Jump to content

GoPro vs vanlig filmkamera


Tiurjeger

Recommended Posts

Hei

Rett på sak, jeg blir sånn passe frustrert over alle jaktfilmene som ligger på nett filmet med GoPro og div action kamera.

Grunnen...der er jo omtrent UMULIG å se det det skytes på.

jeg vil gjerne filme når jeg jakter, men finnes det ikke innstillinger eller linser som kan gjøre det mulig å se det man skyter på?? eller må man da over på vanlig kamera?

 

Skjønner det er vidvinkel på gopro, men synes det er utrolig kjedelig å så vidt skimte rypa, orrfuglen osv som det skytes på, veldig mange tilfeller ser man ikke noe, spesielt på bakkeskudd.

 

Veldig fine filmer dette jeg bruker som eksempler, fint redigert. Men spesielt den første synes jeg nesten det er umulig å se det det skytes på.

 

Link to comment
Share on other sites

Har selv Contour +2 (valg pga at formfaktoren passer bedre montert på hjelm).

 

Funker glimrende på MC/i bil, og til nød på feltbanen (pistol). Har prøvd det på PPC-skyting, men når blinken er femti yards unna er det så vidt du ser den.

Å bruke det på jakt gidder jeg ikke vurdere engang.

Det er som du sier en (fryktelig-)vidvinkel på disse action kameraene.

 

Alternativet blir vel som du sier å benytte et "vanlig" videokamera, eller å bytte linsa i action-kamerat.

 

RageCams selger nye linser og zoom-objektiver til en hel del action-kamera.

Vet ingen ting om kvaliteten på produktene, men prisene er stive...

 

En annen ting er at jo mer tele du har, jo mer vil du framheve bevegelser (det vil virke som om du "veiver" mer med kamera), og det er vel en grunn til at produsentene har valgt å benytte utelukkende vidvinkler i sine action-kamera.

Så jeg er litt skeptisk til å bruke et modda kamera på hjelm/hode. Mulig det hadde funka montert på rifle/hagle?

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt et billig kamera fra ebay, http://www.ebay.com/itm/1-5-TFT-LCD-HD- ... 3f2daf462e" target="_blank

 

Fungerer greit sammen med våpen med tommel inne i stroppen.

Lett vekt, og tørr batterier er en fordel. Har alltid med litt ekstra batterier. Ett sett batterier varer til ca 2t. opptak.

 

På regnværsdagene regner jeg med at det er temmelig ubrukelig uten å ha prøvd dette selv :wink:

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke bare bare å filme seg selv på jakt.

Er en grunn til at de fleste filmer/jaktserier har en eller flere kamera personer i tillegg til jeger.

 

Vil anbefale deg å søke "solo hunters full episodes" på youtube.

Der er det noen gutter som filmer selv med en kombinasjon av gopro og div zoom kamera på stativ.

 

Da vil du få litt inntrykk og tips til hva det kreves for å få dette til.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har filmet jakt og lagt ut videoer i flere år nå på Youtube (se signatur), og ja: dette er et problem. I hvert fall med de første kameraene jeg hadde (Contour).

 

Det finnes flere løsninger på dette som jeg føler jeg har fått til for filmen av 2013-sesongen.

 

For det første er det veldig avhengig av kamera. Når jakt filmes med actionkamera med voldsom vidvinkel så inngår man kompromisser. Den man får er følelsen av å være der selv, det man taper er korrekt avstandsfølelse. Contour-kamera har fast vidvinkel i 1080p, og resultatet lider desverre av dette. Min film fra 2012 er et eksempel. GoPro derimot, har 3 varianter av vidvinkel. Dette påvirker bildet MYE. Med GoPro-klipp som filmes med rett vidvinkel OG som etterbehandles riktig under redigering så skal en være rimelig blind for å ikke se fuglen så lenge den er innafor 40 meter.

 

For det andre: Ja, det finnes linser som kan settes på. Dette er derimot ofte av ymse kvalitet, så har aldri prøvd de. Og så har jeg lite lyst til å operere på et kamera til flere tusen.

 

I tillegg så er det ikke alltid en møter på liryper som bakser opp på 5 meters hold, og skal en lage en film så tar en gjerne med det materialet en sitter igjen med. Om det så er det 5 eller 30 meters hold. Og det er gjerne mer 30 meter enn 5 meter på fjellrypejakt.

 

Når det er sagt: For min film for 2014-sesongen så tror jeg du skal få mer enn nok film av rype som vises godt på skjermen. Årets sesong blir om mulig filmet i 4K. ;)

 

Og bare for å få det klart: Jaktfilmer etter rype må _alltid_ spilles av i 1080p på Youtube. Og på PC/TV, ikke en liten mobilskjerm. ;)

Link to comment
Share on other sites

Filmen du viser til er basert på tre actionkamera. Contour Roam 1 og 2, samt GoPro Hero 3 Black Edition. Jeg bruker Contour på alle klipp frem til snøen kommer. Kjøpte da GP, og brukte det videre. Så at sollyset blender mer hos Kim, må være en ren tilfeldighet da da aller fleste solrike klipp er med Contour.

 

Og for å svare på spørsmålet: Bruker ingen filter. Kun etterbehandling i Premiere.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei.

 

Et lite spårsmål til deg Jo. Jeg er blitt inspirert av dine/dokkars filmer til å ville forsøke å ta med kamera selv og forsøke meg til høsten. Krever det noen spesielle forutsetninger for å kunne redigere og lage til en slik film som dere. Regner med at du har brukt en del tid på dette - ca hvor mye ?

 

Jeg forventer å kjøpe et Gopro kamera (Hero 3 silver eller white) da det er det som passer best til min lommebok ;-)

 

Er det noen redigeringsprogrammer som er å foretrekke frem for andre for en som har middels med teknisk viten mht. slikt ?

 

mvh Peter

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...