Jump to content

22lr "langhold" ammo


MH434

Recommended Posts

Tok å børsta støv av en gammel Toz 17 som vi har på gården her, så lurer på å sette en kikkert på den for å trene og forstå kikkert(mrad)...

Sånn jeg har forstått så er Vortex PST FFP en god kikkert?

 

Så lurer jeg litt på hva slags ammo som funker best på 100m+? Regner med subsonic og tunge kuler er å foretrekke når holdet strekker seg litt?

 

Noen tips hadde vært fint :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Prøv å finne en hi speed ammo som samler i rifla di.Stooor forskjell på kulebane med cci std og cci minimag når du passerer 150m

 

Kula vil jo gå subsonic lenge før 150m! Når kula da går subsonic blir presisjonen dårligere selv om den går flatere og evt lengere

Link to comment
Share on other sites

Ikke så veldig overrasket over at Eley "vant"; veldig jevn og bra ammo!

 

Etter kapping av løp til mer håndterlig lengde begynte Anschutzen å samle CCI Stinger, men det er den eneste høyhastightesammoen den liker. Snodige greier men sånn er det. Merker det med CCI Std og lignede "billig ammo" også; er det et skudd eller flere som smeller (altså er "supersonisk")er det tilsvarende med fluer på skiva.

Link to comment
Share on other sites

Er dette likt i alle salonger? Grunnen til at jeg spør er at overlydsammo samler generelt hakket bedre enn sub i min. Dette da på 50-60m.

Sent from my iPhone using Tapatalk

 

Sub er jo heller ikke super-presist. Det er en gyllen midtvei. Går det for tregt så vil vinden og det spille en rolle. Det er jo det som gjør at salong er fint til å lære seg dette med vinden og det.

 

Men dette er jo selvsagt ikke noen fasit, men ihvertfall det jeg har sett på veldig mange salongrifler. Jeg har også noen merkelige erfaringer, eksempelvis når det gjelder CCI Stinger. Den går utmerket i ei halvauto Anschutz jeg har. Tok en liten fugl på 2-300m for mange år siden uten særlig godt anlegg. Kanskje det har noe med at stinger er ørlite gran lengre enn vanlig 22lr? Ikke godt å si.

Link to comment
Share on other sites

Hehe, Renegade,

 

Samlingene dine er to til tre ganger så store som 9åringene i skytterlagene her skyter - med diopter :wink: Gode samlinger er 10 skudd på 30mm-ish. Skyter man 5skuddssamlinger vil man se 12-15mm innimellom.

 

Uansett, når en skal skyte for å teste ammo, så må en se litt etter hva en tester - og 22LR ammo er det ofte "flyvere" og skudd med avvikende utgangshastighet som er synderene. Drittammo har flyvere alle veier, og billigammo har skudd som går over og under. For å finne disse må man skyte en del skudd. Jeg hadde en raptus for noen år siden, og skjøt da stort sett 20 og 50 skudds samlinger, helst over kronograf.

 

Typisk samling for "dyr" ammo, Dette er Eley Team, men "all" ammoen som koster ei krone og mer kan forventes å gå slik, eller en hel del bedre faktisk.

D5D5C83F-0395-416C-99DA-AB8687D4ED69-12672-0000139FDC645A8C_zps555dcf78.jpg

 

Typisk billigammo, den går bra, men har enkelte drittskudd, noen esker har ingen, andre har 5. Dyr ammo har og drittskudd, men de er mye sjeldnere, og mye mindre. dette er CCI Std. Merk 7-eren...

157A5BE1-F6AD-4E8A-A98D-B954B8159637-12672-000013A0A73F5808_zps57ab5f60.jpg

 

God ammo, kan en teste i sin rifle og finne det merket som går best. Men det er når en er på nivået med bildet øverst - da har en presisjon som en kan jobbe med. Ingen rifle fjerner de lave skuddene på det andre bildet. Men det kan være mange esker mellom slike som den 7eren - eller 4 på rad. Ute har en dessuten alltid vinden å sloss med, og de fleste som tester ammo i sin ZKM 452 tester i virkeligheten vinden, og eget rekylopptak.

 

Går det for tregt så vil vinden og det spille en rolle

Faktum er at sub-ammo vanligvis har mindre vindavdrift

 

K

Link to comment
Share on other sites

M67: kunne du nevnt noen eksempler på kvalitetsammo? Da kan jeg kjøpe inn noe forskjellig og testet.

Testet den idag på 70m, men med org stålsikter, snøvær og vind ble det ikke mye å skryte av!

Stor vertikal spredning men ikke så værst sideveis. Skøyt med gammal cci standard.

Link to comment
Share on other sites

Her er et tips til. Wincherster Super Speed, Hollow Point. Av de lottene jeg har forsøkt med denne ammoen og i noen få gode jaktrifler, har samlingene ligget under 50 mm, på 100m. Ingen dyre match rifler. Men skutt på "vindstille dager. Den beste av disse, var en stor enskudds Remington, som samlet innenfor 35 mm på 100m, med kun en 4x kikket.

 

Men jeg har aldri teste på 150m, da jeg syntes det var urelevant med en 22LR.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Noen som vet hvor man får kjøpt forskjellige typer lapua og eley subsonic ammo? Noen norske nettbutikker? Skytterlinken har eley match i 500 pk men tenkte å teste/ kronografere en pakke av hver før jeg kjøper et par tusen skudd...Skal brukes til "langhold".

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Påskefreden senker seg, og smelling med grovkaliber var ikke helt min greie idag.

 

Koste meg med 22LR istedenfor - planen var å trene på bedømming av vind - men jeg forstod akkurat null og niks av skiftende til vinden. Den var ikke helt svak, 3-5m/s tenker jeg, og varierte fra rett fra venstre, til rett bakfra. Fikk erfare at 22LR løfter endel på frisk medvind på de lengste holdene.

Men siden det er påske og quiz og nøtter er i fokus, så lager vi litt spørsmål utav det.

 

5E7E1856-D460-468F-8CAD-4791306319F2_zpsjw8ngsbz.jpg

Jeg skjøt 10 skudd på en Shoot-N-C-klistreblink først, for å bekrefte treffpunkt. Var litt fornøyd her, for alle 10 skuddene er på blinken, inkl. det første. Vinden vises tydelig på treffene, men her prøvde jeg ikke veldig hardt :roll:

 

Etterpå gikk jeg et annet sted, og skjøt på 200, 300 og "400"m

Jeg skjøt 15 skudd mot en likens Shoot-N-C på 200m (207), 20 mot en C50 på 300m (295) og 50 skudd mot en UNL 500m blink på "400m" (378)

Så, av 15, 20 og 50 skudd, hvor mange traff?

 

Utstyr her var en Anschütz 64, En Vortex Razor HD 5-20x50, en Harris BR tofot, THLR beanbags og skytematte, og SK Match ammunisjon. Den kosta 97 øre/smell i vinter, så helt "match" er den vel knapt, men den er gull til DFS-skyting. Så greit hullene på 378m i Razoren.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør så må du vel være fornøyd med hva du traff... ;-)

 

Jeg tipper at du traff med 12 av 15 på 200, alle på C50 (den er schwær) og 39 av 50 på den siste.

 

SK er veldig bra ammunisjon i forhold til prisen. De virker også å være jevne fra lot til lot. SK rifle match til 97 øre/plopp er ingen upris :-)

Link to comment
Share on other sites

Siden du spør så må du vel være fornøyd med hva du traff...

nja, jeg er litt usikker på det der, Men det blåste mer enn jeg innså da jeg begynte. Øvelsen var jo også litt for å se hva som er realistisk på et eventuelt 22LR-PRS stevne.

 

200m, ikke helt 12

DF6CCCE0-174E-47E2-B073-B04B107E50BA_zpsvxwbi9te.jpg

 

K

Link to comment
Share on other sites

300m blinken, er det 18 treff?

8BBC6830-9CA0-4747-9DC7-711D0B43A678_zpsi2j58e3m.jpg

 

De to langholdene hadde vinden mye mer på langs enn 100 og 200m, og jeg hadde vel begynt å forstå vindskiftene bedre også. Men kombinasjonen sideveis drift/drift i høyden + høydevariasjon på grunn av medvind var litt mye å takle. Men at jeg traff 3-4 klikk for høyt i de bygene som kom helt medvinds er ingen tvil om

 

400m, jeg talte 33? (av 50)

7077694E-92A0-4CF6-8EC6-2DCF79E732B8_zps7pajvasx.jpg

Her holdt jeg på "å bli tuillat" av høydevariasjonen, noe er tilfeldig pga ammunisjonen, og noe er vinden og , vel ja, jeg begynte å bli både forvirra, og gi litt opp.

 

Uansett, dette er en type øvelse som jeg anbefaler alle langholdsskyttere, fordi det er gøy. Den kan stort sett gjennomføres når som helst, "i full stillhet", og uten langholdsbane. Jeg vet ikke helt hva en lærer, men noe må det vel være :roll:

 

 

K

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Prøv å finne en hi speed ammo som samler i rifla di.Stooor forskjell på kulebane med cci std og cci minimag når du passerer 150m

 

Kula vil jo gå subsonic lenge før 150m! Når kula da går subsonic blir presisjonen dårligere selv om den går flatere og evt lengere

 

Ca hvor stor blir spredningen når den blir subsonic? Er det noen som greier dette bedre en andre?

Link to comment
Share on other sites

Problemet med HV-ammo er at den har uendelig mye mer hastighetsvariasjon* enn sub- og match-type ammo. Jeg har målt en del ammo etterhvert, og HV ammo som f.eks. MiniMag, Stinger, Yellowjacket og sånt har gjerne 20m/s ES, måt over ei eske ammo, mens Lapua Xact eller Eley Match kanskje har 5.

I tillegg har de lettere (ofte 32 eller 36gr) lavere BC, hullspisskulene har variabel BC, og noenhar koniske neser med enda lavere BC.

 

Sterkt variabel hastighet sammen med lavere BC er ikke optimalt for skyting på lengre hold, Da det gir veldig mye høydespredning. CCI std. som er sub-ammo, men som har en ES som ligner f.eks. Yellowjacket, gir ofte 10cm høydespredning på 100m - om en skyter 50 skudd f.eks. jeg snakker ikke om 5sk samlinger.

Sammenligner du med Eley Match (kun fordi jeg har masse erfaring med den, ikke fordi den er best) så kan en under gode forhold skyte alle 50 skuddene innenfor 2cm høydespredning på 100m. På 2 og 300m er dette VELDIG mye verre.

 

*EDIT, jeg vet ikke om noen fysikalsk/vitenskapelig grunn til at HV-ammo skal ha med hastighetsvariasjon enn annen ammo, men målinger viser at den har det.

Samtidig sørger jo luftmotstanden for at den er sub i mesteparten av banen uansett, og det er fra før velkjent at HV-ammo har mer vindavdrift enn sub-ammo, sånn generelt sett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

I gamledager lagde Eley "moving target" i Tenex-kvalitet. Det var hispeed med 40gr kule med utgangshastighet på 410ms. Lapua hadde tilsvarende matchpatron med identisk ladning. Hvorfor patroner ikke blir ladet med denne ytelsen nå vet jeg ikke. På 100m var imidlertid vindavdriften det doble av std ammo. Presisjonsmessig holdt disse patronene følge med det aller meste unntatt Tenex og R50.

 

Samme effekten har man på langhold revolver med 38spc og 357mag med 158GR kule. Minst vindavdrift med subsonisk 38spc.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...