Jump to content

Ny underleaver; HW97K vs LGU


Serenity

Recommended Posts

Hei folkens.

Jeg er ny her på forumet og står i startskoene til å starte opp med litt luftgevær skyting.

Til nå har jeg hovedsaklig skutt med en kompis sin Benjamin Marauder men tenker at jeg må kansje skaffe eget utstyr.

PCP er ikke aktuelt for meg da jeg ikke ønsker å stå å pumpe for hånd mellom hvert 20-30 skudd.

Å fylle dykkerflaske er også uaktuelt da nærmeste fyllestasjon er 14 mil frem og tilbake.

Etter å ha trålet opp å ned på nett etter en god underleaver springer så står da valget nå mellom .177 Weihrauch HW97K og Walther LGU master 23J.

 

Hovedsaklig ønsker jeg å skyte på spinnere rundt 50m og kansje en flaske eller to på 65m - 100m på hjemmelaget bane.

At våpnet også er presist på 30m blink er et must og derfor har jeg valgt som jeg har gjort med disse 2 modellene.

Problemet er at jeg ikke klarer å bestemme meg for hvilken av modellene jeg skal velge.

Begge er presise våpen ingen tvil om det, så forskjellen kommer ned til hva man liker og hvor mye kraft de leverer.

 

HW97K leverer vel ca 16J orginalt og 23J med Vortek PG2 SHO tuning kit.

LGU leverer 23J orginalt (kjøpt fra Nederland)

Vekt ligger begge på ca det samme rundt 4.2 -4.3kg

LGU er 3 cm lengre

 

Så på papiret trenger jeg ikke gjøre så mye med LGU rett ut av esken og for meg virker det som det bedre valget.

Problemet er at LGU ikke har vært på markedet lenge nok til at det er flust av reviews og tester slik som med HW97K som er en utprøvd og favoritt rifle hos mange.

Det igjen gjør meg litt skeptisk til å prøve noe "nytt".

Så hva gjør jeg ? LGU eller HW97K ?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har kun erfaring med HW97 av disse to børsene, men kan si at du ikke vil gjøre noe dumt kjøp ved å kjøpe en HW97. Med det nye tommelhullskjefte er den et smykke av ei børse, har fantastisk avtrekk og har høy presisjon. Jeg har hatt en HW97 i mange år nå, og har ingen ting å utsette på denne børsa. Jeg leser dog på nettet at den nye LGU får gode skussmål, så hadde det vært en forhandler her i Norge, kunne du jo reist ut og sett på begge børsene og gjort opp din mening om hvilken børse du liker best. Har selv importert luftgevær fra utlandet; noen ganger går det greit, andre ganger kan det oppstå problemer, og da er det kronglete å forholde seg til en leverandør i Nederland.

Link to comment
Share on other sites

Man måå, vel ikke ha underspenner... HW97 er en veldig god rifle.

Men i tillegg til at den får godkjent, og mye skryt av brukere over alt, kan det ha sammenheng med at mange fjærluftskyttere kan være middelmådige, og i kontrast til det billige/dårlige de ellers har skutt med- blir

97 plutselig så enkel å treffe bra med...

Vel, HW97 er uansett et godt valg, men legges vekt på kraft kombinert med fintilpasset fjærdrift (dobbel), minimalt med rystelser og kvalitet; så bør Diana 54 absolutt vurderes. Sidespenner. Etter egen erfaring, svært mye mer praktisk, spess ved liggende skyting. Tysk finesse og kvalitet. Og den koster deretter også, selvsagt.

Jeg har selv en sidespenner av rimeligmerke, og trives utmerket selv med den. Til sist: man må alltid ha klart for seg, at skyting med fjærrifle krever særs mye av trening, tilvenning, teknikk og

kulevalg. Innenfor en viss børsekvalitet, er det det, det hele kommer an på.

Link to comment
Share on other sites

Etter å ha sett en del på LGU så tror jeg kansje at jeg går for den.

Den skal være en god del bedre ut i fra hva jeg har lest på utenlandske forumer en LGV som flere var misfornøyd med.

HW97K må jeg først kjøpe, og så tune så den totale prisen blir jo ca 800 kr høyere en LGU selv om at de er høvelig lik i innkjøpspris.

4200.- for LGU ferdig fortollet og med frakt

3990.- for HW97K +Tuning kit (947.-) totalt: 5071.- med frakt

Og siden jeg skal ha et bra scope og så er prisen på rifla litt viktig for å holde total kostnaden nede.

 

Når det gjelder garanti så er jeg helt enig at det er veldig uheldig å måtte sende rifla tilbake til Nederland dersom det skulle være noe galt med den.

Men det er en risiko man får ta så lenge det ikke finnes noen Norske forhandlere av LGU.

Det kan jo hende at LGU finner veien hit til Norge før jeg bestiller rifla rundt oktober så jeg får nesten holde øynene oppe,

eventuelt sende noen mail til forhandlere som fører Walther \ Umarex å høre.

Link to comment
Share on other sites

Du skriver om skyteavstander opp mot 100m så da regner jeg med at du vil ha ei børse i .22

4,5mm er nærmest bortkastet.

 

PCP og fylling fra flaske er uproblematisk dersom du kjøper ei flaske som holder 300bar og reservoaret på børsa har maks 200bar. Du kan da fylle børsa mange ganger før flasketrykket er på 200bar, dessuten får en presisjon og kraft som overgår alt av fjærvåpen, vel og merke dersom du velger en PCP av et godt merke. Det svir mer i pungen, men skytegleden blir vesentlig større og du slipper å styre med underspenner, sidespenner og pipespenner.

Mindre energi brukt og lavere puls samt bedre presisjon.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Okay så ser det da veldig ut for at det blir en PCP rifle alikevell.

Største problemet er hovedsaklig å få svar fra utsalgsstedene i Tsjekkia.. Har sendt sikkert 10 mails til forskjellige utsalgssteder, men fortsatt ikke noe respons.

Sendte vell siste mail i forrige uke en gang.

 

Har falt ganske hardt for CZ 200S FS Colour.

show-original.php?zb=2321

Problemet er bare at eneste stedene man får tak i den er tydeligvis i Tsjekkia..

Kunne kjøpt en AA S200 som er helt identisk, men da får jeg ikke den laminerte kolben som jeg var ute etter.

I tillegg til at den er en del dyrere.

 

Noen som har vært borti å importere fra Tsjekkia ? Kan det være på grunn av engelsk språk at de ikke svarer på mail ?

Tenkte også at jeg skulle bruke en FX 4-stage pumpe til å pumpe denne opp med.

Børselars har inne til 2.100, men uten slange. Hvor får jeg tak i slange og noen som vet hvilke adapter jeg trenger ?

Link to comment
Share on other sites

Så da har jeg kjøpt meg rifle da :)

CZ 200s skulle jo vise seg å være ekstremt vanskelig å få sendt ut av tsjekkia.. De har lov til å gå med 2 skjulte kruttvåpen på gata uten spesiell grunn..

Men å sende et luftgevær ut av landet.. nei det kan de visst ikke ha noe utav :P

Jaja.. endte med å kjøpe et annet gevær fra USA.

 

Ble til slutt en Hatsan Galatian IV i .177 fra Airgun Depot.

Kom på 650$ med frakt, så det var jo en overkommelig pris.

Totalen blir vell ca 5000 etter staten har tatt sitt :P

Men det er fortsatt billigere en å kjøpe den i Norge.

product_1707.jpg

 

Syntes det virket som et bra kjøp, så håper jeg blir fornøyd med rifla :)

Har ikke sett så mange prate om Galatian her inne, kan vel kansje hende fordi den koster way too much her i Norge :P

Jeg sparte iallefall flere tusen på å handle den i Usa :)

Link to comment
Share on other sites

Blir spennende å lese videre om denne når du får den hjem.

Veldig army-aktig ser jeg, de er jo flinke til å lage detaljer i plast på disse...så

du får sette på et titterøyr av passende type og teste den mht presisjon på litt god avstand.

Den ser jo frekk ut, men er litt usikker på om jeg liker det hjulet under kolben, justering for kinnstøtte?

Link to comment
Share on other sites

Ja jeg er spent selv :)

Var veldig i tvil om at jeg ville gå for den syntetiske kolben, syns den i treværk er 100 ganger penere, men den var 300$ dyrere også :P

Så tilslutt måtte jeg nesten tenke litt praktisk å det er jo akkurat samme gevær bare forskjellig utseende.

Dessuten så er versjonen som jeg kjøpte uten shroud eller QE (QuietEnergy) som de kaller det, så jeg må jo kjøpe en demper da disse er litt høylytte av seg :P

Å da sette på en demper på treværk versjonen ville sett litt malplassert ut, så da ble det TacticOOL på meg da :P

Men ut i fra reviews så er den presis nok for de aller fleste. Kansje ikke akkurat konkuranse nivå men du tar flasker på 130 meter uten problemer.

I den ene reviewen brukte han open sights på 100 yds med sånn ish 50\50 treff pr pellet.

Og helt greie grupper på 75 yds. Så på min 50 - 70 meter bane skal den nok gjøre jobben ypperlig =)

 

Det "hjulet" du ser er oppbevaring for ekstra magasin.

Kolben er jo justerbar alle veier så det er kjekt, og er en av grunnene for at jeg valgte akkurat det geværet.

Geværet er oppgitt til å levere ganske mye punch, og når fabrikken tester hastighet så bruker de faktisk bly pellets og ikke lett metall pellets.

Ut i fra tester jeg har sett på GTA så gjør den det relativt bra over chronoen. ligger rundt 900 fps med 15gr pellets.

Noe som igjen gir rundt 36-37 Joules, så dette er vel kansje mer et gevær for jakt eller "pest control" men siden det ikke er lov i norge så satser jeg på at den er en fremdragene langdistanse skytter siden jeg kan skyte med 15 -16gr pellets :)

Game-on har geværet opgitt til 37 Joules på sine sider så det skulle vel stemme sånn høvelig :)

 

Har bestillt meg kina scope mens jeg sparer opp til et skikkelig Hawke Airmax 30 eller MTC Viper.

Så det får gjøre jobben midlertidig, har ikke spessielt store forventninger til kvaliteten på optikken..

men jeg håper at turrets holder på justeringene iallefall. Å skulle det vise seg at det er helt OK så gjør jo ikke det noe heller :P

 

Har bestilt et Lapi ett eller annet jalla 8-40x60 scope med stort parallax hjul. Rørdiameter er vel på 35mm også følger det med ringer.

Kom på litt over 1000 kr ca med frakt så det var ikke så ille. Gjør nok jobben en periode :)

temp2.0x0.jpg

 

Her er linken til scope da: http://www.aliexpress.com/item/New-Arrival-Tactical-KT8-40X60SAL-Rifle-Scope-For-Hunting-GR1-0224/1978540852.html

Link to comment
Share on other sites

Bare et lite tips....selv om ting SER fett ut trenger det ikke å være det......

Likevel vil jeg følge tråden da jeg har skutt med mye rart som Hatatatatatasan har levert og noe har faktisk imponert -en stund før O-ringer og annet begynner å flasse i filler.

Oppbevaring for mags er sikkert fint, dersom du har mer enn ett.

 

Disse er jo omtrent rekylfrie så kikkerten duger vel såfremt den ikke vrenger optisk.

Beklager om mine innlegg har litt gulp i seg når det gjelder Hatsan, men det er begrunnet.

Likevel vet jeg at flere at modellene presterer godt, en stund.

De har ofte en irriterende lyd når man skyter og demper maskerer smellet og forsterker den irriterende "flaaang"lyden.

Jeg venter i spenning til vidunderet er på plass, å sammenligne det med britiske PCP er omtrent som å fornærme Putin i det han sitter på dass, men jeg tror faktisk du kan bli fornøyd med luffa.

Når pengeboka ikke skriker i fistel over dype gribberier bør du satse på litt bedre optikk.

 

Plast får jeg utslett av og har nærmest utviklet kronisk allergi mot, men det sparer vekt.

Hatsan klarer ennå ikke å fremstille plast som holder seg sort av farge dersom luffa ligger lagret i skumkoffert, så du er advart. Du får grå flekker...eller luffa da.

 

De smeller en del og det er ingen synd med en god demper, litt tung i snuta blir den, men med et rør på f.eks 8-32 bruker du tofot eller underlag uansett.

 

Lykke til videre, håper du liker ervervelsen og at du ikke legger igjen glass i skauen.

Link to comment
Share on other sites

Er litt seint ute, men hadde tenkt å nevne Hatsan AT44, med det lange løpet (og lang lufttank) i 5,5.

 

Eg kjøpte på tilbud ein AT44-PA i 4,5 inkludert pumpe fra gameon.no for 3990,-. Greit kjøp, men børsa er jo ikkje akkurat eit sveitsisk urverk rett ut av pakken...

 

Men med litt mekk så vart min riktig så hyggeleg syns eg. Med den lille lufttanken og 4,5 kaliber fekk eg kun 30 brukandes skudd fra 200 til 100 bar. Det er montert Altaros-regulator satt til 150 bar så strengen var relativ flat og grei.

 

Etter ei stund bestillte eg langt løp i 5,5 samt den lange tanken og to magasin. Ny ladebolt dreia eg sjølv.

No gjekk antalet brukbare skudd drastisk opp. 60-70 skudd mellom 200-100 bar syns eg er meget bra. Har ikkje montert regulator i den store tanken enda så strengen er litt ugjevn.

 

At eg får ein dobling i antall skudd trur eg skuldast to ting, det første er at det er større volum i den store tanken (sjølvsagt). Og det andre trur eg kjem av at det lange løpet sløsar mindre med lufta.

 

Så langt ser det ut til at presisjonen er upåklageleg, sjølv om eg berre så vidt har testa den ute på 35m.

 

Kan absolutt anbefale Hatsan AT44 -i ein eller annan variant med langt løp. Iallefall om ein er litt handy og kan ta seg av bagatellane som er litt under par.

 

Og så kjøpte eg også ein kinakikkert. "BSA" Deerhunter 8-32x44. Satte den på ein heilskinnemontasje fra Beco. Kikkerten kosta 630,-(ebay) og flaug inn under tollradaren fra Kina. Det ER eit kinaprodukt men den overraskar positivt. Parallaksejustering på sida er lett å bruke og ser ut til å stemme bra med avstandsmerkinga.

 

Håpar du får tilsvarande god opplevelse med børsa di. Det er jo i utgangspunktet ein dyrare og flottare modell enn min.

Link to comment
Share on other sites

Ut ifra hva dem sier i reviews så er syntet kolben på Galatian IV mye bedre en på tidligere modeller,

det skal vist være en rubberised syntetstock, og den er vel heller ikke hul ettersom jeg har forstått det.

Dermed så er den faktisk 0.2 kg tyngre en sin navnebror Galatian II med treværk.

Om den holder seg svart har jeg faktisk ikke sjekket ut :P Det er jo noe tiden vil vise.

Jeg vet at hatsan springers ikke er noe å skrive hjem om, men de sier at med de siste modellene innen pcp

så er dem faktisk kommet seg betraktelig både kvalitets messig og ytelses messig, men at de har vanskelig for å komme bort fra sitt dårlige rykte på grunn av springerne sine.

Så om det stemmer vet jo ikke jeg da, har tross alt ikke fått geværet enda :P Ligger til fortolling på skedsmo as we speak :) Blir vel sendt til Tr.heim i morgen så da har jeg den vel her hos meg i Lofoten på Tirsdags kveld, blir levert på døra ;) Kjekt med FedEx sånn sett :)

 

Jeg får jo såklart ikke skutt den enda.. venter enda på at Game-on skal få inn koblingen mellom Hatsan og standard fittings slik at jeg da faktisk får fyllt den med pumpa :P

Så foreløbig får den stå i loft stua å se pen ut mens jeg venter på siste rest av fylle materiale skal komme på plass. Det gjør forsåvidt ikke noe da siktet ikke har kommet enda heller.

Men skal rapportere hvordan den prester etterhvert som at jeg har fått prøvd den ut å da vil jeg jo ta for meg både det negative å det positive :)

Når det gjelder Twaaaang lyd så skal den vel ikke ha slik lyd, heller ikke sproooink etter hva jeg har lest, det er noe de har fikset med Galatian serien.

 

Her er en review på galatian så kan man jo se sånn ca da..

Dette er jo såklart den nedjusterte UK versjonen... så hvordan dan faktisk høres ut med full power vet jeg jo ikke :P

Link to comment
Share on other sites

Mest truleg kjem den med full tank. Om den ikkje er blitt tømt for transporten sin del. Min var iallefall full og den ekstra tanken eg kjøpte fra bulgaria var full den og.

 

Angåande fylling med pumpe så syns eg faktisk ikkje det er så forbaska stress å pumpe for hånd, i motsetning til dei fleste andre.

Litt trimm har aldri skada nokon... :smile:

Link to comment
Share on other sites

Angåande fylling med pumpe så syns eg faktisk ikkje det er så forbaska stress å pumpe for hånd, i motsetning til dei fleste andre.

Litt trimm har aldri skada nokon... :smile:

 

Husk på hva du skrev til neste sommer når du står i solsteika med 90bar i reservoaret og skal pumpe helt opp.....med mindre du er i slekt med Supermann er det fare for å bli både svett og sliten...som igjen er litt uheldig når man skal forsøke å skyte presist :lol:

 

derfor anbefales dykkerflaske og fillkit.

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt flaske men har ingen plass å få den fylt, så det er ikkje eit alternativ. Men eg får kansje tak i ein gamal dykkekompressor og om den ikkje er for sliten blir det vegen å gå.

 

I mellomtida pumpar eg i ti minutt pr 60-70 skudd og syns folk overdriv kraftig om kva slitsomt det er. Det ligg litt i teknikken.

Link to comment
Share on other sites

Ti minutter?? :shock::shock:

Jeg fant akkurat et nytt nicknavn til deg...Superpumper'n

Nei fysj, alt her i livet som tar lenger tid enn tre minutter orker jeg ikke..unntagelser gis kun dersom det er snakk om mat, kvinnfolk eller brennevin...

 

Apropos lyden jeg tenkte på som f.eks AT-44 gir fra seg uten demper...litt sånn snål lyd..

Den blir vel maskert med bruk av demper. Spent på denne nye HATsanen altså...

Link to comment
Share on other sites

Hehe....

 

Eg overdreiv litt. Tok tida no og det tek seks minutt fra 100 til 200 bar med den store tanken. Utan svette og nesten ikkje andpusten ;)

 

Løpa på AT'en er gjenga 1/2" UNF ja. Det korte løpet smell som .22LR. Det lange verkar litt tystare. Brukar dempar så det er berre eit "thump" fra mekanikken.

Link to comment
Share on other sites

Eneste grunn for at jeg bruker pumpe er fordi at naboen har en M-Rod som han pumper opp :P

Derfor skaffer jeg meg en Hatsan -> Benjamin kobbling så slipper jeg å kjøpe pumpe selv :)

Skal ha 3 liters tanken de selger på Beco etterhvert, den koster 500 kr mer en FX pumpa jeg hadde tenkt og jeg får flaska fylt for en 50 lapp en kort 5 min kjøretur unna her har jeg funnet ut :)

En privat person i Stamsund som har en 300 bars kompressor stående så det var jo veldig kjekt :)

Prisen jeg fikk var på fylling av 20L dykkerflaske.. så kan jo hende han tar mindre siden det er snakk om 3 Liter. Men det er ikke noe jeg gidder å krangle om.

50 kr for 500ish gode skudd er helt greit :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatering: Jeg bestillte geværet med express via fedex. Og det fungerte jo bra :) Helt til tollvesenet kom inn i bildet..

Geværet ble postet i Usa, og 2 dager etterpå var det framme til fortolling hos FedEx på skedsmokorset.

Tollvesenet ville ha geværet inn for innspeksjon.. og først NÅ... 14 dager etterpå er geværet frigitt og på tur nordover til meg.

Regner med at det ankommer Torsdag eller Fredag så dette blir spennende :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...