da burde jeg minimere tiden uten gevær også. Bedre å være 1 måned uten en potensielt 3 måneder :P

Link to comment
Share on other sites

Vel dette er nyeste oppdatering i hva som skjer i Galatian saken..

Jeg har bestemt meg for å beholde rifla.. Dette i bakgrunn av at det koster 800 spenn å sende den tilbake :P

Så nå har jeg bestillt meg et LW Løp fra Game-On så de skulle bestille inn og ha dette klart til meg ila 3-4 uker.

Prisen på løpet kommer på ca 800 kr så det går opp i opp. Drit i garantien, dette fikser jeg selv :)

 

Når det gjelder power issues skal jeg ta tak i det etterhvert. Skal kjøpe en Regulator å sette i tanken,

så da må jeg justere internals uansett for å få bedre shot-count. Da vil eventuelt fjær blir byttet dersom den er svak,

eller at den blir justert korrekt i forhold til nytt trykk. Har ikke sjekket TP, men regner med at denne også må bores opp litt.

Har ikke funnet ut av hva hammeren er laget i slags materiale enda, så er for tidlig å si noe om hammervekt eller om dette må endres.

Det er noe som kommer etterhvert uansett.. Airgun Depot mente at FPS issue kunne være relatert til dårlig løp eller at hammerfjær må strammes.

Så vi får se når ny løpet er på plass hva som skjer :)

 

Å når jeg da først har den i biter så kan jeg like greit bytte ut skruene invendig også da jeg har lest at de er av ymse kvalitet.

re-seale, lube opp og good to go :) Får være et lite prosjekt nå mens det blåser.

Link to comment
Share on other sites

Hadde du kjøpt noe annet, f.eks engelsk...ville du sluppet unna dette kjaset.

Som jeg har skrevet hundre ganger tidligere har man bortimot null rettigheter og muligheter dersom det oppstår problemer ved kjøp fra utlandet. Det koster fort penger og amerikanere virker først sympatiske og alt det der frem til penger er betalt og overført...

Forsøk å få noe tilbake eller reklamer på noe....De skal ha penger for alt!

Hjelper ikke å være patriotisk mot eget land samt gå i kirka når du snyter og lurer alt og alle.

Nei handel derfra er bare tull og skaper problemer dersom noe skjærer seg.

 

Så kommer noe sikkert til å skrive det motsatte....men de der gjør ingenting for ingenting.

Lille Ole Nordmann driter de i...så lenge de får penger gjør de hva som helst.

Reklamasjon? Ler meg fillete.

Link to comment
Share on other sites

Som Egon har forsøkt å si tidligere i tråden kan det skjæres en ny, dypere kroning, som fjerner den ødelagte biten av løpet uten å påvirke pipas ytre dimensjoner.

 

Verdt et forsøk?

 

Eller er det enda et råd fra folk med erfaring, som trådstarter ikke gidder å høre på?

Link to comment
Share on other sites

Evert; Ja det kan godt hende at det går helt fint å lage en ny og dypere krone..

Jeg sjekket opp med den lokale børsemakeren og han tar 1000 kr for å lage en ny krone..

Så hva ville du valgt ? et Ferdig laget Lothar Walther løp til 749.- eller ny krone på det orginale hatsan løpet i ukjent kvalitet for kr 1000.- ?

Dermed kan du ha så mye erfaring du bare vil.. jeg kjøper heller et helt nytt LW løp og ferdig med det. Jeg er ingen metall arbeider dermed

så vil jeg tro at skulle jeg selv laget en krone ville det gått til helsikke.. Kunne sikkert fått en kompis av meg som er CNC maskinist til å gjøre det..

Men han har ikke tilgang på utstyr privat.

Link to comment
Share on other sites

Flott tråd dette da, jeg er ihvertfall veldig takknemlig. Jeg hadde null planer om å kjøpe Hatsan i utgangspunktet, og nå er jeg sånn cirka 110% sikker på at det er riktig beslutning. Jeg tenker på en overskrift som Teknisk Ukeblad hadde i forbindelse med Yme-plattformen for et par år siden: "Når billig blir dyrt". :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som Egon har forsøkt å si tidligere i tråden kan det skjæres en ny, dypere kroning, som fjerner den ødelagte biten av løpet uten å påvirke pipas ytre dimensjoner.

 

Verdt et forsøk?

 

Eller er det enda et råd fra folk med erfaring, som trådstarter ikke gidder å høre på?

 

 

Stålet er vel så råttent at det kanskje ikke er verdt å jobbe med...?

Hva gjør man om "flassinga" bare fortsetter...?

99% av Hatsan er ren søppel, den siste prosenten fungerer...

I mine øyne er det ikke verdt å bruke tid på dem...

 

Lindskog: Du har min fulle støtte....!

Link to comment
Share on other sites

Altså folkens.. det er snakk om at løpet har blitt skadet når man maskinerte ut kronen.

Ser ut som at verktøyet har hoppet ned i underkant av krona mens de har maskinert ut og dermed skrapet bort riflinga på en liten del.

Ingen som har sagt råttent stål.. En maskineringsfeil kan oppstå hos hvilken som helst fabrikant.

Løpet er produsert i Tysk importert stål, og jeg har enda tilgode å oppdrive en post med samme problem som jeg har.

Det vil si at 99% av løpene er i god stand, hadde dette vært et vanlig problem slik som Crossman sine .22 løp så ville det vært flust av posts om dette på nett.

 

Geværet ellers er tipp top, flott syntet kolbe, quattro avtrekket passer meg ypperlig, Lade mekanismen er vel noe av det bedre jeg har vært borti.

Ikke er det "ping" når man skyter med demper heller.

 

Virker som at dere er mer interessert i å fortelle hvor fælt hatsan er istedet for å faktisk komme med noe fornuftig..

er det rart man heller henger på utenlandske forum hvor man faktisk får hjelp ? :P

 

Ting som kommer til å bli gjort med denne er følgende:

Montere LW løp.

Montere Robert Lane regulator.

Utvide TP til 3.5mm

Tune invendige deler til det nye regulerte trykket på 120 bar.

Stille inn Hammerfjær til å slippe 150ml luft.

 

Da burde jeg få ca 70 regulerte skudd @ 25 Joule.

og jeg burde treffe presist med LW løp.

Link to comment
Share on other sites

Helt enig med deg når det gjelder enkeltes fordømmelse av Hatsan,pcp riflene deres er jevnt over ikke så dårlig som enkelte skal ha det til men når det gjelder fjær geværene deres så har det vært mye dritt ja.Har selv 2 modeller av Hatsans pcp rifler og er fornøyd med dem også,spesielt pris tatt i betraktning.Stå på å kos deg med børsa :)

Link to comment
Share on other sites

Du ser meg nå ut som en Lada, gull ;)

95% av geværet er superb laget ! Det eneste som trekker ned er løpet..

Men dær har jeg bestillt inn et LW løp så dette blir nok supre saker ! :D

Så skal jeg tune det med hjelp av regulator og hammer fjær.

Skyter nok godt nok når jeg er ferdig med det ;)

Link to comment
Share on other sites

Nå har jeg sittet på nettet i tre kvelder/mange timer og lest og sett videoer om Hatsan riflene og da at44-10 modellen og helt ærlig så kan jeg ikke finne noe mer negativt om disse enn andre merker,men jeg finner faktisk en god del som skryter og har gode erfaringer med dem.

Det er helt klart at kvalitet i mange tilfeller er det samme som høy prisklasse,men det finnes også kjente merker som er priset alt for høyt bare fordi det er et merkenavn.

Har selv veldig lyst på en FX Gladiator,men etter litt uhemmet pengebruk til dyre hobbier må jeg roe det litt ned.

MEN,etter å ha lest om og sett på det som er skrevet om Hatsan at44-10 er det mulig at jeg kjøper en slik. :mrgreen:

 

http://game-on.no/products/hatsan-at44- ... al-long-lw" target="_blank

Link to comment
Share on other sites

Man bør vel ikke gjøre emne Hatsan til et spørsmål om lykkeliv eller total undergang. Men det en bør alltid vie en tanke ang. alt som skrives på utenlandske nettsider, er blant annet, hvor l e n g e den aktuelle bruker har hatt våpenet.. Svært ofte skrives slike anmeldelser, evalueringer i ovasjon ell.

henrykkelse over "hvor bra denne børsen var". Så lenge eieren har interesse. Kan være etter alt fra noen dager til uker.

Viser seg

ofte at middels og dårlig kvalitet kan fungere en viss tid. Inntil belastningene kommer, feilene viser seg og kvaliteten avslører seg. Kanskje etter noen få månder. Ikke da sikkert at eieren lenger gidder å gjøre noen ytterligere omtale. Stuer den vekk, eller kvitter seg med den.

Jeg tror faktisk, at skal slike konstruksjoner ansees for god kvalitet, skal de fungere stabilt og pålitelig

over tre år, fire år, fem år. Med det vi kjenner til med Hatsan, tror jeg ikke de kan være på det nivået.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Svært ofte dyrekjøpt og kortvarig lykke...men jeg ønsker Serenity lykke til med den og finner ingen glede dersom noen har gjort et dårlig valg..så er det sagt.

 

Jeg har kjørt Lada (tre ganger) og skutt med flere ulike Hatsan, de jeg kjenner som fremdeles har Hatsan bruker noe annet og de som eide Lada har skiftet bil (for lenge siden).

 

Den dag i dag finner man mange eldre BSA og f.eks Diana stående som fungerer ypperlig.

De gamle gode dør ikke, de får patina og man får tak i deler dersom det er behov for det.

Har noen her f.eks forsøkt pcputgaven av Hatsans luftpistol?

Hysterisk rask, enormt diger og klumpete...ser ut som en at44 som er kappet ned..

 

 

Dette innlegget er skrevet særdeles sakte da jeg vet at enkelte Hatsaneiere hører dårlig...

BRUK PENGA PÅ NOE ANNET!

Link to comment
Share on other sites

Har ikke tenkt å komme med utsagn om at Hatsan er high end av luftvåpen men de 2 riflene jeg har fungerer fremdeles upåklagelig etter iallefall 1,5 år og flere tusen skudd.Skal innrømme at den som er brukt mest av de er tactical versjonen med LW løp.Har også andre pcp våpen fra Benjamin og Brocock.Selvfølgelig Fremstår Brocock Contour Elite XL som et våpen med bedre finish og topp byggekvalitet men det bør en da nesten forvente også når den er dobbelt så dyr som hatsan. Som sagt har jeg ikke hatt mine Hatsan lenger enn 1,5 år men de fungerer da aldeles utmerket ennå.Ble tidlig klar over at kvaliteten på fjærbørsene var elendig men tok sjansen på pcp utgaven etter at de ikke fikk så verst omtale diverse steder på nettet.Hvis disse er så dårlig som enkelte her skal ha det til så har jeg faen meg vært heldig,etter at de neste 6 månedene er gått lover jeg å komme med en tilbakemelding hvis noe skulle ryke etter at de magiske 2 første årene er passert :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Som jeg tidligere har skrevet er det særlig fjærdrevne modeller fra Hatsan som er særdeles skrøpelig laget. Jeg har ikke tall på hvor mange jeg har reparert for andre og hvor mange som har gått i retur til leverandør grunnet feil og mangler. Jeg kommer ikke på en eneste god ting å skrive eller å si om dem. Jeg hater dem ikke...slett ikke. Jeg misliker dem så sterkt at det burde vært skrevet inn som en egen lov i både straffelov og grunnlov at de burde forbys i Norge.

Det er en skam å selge slikt skrap!

Gamo er bedre...så vidt.

Link to comment
Share on other sites

Da blir det å håpe/krysse fingrene for, at det er kun nedenfor kronen i løpet, de har vert fomlete med verktøyet..

Kvalitetskonroll er i moderne tid, egentlig hva står og faller på, blant nye alternative rimeligprodusenter.

Innenfor en rekke bransjer.

Og 5tusen kr ved import, og 7tusen (?) om den kjøpes i Norge, høres egentlig ganske mye ut for en luftbørse, PCP. Da bør alt være i orden. metall, mekanismer, und zu waiter.

Link to comment
Share on other sites

Vel jeg tror ikke jeg kjøper Hatsan flere ganger..

Skulle jeg mot formodning gjøre det.. så handler jeg i Norge hvor jeg har garanti.

Men jeg skal nå få en brukende børse av den med nytt løp å litt små fiks :)

Jeg svimer ikke helt av for Hatsans kundeservice, 3 mails både til Tyrkia og Usa til Hatsan selv, ingen svar..

Selve geværet syns jeg har god kvalitet på generell basis; flott gummi belagt syntet kolbe, stort reservoar, lade mekanikk, avtrekk alt syns jeg er supert å fungerer ypperlig.

Men det var dette med det løpet da.. Men nå får jeg et Lothar Walther løp iløpet av et par uker så da får jeg nok strammet inn gruppene forhåpentligvis :)

Jada Gullvingen fullt klar over at du misliker hatsan å at dette er bensin på bålet for deg :P

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Ja det var vell ikke akkurat det jeg hadde håpet på :P

Hadde jeg fått plass til demperen ville jeg mest sannsynlig ikke brydd meg.

Men demperen er for stor så det er ikke plass i mellom reservoar og løp.. typisk nok.. :P

Så må vell sende løpet i retur å forhåpentligvis får de til å bestille rett løp denne gangen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...