Jump to content

Viltkamera


Pasta

Recommended Posts

  • Replies 1.1k
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nå kan jeg bare svare for de modellene som jeg harkjennskap til.. Mener vi opererer med tre ulike modeller og alle er "regntette". Regner med det er det du lurer på og ikke om du kan ha de under vann.....sikreste du gjør er jo å sjekke brukermanualen på det kameraet du eventuelt har eller skal kjøpe. Lykke til med en morsom hobby!

Link to comment
Share on other sites

Er viltkamera vanntett. Hvis ikke hvordan skal man sette dem opp?

Hei og god kveld!

Bygg et ”vanntett” hus til kamera av tre eller noe du har for hånden som tåler et år eller to i skogen.

Kassa kan bygges som en fuglekasse uten frontveggen.

Vi har testet de fleste viltkameraene på markedet og ingen av de er spesielt glade i vann.

 

Mvh

WVAS

Link to comment
Share on other sites

Det kaller jeg rene ord for penga! :D

 

En importør (?) og selger som innrømmer at produktene trives best under tak, det ser man ikke ofte.

Men tipset er ikke dumt, en "fuglekasse" med åpen løsning for panoramautsikt, sikkert beste måten å fikse saken på og samtidig ha glede av viltkamera i flere år. :)

 

Ærlighet og gode råd i ett og samme svar, sånt må man bare sette pris på.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Er det noen drevne villsvinkjennere som tør si alder/kjønn på denne grisen?

 

Er med stor sannsynlighet en råne, syns jeg fornemmer noen runde saker under halen :wink:

Om det dessuten er förste grisen så er det med 98% sikkerhet en råne(kommer alltid först i en etablering)

Lurer også litt på hvor bildene er tatt og da mener jeg med större innsnevring enn bare halden kommune.

Link to comment
Share on other sites

Skal det skiltes når privat personer bruker viltkamera?

Jeg ser det offentlige både må søke og skilte når de skal sette ut kamera.

 

For å følge loven ved utplassering av viltkamera(antatt at dette er en slags kameraovervåkning) må viltkameraet:

1. Plasseres på privat eiendom, og ikke fange opp offentlig eller andres eiendom på brikka.

2. Plasseres utenfor allmenn ferdsel, altså ikke på skogsveier ol. der det er sannsynlig at folk vil gå, selv om du selv eier veien.

3. "All overvåking skal tydelig varsles slik at alle som overvåkes er klar over at dette faktisk skjer. Det skal gå fram av informasjonen hvem som er ansvarlig for overvåkingen, og hvilken type overvåking det er snakk om. Informasjonen er helt nødvendig for at overvåkingen skal kunne virke forebyggende. Skjult overvåking er ikke tillatt."

4. "Alle som driver kameraovervåking skal melde fra om dette til Datatilsynet før oppstart."

 

Kilde:

http://www.datatilsynet.no/upload/Dokum ... moverv.pdf

 

Regner med at få eller ingen av vi som skal henge opp et kamera i skauen gidder å følge alle desse punktene. Men den gyldne middelveien vil vel være å følge pkt. 1 og 2 og passe på å slette alle bilder av personer som har forvillet seg forbi linsa.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Oppdatert hjemmesiden med noen hjortebilder. La ut en rundballe i nov/des. Det er virkelig behov, spesielt for bukkene, å få i seg næring i des. Fy til de som vil utvide hjortejakta! Flere bilder kommer utover vinteren. Kommer til å flytte kameraet slik at jeg får andre interessante bilder også.

 

Hadde tenkt å bygge tak over foret, men fant ut at ved å legge de under noen skikkelige graner og la en del av plasten være på, vil det gjøre mye av samme nytten. Kanskje jeg gjør mer ut av det neste år.

Link to comment
Share on other sites

Där har du en råne ja..Allt från 3 år ocvh uppåt..Hade det vart sugga hade du haft fler på plats.rånan går ensam eller i små "råna flocker" fram till brunsten

Da var villsvin foreviget i skauen for føste gang :D Må si det var morsomt å sjekke minnebrikken denne gangen. Er det noen drevne villsvinkjennere som tør si alder/kjønn på denne grisen?

3093717072_80d0cd61fe.jpg

3092876117_04339162a6.jpg

Link to comment
Share on other sites

Det kameraet som disse bildene, og det som vi synes funker best er dette:

http://www.skanejakt.se/7569abbd-f16c-4 ... 94-29.html

 

Er dette det samme kamerat jaktdepoet selger i sin hovedkatalog på side 65?

 

Vil ikke denne IR blitzen skremme dyra? Kanskje et dumt spørsmål men er helt blank på dette. Så det var en gaupe som kom igjen flere ganger på et døgn på bildene litt tidligere i tråden her.

Link to comment
Share on other sites

flens - du finner helt sikkert bedre kamera, men da koster det adskillig mer. Men du får rimelig greie bilder med det kameraet.

Et råd - du bør ha 12V/12ah batterier, som du får på Biltema for et par-tre hundringser.(3 mtr. ledning følger med pakken) Std., er 4 stk "C" batteier, og det holder egentlig ikke lenge i kaldt vær. Nåvel - her er et eksempel på kvaliteten.

 

SUNP0006.JPG

 

Nå håper jeg bare at det kommer litt mere trafikk på åtet, slik at jeg får testa kameraet skikkelig.

Link to comment
Share on other sites

Peter er disse bildene også tatt med kamera til 1.495,-?

Og er det noen som har bilder som er tatt om natta med det kamera?

 

 

Jeg har også sett på et kamera som heter bushnell

se link: http://www.jaktfall.no/index.php?nr=90& ... tegori=169

 

Noen som har erfaring med dette kamera? kontar det som vinge våpen selger til 1.495,-

 

http://www.wingevapen.no/index.php?id=5917

Link to comment
Share on other sites

Jeg bruker selv et flott lite kamera som heter scoutguard. Det tar 5MP bilder eller 640x480 video.

9615c1fe.jpg

Her kan dere se endel av fjorårets bilder med det kameraet.

http://olgmo.photwo.com/albums/1789/

 

De fleste kamera kommer fra USA eller er beregnet for det markedet. Her er en ranking av noen av kameraene

http://www.sportsmansreview.com/reviewgrid.asp?n=Digital+Trail+Cameras

 

her en annen med test av responstid og bilder bilder.

http://www.trailcampro.com/2008trailcamerashootout.aspx

 

eller det forum jeg ser mest på er

http://www.chasingame.com/forum/index.php

her er det mye testing og bilder etc.

 

Ole Gunnar

Link to comment
Share on other sites

Peter er disse bildene også tatt med kamera til 1.495,-?

Og er det noen som har bilder som er tatt om natta med det kamera?

 

Bildene er tatt med dette:

s7_417903_imageset_02?$main-Large$

 

Moultrie Game Spy 6.0

 

 

De første bildene jeg la inn er tatt i mørket/dårlig lys. Du ser klokkeslett på hvert bilde.

Link to comment
Share on other sites

hengte åpp dette kamerae for 5 dager siden http://www.wingevapen.no/index.php?id=5917 det står ca 3 meter fra en laks som er festet til et tre.. var oppe å sjekka i dag å halve laksen var borte... men kamera hadde ikkje tatt bilde. men me en gang jeg gikk bort til laksen knipsa det bilde.. har vert veldig stykt ver her i det siste. kan dette ha noe me det å gjøre???

Link to comment
Share on other sites

- Vil IR-blitsen skremme rådyra?

 

Vil ikke denne IR blitzen skremme dyra? Kanskje et dumt spørsmål men er helt blank på dette.

Jo det er litt dumt spørsmål :)

Rådyr ect. kan ikke se infrarød stråling og blir ikke skremt av IR-lys/blitsen for dei som lurte på det...

 

Kan ingen ting om viltkamera, men trur du ikke dei som produserer slike kamera hadde forstått at noe var feil da bare bilder av livredde hoppende rådyr blei knipsa?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jo det er litt dumt spørsmål :)

Rådyr ect. kan ikke se infrarød stråling og blir ikke skremt av IR-lys/blitsen for dei som lurte på det...

 

 

Men hvordan vil viltet reagere på vanlig blitz? slik som dette kameraet? http://www.jaktdepotet.no/articles/?artid=50

 

Viltet bryr seg trolig lite om lynglimt har jeg lest, uten at jeg skal være så skråsikker på det. Så hva med blitz?

Link to comment
Share on other sites

- Vil IR-blitsen skremme rådyra?

 

Vil ikke denne IR blitzen skremme dyra? Kanskje et dumt spørsmål men er helt blank på dette.

Jo det er litt dumt spørsmål :)

Rådyr ect. kan ikke se infrarød stråling og blir ikke skremt av IR-lys/blitsen for dei som lurte på det...

 

Kan ingen ting om viltkamera, men trur du ikke dei som produserer slike kamera hadde forstått at noe var feil da bare bilder av livredde hoppende rådyr blei knipsa?

Det er ikke dumt spørsmål i det hele tatt!

Hjort og rev SER enkelte IR blitzer, og da regner jeg med at andre også gjør det. Om de venner seg til det er et annet spørsmål. Det er 10 år siden jeg kjøpte mitt første kamera. Jeg har hatt en 4-5 typer med flere enheter. Alle har hatt IR blitz, men på enkelte modeller la hjorten om stien. Enkelte rever så jeg bare halen på. På bilder er ikke dette lett å konstatere, men på film ser en klart at de oppdager kameraet(IR blitzen, da de ikke oppdager kamera som har usynlig IR)

 

Hjort og rev er hvertfall veldig var for dette. Du kan igrunnen se det selv. Fotorgafer deg selv i mørke, og på de kamera du ikkie er sikker på om det kom på noe lys, men det likevel ble IR film av det; Dyra ser det heller ikke. På de du ser klart lyset; Dyra ser det og. Dyr er fargeblinde, men de skal heller ikke se IR lys, som vi heller ikke skal det. Det røde blinket som kommer er på noen ganske kraftig. Det ser dyr og mennesker 100% sikkert. Det har jeg utallige filmer på...

Link to comment
Share on other sites

Som sagt så har jeg ikke peiling på vilkamera, men trudde poenget av at dyra ikke skulle bli forstyrra?

Kansje jeg må trekke tilbake at det var et dumt spørsmål pga. kvalitet. Ganske sikker på at hjortedyr og rev ikke kan se ren IR. Men dei er følsomme, lyd fra kameraet, varmestråling ect. IR blitzer i lavere kvalitet er nok ikke helt perfekte..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

*nå er jeg på tynn is*

I tillegg har ikke ir lysene noe effekt sålenge det ikke er sort/hvit. er ikke sikker på om det er dyr som ser sort hvit, men hvis de gjør det vil de se ir lys på samme måte som vi ser et vanlig lys.

da kan vel en ir blitz skremme dyra

Link to comment
Share on other sites

Bølgelengdene for synlig lys er fra ca. 400 nm til 700 nm mens IR-stråling går fra 700nm – 10 000nm.

En del av IR-diodene(ofte av den billige sorten) som blir brukt sender også ut litt rødt lys pga at de har bølgelengder ned mot og kanskje også under 700nm.

Dette ser vi som rødt lys(625 – 740 nm).

 

Om dyra ser farger eller sv/hv er vel ett fett, poenget er at lyset som brukes må ha høgere bølgelengde enn det øyet til dyret kan oppfatte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...