Jump to content

"Kurs" langholdsskyting


M67

Recommended Posts

Vi har prøvd et par måter å holde kurs på nå, og ingen av de fungerer egentlig. Vi er talentløse, og elevene hører uansett ikke etter - alle blir frustrerte.

 

Min største frustrasjon er at de som kommer ikke forbereder seg, ikke har kjøpt fornuftig ammunisjon og har ikke skutt inn - eller tatt bryet å sjekke om kikkerten kan justeres mer enn 17 klikk opp. Og de kan ikke skyte. Og om de kan skyte så har de med NATO-ammo fra 7 forskjellige land...

 

Overdrevet javel. Men når man bruker en eller to dager av sin fritid, og håper å rekruttere noen, eller få noen gode opplevelser over at folk faktisk får det til, så er det frusterende å prøve å hjelpe folk som ikke gidder å høre etter.

Samtidig så har noen kommet til, og blitt jævlig proffe på kort tid - og noen er mer avslappede, men vi har fått en klubb av en god gjeng trivelige folk.

 

Jeg vet at folk, mange har ikke selvtillit til å komme på våre vanlige treninger som helt "ferske", og jeg og andre kan være lett arrogante når vi er i "bobla" og faktisk prøver å treffe noe selv, følge med på vinden - vær så snill å ike spør meg om noe når jeg holder på å ta avtrekk... (men til starten av setningen) folk vil/trenger å løftes over nybegynnerkneika. Få en liten dytt, så de kan få prøvd selv, finne ut av ting, forstå hva de trenger å høre etter av det som blir sagt, og hva de kan drite i.

 

Så jeg har fått en dag på banen - utpå høsten, så stiller vi en to-tre mann og - ikke kurser - eller instruerer, men vi hjelper til med spørsmål og problemer, og spotter og anviser. Har klar banen når dere kommer. Regner om fra mil til moa og tilbake igjen, og forklarer hvordan en bruker diverse apper. Vi skyter ut til en 6-700m - er det noen som virkelig får dreis på det, så avslutter vi på 1000m.

Det vil være skyting for viderkomne/hvemsomhelst på en annen standplass, men vi prøver å unngå for mange Big Boomere og trengsel på standplassen.

 

Vi kan ha noe kommunikasjon på forhånd, om hva en bør forberede, og aller mest ideelt er det om de som kommer er med på ei 100m trening først. Vi bør uansett ha noen innledende øvelser på 100m - jeg gidder ikke å spotte for folk som ikke vet hvor siktene peker.

Fokus er på folk med mer eller mindre vanlige rifler, folk som ikke har særlig erfaring med å skyte på over 2-300m hold, jegere som vil finne ut av hvor langt det er fornuftig å skyte - osv.

DFS-folk som vil skyte inn til, og forbi makshold før feltsesongen er også velkomne - si ifra, så tilrettelegger vi for det.

 

Er folket interessert?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne kommet meg en tur nedover jeg også.

Tror jeg har det meste på plass bortsett fra mengdetrening bak rifla på lengre hold...

 

Byttet ut Iphone med Samsung så jeg har ikke samme appen. Men Applied Ballistic funker sikkert minst like godt som Ballistic AE, Iphone med nevnte programvare ligger på ca 200m dyp i Bandak :roll:

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil gjerne komme. Mye som må skjære seg for at jeg ikke kan.

 

Det jeg ønsker mest å trene på er riktig liggestilling og riktig tilpassing av kikkert, kolbelengde, kinnstøtte, høyde på kolbekappe. Det som tilpasses kan. Har justert det slik jeg tror det bør være men sliter med at rifla faller ned mot venstre.

338Norma mag så det er sikkert ikke lett å få til 100% men trenger å trene med noen som kan spotte feil og korrigere meg.

 

Bør det skytes inn med lyddemper eller kan vi bruke brems?

Link to comment
Share on other sites

Det er bedre for alle om de som har lyddempere bruker dem. Særlig på de store kanonene. På Sokndal i helga var det så og si 100% lyddempere, jeg tror ikke det hemmet noen, og det var mye triveligere på standplass. Kommunikasjon er mye enklere, og alle får mindre skallebank etterpå. (så ble vi skremt opp da 7TSW "snakket" også, der var det ikke noen demper :roll: )

 

På ei slik "samling" der jeg håper det kommer noen "grønne", med jaktriflene sine og ikke er så vant til å bli hamret fra alle kanter, så vil jeg si demper er veldig greit. Selv gidder jeg knapt å skru den av lenger.

Hovedmålet er få noen over "kneika" fra 100/200m og ut i det fri, og de som er kommet til "langholdsrigg"-nivå er jo der vi håper å få folk...

 

Hva slags app man har spiller nada rolle, de regner alle på den samme fysikken og er like rette/gale avhengig av inndata, det går kun på om man liker måten den er lagt opp på og ser ut, IMO.

 

UflaX, Hollako - dere er herved rekruttert som instruktører :wink:

 

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da ser det ut som det blir en gjeng.

 

Hva har folk tenkt å skyte med? Rifle, sikte, kaliber, ammo? Her er ei lita sjekkliste som kan unngå frustrasjon:

- er ammo noenlunde egnet til langhold? har du nok? Er rifle innskutt på 100m med denne?

- hvilken kule er det som brukes

- kjenner du hastigheten? Kjenner du BC?

- Kjenner du kulebanen i teorien? Bruker en app eller noe?

- kan siktet justeres oppover hvor mange klikk fra innskyting 100m? (Banen vår begynner på 460m)

- Har du en eller annen tofot, øvd på å skyte med tofot, eller anlegg? Og har du noe egnet til å legge under bak? Hvor går bommene dine?

- får du rimelig gode samlinger på 100/200m? Og hopper rifla? Ligger du "frosk"

- Har du øynene åpne når du skyter? Ser du kulene dine? (få gjør det, men det går an)

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer gjerne! Kan kanskje være med å rigge også om det passer med familieopplegget.

 

Synes det høres rart ut at folk kommer så uforberedt.

Men er det så vanskelig dette egentlig? Jeg har skutt DFS felt i en årrekke, men vet ikke hva MIL og MOA er, men jeg klarer meg greit uansett. Er det ikke bare å: Finne en patron som egner seg og er billig nok å skyte mye med, printe ut en kulebane/knepptabell på DFS sine sider ( og stipulere/ tippe ut fra denne om man ikke finner samme kule/kaliber) for så å verifisere denne ved å skyte på de forskjellige avstandene? Man ser fort om man må skru 2 knepp mer enn tabellen sier på 400 meter og 3 knepp mer på 800 om man prøver en gang eller to? Har man en verifisert skala og en kikkert man kan nullstille er man vel i boks høydemessig? Vind er det jo gode tabeller på også, tolkning av vind er vel hovedproblemet her.

Link to comment
Share on other sites

Synes det høres rart ut at folk kommer så uforberedt

Jepp. Men de har kanskje vært på en sportsbutikk og blitt fortalt at DENNE ammoen, den er "The Shit" (jaktmatch 100gr...), eller at høyden, den stiller man med det rattet med meter på, på venstresiden av kikkerten (en XXL selger som ville selge meg en Zeiss ville ikke gi seg på det).

 

Men er det så vanskelig dette egentlig? Jeg har skutt DFS felt i en årrekke, men vet ikke hva MIL og MOA er, men jeg klarer meg greit uansett. Er det ikke bare å: Finne en patron som egner seg og er billig nok å skyte mye med, printe ut en kulebane/knepptabell på DFS sine sider ( og stipulere/ tippe ut fra denne om man ikke finner samme kule/kaliber) for så å verifisere denne ved å skyte på de forskjellige avstandene? Man ser fort om man må skru 2 knepp mer enn tabellen sier på 400 meter og 3 knepp mer på 800 om man prøver en gang eller to? Har man en verifisert skala og en kikkert man kan nullstille er man vel i boks høydemessig? Vind er det jo gode tabeller på også, tolkning av vind er vel hovedproblemet her.

Den oppskrifta der er vel en av de korteste og beste jeg har sett! Og den virker.

 

Men, du er nå en dreven skytter som har fått dette inn med morsmelka, og alt er enkelt for de som kan det. Om man kaller det knepp, moa eller mil betyr jo nada, og om man bruker DFS sine sider eller Applied Ballistics betyr også fint lite - men Appene er mer nøyaktige enn de gamle DFS-verktøyene. Har en hastigheten målt rett, og bruker rett BC (som en i realiteten kun finner på et fåtall kuler) så er en ikke 2 knepp under -- OM en har et utgangspunkt på 100/200m

 

De jeg vil ha med her er de som ikke skyter så mye, eller ikke er trent i å tenke kulebaner og knepp og slikt, som ikke helt vet hvilken vei han skal skru rattet på siktet, eller hvor mye et knepp stiller - slik som du helt sikkert er rimelig drilla i, og som ikke har et sted å gå og teste slike ting. Som ikke kan se på ei kule og se at den ikke er egnet for langhold, og iallefall ikke ligge bak rifla og skru rett vei på sideskruen uten å reise seg opp og studere merkingen på rattet grundig...

Erfaringsmessig så trenger mange litt støtte når de skal ta til med denne prosessen, som voksne iallefall. Jeg har sett unger på 9 som kan få slengt til seg ei rifle, en avstandsmåler og en mobiltelefon - og beskjed om å skyte det og det - og det vil lande kuler på det... Men voksne som ikke er inne i det fra før - vi blir litt treige etterhvert.

 

"A man hear what he wants to hear, and disregards the rest", synger Simon & Garfunkel, hensikten her er at folk skal prøve selv, og så kunne bestemme seg for hva de vil høre på.

 

Og finne ut, som du sier, at det er enkelt... Og kanskje hvordan en gjør det enklest mulig

 

Jeg kommer til å hale Saueren med opp der, jeg er ikke akkurat en dreven feltskytter og kunne godt trenge tips om hvordan man holder rede på klikkene på buskdioptret - det har ikke akkurat zero stop.

Du må jo forresten teste Sauer/ diopter på langt hold, og da mener jeg ikke 600m...

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har en hastigheten målt rett, og bruker rett BC (som en i realiteten kun finner på et fåtall kuler) så er en ikke 2 knepp under -- OM en har et utgangspunkt på 100/200m

Joda, men man må vel alikevel teste? Før man reiser på et stevne langt borte, eller skyter på noe med puls? Men man sparer seg nok noen turer med prøving og feiling ja!

 

kunne godt trenge tips om hvordan man holder rede på klikkene på buskdioptret - det har ikke akkurat zero stop.
He he. Nei, første året jeg skøyt Myrkongestevnet glemte jeg å nullstille etter tvillinghjulet, samt stille ned etter langholdet. Vippa stod like staut etter 7 skudd...

Nå har jeg lært meg å stille inn den grove skalaen på høyde og side, samt merke av nullstillingen på skruene med blanko/ hvit tape. (merker hullet på rattene som peker mot øyet.)

Snodig at ikke det er funnet opp en bedre patent på å merke av nullstillingene, blanko blir noe søl/ surr ettersom nullstillingene endrer seg med forskjellige løp/ ammo.

Jeg har planer om å teste på lengre hold enn 600 etterhvert ja, men her er nok jeg også blandt de uforberedte. Jeg tror diopteren topper rundt 700 meter, og jeg har ikke montasje med tilt på jaktsaueren heller. Får bare se hvor langt det går, og heller kjøpe en med tilt til 200 STR børsa.

 

Forøvrig er dette et meget godt tiltak!

Link to comment
Share on other sites

Jeg kommer til å hale Saueren med opp der, jeg er ikke akkurat en dreven feltskytter og kunne godt trenge tips om hvordan man holder rede på klikkene på buskdioptret - det har ikke akkurat zero stop.

 

Hvis du ikke vil bruke tipex/tusj, så f.eks denne: http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... %29/200111

Og for å lette skruvingen litt: http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... 9/20011100

 

Også bør du justere høydeblekket rimelig korrekt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vet hva som er fram og bak på rifla mi, men skal jeg skyte noe som er 600 meter unna så tar jeg bilen de første 500.

Dette høres altså helt perfekt ut for meg.

 

Stiller gjerne med 308win jaktrifle med demper og tofot.

 

(Har for øyeblikket en billig Tasco 3-9x40 som har vært trofast i mange år, men ser ikke for meg at denne er velegnet til langhold.

Tar gjerne imot tips om kikkerter som kan fungere både på elgjakta og langhold)

Link to comment
Share on other sites

(Har for øyeblikket en billig Tasco 3-9x40 som har vært trofast i mange år, men ser ikke for meg at denne er velegnet til langhold.

Tar gjerne imot tips om kikkerter som kan fungere både på elgjakta og langhold)

Den kan godt virke. Jeg har skutt på 750m (40x40 stål var målet) med en Tasco 2.5-10x50, (med hjemmelaget tiltet montasje) og den hadde både repetarbare klikk og jeg kunne se innslagene helt greit.

 

Tasco 3-9

Det er to utfordringer med en slik kikkert:

- antall klikk/justering tilgjengelig oppover, det kan du telle hjemme i sofaen, skru opp til det stopper og se. Husk å skru ned igjen...

- parallaksen, parallaksefeilen kan bli stor, og en må være nazi på å ha øyet midt i utgangspupillen. Klarer en det så er det veldig presist. Men det tar fokus og konsentrasjon fra andre ting, og er en ting til å tabbe seg ut på. Men det går

 

Kikkert til elgjakt og moderat langhold

Jeg bruker en Zeiss DV 2.5-10x42 til mye rart. Rådyr og elgjakt deriblant. Og langhold om det byr seg. under en diskusjon om tysk #4 retiklet kan brukes til langhold skjøt jeg 19 av 20 treff på en 20x20cm gong, med 10x og tysk #4, og 308Win. Det var vindstille... På en 20 moa montasje har den rikelig elevasjon, 12 mil tror jeg det er.

 

Grunnen til at vi som skyter mye langhold bruker de kikkertene vi gjør er jo for å fjerne feilkilder, vi er enkle mennesker og kan hverken 12-gangen, skru motsatt på høyde og sideratt (Buskdiopter), eller egne i hodet på noe vis

- zero stop fjerner risk for å skru for lavt og reduserer risk for å være på feil runde (dvs. en runde for høy eller lavt)

- 10 mil per runde fjerner risk for å være på feil runde

- store ratt muliggjør merking

- moderne mildotretikler gjør det mulig å raskt (dvs. etter få skudd og uten å tenke) korrigere siktepunkt

- mye forstørrelse gjør at en ser treff og merker etter treff lettere.

- motsatt gir synsfelt at en finner målet og beholder det i bildet gjennom skuddet, dette er smak og behag

- mil-mil for å ha samsvar mellom retikkel og ratt så en slipper å regne

- mil istf. moa for da er et klikk 6cm på 600m 1cm 100m og 14 på 1400 (gjør den leksa like fort som du skriver med moa..) men igjen, smak, lyst, budsjett

- masse justering for å slippe å forlegge siktepunkt

- parallaksjejustering for å slippe å tenke på det

 

Alt dette sparer en hel drøss med skudd i myra når en blir ivrig og glemmer. Flere når en er fersk. Men jeg vil si, til å begynne med - enhver noenlunde brukbar kikkert som har nok justering til den avstanden du skal skyte på, og forstørring til å se blinken, og legge retiklet på den. Hvis du skal kjøpe en kikkert til langhold så se på lista over. Og til både elgjakt og langhold så må du kompromisse, synsfelt er imo. veldig viktig på elgjakt, og det tvinger forstørrelsen ned, og størrelsen er viktig. Nok klikk fikser man på enhver kikkert med en tiltet montasje - men på enkelte ellers gode kikkerter så kommer en til kort med justering uansett på et punkt.

 

Bruk litt tid før en går på banen med å lage en enkel klikktabell: meter, moa, klikk, eller meter, mil, klikk. Data finner en i en eller annen app eller PCB. BC finner du enten i appens database, eller spør her på forumet. Du bør ha samme tall fra en 2-3 kilder synes jeg, og hastighet må du bare gjøre det beste utav. Trolig må du korrigere den når du begynner å skyte uansett.

 

Andre parametre i appene kan du ta meget lett på til å begynne med og under en 600m. "Sight Height" kan du fint ta på øyemål eller med en linjal ved siden av rifla, Luftfuktighet kan du glemme, kulelengde øyemål om du ikke har den, osv..

 

Skyte litt på 100m så en har et forhold til hvor mye en sprer uten vind.

 

Inge E over her bruker vel til vanlig diopter på langhold (DFS feltskyting), og når det går an så går alt an bare det kan justeres nok. Og en kan se blinken...

 

K

Link to comment
Share on other sites

mil istf. moa for da er et klikk 6cm på 600m 1cm 100m

en mil, er en milliradian som er det enkle vinkelmålet om en skal regne med vinkler og slikt.

 

Milliradian som i millimeter - tusendels. For praktiske formål er en mil 1m på 1000m, og som Kim sier, da er et klikk (på de fleste kikkerter) 0.1 mil og 10cm på 1000m. For å gjenta - en mil er EN TUSENDEL AV AVSTANDEN- ALLTID. (hva er en moa :roll: )

Det stemmer ikke helt selvsagt, men det er av ren akademisk interesse i forhold til vår bruk, og både Wikipedia og Sako 30-06 kan nok gå i detalj der. En god matmatikkbok også.

 

Som barn lærte jeg at Buskdioptret stiller 1cm på 100m - jeg kunne ikke begripe hvordan det kunne gå til, for folk hadde jo forskjellig lengde på løpene. (forskjellig avstand mellom for- og baksikte) men instruktøren forsikret at slik var det bare. Etterhvert begrep jeg sammenhengen, og at det heller ikke spiller nevneverdig rolle om det er 1 eller 0.9cm på 100m. På 600m kan det derimot fort gi 4-5 klikk forskjell mellom teori og praksis.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en grei kikkert til dette her så kan jeg sterkt anbefale Vortex Viper PST FFP. Jeg har hatt 4-16 versjonen og har nå 6-24x utgaven. De koster mellom 7 og 8 tusen. De mangler litt optisk i forhold til de dyre kikkertene, men mekanisk er de helt topp.

 

Sist lørdag hadde jeg en samling på ca. 0,1 milliradian på 700m (så kan du bruke m67 sin formel til å finne ut hva det vil si ;)). Jeg er ikke sikker på om jeg greier å skyte så mye bedre med de dyre kikkertene til 25 000.

Link to comment
Share on other sites

En kikkert til 25k er langt over mitt budsjett.

Bestilte meg en Bushnell ET35215G 3,5-21x50. Liten nok forstørrelse til jakta og stor nok til litt lengre hold. Mil/mil retkkel/turret og parallakse justering.

Kanskje ikke den beste kikkerten man kan få tak i, men får uansett tilfredsstilt dingse-fetishen min :D

 

Så er det bare å håpe og be om at den går smertefritt gjennom den amerikanske eksportkontrollen :?

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Trekker opp denne. Vi skyter på stål og koser oss den 21/9, fra klokka 1200. Vi blir en liten gjeng som kan hjelpe til, og forklare og svare på spørsmål så langt vi kan.

Alle som har lyst til å prøve å skyte på langt hold er velkomne, jaktrifler, DFS skyttere som vil skyte inn eller teste fram mot feltsesongen, etc.

Prisen blir 100,- for å dekke materiell og maling.

 

De som har spørsmål på forhånd kom med dem, og de som trenger ammo 6.5x55 send PM.

 

K

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jeg skal på jakt i Øst-Finnmark da. Dette er tredje gang jeg går glipp av et slikt arrangement... Ubegripelig surt! Jeg går snart på veggene. Har en Rem 700 Tactical med tofot og Leupold VXR Patrol, og det ser ikke ut som gudene syns jeg skal skyte på mer enn hundre meter med dette opplegget. Jeg kommer sikkert til å klare å legge planer for neste gang noe slikt dukker opp, og så er det vel pause til våren.

 

F#%&!!! Hvor lang må jeg kjøre for å finne et lignende opplegg før den tid? Er det noen som kan bestikkes for et privatkurs?

Link to comment
Share on other sites

Vet|us slo meg her.

 

Uansett, de som ikke kan, men som vil - send en PM

De som trenger ammo i 6.5x55 og ikke får kjøpt, send PM

De som ikke finner hastighet, BC, eller får laget klikktabell - bruk tråden så finner vi ut av det.

 

De som kan, vil, og kommer, har dere:

- vettug ammo, en type ammo

- formening om utgangshastighet

- BC?

- laget klikktabell?

- sjekka at dere har nok klikk? Hvor mange?

- innskutt

- innskutt med den ammoen dere skal bruke?

- formening om treffsikkerhet? På 100m, kan du treffe ei ert, ei drue, et egg? En banan :wink:

- dersom retikkel med merker av noe slag, sjekka hvor langt det er mellom merkene

- tofot eller annet anlegg

- dings til å ha under kolben bak (kan enklest mulig være en sokk full av andre sokker..) en kilo ris fra Rema, etc..

- funnet ut hvor dere skal kjøre

 

K

Link to comment
Share on other sites

VeT|Us: Ja, men det er jo ikke så galt med fem dager på jakt i Øst-Finnmark heller... Er jo grunneier der, så det blir noen fine dager! Tar med meg børsa, så kanskje det blir litt eksperimentering på egen hånd og! Men jeg tror rett og slett at jeg ikke skal legge NOEN planer bortsett fra juleferien det neste året ;)

Link to comment
Share on other sites

Dette høres interesant ut.

Er det fastsatt noen lokasjon ennå?

 

Jeg tror jeg har utstyrer på stell for et slikt kurs:

.308 Remington 700 blåprintet med HS-precision stokk og Archer 1-10 løp av serdeles grov kontur

Vortex Viper PST 6-24 Mrad EBR-1 retikkel montert på en leupold picatinnny base som jeg er rimelig sikker på er 20 MOA kantet.

Jeg skyter Jaktmatch fabrikkammo, men har ingen DOPE ei heller FPS eller dropchart.

Jeg stiller gjerne opp med godt humør, talmodighet og lar gjerne andre prøve børsa.

Link to comment
Share on other sites

Dere har PM, SecretAgentMan og flere. Vi begynner kl. 1200

 

Minner om huskelista:

- vettug ammo, en type ammo

- formening om utgangshastighet, surf, gjett eller mål

- BC? som over, eller 0.45 for 308 og 0.55 for 6.5x55

- laget klikktabell? Prøv så langt du kan å ha en klikktabell klar før du reiser hjemmefra

- sjekka at dere har nok klikk? Hvor mange?

- innskutt de som bor i Kristiansandsområdet kan PMe meg od de ikke får skutt inn så kan vi se om vi får tatt det på forhånd

- innskutt med den ammoen dere skal bruke?

- formening om treffsikkerhet? På 100m, kan du treffe ei ert, ei drue, et egg? En banan

- dersom retikkel med merker av noe slag, sjekka hvor langt det er mellom merkene surf, spør på Kammeret, osv.

- tofot eller annet anlegg

- dings til å ha under kolben bak (kan enklest mulig være en sokk full av andre sokker..) en kilo ris fra Rema, etc..

- funnet ut hvor dere skal kjøre, jeg sender PM til de som spør

 

Sjekk værmeldinga og kle dere deretter, dette er ute og bare ute - regner det, så regner det på oss, regntøy, noe å ligge på (bakken er ofte våt), kanskje et skift? Vi tar nok en matpause, så noe å grille på, eller bite i er lurt. Kaffe er lurt for de som drikker det. Noen blir kanskje fornærmet av at jeg kommer med "huskelista til naturbarnehagen", men vi har sett folk komme i bukse og skjorte, og vært både våte og lalde etter ei stund - da blir utbyttet deretter.

Og ta med ei notatbok, og en blyant - utbyttet av en slik tur på banen er VELDIG mye større dersom du kan sitte hjemme og se på notatene dine etterpå. Noter flittig - evt. kan man sette spotteren til å notere treffpunkt. Og husk å notere med en gang, ellers husker du feil..

 

Det er omlag 50m å gå fra bilen til 4-700m standplass, så her kan en ha med mye rart stash. Til 1000-1200m standplass er den 4-500m å gå i terrenget, og 80m stigning, dersom man har ambisjoner om 1000m så bør en ha et bæresystem til rifle og stash.

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det var ikke akkurat kø i går. Men vi fikk plaget gongene nokså grundig allikevel... været stilte med sur vind, og trusler om regn, det ble med litt yr men var litt småsurt innimellom. Bål, flesk og pannekaker, og selvsagt kaffe hjalp mye.

 

Massivt frafall resulterte i at vi ble 3 stykker som skjøt. To karer fra Søgne møtte opp med hver sin Tikka T3 Lite - i 6.5x55. Så forbanna kjedelig, så lite taktisk og så uspennende som det KAN få blitt, og en Dyralyt 3-12 for å understreke poenget fullstendig. 100% vanlige, men meget presise jaktrifler. Presis rifle, og mann som kan skyte, Faen som det virker !

Istedet for å onanere til amerikanske sniper-sider og handle stash med kule forkortelser, så hadde disse karene brukt tida til å lære seg å skyte. De hadde skutt inn, brukt vettig ammo, funnet ut hvordan appene virka - de påstod tilogmed at de ikke hadde skutt på over 200m hold før, men jeg tviler...

 

Vinden var en utfordring, fiskehale med sterkt varierende styrke, og retning - iallfall i kastene. Uansett, første skudd ble avfyrt mot 40cm gong på 540m hold, og skuddsmellet ble raskt fulgt opp av et rungende "diiing" 8) T3 Lite med Duralyt - man MÅ ikke ha AI AW, med PM2 og retikkel med alle bokstavene i alfabetet. Jeg var igrunnen fornøyd nok med kaldskuddstreff selv, og så gjør man det med superlett jaktrifle 8)

Litt disig, og tråkigt vær, det er en av de få gangene jeg ikke har klart å se trace, og derfor litt svårt å spotte på langholdene, over 540m. Kunne se retning, men ikke høyde.

 

Selv brukte jeg tida til å verifisere kulebane med 136gr Scenar-L, som nok blir min kule denne vinteren. BCen Lapua oppgir er ikke allverden (0.274 G7) men den er hastighetsvillig, og presis. Skal jeg tro de loggede data fra gårsdagens 100 skudd (derav 10 på 980m) så ligger jeg på 900-910m/s, og det må være ei grei feltladning med ei kule med såpass BC. Ikke helt lett å skyte med diopter i disen, så samlingene uteble med felt-Saueren. LH-Saueren klarte å poste ei (til meg å være) nokså bra 10sk samling på 530m, ved å skyte inn på en gong, og når vinden var jevn; skyte "maskingevær" og håpe vinden holdt, det gjorde den, men et dårlig avtrekksendte ei kule omlag 50mm høyt og åpna gruppa til 140mm.

Ble med ei samling, jeg skulle gjenta suksessen med diopter, men med 4 treff (på en figur ala B45) av en 7-8 skudd innså jeg at man må SE det en skyter på, og at det er midt i siktet, ikke bare håpe at det er der et sted...

Uansett var jeg nokså fornøyd med å få verifisert til 660m med diopter, og med å treffe 30x30 gonger på det holdet, uten optikk.

 

T3 gutta holdt koken og traff jevnlig, jeg spotta, og det ble skutt meget gode samlinger. 3 skudd sådær på et spillkort på 660m med lett jaktrifle og 3-12 jaktkikkert er nokså bra til å være første gang - eller uansett :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg står egentlig bare igjen med ett spørsmål etter i går: Når kan vi gjøre det igjen :D ?

Litt grått og trist vær, men hadde det så morro at jeg la egentlig ikke så mye merke til det.

Hatten av for Jarlemann, som måtte sikte med den tykke delen av retikkelet fordi han var tom for klikk, og likevel skjøt særdeles imponerende!

 

Jovisst har vi skutt på over 200 meter før. Bulket da vitterlig en gong på 240 meter for tre uker siden :lol:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...