Jump to content

Hvilken 6,5x55 rifle?


pererik

Recommended Posts

God kveld!

Det har seg sånn at jeg i flere måneder har lest og tenkt, og lest og tenkt på hvilken børse i 6,5x55 jeg skal kjøpe. Mye lesing her på forumet men og langholdsfilm, og tilhørende jutubing. Fra før har jeg en utmerket rifle i 223 som skyter godt ut til 600 meter, men jeg vil gjerne rekke litt lengre.

Jeg Har tenkt mye på Tikka T3 og T3x både med vanlig, men og med varmintløp for å få det lille ekstra.

Jeg har og tenkt endel på Sauer 200Str men jeg har ingen børsemaker i nærheten som kan gjenge for meg, og jeg skal ha lyddemper.

 

Mest av alt har jeg lyst på en god stokk. Jeg Skyter links, men er ikke avhengig av ordinære links-rifler.(med ladearm på venstre side) Dette fordi jeg kun skal bruke rifla til langholdsskyting til rekreasjon, altså ikke konkurranseskyting. Det kan og nevnes at der kan bli noe Elgjakt i fremtiden.

Så langt alt vel. Tikka kan kjøpes med valgfritt løp, og Grs stokker finnes til det meste av disse.

Men, der er en utfordring til som jeg muligens gjør lurt i å komme i forkjøpet. Jeg lider i tillegg av kronisk havesyke, og går fort videre om jeg ikke er 100% fornøyd. Jeg er derfor kraftig bekymret for at jeg ikke blir helt fornøyd med tikka, og har begynt å se på Blaser R8.

Men da begynner det å koste endel penger og jeg burde dra andre merker inn i bildet også.

Jeg har stått fast på dette i flere måneder nå å trenger muligens et spark i ræva for å komme videre.

Standard første svar på sånne tråder er jo budsjett. Det jeg har sett på av Tikka/Sauer er nytt, men på Blaser ser jeg på demo eller brukt. Jeg kan uten å miste for mye nattesøvn strekke meg til 30-35 tusen for rifle inkl stokk og ferdig gjenget for demper, men er der noe som passer meg bedre, og gir meg fornøyd-følelsen til en mindre penge, er det ingenting som er bedre enn det.

Så spørsmålet kort oppsummert tror jeg er; hva skal jeg gjør ?

 

PS!, jeg lader selv.

PS2. Jeg skal ikke ha R93

Ps3 Jeg er veldig åpen for andre forslag.

Link to comment
Share on other sites

Om du er en smule tålmodig så dukker det innimellom opp Sauere med gjenger og kikkerter og fåglarna vet hva.

 

Selv er jeg svak for, rent estetisk, T3 i det som kalles sporter-stokk, litt samme silhuetten som sauerskjeftet. Hadde sett om jeg fikk prøve en slik om jeg var i dine sokker.

Link to comment
Share on other sites

@Sofabamse, jeg syns jeg har ventet lenge,og takk for tipset om sporterstokken. Den skal jeg sjekke ut.

@Chifen . En børsemaker trenger vel strengt tatt ikke bo i nærheten, men jeg er en utålmodig sjel som tror jeg får tungt for å sende ifra meg pipa når jeg først har fått den i hus. Vanskelig å forklare, men jeg vil gjerne ha det komplett til gårds den første gangen.Når det er sagt, er det nok kanskje den beste løsningen.

Link to comment
Share on other sites

Jo sitter å tenker på det samme, men så ser jeg jo at der selvfølgelig er en jungel av piper, med forskjellig antall bommer og stigning osv. Hvis jeg vil vil ha en pipe som varer lenge, gir maksimal fart, (lengde er ikke et problem)og uproblematisk stabiliserer 139gr scenarkuler,eller deromkring, er der noe jeg bør styre unna, og har de fleste leverandører et slikt samarbeid med børsemaker?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Helt uproblematiak og få 200str pipa ferdig levert med gjenger og alle str pipene vil gjøre det du spør etter! Levetiden på løpene er mye avhengig av skytterens behandling og krav så her fines det ingen fasit.. Om du er så bekymret for tids aspektet med og få pipa gjenget, kjøp 2 piper med en gang;) Pris messig er str piper i en egen liga der!

 

200 str er system våpen på linje som blaser, det er bare færre kaliber å velge i..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Jo jeg burde nok tenkt at der ikke var fasit på det med Sauerpiper, men greit å vite det om der skulle være noe man burde styre unna. Med sånne våpen der det finnes mye deler og tilbehør, der finnes det som regel også endel dårlige også har jeg erfart.

 

Da er det sånn at hvis dette med gjenging av pipe er uproblematisk, nærmer jeg meg en avgjørelse.

 

Ang våpensøknader så er der jo en tråd om dette, og ja jeg har lest den men lurer fortsatt på noe her siden det ser ut til å være variasjon rundt i landet.

Jeg er medlem av skytterlag, men er registrert som jeger. Jeg har en innvilget våpensøknad til &,5x55 liggende, men der skrev jeg jaktrifle på våpenart. Spørsmålet er om jeg kan kjøpe en STR på dette, eller om jeg må gjøre dette på nytt?

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar på det. Jo jeg har bare 3 våpen så langt, og det er vel maks 6 om jeg ikke husker feil. Jeg får ta den utfordringen når den kommer :D

 

Da hadde jeg blitt takknemlig for tips om børsemaker som gjenger. Min lokale våpenpusher har en, men der er det lang ventetid, så hvis noen vet om noen som er rimelig rask setter jeg pris på tips om det.

Link to comment
Share on other sites

Da kan jeg oppdatere med at ting blir ikke alltid som man tror.

Jeg kom over en kar med en nesten ubrukt Tikka T3 Super varmint i 6,6x55 som ville bytte mot min 223 X-bolt. Jeg tenker jeg ikke kommer til å bruke 223 så mye uansett, så det er nok bare å slå til og heller lenge pengene i GRS og kikkert. Så får tiden vise om jeg skyter så mye at jeg angrer på å miste muligheten til enkelt pipebytte.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...