Jump to content

Sauer 200 STR låskasse til BR500


Sharpshooter

Recommended Posts

Har fulgt med litt på hva som blir brukt på BR 500, og ser at Sauer 200 STR kan være rett så presis til slik skyting. Har selv en 200 STR og vet hva den duger til.

 

Men spørsmålet er:

 

Er det mere å hente?

Tenker da på f.eks Krieger løp i et egnet kaliber med kammer etter BR spesifikasjoner, i forhold til standard S&L/Sauer/Heym løp.

 

Eller er låskassa for dårlig til at det har noe for seg?

 

Er Sauer sitt 6mmBR løp mere presist enn 6,5x55 løpet?

 

Er det noen som har erfaringer rundt dette?

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med Sauer 200, og forsker litt rundt dette med presisjon. Sauer'ene går godt, men det kan virke som de er litt "kilene" å få til å gå "grisegodt"! Da snakker jeg 5 skudd på under 10mm. Men jeg jobber videre. Det er mange variabler her....

Link to comment
Share on other sites

Støtter forrige taler i dette med å få den til å gå "grisegodt". En og annen serie under 10 mm er mulig med mye jobbing, men å snitte den under er vanskelig. Min vurdering er også at man må gjøre noe med stokken for å få den til å ligge ordentlig i resten - men det er forholdsvis enkle justeringer.

 

Mitt kanskje største ankepunkt, personlig preferanse, er avtrekket som er begrenset på 500 gram. Å få det noe lettere enn dette er vanskelig, om mulig i det hele tatt - det kan fort bli ustabilt ved "manipulering" og det er jo i hvert fall noe man ikke ønsker. Utover det så kan Saueren gjøre en svært god jobb på 500 meter, også i orginalkaliber.

 

Jeg har personlig aldri prøvd 6mm BR i Sauer'n men vil tro rent intuitivt at det skal være mulig å hente noe mer presisjon ut av det hele da sammenlignet med gode gamle 6.5x55. Hvor mye har jeg ingen stor formening om da jeg ikke har prøvd selv.

 

My 2 cents ...

Link to comment
Share on other sites

Min vurdering er også at man må gjøre noe med stokken for å få den til å ligge ordentlig i resten - men det er forholdsvis enkle justeringer.

 

Har gjort det også jeg. Men jeg har ikke gitt opp ennå.

Jeg har mistanker om at denne kassa ikke klarer å stabilisere pipa godt nok når den ligger i mot en hard frontrest. Jeg synes pipa vibererer noe jævlig, så jeg vurderer å prøve å dempe de vibrasjonene litt på en eller annen måte. Demper/rekylbrems er en ting, men ikke nok.

Link to comment
Share on other sites

Standard STR stokken er lite egnet for BR

 

Har lagd en egen stokk til min Sauer, som jeg ser for meg å modifisere med ei stålplate under forskjefte slik at den er bedre egnet til å passe en frontrest, samtidig som det bidrar med litt vekt.

 

Kanskje det er like greit å gå for lengste/tykkeste S&L løpet, som det å få tilpasset noe annet?

 

For min egen del har jeg ikke andre ambisjoner enn å stille som mosjonist blant alle racer'ne i BR500 skytinga.

Men litt spennende å se hva en kan få ut av presisjon på en STR :-)

 

 

John-A

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...