Jump to content

Norge best i Europa.. Skarpskytter konkuranse


Sør-jeger

Recommended Posts

Gratulerer!

 

En av grunnene til dette resultatet, er at man har en stor "underskog" av gode skyttere (gå til høyre på menylinja, "Militært NM") å ta av. Og et "frivillig skyttervesen", som gir ungdommer grunnleggende skyteopplæring i en fase av livet der de lærer fort.

 

Og når sjefen lovpriser den nye profesjonaliserings-ordningen, er det bare en delvis sannhet. Norge har gjort det meget godt i lignende konkurranser i en årrekke, før i tida med vernepliktige soldater (eller "HV-gubb"!), som slo de profesjonelle krigerne fra andre NATO-land, sjøl om de hadde "minst 5 års tjeneste".

Link to comment
Share on other sites

Jeg leste artikkelen, og der var derfor jeg skrev "lignende konkurranser". Norge har i lang tid ("alltid"?) hevdet seg godt i alskens "militæraktige" konkurranser, skyting, feltløp, kappgang (var militær-preget under de første OL), militær femkamp, orientering, og sammensatte øvelser som denne.

 

Under OL i 1932 vant det norske laget gull i "patruljeløp", det var da laglederen, Ole Reistad, beordret "samling i bånn, karer", før ei bratt unnakjøring. Da ei garde-avdeling, som de første norske, deltok i "de4daagse" i Nijmegen, ble de publikumsyndlinger, fordi de hver dag kom først i mål. At de etterpå ble diska for å løpe, bør man kanskje ikke nevne?

 

Jeg er derfor ikke helt med på å "snakke ned" "Ola Soldat".

Link to comment
Share on other sites

Det er ingen som slår Per Knut Åland på marsjmerket. 30km på 1,57(ca, har ikke riktid tid her) med marsjstøvler, uniform og AG. PG Mikkelsplass er nærmest men har kunne ikke gå dagen etter :-) Det er en helt vanvittig tid når man sammenlikner med feks marathontider.

Link to comment
Share on other sites

  • 6 years later...
Torf skrev (På 30.10.2016 den 16.25):

Det er ingen som slår Per Knut Åland på marsjmerket. 30km på 1,57(ca, har ikke riktid tid her)  -

PG Mikkelsplass er nærmest men har kunne ikke gå dagen etter :-)

 

Jeg har også hørt om disse tidene, men aldri sett noe offisielt. Jeg er også blitt fortalt at Mikkelsplass ikke ville ha AG-en festet til pakninga, men tok den i handa, og løp. Da han kom i mål, måtte de (visstnok!) bryte opp fingrene, for å få løs AG-en (jeg skal spørre han om dette, neste gang jeg treffer han, kanskje på LS på Voss).

 

Under førstegangstjenesten (1967!) GIKK vi 30 km, med 15 kilo pakning og våpen, kravet var 4 t 30 min. Etterhvert som soldatene ble i dårligere og dårligere form, senket man kravene, pakningen til 11 kg (som på skimerket), og det ble tillatt å løpe (det var disk før).

 

I mine yngre år i Bergen fikk jeg tilfeldigvis vite at det var marsjmerkeprøve på Sjøkrigsskolen, og jeg stilte opp.

 

IR 9 og 10, HV 9 og 10, og diverse andre militære avdelinger i Bergens-området (bl.a. Divisjonsmusikken, med min skytterkamerat Arne), gikk marsjmerket i Hauglandsdalen, der fikk ikke vi sivile være med (gikk du der, @Per-S?). Der var det maks 20 m høydeforskjell på ei mil. Sjøkrigsskolen starta fra Laksevåg, berg og dalbane 5 km til Loddefjord, litt slakkere til Straume, og så flatt til Fjøsanger, og så tilbake igjen, dvs. bratte mot- og unnabakker de siste 5 km.

 

Dette løpet var "eksamen" for kadettene, de fikk karakter etter løpstid. Vi sivile som stilte opp, satte vår ære i å slå flest mulig fra Sjøkrigsskolen. Hans-Jakob Berntsen ("Jernmannen") var en slags "lagleder". Kadettene gikk friskt ut, men på de siste 5 kilometrene lå de strødd i grøfta! På 6 år hadde jeg en 6., 5., 4., 3., 2. og en førsteplass, da gikk jeg forbi Hans-Jakob etter Loddefjord. Alle gangene kom jeg under 3 timer, så på de forsøkene hadde jeg "2 løp" (9 timer) til gode!

 

 

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Da var jeg inne et år etter deg @Jegermeistern, (IR 13) men faktisk to år på etterskudd på grunn av at jeg bodde og jobbet  på taubåt i Vancouver, Canada.
Tok marsjmerket i fin stil med en fot i bakken hele tiden og Garand løs på skuldra :) 
Ikke verst for en sjømann som nok ikke var i superform.
Etterpå i HV ble det sølvmerket i 1993 og gull i 1994.
Marsjmerket er nok det jeg setter høyest av ferdighetsmerkene, selv om skarpskytter  gull også var stas  :)


 

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder mimring og eldre menns fordums bravader og ferdighetsmerker i militæret, så vil jeg i all beskjedenhet nevne at jeg tok alle merkene som var å ta, mens jeg gikk på befalsskolen for infanteri, som da var ett år. Til å begynne med lå skolen på Hell, et navn ikke langt fra virkeligheten etter elevenes oppfatning..., men den ble nedlagt og vi ble overført til Heistadmoen, uten at prøvelsene ble noe mindre av den grunn. 

20230218_175451.jpg

  • Like 4
Link to comment
Share on other sites

14 hours ago, Gillen said:

Til å begynne med lå skolen på Hell, et navn ikke langt fra virkeligheten etter elevenes oppfatning..., men den ble nedlagt og vi ble overført til Heistadmoen

Stemmer ikke.

Hæren hadde på det meste 3 befalsskoler for Infanteriet:

  • BSIS (Befalsskolen for Infanteriet i Sør-Norge)
  • BSIN (Befalsskolen for Infanteriet i Nord-Norge)
  • BSIT (Befalsskolen for Infanteriet i Trøndelag)


BSIS var en befalsskole lokalisert først på Gimlemoen (1947-1963) og deretter på Heistadmoen (1963-1994).

 

BSIN ble etablert i 1899. I 2003 ble befalsskolen nedlagt som et ledd i prosessene med omorganiseringene i Forsvaret. Fra 2019 har Forsvarets en felles befalsskole på Sessvollmoen.

 

BSIT var en befalsskole for infanteriet i Trondheim. Den var lokalisert i Munkegata til 1975 da den flyttet til Kristiansten festning. Skolen fikk dette navnet i 1968 og hadde tradisjoner tilbake til 1804. Skolen var administrativt underlagt Sør-Trøndelag Regiment. Skolen ble nedlagt 31. juli 2002.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...