Jump to content

Frantz Rosenberg


C.E.A.

Recommended Posts

Jeg tenkte først at Frantz Rosenberg sikkert er så kjent av "alle" men så ble jeg ganske usikker, der er jo ikke så mange av min generasjon her på forumet.

Men har man litt interesse for gamle norske storjegere så topper vel Frantz Rosenberg den listen. Jeg mener der bare er to bøker om jakt han har skrevet det er :

 

Storvildtjagt i Britisk Østafrika 1916

 

Storvildjagt i Norge og Alaska 1926

 

Dessverre er disse vanskelige å finne og ofte dyre når de finnes men det er artig lesning.

Link to comment
Share on other sites

Frantz Rosenberg er stor underholdning, ja - "skytterliv - skytterens ABC" må ikke glemmes heller... :D

 

Going rate for jaktbøkene ser ut til å være i størrelseorden 1000-1500 kroner.

 

"Storvildjagt i Norge og Alaska" 1926 finnes forøvrig også i engelsk utgave...

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 2 years later...
Frantz Rosenberg Storvildtjagt i Britisk Østafrika 1916

 

Etter å ha gått igjennom masse esker med gamle bøker fra mine besteforeldre sitter jeg nå med denne boka i hånda. :D

Faktisk trykket i Kristiania i 1916 av Marius Stamnes' Boktrykkeri og utgitt av Alb. Cammermeyers forlag.

Står ingenting i den om noen evt 2. opplag så regner med dette er førsteutgaven.

Artig bok med mye fine s/h bilder og beskrivelser av afrikajakt for snart 100 år siden.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 4 weeks later...
  • 7 months later...
  • 1 month later...
  • 6 months later...

Jeg er også på jakt etter Rosenbergs böker, har skytterliv men ikke de to andre..

 

Jeg gjorde et funn på et antikvariat i Stockholm, fant "Från Mombasa til Kairo, en jaktfärd från brittiska ostafrika längs Nilen till Kairo", av H. von Höpken, en svensk kavallerioffiser som var med en britisk vitensakpelig ekspedisjon, ekstremt interessant....mye om våpen og jakt tom elefant i Östafrika, godt illustrert....Öst-Afrika 1907....boken er trykket i Stockholm 1908..

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 6 months later...
  • 1 month later...

Da var Storviltjakt i Britisk Østafrika i hus...meget bra bok.....Rosenberg tok mange brukbare bilder som er med i boka......dette er virkelig et STORT stykke norsk jakthistorie..!

 

Som för så ofte sagt....man er födt 80 år for sent *SUKK*

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Jeg har også latt meg fasinere av Frantz Rosenberg og har klart å få tak i to eksemplarer av boka "Storvildtjagt i Norge og Alaska". Men utgavene er ganske så forskjellige. Begge ser ut til å være trykket i 1926 men de ser ganske forskjellige ut. Den blå er vel samme utgave som den som nasjonalbiblioteket har, men den andre lurer jeg på. Noen som har greie på dette og kan si litt om de forskjellige?

IMG_4352.jpg.bb5fb8b09cbd2ea3577616036cc26cb9.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...