Jump to content

Chassis el. kurant stokk for S&L Tactical (langhold)


omega

Recommended Posts

Har siklet en god stund på en Schultz & Larsen Tactical.

Også du ;)

 

Men Vet|us sier vel egentlig det som er å si her, jeg klarer imidlertid ikke å la vær å si mer - for jeg har hatt S&L før, og sikler også på en slik - men det blir med siklet.

Null ettermarkedsstash, lav 2. håndsverdi - dyre piper og lang leveringstid, elendig oppfølging fra importør. Om de ikke har fiksa det i det siste, elendige (og dyre) magasiner.

Kasse og pipe er så bra at den hadde fortjent bedre, silkeglatt boltgang (bedre enn Sauer) perfekte avtrekk og topp piper, alt made i Danmark. Men altså, vestlandsk stokk av tørket, laminert loff, med skjevt pistolgrep og - vel, ja, de brenner sikkert..., og faktisk en tabbe fra S&L - en kasse som nesten krever et chassi for å få til god bedding - bakre skjefteskrue sitter ei smal, smal tre-bru mellom magasin og avtrekk. At "børsemakere" kødder til dette under bedding er vel nesten vanligere enn det er uvanlig...

 

K

Link to comment
Share on other sites

@VeT|Us: Neida, det er ikke for seint. :-)

 

@M67: Hehe, takk for råd. Det blir nok til at jeg står over.

 

Sauer 200 STR er vel alltid et sikkerstikk, men STR-en er i tyngste laget for meg, som er ute etter noe litt mer bærbart. Jeg bor i Oslo, der våpenforskriften håndheves svært strengt mht ant våpen man kan eie, og jeg er detfor på jakt etter systemvåpen til formålet. Blaser R93 skal jeg ikke ha; det er mulig alle ulykkene bare skyldes feilladninger, men det er noe psykisk der som gjør at jeg ikke klarer å slappe helt av med den. Etterfølgeren R8 er jo dritlekker nok, men den er vel fremdeles bare en oppgradert og forsterket R93 - med en magasinløsning som utklasser bortimot alle andre når det gjelder tilbakeståenhet. Og Sauer 202/404 er, med sin sluttstykkegang, kraftig overvurdert (etter min mening).

 

Da sitter man igjen med Mauser M03 da. Den er også blytung og fin. Og heller ikke den finnes det, så vidt jeg skjønner, chassiser og kurant aftermarket-utstyr til.

Link to comment
Share on other sites

McMillan skal være mulig å få tilpasset denne kassa, men det koster jo da... Og pipeprisen kan vel ikke sies å være dyr vis man samenligner med andre systemvåpen? Blir feil og sammenligne alt med Sauer

Str syns jeg.. Joda, skal man skyte 6,5x55 er det jo en "No brainer" men...

 

Det er synn det ikke er mer og velge i til denne kassa! Jeg har selv siklet/sikler på denne men da med tanke på og lage chassis selv, men jeg må intømme att jeg i det siste heller mer og mer mot ei Hansen kasse med skrudde piper jeg kan lage selv.. System våpen kan man lage av det meste, man trenger bare ei pipestikke og en kasse nøkkel;) Vet Hansen har laget nøkkel spor i piper som gjør pipebytte enda lettere, jeg er bare litt spent på om det funker på lang sikt, pipene har en tendens til og sette seg gansk godt..

 

S&L er uten tvil bra saker, men det er desværre litt sært:/

 

 

 

Aannerud

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hansen/Rafdal/børsemaker - custom systemvåpen er igrunnen undervurdert syns jeg. Jeg bruker ikke mer tid på å bytte løp på den enn på Saueren. Og sammenligner en prisene med de dyre systemvåpnene, som 404 og R8- så blir custom både tiltrekkende, og forbausende - eeh - lite dyrt? Min kan være "lett" jaktrifle md tynt løp og gammeldags stokk det ene øyeblikket, og "sniper"-jern med chassi og mellomaksling fra en Scania til pipe 5min etterpå. Og 223 som ungene kan bruke rett etter det igjen. Og Remmy-stashet er ofte rimeligere enn sånn sært tysk/nordisk stil-utstyr.

Det er veldig ensrettet, men en Rem-klone er VELDIG system - en kan ha en haug deler, piper, stokker, chassi... og sette sammen nesten hva det skal være av rifle. Og alle børsemakere kan jeine ut ei pipe som passer på no time, til halvparten av prisen fra Hansen et al.

Det er ofte halvparten så bra, men til vanlig bruk er det vanligvis rikelig.

 

Det sagt, så syns jeg folk skal velge våpen selv, og ikke høre på oss synsere!

 

K

Link to comment
Share on other sites

Klart man skal lytte til kvalifiserte synsere. Jeg får vel gjøre alvor av planene mine om å begynne å koke meth, og benytte overskuddet fra de fem første batchene til noe fra Hansen. Tiltalende at man da kan bruke det som finnes av stæsj til Remington Model 700!

Link to comment
Share on other sites

Klart man skal lytte til kvalifiserte synsere. Jeg får vel gjøre alvor av planene mine om å begynne å koke meth, og benytte overskuddet fra de fem første batchene til noe fra Hansen. Tiltalende at man da kan bruke det som finnes av stæsj til Remington Model 700!

 

Du vet hva jeg har sagt om Hansen!

 

Hvis du skal ut på tur i helgen, kan jeg ta med meg Tikkaen, så kan du grafse på den, så lenge du ikke sikler den ned...

Link to comment
Share on other sites

Hvis dere hadde trent som menn, offhand uten reim og støtte 8), får dere mest poeng med Holmbro sitt skjefte. Da klarer dere tom ta raske ladegrep pga tommelplasseringen og får utnyttet det glatte sluttstykket på S&L. Grepet er ganske likt Anschutz Fortner og det ser dere vel i aksjon noen vinterhelger foran dumboksen. Han leverer som sagt til S&L Tactical. Villmarksbutikken hadde en i hylla for en stund siden. De selger også skjeftene.

 

http://www.villmarksbutikken.net/Produkter/Jakt/Rifler/Stokker/Holmbro-Laminat-stokk

 

Holmbro-Laminat-stokk_product_image_big.jpg

Edited by Guest
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Hørte fra en selger I Jakt og Friluft at S&L jobber med å utvitle en tactical stokk. Mener også det ble nevt at den skulle være i glassfiber og Kevlar. Prisen skulle også ligge på det samme som en McMillan stokk + arbeid.

 

Jeg synes personlig at flere skal legge press på GRS til å tilby Berserk stokken til S&L Tactical kassen.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...
  • 1 month later...
  • 2 weeks later...

Vi venter ennå på pris på den nye PSE stokken. De koster ca 28000 dkr i danmark så det er ikke billig børsa men de stokkene er veldig gode. De lager 1 om dagen bort i Irland og de er ferdig urvendig som innvendig. En Classic DL med 16mm løp veier 3.3kg

S&L er veldig bra uten om 1 ting og det er magasin løsningen og magasinene. Har man et 3 skudds magasin så er det ok men 5 skudds er bare trist. Pipene og presisjonen er helt suverent og mange triks der - double point skårne løp med litt konisk innerdiameter og mikro rifling. Det med dårlig beddeflate bak er jo løst nå med stål beddeblokker fram og bak som gjør riktig avstand og rekyl opptakk til kolbene.

S&L har tegnet et chassis som ligna veldig på KRG Whiskey 3/TrG22 men denne stoppa opp siden maskinene hans ikke klarte så lang framdel i et stykke. Han sjekker både ny maskin og å få dette laget en an anne plass men det skjer sent siden hans lidenskap er tradisjonelle børser ala Victory eller Ambassadør..

Nå ble det skikkelig økning for S&L i England med en ny forhandler der (www.greatdanerifles.com) så han bruker mye resurser på den utviklinga samt andre land han satser i. Men en ting er kult at for England så lager han en ny større låskasse for b.a. 375 H&H og den kassa kommer etterhvert til .338LM.

Eg har laga flere McMillan stokker til disse og til og med satt en ned i en TRG42 stokk/chassis og de blir skikkelig kule !! 

Edited by C.S.T.
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Er bransje ja men skriver som meg privat

Prisen er litt grunnet kostnader å starte ny innletting men er enig med at den er noe høy !

Kan si at kvalitets messig er dette bra stokk men den passer ikke meg, hverken grep eller fortre er min smak men det må intereserte dømme selv.  For min egen del så gjelder dette flere våpen f.eks. Sauer 3000 Patrole - bra børse men eg kunne ikke ha hat den stokken...

Magasinene funker, ikke mye problemer med de. Bare irriterende dum løsning ! 

 

Vil bare dele mine inside tips fra S&L

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...