Jump to content

Oppgi din blyverdi fra blodprøve


Muntjac

Recommended Posts

Vi som er aktive her inne burde være i risikosonen for økte blyverdier i blodet , med tanke på høyere interesse, antatt høyere aktivitet, antatt høyere konsumpsjon av vilt og en høyere andel hjemmeladere enn den gjennomsnittlige befolkning av jegere. De av oss som frivillig har målt blyverdiene i blodet har kanskje økt bekymring om temaet, muligens enda høyere risiko, men kanskje også bedre forholdsregler om temaet.

 

Dette blir ingen vitenskapelig test, men kanskje interessant likevel. Ønsker du å delta er et besøk hos fastlegen alt som skal til.

 

Trådregler: Ingen diskusjon for/mot bly i ammunisjon, kun om resultater og oppfølgende spørsmål til den enkeltes resultat. Resultater oppgis ca etter følgende mal.

 

Målt blyverdi:

Egne skytegrener:

Skyter innendørs med kruttvåpen ja/nei:

Omtrentlig antall økter pr måned, uavhengig av skytegren:

Konsumpsjon av storvilt, hyppighet:

Konsumpsjon av småvilt, hyppighet:

Hjemmelader ja/nei:

Annen antatt eksponering for bly:

Kommentar:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Målt blyverdi: Mindre enn 0,1 / Ikke målbart

Egne skytegrener: Jaktskyting rifle, lerdue, luftpistol

Skyter innendørs ja/nei: Nei

Omtrentlig antall økter pr måned, uavhengig av skytegren: Ca 2

Konsumpsjon av storvilt, hyppighet: Ukentlig

Konsumpsjon av småvilt, hyppighet: 3-4 ganger årlig

Hjemmelader ja/nei: Ja

Annen antatt eksponering for bly: Ingen

Kommentar: Vasker hender etter endt skyting. Skjærer vekk skuddskadet kjøtt fra eget vilt. Mesteparten av storvilt skutt med Oryx .30.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Målt blyverdi: 1.25 (normalt < 1.0)

Egne skytegrener: Pistol (<95%), NROF, DFS, Jakt med rifle og tilhørende trening.

Skyter innendørs: Ja

Omtrent antall økter per måned: 18

Storvilt: Ukentlig

Småvilt: 2-3 ggr per år

Hjemmelader: Nei

Annen eksponering: Ingen

Link to comment
Share on other sites

Målt blyverdi: 1,5

Egne skytegrener:Alt..

Skyter innendørs med kruttvåpen ja/nei:Ja 2ggr/uke

Omtrentlig antall økter pr måned, uavhengig av skytegren:8-15 avhengig av jobben

Konsumpsjon av storvilt, hyppighet:Da og da

Konsumpsjon av småvilt, hyppighet:da og da

Hjemmelader ja/nei:Ja

Annen antatt eksponering for bly:Nei

Kommentar: Innendørs skyting har mest sannsynlig skylda i dette. Hjemmeladningen er nesten 100% med belagte kuler og jeg spiser veldig lite vilt. Målte meg i mars 2016, det jeg lurer på er hvordan verdiene så ut i 2013 når jeg brukte minst det dobbelte av tid med innendørs skyting..

 

Tar nå en pause fra skyting innendørs.

Link to comment
Share on other sites

Målt blyverdi: 1,3

Egne skytegrener: Bane/Dynamisk

Skyter innendørs : ja

Omtrentlig antall økter pr måned, uavhengig av skytegren: 1-4 ganger i uken

Konsumpsjon av storvilt, hyppighet: nei

Konsumpsjon av småvilt, hyppighet: nei

Hjemmelader ja/nei: nei

Annen antatt eksponering for bly: ikke som jeg vet om.

Kommentar:

Skyter 9mm (fabrikkammo) og noe .22lr.

Vasker hender nesten hver gang rett etter skyting (skal bli mer nøye).

Link to comment
Share on other sites

For min del ba jeg om blodprøve fra fastlegen for å finne ut mine skytevaner og konsumpsjon av viltkjøtt utgjør en helserisiko for meg og min relativt nystartede familie. Blodprøven ga en fin trygghet. Tror ikke min fastlege hadde værte borte i det før.

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig avsporing, men er det vanlig å ta blodprøve for å finne blyverdier? Gjør dere det bare for gøy, eller er det i forbindelse med noe annet ?

 

Følger dine tanker her og tror nok fort at denne tråden kan bli brukt mot oss i neste omgang :!:

 

Jeg vil derfor oppfordre medlemmene på kammeret til ikke svare på det spurte spørsmål :!:

Link to comment
Share on other sites

Hvis du tar blodprøve i en tid der du har et typisk skytemønster med lokalitet, type ammo etc, er blodprøve en helt ok måling. Hvis du derimot tar en blodprøve etter en lengre pause eller periode med lavere aktivitet/mer utendørsskyting, vil du få en verdi som er "falsk" lav. Blyet har forlatt blodbanen, men ikke kroppen.

Link to comment
Share on other sites

Fullstendig avsporing, men er det vanlig å ta blodprøve for å finne blyverdier? Gjør dere det bare for gøy, eller er det i forbindelse med noe annet ?

 

Følger dine tanker her og tror nok fort at denne tråden kan bli brukt mot oss i neste omgang :!:

 

Jeg vil derfor oppfordre medlemmene på kammeret til ikke svare på det spurte spørsmål :!:

Skulle man forsøke på det, er argumentet så fullt av hull at det bare er å sette seg ned og le. Selvrapporterte data, fra et svært snevert subsett av en gruppe, kan ikke brukes for å si noe som helst om generelle trender blant gruppen som helhet. Det blir like dumt som å påstå at nettavstemninger hos f.eks. nettavisen har noen validitet utover å si noe om hva de av nettavisens lesere som gidder å stemme i avstemningen svarer.

 

I så måte er Doremus Schafer sine skriverier fornøyelig lesning: https://doremusnor.wordpress.com/samles ... temninger/

Link to comment
Share on other sites

Folk får svare om de vil. Tråden ble startet pga min nysgjerrighet. Tester folk seg? Har noen verdier utenom det normale? Finnes det "vanlige" jegere med høye verdier?

 

En mann som er ferdig med avl kan nok bry seg fint lite om sine blyverdier. Kvinner som tenker på å få barn de neste årene må gjøre sine egne vurderinger.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Fullstendig avsporing, men er det vanlig å ta blodprøve for å finne blyverdier? Gjør dere det bare for gøy, eller er det i forbindelse med noe annet ?

 

Følger dine tanker her og tror nok fort at denne tråden kan bli brukt mot oss i neste omgang :!:

 

Jeg vil derfor oppfordre medlemmene på kammeret til ikke svare på det spurte spørsmål :!:

 

Får håpe ingen snakker om leverskader av alkoholkonsum, eller lungekreft av tobakk, eller andre lignende saker.

 

Paranoia er ikke bra for deg.

 

 

For å være OT, så skal jeg selv til legen neste uke. Vært mye trøtt, sliten og glemsk i det siste. Greit å få sjekket litt.

Link to comment
Share on other sites

Hei,

Likte ideen din og håper at flere tar seg bryet med å legge inn data og verdier. Jeg skyter lite men skal likevel få gjort en test neste gang jeg er til legen. Min far har spist egenskutt hjort og elg i ganske mange år. Skal høre om han har målt seg. Ser ikke noe galt i at man tar blodprøver her. Da kan man måle i perioder hvor man skyter mye og få et bilde av hva som skjer akkurat her og nå. Dvs. Bly som mest sannsynlig stammer fra skyting. I hår og andre deponier er blyverdiene et resultat av årevis med akkumulering og det kan komme fra mange kilder. Det er jo sammenhengen mellom skyting og bly som er poenget her. Om x antall skyttere melder seg og man ser en trend hvor den som skyter mest har mest bly i blodet er dette fullt gyldig og et tegn på at vi som skyttere må ta oss i akt. Standard hms dette her. Å lukke øynene og late som ingenting er ikke akkurat lurt i denne sammenheng.

 

Diskuterte blyforgiftning med en veterinær og han kunne fortelle at dette ble observert i kyr en og annen gang. Det var da kyr som plutselig og uten forvarsel hadde blitt gale. gale på den måten at de sprang ned gjerder og lignende. Dvs en oppførsel som ikke var normal og som gjorde at bonden kontaktet veterinær. Disse dyrene kunne da ha forhøyet verdi av bly i blod. Hvor kom dette blyet fra?? De kunne da ofte finne gamle bilbatteri som dyra hadde slikket på. Det skal visstnok smake salt.

 

Å måle er ikke paranoia i mine øyne. Bedre å vite enn å la være. Skal ikke forundre meg om det finnes forskere som etterhvert kan følge opp denne tråden etterhvert som data samles. Data må nok desverre samles i denne sammenhengen da det ville være ganske uetisk å gi halvparten av skytterne maske og la resten skyte uten maske. Det ville gitt gode data men man vil samtidig kunne risikere å utsette skyttere for betydelig fare/helseskade. Det godtar ikke forskningsetisk komite.

 

Altså, en god idee denne tråden og jeg håper kammermedlemmene følger opp.

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...