Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Som overskriften sier, blir dette en tråd om 338 Lapua Magnum, fra esken til jakt på hjort på litt avstand. Prosjektet ble bestilt i januar/februar, og kom inn døra på fredag. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt å skrive noen tråd om dette, da jeg synes at responsen på sånne tråder er liten og at interessen for slike våpen og sånn jakt er så som så blant kammerets brukere. Men så liker jeg å skrive om ting, det være seg modellfly eller våpen og skyting, så da blir det en avhandling om dette.

 

Våpenet er en Remington 700 MLR Police. I utgangspunktet ei rimlig og presis rifle, som ved bestilling kosta 12 lapper, den enda på 14 grunnet prisøkning i moderlandet der borte. Uansett, billig i mine øyne. Skuta har 26” løp, tror jeg, med fastmontert smellforsterker. Stokken er fra HS, og jeg liker den ikke, så jeg har kjøpt en AICS 1.5 stokk, sort av farge som skal påmonteres asap. I tillegg har jeg bestilt ny pipe, da jeg synes den originale er for kort. Den jeg har i bestilling er fra LW og får en lengde på 81cm. Jeg er litt usikker på hvor tykk den skal være, det kommer litt ann på hvor mye låskassa klarer å holde av vekt, men jeg håper på 30mm. Jeg har kjøpt en Hausken Whisper av den største typen, og jeg tror den svelger piper som er maks 31mm. Skal måle når jeg kommer hjem. Pipa skal komme i løpet av september, og om børsisen har tid, blir det opp og skifte denne så fort som overhode mulig.

 

Nytt avtrekk har jeg oxo kjøpt, husker ikke navnet i farta, men det skal være et godt trykkpunkts avtrekk med gode justeringsmuligheter, og dette skal monteres med en gang jeg kommer hjem fra jobb. En skinne med 20 MoA tilt ligger på benken hjemme, skruene som fulgte med er en anelse tykkere enn hullene i skinna, så jeg må borre opp skinna, noe som er gjort på 2 minutter. Oppå skinna skal det stå en Millett 6-25x56 LRS-1. Dette siktet har fått mye skryt i statene, og jeg har testa det litt på min 6.5x65RWS og er så langt fornøyd. Produsenten sier at siktet har 140 MOA høydejustering, men jeg kommer bare til 86MOA, men til mitt bruk er det mer enn nok. Tror nok jeg skal klare og komme borti 2km med dette oppsettet, og jeg kan alltids skimse mer under skinna.

 

Våpenet skal primært brukes til langholds skyting, kanskje noen konkurranser av enkle slag og jakt. Og siden jakta er under en uke unna, er det bare rett og rimlig at jeg jakter med den ganske så fort. Jeg har en del jaktkuler liggende, av typen 225grs partition, jeg kommer oxo til å teste ut 250 grs Scenar etter hvert. Jeg bruker Norma 15 krutt til å begynne med, men når Vith 570 blir å få tak i, kommer jeg til å gå over til dette, samt 300 grs kuler fra Berger og Lapua. Med 30mm pipe på 81 cm, en demper på 1.2 kg, et sikte på 1.1 kg pluss resten, kommer dette til å bli en av de tyngre børsene her på øya. Jeg vil ha den så tung som mulig, for å få en stabil rigg, og kan jeg skyte behaglig med den uten rekylbrems, så er målet nådd. Men føler jeg behovet for en brems, blir en laget ganske kjapt. Demperen blir kun brukt til jakt,

 

Jeg skal ta masse bilder fra A til Å når jeg kommer hjem fra jobb torsdag/fredag, og legge ut dokumentasjon fra lading og testskyting fra 100 til 1000 meter. Så fort børsa er innskutt, vil den bli testa ut på 1000 meter, for å se om den hamler opp med 300 win mag’n, som for tiden herjer der. Jeg kommer også til å filme all jakt med børsa, så sant det lar seg gjøre, det samme gjelder jakt med de 2 andre riggene jeg bruker, så har vi noe å se på utover høsten.

 

Jeg vet det er mange som har denne børsa, og andre 338 skapninger, så jeg hadde satt pris på tips og triks nå før jeg setter i gang med modifiseringen.

Jeg håper dette kan bli en inspirerende tråd, og ikke en krangletråd om moral og etikk vedr skyting og jakt. Blir den det, så kutter jeg tvert, moderatorene slipper å stenge tråden. Andre som filmer jakt er selvfølgelig velkomne til å poste her, om de vil det, enten bilder eller film, eller evnt bare historier. Kanskje vi kan få til en kvalitetstråd her, jeg synes det er veldig langt mellom dem nå her inne.

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Et morsomt sammentreff da jeg begynte å se på samme kaliberet i gårkveld.

Hvor holder du til? kunne tenkt meg å see på herligheten før jeg eventuelt går til eget innkjøpt.

Har en 450marlin laddet med 550 grain og med demper for jakt i krattskog og på skorte flater, men lyst på et våpen også til langre hold 150m +++

Link to comment
Share on other sites

Artig kaliber du har valgt deg,lykke til.Stå på og post oppdateringer,interressant lesning.

Har samme demperen til min TRG-42,funker bra den.Men skal ikke mange skuddene til før mirage er et stort problem.

Bruker den originale bremsen fra Sako,blåsten blir ledet bort fra skytter så jeg synes ikke det er sjenerende.Verre for eventuelle sidemenn...

Eneste er at en er 100 % avhengig av hørselvern ved skyting.

For min del var det først med N-570 det ble skikkelig fart over sakene forøvrig.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det gikk ikke så lenge før jeg ble anmodet om å droppe temaet langholdsjakt. La meg si det med en gang; denne tråden er ikke en tråd om langholdsjakt, men en tråd om 338lm og dens bruksområder. At den “kan” brukes til langholds jakt er noe jeg ikke vil stikke under en stol.

Jeg er klar over at DN og POD sikkert leser her inne, men for meg fremstår temaet avstander under jakt såpass diffust at det må gå an å skrive noe om det. Jeg har en drøm om at en gang i fremtiden vil det stå frem såpass mange langholdsjegere, at dette kanskje kan få allmenn aksept blant jegere og myndigheter. Jeg kjenner jeg begynner å bli både engasjert og frustrert, så jeg skriver ikke noe mer om det. Er det flere som ønsker å fortelle meg at jeg skal holde kjeft, så er det helt i orden, jeg tar det ikke ille opp, og jeg forstår bekymringen.

 

Det ble etterlyst bilder av doningen, og siden jeg sitter i Ølen på jobb, og våpenet er hjemme, så blir det ingen bilder før jeg kommer hjem på torsdag/fredag. Men da skal det bli mange bilder. Så man skal ikke bekymre seg for dette.

Ang dette med krutt, jeg forstår at 570 er veien å gå, men siden jeg ikke vet noe om dette kruttet vil jeg spørre: brenner man mer løp med dette kruttet kontra N15/MRP?

Hvor lang levetid har et løp i 338LM? Jeg sitter med 2 løpsbrennere fra før, og dette blir vel en tredje, jeg må skaffe meg en 308 så jeg kan ha noe å mengdeskyte med, det er i alle fall sikkert.

 

Jeg er ikke innhaver av noen ladebok, jeg har lest 3 av dem, så jeg er ikke helt idiot hva hjemmelading angår, men om noen har startladninger å anbefale med MRP krutt til de 2 kulevektene jeg skal skyte med, så hadde jeg blitt glad. Jeg har selvfølgelig en pekepinn, så jeg vet hva jeg skal putte oppi hylsene når jeg kommer hjem, men pga alderen på disse ladedataene, er jeg usikker på hva som bør satses på.

 

Det ble spurt om hvor jeg holder til, jeg bor på Hareid, på Sunnmøre, så om noen er i nærheten og vil finne på noe ang skyting, så er det bare å ta kontakt. Jeg blir nok opptatt med jakta fremover, men jakta er også en ypperlig anledning for litt trening på langhold på steiner, da folk reagerer mindre på skyting i utmark nå, enn ellers om året. Så det kommer nok noen testskudd på avstander godt utover kilometeren ila høsten, og de kommer alle på film.

 

Jeg kan jo slenge med at jeg har drevet med skyting siden jeg var 10 år. Det var min bestefar som introduserte meg for dette med en Anschutz salongrifle. Denne kjøpte han i sine yngre dager, og ble videreført meg da jeg ble 16 år. Jeg har skutt utrolig mye med den, både på papp, stål og fugl/katt. Våpenet er veldig presist, og jeg koser meg med den fra tid til annen ennå. Den er enkeltskudd, og har åpne sikter.

Jeg skjøt DFS en del år, frem til jeg dro i militæret, og der ble jeg interessert i mer langholdskyting. Etter dette begynnte jeg å jakte hjort i 96, og har siden da hatt 4 stk Tikka’er, som i bunn og grunn er min favoritt rifle. M595 og M695 er de jeg har brukt, jeg har en T3 SV i 300 win mag nå, og er oxo veldig fornøyd med den.

Jeg jakter i år på mitt 15 år som hjortejeger, jeg er veldig heldig og har gratis jakt i et stort vald, og har i gjennomsnitt skutt 17 dyr pr år. Toppåret mitt var for 2 år siden da jeg felte 30 dyr. Jeg jakter mye i variabelt terreng, mye innmark, men oxo mye oppe i fjellsiden og i en lang dal. Etter hvert som årene har gått, har jeg fått ganske god kjennskap til hjorten her i området, og jeg ser oxo at behovet for endret jakt mønster melder seg mer og mer. Dette går da på de to kategoriene måneskinnsjakt og jakt på avstand.

Jeg skyter mellom 2 og 3 tusen skudd pr år, litt mindre i år, men nå har jeg mer kvalitet over skuddene, fremfor kvantitet, som bare har gått ut på å pøse ut skudd. Begge deler har sin sjarm.

 

I 2002 hadde jeg en TRG 42 for hånd, men grunnet økonomi, litt redsel for rekyl og diverse, så stod jeg over. Men 338LM har alltid ligget i bakhodet og kvernet, og da en venn av meg kjøpte seg en 338 WM for noen år siden, ble ønsket sterkere, da jeg så effekten av denne på jakt.

Jeg har nå blitt litt mer voksen, har bedre råd, så steget er tatt, men ikke ei retning av TRG’n, som jeg i alle år har drømt om. Jeg ville heller gå for noe selvkomponert, og var i desember i fjor bestemt på å gå veien om Stiller, og 338 Edge. Men endte da nå på denne børsa her, så nå får vi se hvor smart dette var :)

Link to comment
Share on other sites

Gratulere så mykje med eit spennende 338lm prosjekt.

Men du, er ikkje det ein stor fare for at heile greia blir ein smule framtung? over 30mm pipemunning, lyddemper og over 80cm pipe, det hørest ut som om vekten forran tofoten blir ganske stor i forhold til resten av rifla.

Ein kan da forlenge forstokken slik at feste på tofoten kjem lengre fram, da blir balansepunktet blir betre.

Link to comment
Share on other sites

Hva mener du med dette roe?

 

 

Til trådstarter. Kult at du lager en tråd ang børsa, det er alltid morro å følge med på. Litt overrasket over kikkertvalget ditt, da det nesten virker som dette er den billigste komponenten til rifla! Dog kult at noen tørr prøve noe nytt!

Link to comment
Share on other sites

Hei du,og takk for det. Lyddemperen blir kun bruk til jakt,men planen er uansett å fylle kolben med bly i bakkant før å få den rette balansen. Vekt er ikke noe tema i denne sammenheng. ;)

Ang kikkert,så har jeg lyst til å teste denne da den som sagt får gode skussmål i USA. Blir den en skuffelse,blir det å sette på en Nightforce i stedet.

Link to comment
Share on other sites

Vel, det gikk ikke så lenge før jeg ble anmodet om å droppe temaet langholdsjakt.

 

Er det noe galt i at gemmle jegere som knapt klarer oppskytinga liggende traker oppi skogen med dårlig kondis med ei 6x forstørelse på kikkert, biligste 6x55 amo fra intersport, gammel sprukket nøttetrestokk og skal skyte elg sående på 60m?

 

Ser ikke noe problem i at folk knerter vilt på 1000m om de har utstyret i orden og amo som faktisk vill ekspandere med hastighetstapet en vill få på en sånn distanse.

 

Uansett om du bruker denne til blinkskyting eller jakt så sier jeg lykke til og må erlig innrøme jeg er grønn av misunnelse.

Har en mistanke om at 3 våpen er nok til at fruen har mistet oversikten. Lurer på en bestilling :shh:

Link to comment
Share on other sites

Interessant prosjekt, men jeg lurer på hvorfor valget falt på MLR utgaven, når alle delene som gjør en MLR til en MLR skal skiftes ut? Løpet, stokken og avtrekkeren er jo det som skiller en MLR fra en vanlig 700, og dersom kun låsekassen skal brukes, finnes det jo langt rimeligere alternativ enn 14000 kroner...

Link to comment
Share on other sites

Stiller meg også undrende til valget ditt. Har 2 som jeg kjenner som kjøpte ei slik rifle og endte opp med å selge denne, grunnet ulike årsåker, enten i deler eller som hel.

 

Med det du har tenkt å gjøre med rifla, så kunne du lagt litt mellom, så hadde du hatt en TRG-42. Som er rett ut av esken, og oser av presisjon.

 

Men ønsker deg lykke til med prosjektet ditt.

Link to comment
Share on other sites

Grunnen til at jeg valgte denne børsa, var at da kunne jeg skyte med den rett ut av eska., for opprinnelig 12k. Og så var planen og bytte stokk og løp etterhvert som orginal løpet ble utslitt.

Vel, når ventetiden ble så lang som den ble, og penger kom inn på konto regelmessig, begynnte jeg å kjøpe det som trengtes til å få børsa sånn som jeg ville ha den i utgangspunktet. Planen min var jo å skyte med den i mars, som en MLR.

 

Hadde jeg visst at det kom til å bli september før jeg hadde fått børsa, så hadde jeg gått for en Stiller kasse, og samme pipe som jeg venter på nå. Hadde vel blitt en MCMillan A5 stokk da. Men nå har jo ting en gang blitt sånn, og jeg gjør det beste ut av situasjonen. Jeg har nå uansett 2 løp til børsa, og jeg skal få tak i et .510 whisper løp asap.

 

Ser ingen grunn til å selge original stokken eller underbeslaget, det koster ingenting å ha det liggende.

 

Så det er mye som hadde vært annerledes om jeg visste hva jeg vet nå ang leveringstider, men selger har hatt kontakt med meg hele veien, og jeg hadde ikke lyst til å avbestille heller, selv om jeg ble tilbydt det tidligere.

 

Her er et kjedelig bilde av ei kjedelig børse, som samboeren sendte meg idag.

 

338lapuamagnum.jpg

Link to comment
Share on other sites

Mtp på hva man kan tyne en 338LM til ser jeg vel ingen grunn til å velge noe annet enn hyllevare...

 

Roe og Luske var ute å luftet Luske's nye skytejern i helga. Gliset til Luske var klart som dagen imellom telefonen selv 1200km unna :winke1:

 

Om en skal tro bildene av skive på laaangt hold(1400m) er det liten grunn til å velge noe annet en ferdigvare. I dette tilfellet var det snakk om hans nye SSG 08 i 338 LM.

 

Har lenge tenkt på ett 338 prosjekt a.la Knut Erik sitt men da med Lawton kasse, selvfølgelig Hart løp, Mcrees stokk og AI underbeslag osv. Men prisen ble såpass høy og med andre Custom prosjekters særs tvilsomme økonomiske side friskt i minnet - har jeg lite problemer med å se at en ferdigrigg i øvre kvalitets sjiktet absolutt er en forlokkende tanke.

 

Men følger denne tråden med samme interesse som 6,5x65 tråden. Svært underholdende og bra tråder som oser av kvalitet i både tanke, bilde og tekst. Stå på.

 

Selv er jeg sånn passelig på hæla med avreise for hjortejaktstart om 68 timer. Men lørdag morgen bør det uansett være noe i bakken.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ute en bestilling på 300 stk 300grs Berger HG2 kuler, men jeg vet ikke når jeg får en bekreftelse på dette.

Dette er fra USA. Jeg venter med 300 grs kuler til jeg får montert nye pipa, selv om den originale sikkert klarer å sende de avgårde med respekt.

Kikka på videoen til Roe nå, og ble imponert over hvor lite lyd og bevegelse det var i den børsa med demper påmontert. Jeg har mye å se frem til, og nå er det bare 2 dager igjen til jul :)

 

Ellers vil jeg vel tro det er en vesentlig forskjell på prisen på hyllevaren Roe skjøt med, og den hyllevaren som står hjemme.

Når min er ferdig tilpasset meg, vil den nok komme oppimot 40 lapper, men det er nå så. Tror ikke jeg får en TRG 42, med sikte, tofot, brems og demper til den prisen uansett.

Link to comment
Share on other sites

Hyllevaren som Roe skyter med koster snaut 47.000,- inkl alt utstyret dvs brems, tofot, monopod, skinne med tilt, diger koffert, alu stokken osv - av egen beregning sleit jeg fælt med å finne muligheter for å klare å komme ned i den prisen med eget prosjekt.

 

At den overnevnte rifla har både magasin, kammer og ikke minst snurr i løpet til å takle lange kuler(les 300 grainere) er ingen bakdel.

 

Som du kanskje skjønner har jeg en tilsvarende som i blogg'n bestilt bare futen har fått betalt for fjoråret :-/

 

300 grs Bergere er foresten på vei over til meg allerede så vi kan dele broderlig når de kommer. Ble lovet at vi skulle få tilgang til noen så snart de var klare og ferdig testet. Utrolig hva ett par melkesjokoladeplater og ett par halvlitere kan kjøpe deg av goodwill om en oppfører seg pent ute i den store verden

Link to comment
Share on other sites

 

300 grs Bergere er foresten på vei over til meg allerede så vi kan dele broderlig når de kommer. Ble lovet at vi skulle få tilgang til noen så snart de var klare og ferdig testet. Utrolig hva ett par melkesjokoladeplater og ett par halvlitere kan kjøpe deg av goodwill om en oppfører seg pent ute i den store verden

 

Flott, da inviterer jeg deg på sjokolade og øll til høsten :)

Link to comment
Share on other sites

Dette med magasin har jeg tygget litt på, og jeg har kommet frem til at jeg ikke er avhengig av magsin til min skyteform. Jeg mater stort sett inn ett og ett skudd allikevel med de andre børsene mine, unntatt på jakt, men det er sjelden jeg skyter så fort på jakt at jeg ikke skulle klart å lade en og en patron, kun den ene gangen da det ramla 5 dyr på halvminuttet :) Da var det greit med magasin gitt.

 

Ellers så ser jeg hva pris på kuler angår at det blir 300 grs Scenar som blir første valget. Jeg har 1:10 i pipesnurr på nye løpet, er vel det samme i orginal pipa, og det holder vel til Scenar og Berger ifølge det jeg leser av australske og amerikanske kilder. Jeg er spent på hvor mange knepp jeg får tilgjengelig med 20 moa tilt på skinna, men det er heldigvis en smal sak å skimse opp denne skinna, da den kun har anleggsflate noen cm forran og bak. Evnt så blir den satt opp i ei maskin stikke og frest til 30 moa. Kunne egentlig tenkt meg å fått tømt siktet for knepp i bunn og da stått midt i på 200 meter, med 106 moa tilgjengelig. Sikkert alt for mye, men greit å ha :)

 

Sjokolade er aldri feil, jeg har sendt ost over til mine venner i statene, så får vi se hva de sender tilbake ;)

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke snakk om hvor mange klikk du HAR i kikkerten. Det er hvor mange klikk du FÅR BENYTTET.

 

Av 24 MIL gikk vi vel glipp av 7 som er 21 MOA'ish. 20+21 = 40 MOA'ish rail for å kunne benytter kikkertens justerområde.

 

Med store forbehold om feil...

Link to comment
Share on other sites

Jeg formulerte meg vel litt dumt, men jeg mente hvor mye jeg kan benytte etter innskyting.

Jeg ser at om jeg skyter på 1400 meter med mine ladninger så blir det 54.4 moa, eller 15.8 mil, så i teorien burde det gå greit med 20 moa skinne, men vi får se. Jeg vet ikke hva som er mulig å forvente av denne riggen hva angår avstand, jeg håper på 2km, men det er langt opp og fram å komme dit. Det blir sagt at det som går greit med 300'n min, går lett med 338, og da burde 14-1500 meter ligge innenfor hva jeg klarer.

Først må jeg få montert sammen riggen, og med 81cm pipe har jeg litt å hente hva fart angår med de tyngste kulene kontra original løpet, og med den ekstra vekta vil vel riggen bli en stabil plattform.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke legge meg ut i noen diskusjon på hvorvidt man kan skyte 2k med en 338lm, jeg leser at "vanlige" jegere stadig vekk skyter 300 grs Berger HG2 kuler ut til 2300 og 2400 yards, repeterbart, med samlinger langt mindre enn en låve vegg. Hva de fyrer med aner jeg ikke, bortsett fra at noen skriver H1000 hva krutt angår. Jeg blir iallefall imponert og motivert når jeg leser om sånt.

 

Her er det noen som skyter litt lenger:

 

Link to comment
Share on other sites

[...]

Her er det noen som skyter litt lenger:

[...]

 

 

Nå er jo den videoen selgere som skal promotere eget produkt. Samlingene de skyter i den filmen er jo ca 5 meter store (mellom 2 og 4 MIL store). For meg kvalifiserer det til "låvedør" om ikke fullt en "låvevegg", men ihvertfall ikke "repeatable" eller "effective".

 

Skal du nå 2 kilometer repeterbart er det to fysiske hindre som må overkommes først:

Du må hindre at kula de går subsonisk rundt 15-1700 meter.

Du må klare å brenne kruttet med mindre spredning enn 2 msek V0.

 

For all del, 338 LM er potent men den tilsidesetter ikke fysikken.

Link to comment
Share on other sites

Du har helt sikkert rett. 2700 yards er uansett lenger enn det de skyter borte hos Shawn &co.

Jeg tok en kjapp test i Shooter, og ser at med Berger's 300 grs Hybrid, send ut i 860 m/sek, så er jeg ikke sub før rundt ca 1900 meter. Jeg aner ikke hva 81cm løp og 570 krutt klarer av hastighet med den kula.

 

Jeg fikk bekreftelse på mail inatt ang 300 grs Berger kuler, men det kommer ikke frem av mailen om det er Hybrid G 2, så jeg sendte en ny mail, så får vi se hva det er de har funnet for noe.

 

Jeg skal som sagt skifte avtrekk på våpenet i morra, og siden jeg aldri har gjort det før, blir det litt spennende. Håper det ikke er noe som spretter ut av fjærer og slikt, da blir det kaos. Det blir oxo interessant å finne ut hvordan jeg får bly inn i stokken, men det skal vel gå greit. Mulig det må smeltes, men det liker vel ikke plast stokken noe særlig vil jeg tro. Den tid den sorg :)

Link to comment
Share on other sites

Avtrekk på Remington er latterlig lett å skifte. Du ser det lett når du begynner.

Men avtrekk er skjøre og lette å ødelegge når en ikke har de på plass i våpenet - KnuteriK: LES bruksanvisninga,

Det er lett, og det avtrekket er lettere enn de fleste å justere. Men du MÅ lese den lefsa.

 

K

Link to comment
Share on other sites

men ihvertfall ikke "repeatable" eller "effective

Kanskje det teller som "harassing fire" :roll:

 

Skal du nå 2 kilometer repeterbart er det to fysiske hindre som må overkommes først:

Du må hindre at kula de går subsonisk rundt 15-1700 meter.

Du må klare å brenne kruttet med mindre spredning enn 2 msek V0.

Farlig å prøve å arrestere deg på dette Roe (men en må gripe sjansen når den er der :wink: ) men den første delen der er ikke 100% almengyldig - det fins eksempler på kuler som takler overgangen til subsonisk hastighet helt fint, og det fins eksempler på det motsatte. Både i litteraturen, og i min egen erfaring

 

Mange "nettfolk" beskriver dette, uten å ville selge noe, Litz skriver om det, og ikke minst viser skyteloggen min at 139gr Scenar skutt fra Sauer 200STR i snaue 790m/s ikke har nevneverdig dårligere presisjon på 1300m enn TRG42 og 300gr Scenar - om vinden samarbeider så kan en holde seg på det berømte dasslokket... Samarbeider ikke vinden kan en glemme hele greia, iallefall med den nevnte Kragladninga.

Samme erfaring med 155gr Scenar og .308 i Saueren, presisjonen lider ikke målbart av at Lapua-Ballistics klager "Bullet is Subsonic"... Men variabel vind lider den av

Det fins og en drøss kuler som IKKE kommer seg særlig lenger enn noen 100m før de velter eller blir ustabile, noen velter FØR de blir subsoniske, noen etter, og noen blir bare upresise. Mine 90gr VLD har en tendens til bare forsvinne mellom 800 og 1000m et sted, selv om andre skyter de på 914m med stort hell ?

 

Langt det meste av det jeg har skutt har vært med .22LR, og igjen - presisjonen som kan oppnås er helt på høyde med supersoniske greier.

 

MEN, Som Roe sier, fysikken kan du ikke løpe fra. ±10m/s vil gi deg halvannen meter høydespredning @ 1500m - do the math.. Men ±3m/s er kanskje oppnåelig, og da snakker en kun en halvmeter :mrgreen: Lett blir ikke det heller, men kanskje det går?

 

En annen ting er at det i norsk fjellheim neppe er særlig problematisk å holde ei 300gr Berger Hybrid supersonisk til iallefall 1900m, om ikke over 2km, om det skulle ha noen praktisk betydning eller hensikt.

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det høres bra ut, Lars Olav.

Da blir kanskje det vanskligste å justere avtrekket, men med litt ro skal jeg få til det oxo, blir uvant med trykkpunkt, men det er vel en vanesak.

Du må snart komme opp og skyte litt nå ;)

 

Jepp, har det i bakhodet, men nå blir det elg- og hjortejakt om to uker, så da er helgene booket. Får se om RUM-en får lagt ned et dyr eller to.

Link to comment
Share on other sites

Farlig å prøve å arrestere deg på dette Roe (men en må gripe sjansen når den er der :wink: ) men den første delen der er ikke 100% almengyldig

 

Er fullstendig klar over det, men det er unntaket og ikke regelen. De aller, aller fleste kulene får en uforholdsmessig stor økning i samlingen når lydmuren passeres (går subsonisk). Jeg har jo selv skutt treff på både 2000 og 2500 meter, men det er på ingen måte repeterbart og er ikke noe annet enn griseflaks.

 

Om jeg husker rett skriver vel Litz også at Lapua 6.5mm 123gr Scenar skal ha 1:7 twist og at "korte" kuler vanligvis er mer stabile enn "lange VLD" kuler i transsoniske området? Skumleste bare gjennom dette (har ikke boka) men syntes det virket pussig siden de fleste supersamlingene mine med 6,5mm er skutt i 1:9 pipe med lange VLD kuler og godt inne i det transsoniske området. Det er vel som du selv skriver, det må bare testes.

 

Kjenner ikke 338LM så veldig godt og ei heller Berger kula (bare lest sladderet om at Bc ble redusert til marginalt over konkurrentene etter at den gikk "live"), men selv med en hardt ladd 338LM må jeg opp i 1700 meter høyde og 30 grader varme før jeg klarer å få kula til å bli supersonisk ved 2000m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...