Jump to content

338 Lapua Magnum fra eska til hjortelia


KnuteriK

Recommended Posts

Tror kammeret er hakket for trangt.

Utdrageren går ikke skikkelig over kraven på hylsa på vei inn, og jeg må derfor slå på bolten for å få den til å gleppe over. Blir noen stygge hakk i kraven, men det får nå være. Når hylsene har vært omladet nok ganger, er vel kraven slitt ned helt rundt, og kamringa går som en lek.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Hva skjedde med tråden?? :?: Fant denne for et par dager siden,og nå har jeg lest hele. Men så bråstutter den mot slutten av 2014!! Hadde helt seriøst trodd at denne tråden sku fortsette i all evighet.. Men neida.. Utrolig synd.. Ikke at jeg har så mye vettdugt å bidra med, men er nok over snittet interessert i langhelg. Og denne tråden har gitt meg så mye inspirasjon og glede i form av utrolige prestasjoner og gode innlegg.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vasker de i ultralyd, med zalo og sitronsyre. Hylsene til venstre er polert, bare for å skille de fra resten.

 

Fikk testa anal ladningen idag, og det bar gode resultater. Jeg fikk to lave slengere, som jeg var fullt klar over umiddelbart etter avtrekk, men de andre 8 som jeg klarte å skyte uten å kødde, gikk dit de skulle. Hadde en svak vind som var litt av og på, fra venstre, gav faen i å prøve å holde skudda sammen sideveien, og sikta hele tiden midt på den nedre horisontale streken i firkanten.

Høyde spredninga utenom de 2 i bunn, er 41mm.

 

Serien som er nederst er skutt med tilfeldig valgte hylser og kuler, eneste som er nøyaktig ved de, er krutt ladninga. Den er på 68mm.

Der ser jeg bedre hvordan vinden kødda, siden den var litt sterkere da sola kom fram. De 4 første står i senter, og de 6 til høyre er så mye vinden flytta serien, da den økte og var stabil i noen minutter.

 

Planen nå er å skyte de 10 anal hylsene en gang til, for å se om det er repeterbart resultat, for så å skyte de på 1000 meter, på papp, og poste det under 1000 meter web cup. Med 41mm høydspredninng, OM repeterbart, så burde det bli ok på 1000, så sant jeg ikke fucker til avtrekket, som jeg gjorde i dag. Og så må vinden være død :)

 

Oppskrift på hva jeg driver med, kommer seinere, men det er gøy når jeg faktisk kan høste resultat av iherdig lading og testing.

 

338 LM, 86 grs H1000, 300 grs Scenar, 500 meter

20150214_143712_zps4i2ldkxl.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hehe.

 

Joda, det kommer seg. Hadde egentlig ikke tenkt å bruke denne rifla til papp skyting, men siden den fungerer så må jeg jo prøve litt.

Jeg bruker Roedale fot'n til 500 meter papp, og Atlas til langhold på stål og stein. Var bare tilfeldig at de begge stod på da bildet ble tatt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
Jeg er også spent på dette :D

Det er enkelte innen benchrest som bruker volum i stedet for vekt når de måler opp kruttet.

Er det noen som har forsøkt dette innen langhold tro, noen som har hørt om det?

 

308 Sako, jeg er ikke så sikker på om det er en vitenskaplig utredning ang Volum vs Vekt. Det er vel mer under prøving og feiling.

Jeg opplever selv, alt av "små" patroner liker best volum likhet i kruttmengde!

Dette har med den totale overflaten, på kruttet, i antenning øyeblikket og videre forbrennings oppbygging. Vi snakker her om mikrosekund i hendelsesforløpet.

Ved større patroner gjelder vekt!

 

Jeg opplever grensen går rundt 6,5-55/-284 patronen. Velger å lade den med vekt og kruttdiripper. Vanskelig å se forskjell for meg på den.

Men ved 338NM og 378WbyM er det uten tvil vekt som gjelder!

(Kan legge til jeg ble oppmerksom på dette for mange år siden, da jeg skulle hjelpe en kamerat med jakt ammo i 7mmRemM. Hadde ikke klar Redding dispenser, og gikk for vekt. Fikk lettere sjokk, etter først å banne Chrono nord og ned, da det ble 35% Duplicat målinger, og ES på 3m/s, Med ei 175gr A-frame :shock:)

Link to comment
Share on other sites

Ok.

 

Jeg har så smått begynnt å forberede meg til langholdsstevnet i Frankrike i juli. Vi skal i utgangspunktet skyte fra 300 meter til 1650 meter, men siden det kommer endel skyttere med 50 kal, 408, 375 CT, 416B og 460 Steyr, har de utvida konkurransen til å gjelde ut til 2700 meter. Dette er i utgangspunktet kun for de store kanonene, men vi som "bare" skyter 338LM og andre smågreier, kan også være med på denne ene lange distansen, så jeg har meldt meg på.

 

Jeg har en meget godt utviklet droptabell, som gjelder for 300 grs Scenar, bc 0.736, med MV på 836 m/sek, som treffer mer eller mindre på første forsøk ut til 1750 meter. Men iflg folk som ofte skyter utover 3000 meter, er det mer korrekt å bruke Custom Dragcurves, som Litz tilbyr i Applied Ballistics appen. Jeg har allerede lastet ned curver for både Scenar, Berger og Sierra for flere år siden, men har ikke blitt skikkelig klok på alt, da de avviker en smule fra annen data. Min nåværende ladning er kronografert til 836 m/sek, som også stemmer perfekt i AB. Om jeg plotter alle innskytingsdata inn i en CD kurve for Scenar, og dagens barometriske forhold, får jeg en større differanse på MV. CD vil ha 824 m/sek, mot min målte og verifiserte 836 m/sek G1. Dette er ikke noen stor greie, men finner det rart, siden disse CD kurvene skal være mer korrekte enn G1 og G7. CD kurva avviker mer og mer etterhvert som avstanden øker, spes fra 1600meter og utover på 2700 meter. Så jeg har vært ute og testa, for å finne ut av dette.

 

Jeg dro inn i fjorden, der det er plenty av stein i vannlinja, og satte meg som mål å skyte på 1000, 1500, 2000 og 2500 meter, og så bruke et rekalibreringsprogram, legge inn de 3 lengste avstandene, og se hva som skjer med MV etter dette. Bruker da CD for 300 grs Scenar, 824 m/sek.

 

Første avstand, 1000 meter, AB sier 2.5 mil, lar skuddet gå og det treffer midt på steien som er målet, kaldt løp. Alt ok.

 

Finner ingen egnede steiner på 1500 meter, men på 1697 meter, ligger det en liten tass i vannflata. Nå sier AB 18.3 mil opp, justerer siktet og slipper skuddet. Ingen reaksjon noe sted, skyter jeg lavt treffer jeg vannet, enkelt nok. Justerer 3 knepp ned og slipper neste, men ingenting. Etter 9 knepp ned, treffer jeg steinen midt på, noterer oppslaget i boka, og ser etter neste mål på 2000 meter.

 

Finner en ok stein på 2005 meter, AB sier 28.8 mil, men siden jeg var nesten 1mil for høy på 1697 meter, trekker jeg fra 10 knepp. Lar skuddet gå, og treffer vannet. Litt vanskelig å anslå hvor langt unna jeg er steinen, så jeg justerer opp noen få knepp. Jeg ender opp med 28.6 mil for treff, og begynner å lure på hva som kan ha skjedd på 1697. Kontrollmåler den steinen flere ganger, men får samme resultat.

 

Ingenting å dvele over, leter etter noe på 2500 meter. Finner en ok stein som er lett å kjenne igjen i siktet, og måler noen ganger før jeg klarer å få en måling, som sier 2509 meter. Her skal jeg stille opp 50.2 mil. Jeg har 38.5 tilgjengelig i tårnet, og 25 mil i retikkelet, om jeg zoomer ut. Av en eller annen fuckings grunn, tenker jeg feil. Justerer 30.2 i tårnet, og skal holde 20 i retikkelet, men av en eller annen grunn holder jeg bare 10. Lar kulene fly, som treffer for lavt, og jobber meg opp mot 48.5, i den tro at jeg er på 58.5. Går til slutt tom for ammo, siden jeg kun hadde med meg 17 skudd til hele opplegget, og innser tabben. Utifra hva jeg klarte å observere i Zeiss spotteren, landa siste kula kun noen få meter fra steinen, så 50.2 mil kan nok se ut til å være veldig nær. Jeg noterte det uansett ned, og gjorde rekalibreringen.

 

La inn 1697=17.4

2005=28.6

2509=50.2

Trykker RUN, og ser hva som skjer. Ny MV oppjustert til 833.38 m/sek. I tillegg justerer programmet noen prosenter på bc ved forskjellige hastigheter. Da er det plutselig ikke så stor forskjell på MV lenger, mellom G1 og CD.

Kommer hjem og kjører en simulering, der jeg sammenligner drop for G1, G7 og CD. Resultatet er som følger:

 

1000 meter-G1=2.5mil, G7=2.5mil, CD=2.5mil

1697 meter-G1=17.6mil, G7=17.6mil, CD=17.7mil

2005 meter-G1=28.6mil, G7=28.6mil, CD=28.7mil

2509 meter-G1=50.1mil, G7=50.2mil, CD=50.1mil

 

Så hva kan man konkludere med? Jeg vil si at det er minimal forskjell mellom G1, G7 og CD, og jeg skyter ikke bra nok på 2500 meter til å klare å skille 1 knepp på treffpunktet. Noen vil påstå at jeg har gjort noe feil, og at dette ikke stemmer, ok, gjør samme test og se resultatet.

Jeg vet ikke hva jeg skal forholde meg til fremover, men skal prøve å la CD få avgjøre, så får vi se hvordan det går utover våren.

 

Skal øke ladningen fra 86 grs H1000 til 88 grs H1000, siden jeg har en liten trykkrygg der, da jeg finner 836 m/sek litt daff. Mine data fra 88 grs ladningen har gitt meg ca 850 m/sek, som er mer akseptabelt. Til jakt vil jeg bytte krutt og få noen tregere, og heller komme opp mot 890 m/sek, som jeg lett klarte med Rl33 kruttet i sommer.

 

Vi hørs :)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...

Hei. Jeg har hatt store problemer med Photobucket, og måtte opprette nye album som nok har gjort at IMG taggen ikke lenger er den samme. Umulig å vite hvilke bilder som skal være hvor, beklager så mye.

 

Frankrike ble ikke noe av. Jeg har ikke hatt sponsor i år, pga økonomiske årsaker, selv er jeg arbeidsledig og har ikke hatt mulighet til å stable nok cash på beina til å kunne dra.

Har ikke fått deltatt på norske stevner heller, så alt i alt et ræva år for meg.

 

Jakta er like rundt hjørnet, sjal skyte med 300 grs Berger Elite Hunter i år. Den skal ekspandere bedre på de lengste holda, og satser på å felle dyr på over det magiske tallet.

Kaldløpsskudda sitter som de skal ut til 1300 meter, så det er håp. ;)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jaha, 3 kilometer...

Det er 6 for å sette opp blinken, 12 for å sjekke første serien og du gir deg vell ikke der?

30-40 km før du er ferdig med dagen? Det kaller jeg skikkelig treningsøkt :)

Jeg er veldig spent på om du klarer presisjon på den avstanden.

Veldig morro om du klarer det, hvis ikke er det sprekt at du forsøker og at du annonserer det på forhånd !

Link to comment
Share on other sites

Det er jo lett å skyte 3km ;) å treffe noe relevant er noe annet. Men man trenger faktisk bare å gå (eller kjøre) 6km. Man setter fra seg blinken, går 3km, skyter, og går tilbake og tar med blinken. Jeg er iallefall veldig spent på den montasjen Knuterik bruker, om den blir i salg, pris, og hvordan den virker.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det ble treff på 1090, 1220, 1520, 2040, 2280 og 2800. Dette er protyper, og de har aldri vært testa før. 95 grs Viht N570 var litt slapt, endte på 854 m/sek med 285 grs kula, og justert bc til G1 0.870.

 

Vi sleit veldig med å spotte på de 2 lengste holda grunnet mirage, men på 2040 hadde jeg god presisjon med tilnærmet 0 høydespredning. Hadde jeg kunnet utvikle en ladestige for maks fart/presisjon først, så hadde det nok gått bedre, men vi var godt fornøyd med resultatet med de 30 skudda vi hadde med. Skjøt også med 30-06AI, hadde med noen dreide kuler til den også, 174 grs og 202 grs. Traff ut til 1520 meter, men skulle brukt et raskere krutt enn N15 til 202 grs kula, da jeg ikke fikk fart på den, og ei heller noe trykk. N19 blir å prøve på lørdag.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Tenkte på den

, hvis variabeltubene inni har fått seg for mange jukk og fått slark. Ser KnuteriK fikk null høydespredning på 2k, sikkert med et variabelt sikte, men ingen rapport utover det. Det hadde vært optimalt å få testet 2500-3000 meter også med et fast sikte. Det eneste sikreste blir da en mark 4 m1 16*40 jeg klarer å komme på.
Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Tenkte bare å rapportere kjapt fra årets hjortejakt så langt.

 

Som tråden heter, fra eska til hjortelia, har det nå gått 4 år siden jeg startet opp med denne rifla.

Det har gått med mye tid, men sakte og sikkert har resultatene begynt å vise seg, ifra 1 og 2 plass NM UNL, til å vinne et av de større langholdsstevene i fjor, og til nå i år å aktivt jakte med rifla, med ammo som det har tatt 4 år å få frem ved diverse testing og eksperimentering.

Jeg sitter på 20 hylser som gir meg en ES på 1 m/sek de siste 2 gangene jeg har testa de, og kaldløpsskudda sitter dønn i målet ut til over 1300 meter.

 

Når man jakter er det jo kun førsteskuddstreff som gjelder, og med denne ammoen har jeg mye mer ro på meg når jeg skyter hjort enn feks i fjor.

Jeg har i tillegg 20 treningsskudd som skal være tilnærmet like gode som de 20 "utvalgte", og hvert eneste treningsskudd frem til i går under jakta, har sittet der det skal, i tilnærmet perfekte forhold. Idag har det blåst mye, og derfor har det ikke vært aktuelt å benytte rifla til jakt. Jeg har kikka litt rundt i tetta med 30-06AI'n, men ikke sett dyr.

 

Har felt 6 dyr så langt i høst med 338'n, fra 190 meter og ut mot nærmere, ja.........langt ut.

Bruker 92 grs 570 bak 300 grs Berger Elite Hunter, og har 868 m/sek utav pipa. Kula har fungert upåklagelig og den har åpna som den skal. På 190 meter har det blitt litt store hull, og kompisen min som er med og spotter for meg, uttalte at det så ut som om hjorten tok fyr, da jeg skjøt en spissbukk på 190 meter en morgen. Han spotta ikke for meg da, men lå i grøfta under pipa og holdt seg for ørene mens jeg gjorde ende på hjorten. Dyra blør noe jævlig, og dør brutalt. Første dyret som ble felt i år var ei lita ungkolle, avstanden var bare 288 meter, men vi kunne begge registrerte i sikte og spotter at blodet spruta utav begge sidene på dyret, de 6 meterene hun kom seg, før det var over.

 

Skjøt også en kalv på godt over UNL hold i går, den fikk et treff rett bak bogen, siden jeg ikke ville knuse disse, og den løp snaue 20 meter ned bratta før den tryna i noen busker. Blodsporet var dramatisk, kunne nesten se kunstig mye ut, men lett å følge. Og 300 grs kula lager et skikkelig klask i dyret, uansett avstand og øreplugger, vi hører det uansett :)

 

Så målet er nådd, treningen betaler seg, jakten på perfekt ammo har nådd et nytt vendepunkt, jeg må nå sjekke om det kun er flaks, eller om jeg kan repetere prosessen med et annet kaliber og få samme resultat. I så fall, er det plutselig ikke SÅ mye arbeid i å få lav ES som jeg tidligere har tenkt. Men noen hemmeligheter må jeg beholde :)

 

Jeg har fått 2 nye sponsorer den siste mnd, Jaktfall med Vortex optikk, og Advanced Ballistics Norge, med Peregrine kuler, krutt, hylser, hetter og annet utstyr for å kunne fortsette med å utvikle meg som langholdsskytter og konkurranseskytter. Det hjelper veldig å ha gratis ammo, da får treningen et større løft, og jeg håper å kunne holde et høyt nivå i årene som kommer.

 

Jeg sysler litt med tanken på å kunne hjelpe andre mot et tilsvarende mål, har tilgang til min egen bane, samt en bane som ligger 1 time unna, der vi kan skyte ut til 3200 meter. Jeg er i samtaler med en av grunneierene her hvor jeg jakter som leier ut hytte, og det er mulig å få til noe sammen med ham. Dette kan jeg komme nærmere tilbake til. Men om noen er interessert i å få litt mer innsikt i langhold og lett ammoprep, så er det bare å ta kontakt. Jeg kommer til å starte opp over nyttår.

 

Yes.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Noen som kan svare meg på hvilken montasje jeg bør gå for på min Rem 700 police .338 lapua, nå som jeg har skaffet meg Kahles K624i? Jeg har picatinnyskinne med 20 moa tilt fra for på rifla, går det fortsatt å tilte 20 til uten å komme utenom justeringsområdet på denne kikkerten nedover? Har ikke planer om å kjøpe en montasje til mer enn 2500. Medium høy eller low.

Ønsker svar kun fra folk som har egenerfaring med overnevnte utstyr.

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde uten tvil gått for GRS Angle Eye. Det er den eneste montasjen solgt i Norge som lar deg sette 0 på kikkerten på nøyaktig den avstand du ønsker, og gir deg tilgang til hele registeret i tårnet ditt. En Spuhr eller noe annet lar deg bare komme "så" nær, det blir aldri helt perfekt. De fleste overlever med det, men vil du ha "alt" så er det GRS som gjelder. Og det sier jeg ikke fordi jeg er sponset av de, det handler om at det er et perfekt produkt.

 

Noen vil si at kikkerten din ikke har godt av å skytes med når turret er i endepunktet, en sannhet med modifikasjoner. Jeg opplever kun at bildet ikke er 100% skarpt siden jeg ser gjennom kanten av linsa når kikkerten er i 0, men siden jeg skyter mest på 800 meter og utover, forsvinner dette "problemet" etter noen få knepp. Man bør velge det som passer best for seg, jeg syns dette passer perfekt for meg.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skal ta noen bilder når jeg kommer hjem. Jeg har disse montasjene på alle mine våpen, og etter flere mnd med jakt og skyting, og nå en flyreise med våpenet I kofferten til Stavanger har jeg ikke opplevd noen forandring i treffpunkt. Og det har blitt skutt noen 1000 skudd :)

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...