Jump to content

Kamera til å filme jakt og fiske


barerobert

Recommended Posts

Jeg er ute etter et videokamera til å filme jakt og fiske.

Jeg har et budsjett på >35ookr og vil gjerne ha et kamera som kan tilkobles ekstern mikrofon siden jeg har fått inntrykk av at det er mer en nødvendighet enn et tilvalg.

 

Kan det være en ide å kjøpe et speilreflekskamera som kan filme?

Eller vil det bare bli et kompromiss?

 

Framerate? Noe å tenke på? Kjappe jaktsituasjoner kan det jo være greit å ha litt å gå på for å kunne dybdeanalysere feil man gjør og hvor man kan forbedre seg...

Link to comment
Share on other sites

Jeg er ute etter et videokamera til å filme jakt og fiske.

Jeg har et budsjett på >35ookr og vil gjerne ha et kamera som kan tilkobles ekstern mikrofon siden jeg har fått inntrykk av at det er mer en nødvendighet enn et tilvalg.

 

Riktig. Lyd er halve opplevelsen. Jeg tar opp ekstern til en zoom h2n. Litt stress med sync, men enkelt mtp at jeg bruker 2 kameraer.

 

Kan det være en ide å kjøpe et speilreflekskamera som kan filme?

Eller vil det bare bli et kompromiss?

 

DSLR gir fantastiske film-muligheter, men dette er for nerder, og videoobjektiv er dyre.

Kjøp et vanlig videokamera, eller evt et bridge-kamera (ser ut som speilrefleks, men er digitalkamera) om du vil ha stort zoom-område. Jeg har Panasonic lumix fz72. 22-1200mm linse. Altså 60x zoom.

 

Framerate? Noe å tenke på? Kjappe jaktsituasjoner kan det jo være greit å ha litt å gå på for å kunne dybdeanalysere feil man gjør og hvor man kan forbedre seg...

 

Tjjhæh. 24 og høyere er bra nok. Skal du lage bra slow-mo må du opp i 120.

Link to comment
Share on other sites

Stort zoomområde er ikke det aller viktigste i og med at vi jakter i trange revepass. :)

 

Hvilket kamera kan være aktuelt i min foreslåtte prisklasse?

Har sett en del Panasonic men er usikker på hvor bra den tekniske kvaliteten på filmingen vil være med så billige løsninger?

Link to comment
Share on other sites

Innefor budsjettet ditt sliter jeg med å finne videokameraer som vil være tilfredsstillende.

 

http://www.netonnet.no/art/foto-og-vide ... cgodSJAAcA

 

Her er den lille storebroren til mitt kamera. Ikke den råeste zoomen, men fortsatt meget bra.

Fordelen her er Leica-optikk og at den holder stor blenderåpning gjennom hele zoomen.

f/2.8. Dette vil gi bedre skumringsegenskaper dersom du zoomer.

 

Det lander på budsjett, filmer i fullHD i 50fps (ifølge annonsen) og har mic-inngang.Kjøp en Røde Pro videomic og vindhette/deadcat.

 

http://www.clasohlson.com/no/Videostativ,/38-1255

 

Helt ok stativ, men hodet er utmerket. Oljedempet og smooth, på budsjett.

Oppgraderer du til manfrottostativ kan du bruke hodet videre.

 

Jeg bruker det som "steadycam" når jeg går også. Blir ganske smooth.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Alternativt kan man søke på finn.no etter brukte kameraer.

Har kjøpt begge mine der.

Rimelige og ikke så stor fallhøyde om man finner ut at filming ikke er noe en vil drive med resten av levetiden.

 

Jeg anbefaler Canon sx50 fremfor fz72 da sx'en har vribart tittespeil. Veldig kjekt å ha vribart tittespeil i forskjellige situasjoner.

 

Lykke til uansett hvilket kamera du velger

Link to comment
Share on other sites

Kupper tråden litt, siden trådstarter har kjøpt cam.

 

Skal ha et videokamera til å bruke på jakt, fiske, fjellturer, selskaper og familie bruk. ha inngang for ekstern mic. Trenger et kamera som klarer å filme i lett skumring, skal ikke filme de siste 20 min av bukkejakta før det blir mørkt, for å si det sånn. Hvor høyt opp i pris må jeg? Ikke noe data eller redigerings freak, er en normal bruker for å si det sånn. Må jeg over 5k??? Evt noen som har noe anbefalinger på bruktfronten??

 

Edit: Har Gopro black edition, så er på utkikk etter et videokamera

Link to comment
Share on other sites

  • 9 months later...

Tror man først må definere hva man ønsker å oppnå. For min egen del har jeg erfart at det er rimelig bratt læringskurve og at man utvikler seg i takt med utstyret en bruker.

 

Første bud for å filme er at man faktisk har kamera med seg ute i felt og at den som titter på, ser hva en forsøker å formidle i det ferdige resultatet.

Mao kameraer med 1 meter telelinse er ikke noe jeg gidder å dra rundt på, men det er meg.

 

Et videokamera bør derfor ikke veie kilovis, om det skal være med i lomma, evt i sekken.

En bør også stille minimumskrav til videokvalitet. 4K er ikke et must for min del end, men kommer nok til å være standarden om en del år. Litt for nytt og ferskt pr dags dato.

 

Stativ er et must om man skal få til noe severdig, men slikt er veldig individuelt og som nevnt over..........hva man forsøker å formidle.

 

Leter fortsatt etter det perfekte videokamera selv og har prøvd litt forskjellig.

Har kommet til at kamera med mulighet for manuelle innstillinger + en del zoom.....minimum 20x er å foretrekke, litt avhengig....igjen av hva man forsøker å formidle.

Kontroll på lyd er også positivt.

 

Dette utelukker en del kameraer for min del, men om jeg skal driste meg til å foreslå et par brukenes kameraer, sett ut fra mitt ståsted og kunnskapsnivå, så ville jeg prøvd meg på

- Panasonic HC-V550

- Canon G30........alternativt "storebroren" XA25

- Canon SX60

 

Ang over nevnte forslag, så koster ikke dette ei halv årslønn, man får rimelig mye igjen for kronasjene. Utstyret går an å frakte med seg rundt ute i felt.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Har ett par spørsmål ang. videokamera. Har hatt mange spennende jaktsituasjoner de siste åra så jeg tenkte det kunne være artig og få noe av det som kommer på film. Tenker da på ett videokamera i 3000-4000 kr. klassen. Skal brukes mest på reinsjakt, elgjakt, bjørnejakt med hund osv. altså varierende avstander men stort sett i dagslys. Noen anbefalinger? Også en patent på å feste kameraet enkelt på og av rifla, noen tips?

 

Edit: Jeg bruker en skinnemontert kikkert på Blaseren så evt. ringmontert kamera feste funker ikke....

Link to comment
Share on other sites

Jeg driver og ser på litt forskjellig selv. Dette http://cdon.no/elektronikk/sony/sony-ha ... -p27420869" target="_blank er til vurdering nå. Leste en omtale om det, og det fikk greit skussmål. Eneste jeg lurer litt på er hvordan forskjellige kameraer fungerer når det blir kaldt? Har lyst til å filme litt toppjakt :)

 

Ser jaktfall har en god løsning for feste av kamera på våpenet. Noen som har prøvd det?

Link to comment
Share on other sites

Kjøp deg ett brukt Contour kamera til tusenlappen, så legger du resten i ett ok handycam. Lyden vil være shait, men det kan mendes i neste runde - sammen med ett stativ.

 

Hvis du har tenkt å vise opptakene til andre bør en tenke på at det er rimelig grusomt å se på noe som kun er filmet fra ett POV kamera. Har du derimot ett oversiktsbilde fra ett annet kamera vil det bli mye mer behagelig.

 

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Vil tro det er langt mellom bra klipp med ett kamera montert på riflen, uansett hvilke kamera en bruker. Men kanskje bare jeg som er trangsynt og kresen ;)

 

Hva med å feste en liten picatinny skinne på toppen av optikken, og bruke noe ala dette?

 

http://www.amazon.com/Rec-mounts[REGISTERED SIGN]-Picatinny-HDR-AS100V-HDR-AS30V-REC-B35-S-CN/dp/B00T1H5C5Q/ref=pd_sim_sbs_421_5?ie=UTF8&refRID=029TN9YYMC3P6JHR43F6

 

Sent from my iPad using Tapatalk HD

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt actionkamera en stund. har Contour men samme gjelder vel for de andre og, det en får se er stort sett dine egne syn. og de er noen ganger utrolig tøffe. et videokamera er helt klart å foretrekke for å lage jaktfilmen/fiskefilmen/whateverfilmen men å kunne kompletere med film sett fra ditt eget ståsted, eller om så med et actionkamera som filmer deg i den situasjonen kan gi de ekstra opplevelsene. Så jeg ville hatt et actionkamera, og et lite hendig og brukervenlig videokamera.

Link to comment
Share on other sites

Så lenge en ikke går for National Geographic kvalitet så er er jo endel nyere mobilkameraer ganske brukbare.

Lagde en enkel adapter til mobilen min som gjør at jeg kan filme gjennom kikkertsikte mens jeg ser på skjermen, og vippe den over kikkert om en vil sikte på vanlig måte og filme overblikk, all rekyl er eliminert og en kan også ganske lett ta av hele greia om den er i veien ellers.

Funket litt dårlig liggende da hodet må ha litt avstand fra skjermen men det duger greit om en sitter og/eller har anlegg.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
  • 1 month later...

Kjøpte et brukt JVC videokamera og satte på toppen av kikkertsikte. Alt ser bra ut...

Så tester jeg på banen og det virker som om rekylen slår ut fokusen på kamera.. Det smeller og alt blir uklart. Ser ut som om at fokuset er på støvkornene på innsiden av linsa. Om du så venter en stund og flytter fokuspunkt, så fokuserer den igjen på avstand.

Kan det være slik at rekylen fysisk flytter på linser inne i kamera?

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
Vil tro det er langt mellom bra klipp med ett kamera montert på riflen, uansett hvilke kamera en bruker.

 

Godt fornøyd med min egen løsning. Alt her er filmet med vanlig videokamera montert på børsa.

 

Sittet og sett på denne filmen din noen ganger nå. flyttet kamera på seg etter skuddet? og har du merket noe med kamera etter å ha brukt det slik? for håper jo det ikke var siste gang du fikk filmet slik :D lyst til å lage meg noe slikt. men usikker på hvordan jeg skal gjøre det. vil ikke risikere det samme som hendte da jeg bare skulle prøve en salongkikkert på 3006 :oops:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...