Jump to content

Om krigshelter, og de som ikke ble behandlet som krigshelter


høggern

Recommended Posts

For å ikke rote til tråden "en generasjon krigere blir borte" http://www.kammeret.no/forum/viewtopic.php?f=45&t=15951&p=426882#p426882 så starter jeg heller en ny tråd.

Jeg ønsker at alle hedrer de som sloss for fedrelandet, uansett hvor lenge og hvor mye.

 

Jeg personlig synes den behandlinga endel av de som gjore motstand under krigen fikk i ettertid har vært direkte skammelig.

At vår kansje største krigshelt, General Fleischer, nesten blir skrevet ut av historien er en skamplett.

http://www.generalfleischer.no/

Videre det at felttoget ved Narvik, hvof faktisk noen slo tyskerne for første gang (og siste gang på flere år) ontrent ikke blir omtalt i dag er en skamplett. Krigsseilernes behandling etter krigen er også horribel. Og sist men ikke minst, den kommunistiske motstandsbevegelsen og partizanenes behandling etter krigen.

 

Jada vi hadde mange som gjore en god innsats og ble hedret for det i ettertid, men vi hadde alt for mange som definitivt ikke fikk noen heder å snakke om.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

I dag kunne Trond André Bolle ha feiret sin 45-års fødselsdag. Gratulerer. Jeg er veldig glad for at vi har Forsvaret i dag og setter pris på alle som ønsker Forsvaret i fremtiden.

 

Litt info fra wiki om helten i dette innlegget:

"

Bolle er tildelt følgende medaljer : Forsvarets medalje for internasjonale operasjoner med tre stjerner, Forsvarets operasjonsmedalje i bånd for Afghanistan med markering for fire tjenesteperioder, Sjøforsvarets vernedyktighetsmedalje med tre stjerner, NATO-medaljen i bånd for tjeneste i det tidligere Jugoslavia, NATO-medaljen i bånd for tjeneste i Kosovo, NATO-medaljen Non-Article 5 i bånd for tjeneste i ISAF, samt NAIS-medaljen i gull med én stjerne. Han ble etter sin død hedret med Forsvarets medalje for falne i strid.

Motstandsmannen Gunnar Sønsteby uttalte den 29. juni 2010 at Bolle i høyeste grad har gjort seg fortjent til Krigskorset med sverd, og burde få tildelingen post mortem. Bolle ble i statsråd 21. januar 2011 tildelt Krigskorset med sverd «for personlig utvist tapperhet og særlig fremragende ledelse under internasjonale operasjoner i Afghanistan i perioden oktober 2005 til februar 2006.» Utmerkelsen ble overrakt Bolles kone og sønn under en seremoni på Akershus festning 8. mai 2011. Under samme seremoni ble også Eirik Johan Kristoffersen og Jørg Lian tildelt medaljen.

"

1304856647890_227.jpg

Link to comment
Share on other sites

Thor O. Hannevig organiserte en ad-hoc avdeling av frivillige på Heistadmoen 9.april da IR3 kapitulerte og slåss mot tyskerne i flere trefninger helt fram til 2.juni.....de bröt seg inn i norske depoter og tiltvang seg materiell..

 

Tyskerne trodde de slåss mot flere infanteribataljoner..

 

Det er vilja det kommer an på ser du, vil du så kan du.....men dekorert ble han ikke...burde hatt Krigskorset med sverd..

Link to comment
Share on other sites

Det er vel på tide at den norske krigshistorien skrives på ny, og at fakta kommer på bordet.

 

Det som i dag er den vedtatte sannhet om både krigsinnsats og ladssvikoppgjør er bare det Arbeiderpartiet har bestemt at den skal være (vet at det høres konspiratorisk ut, men jeg klarer ikke å se annet enn at det er sant!).

 

Kan anbefale bøkene "Dømmer ikke" og "Forat I ikke skal dømmes" av sjefen for Milorg D13 (Oslo) Oliver H. Langeland, bøkene utgitt i -48 og 49, og begge ble inndratt siden de satte regjeringene Nygaardsvold og Gerhardsen i et dårlig lys (Selv om O. H. Langeland ble frikjent for injuriesøksmålene)

 

Landssvikoppgjøret var bare et spill for galleriet, de små fiskene ble dømt, mens de store fikk svømme fritt...

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder kamp mot tyskerne i Norge etter kapitulasjonen i 1940 er det ingen som når kommunistene med Asbjørn Sunde&co til knærne. Den siste gjenlevende fra Pellegruppa bør få heder og ære mens han lever.

 

Når det gjelder hva nordmenn utførte i kamp mellom 1940-45 er det ingen som når frontkjemperne (feil side) og krigsseilerne (riktig side) til knærne.

 

Norges frekkeste og kansje viktigste mann under krigen het Sverre Berg.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det fins vel dusinvis av bøker om slaget om Narvik. Men 'Slaget om Narvik: SYDFRONTEN' av Øyvind Johnsen er vel en grei plass å begynne?

 

Kan forøvrig anbefale en litt snodig dansk bok jeg fant i baren i den norske leiren utenfor Skopje i Makedonia i 2000 (Leiren hadde vi "arva" av danskene)

Boken 'Den forunderlige krig' er skrevet av dansken Tage Ellinger som vervet seg som norsk soldat etter okkupasjonen av Danmark. Den skildrer felttoget nordover gjennom Norge sett med den danske offiserens (-noget selvgode?) øyne.

Boken skal være mulig å få tak i, jeg fant den i alle fall på nettsidene til et norsk antikvariat for noen år tilbake)

Link to comment
Share on other sites

Arbeiderpartiet satt ved makten i mange år før 2. verdenskrig. Vi var så svake utenrikspolitisk og militært at en invasjon var uunngåelig. I ettertid har Arbeiderpartiet hatt monopol på historieskrivingen.

 

I følge vår offisielle historie er Kongen og Regjeringen helter fordi de flyktet fra landet de var satt til å lede. Noen gutter ble helter fordi de løp opp og ned noen trappeoppganger i Oslo.

 

De eneste Nordmenn som hadde direkte innflytelse på krigens varighet var sjøfolka våre. Når de hadde overlevd 5 år i helvete, og endelig kom hjem fikk de trøbbel med tollere, og måtte betale restskatt for 5 års opptjening. Resten av historien om krigsseilerene er en tragedie.

 

Sikkert bra med heltene til Kongen og Arbeiderpartiet. Men leter du etter innsats som gjorde en forskjell, leter du etter store offer og sjebner så finner du lite. De er druknet i havet, eller i alkohol.

Link to comment
Share on other sites

Siste Krig hadde mange helter. Store som små. Størrelsen på de teller lite. De er de menn og kvinner som gjør at vi har det Norge vi har.

Der var mange motstandsgrupper. Alle gjorde litt, etter de evnene de hadde. Noen gjorde mye i manges øyne, men var ute av kontroll fra myndighetenes side. (Regjeringen i London)

Mangler dere stoff, kan dere lese litt om en gruppe. Kristian Steen og hans menn.

 

En helt som var stor under Krigen Leif Larsen (Shetlands Larsen) . Han ble oversett etter krigen.

Vi har og mange som har deltatt i aktiv tjeneste etter siste Verdens Krig. Orlkapt Bolle er en av mange. De som har vært deler av Stay behind, blir aldri nevnt. De får aldri medaljer. Men de var vår skjulte sikkerhet styrke i mange år.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Helt enig med Luxus Lungemos .En pensjonert Admiral jeg kjenner personlig utalte en gang til meg at et vanlig Norsk tankskipsmannskap på en tur over atlanteren gjorde mer for utfallet av 2.verdenskrig med alliert seier eller hele Brigaden i Skottland gjorde under hele krigen 1940-1945.Helt enig.Les historie så tror jeg dere vil mene det samme.

Link to comment
Share on other sites

En helt som var stor under Krigen Leif Larsen (Shetlands Larsen) . Han ble oversett etter krigen.

Det ble riktignok laget en film (tv-film? jeg så den i alle fall på tv) om Larsen, men det var mange år etterpå. Jeg leste også en bok om innsatsen fra ham og andre skippere, skal se om jeg kan finne tittel og forfatter. Mener det var en del av et større verk om 2VK som ble skrevet på 60-tallet.

 

Edit: Også fikk han til sist en velfortjent statue på Torget, det er jo nærmest unikt i krigsheltsammenheng i Norge:

1280px-Leif_Shetlands_Larsen_Statue_Bergen_Norway_2009_2.JPG

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...