Jump to content

MOA, MIL og andre vinkelmål - En liten innføring


Sako 30-06

Recommended Posts

Spørsmål frå ein nybegynner i dette: Min kikkert oppgir at 1 klikk = 1/4" @ 100 yards. Noken som har rekna ut korleis det blir i metriske mål og kva 1 klikk blir på 100 meter?

 

Som allerede nevnt av andre er 1 klikk (1/4 MOA) X,XXXmm. Det trenger derimot ikke å bety at klikkene på en riflekikkert er helt 100%.

Skyt på 100m (helt nøyaktig 100m) på en stor papp-plate f.eks. type 50cm+ høy. Skyt en samling lavt på platen. Skru 14 klikk opp,

skyt en ny samling med samme siktepunkt, skru nye 14 klikk opp skyt en ny samling med samme siktepunkt...osv.

(14 klikk 1/4 MOA er det nærmeste du kommer 1 MIL - 10cm på 100m)

 

Om samlingene blir fine hele veien, kan du måle avstanden mellom hver samling samt. gjennomsnitt mellom øverste og første samling.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 5 months later...
  • 1 month later...
  • 1 month later...
  • 4 months later...

Skal skyte jaktfelt for første gang og lurte på dette med beregning av klikk på kikkertsikte med 1/4 MOA per klikk.

Har lest en del opp på det med MOA beregning her i denne tråden og har tom. plotta inn på ballistisk kalkulatoren på Norma, men litt usikker på om jeg beregner riktig.

 

Sånn som jeg har forstått det så på 100 m så er ett klikk 0.728 cm.

 

Med andre ord så hvis jeg skal skyte på 35 m så må jeg klikke ca 3 klikk opp fra 100m siden treffpunktet forandrer seg - 18 mm på 35 m og på 195 m så blir det da 10 klikk opp siden treffpunkt er da - 18 mm. Tatt disse tallene fra Norma kalkulatoren.

 

Har jeg da forstått dette riktig eller tar jeg helt heildundrendes feil? :oops:

Link to comment
Share on other sites

Siden det regnes på millimeteren så kommer det store spørsmålet, har du sjekka at 1/4 MOA er 1/4 MOA?

Det er ikke uvanlig at 1/4 MOA kan være noe helt annet enn 1/4 MOA :wink::mrgreen: Kan jo hende du egentlig bare tregner 3/4 av 1/4 MOA :shock:

(På forhånd unnskyld :wink::lol: )

Link to comment
Share on other sites

Gjør det enkelt: du kan prøve to firgurer på 35m. På den ene sikter du midt i, på dan andre legger du siktepunktet litt over der du vil treffe. Er det noen merkbar forskjell mellom treffene? Jeg er redd for at du lager deg problemer ved å tenke og skru for mye. Selv skyter jeg litt jaktfelt med .358 Winchester og velger å stille 17 knepp (1/4'' klikk) på 200m-hold da teoretisk og reelt kulefall er ca 25cm/4,25 MOA men skyter ellers omtrent midt i (hvis jeg klarer å holde stille). Skyt med rifla på dyrefigurer på forkjellige hold, da får du svar på papp -ikke en app :wink:

Link to comment
Share on other sites

DOH! :roll: Tok jo selvsagt bare tallene fra kulebanen i beregningen og ikke selve endringene i klikk distanse og da blir det ja "litt" feil... Takk for den. :thumbup: Skrev forresten feil og treffpunktendringen på 195 m var - 88 mm så regna meg fram (takket være Hr. Meyer) til 6 klikk opp... :wink:

 

Angående det med om 1/4 MOA er det den utgir seg for vet jeg ikke, men rekker nok ikke å finne det ut, men kan iallefall tenke på å finne det ut til en annen gang. Hadde vært litt kjipt om kikkerten ikke hadde 1/4 MOA selv om det står på den...?

 

Uansett så finner jeg det ut i dag om jeg treffer hvor jeg sikter (utenom hvor jeg vingler, men det kan jeg dessverre ikke skylde på Vortex for :lol::roll: )

 

Har nå iallefall forstått det jeg trenger av MOA (for nå). Takk for tips, mine kjære kammerbrødre :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Sitter å leser artikkelen, om presisjon, av Alf Martin Bråten i siste nummer av jeger. På slutten er det en faktaboks, som blir for meg litt kunnskapsløs.

 

Han skriver at bueminutt er avhengig av om man bruker nygrader (400) eller grader(360). Nygrader skal aldri deles på 60, men er ett rent desimalsystem, knyttet opp til meteren. Poenget var å kvitte seg med nautiske mil, som er ett bueminutt langs ekvator. En hundredels nygrad derimot, blir eksakt en kilometer (nå langs en ring rundt polene) Egentlig litt synd att de ikke greide å kvitte seg med Nautiske mil og knop...

 

(ikke helt imponert over utregningene heller... å bare bruke tre gjeldene siffer i π og så bruke 4 gjeldene siffer i svaret.)

Link to comment
Share on other sites

Du mener 400 gradianer istedet for 360 grader? Hadde vært genialt hvis man kunne fått det til. :) Men skal man først lære seg noe annet kunne man kanskje fått radianer i ryggmargen fra barneskolen? ;) Det kan jo erfaringsmessig være litt vanskelig å få følelsen med brøker av Pi, selv professorer roter litt med det av og til.

 

Vil uansett komme med en oppfordring om å bruke milliradian istedet for MOA, jeg synes ihvertfall det både er mye enklere og "penere". MOA passer ikke så godt med metriske enheter. Og selv når man jobber med historiske måleenheter "over there" aksepterer man også en helt unødvendig avrundingsfeil hvis man justerer treff i skiven ved å måle i tommer og justerer på kikkerten med MOA. Med MOA har amerikanerne allerede avrundet når man sier at 1 MOA er 1 tomme på 100 yards (92 meter), for egentlig er 1 MOA = 1,047 tomme på 100 yards (eller 1,15 tommer på 100 meter (2,91 cm), det ble jo ikke penere tall det heller).

 

Det geniale med milliradianer er at for små vinkler er sinusverdien til vinkelen ganske tilnærmet lik vinkelen selv, så man kan se bort fra at det er et vinkelmål (da får man en veldig pen og knapt merkbar avrunding, og kan glemme Pi og alle de greiene der som kanskje er forvirrende når man leser om definisjonen på milliradianer med enhetssirkelen delt i 1000).

 

Praktisk kan man tenke på at et sikte med 0,1 mrad klikkjustering vil flytte treffpunktet 1 cm på 100 m. Da er det lett å tenke seg videre at treffpunktet vil flyttes 2 cm på 200 m, 1,5 cm på 150 m osv. Hvis siktet har 0,2 mrad justering flyttes treffpunktet 2 cm på 100 m, 4 cm på 200 m, osv.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Praktisk kan man tenke på at et sikte med 0,1 mrad klikkjustering vil flytte treffpunktet 1 cm på 100 m

Det er vel enda enklere å bare glemme lineære mål på skiva. 1 klikk er et klikk uansett hvor langt det er, 10eren (i DFS) er 5 klikk bred uansett om det er 15, 200 eller 300m. Hvor mange cm er totalt uvesentlig.

Gongene våre på 500m er 8 klikk brede, og på 1000m er de 4...

 

Ser du i siktet, eller en spotter sier, at du er 5 klikk høyt, så stiller du 5 ned, da kan du samtidig glemme om du har mrad eller moa, eller hvilke som helst knepp. Å gå omveien rundt cm er faktisk bare tungvint.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Enig i at man lager klikktabell utifra antall klikk, men er uenig i at det er "det samme" når man først har muligheten til å velge kanskje samme kikkertmodellen med enten MOA eller MIL justering. Nå er det jo akkurat sikter med 0,1 mrad klikk på Saueren som gjør at 10-eren i DFS er 5 klikk bred, og ikke en eller annen sær brøk basert på bueminutt. MIL gir enda mer mening når vi gjerne skyter på bane med avstander som 100, 200 og 300 m.

 

Om spotteren gir tilbakemelding basert på hva han ser i et MIL-retikkel (eller en skive med cm avstander mellom ringene) gir det også mer mening for meg å bare velge en MIL-kikkert i utgangspunktet.

 

Men jeg ser poenget ditt, en MOA kikkert er jo ikke ubrukelig. Til praktisk bruk lager man gjerne en custom klikktabell uansett, og kulefallet er sjelden i nøyaktige intervall på cm. I den virkelige verdenen kan det jo godt være at MOA klikk gir en penere klikktabell til en viss ladning. Men når man har valget er iallefall MIL min soleklare favoritt. Å gå omveien med cm til praktisk bruk er kanskje tungvindt, men å gå omveien med MOA er enda mer tungvindt.

Link to comment
Share on other sites

  • 8 months later...

Du har ikke behov for trigonometriske funksjoner. For så små vinkler er tan a tilnærmet lik a (så lenge a er i radianer). Så da ser man også hvorfor milliradianer gjør regnestykket lett.

 

 

(om man følger formelen din, må man også endre modus fra grader til radianer, på kalkulatoren.)

Link to comment
Share on other sites

I praksis, så er det enkleste å glemme alle lineære mål i treffpunktsammenheng. Man treffer så og så mange moa, mil eller klikk, til høyre eller venstre, og korrigerer det.

Med sikter med retikkel er dette enkelt, og om ikke fikser en det enkelt med å ha et forhold til hvor mange moa, mil eller klikk blinken er bred.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...