Jump to content

Blink på 30x30 cm


Animalhunter

Recommended Posts

Det er litt vanskelig å svare noe fornuftig basert på at kriteriet du oppgir bare er "kaliber lov i Norge". Å treffe 30x30 cm vil du kunne regne ut når du vet egenspredningen på løpet/riflen som skal brukes. Da vil du kunne bruke bueminutt som måleenhet og regne deg frem til hvor langt fremme de samme bueminutt utgjør 30 cm. Dette forutsetter at børsen skytes i oppspent i benk.

Anslaget avhenger av kulens vekt og hastighet. Da kan lett kule i høy hastighet ha samme anslag som tung kule i lav hastighet.

Til jakt i Norge spenner kalibrene fra 4,5 mm til over 15,7 mm (600 Nitro Express) så det er ikke så enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Tre på hverandre følgende skudd. Med eller uten innskyting? Kun legge seg ned, måle avstand med en avstandsmåler, uten avtale med Teisen om total vindstille og så sette de tre første skuddene?

Om jeg antar at du vil bruke 338 LM, finnes det utallige videoer på youtube som kan gi deg noe som ligner på et svar.

Link to comment
Share on other sites

Saken er..

Vi hadde en los på en elg.

Jeg satt 1700 meter unna å så på da det var på ei hogstflate.

Om kvelden sa jeg at var synd ikke jeg drev med langholdsskytig og hadde riktig utstyr så kunne jeg tatt den elgen.

Fikk til svar at det var umulig.

Så går det an?

Viss elgen hadde vært på 2000m? 2500m ?

Link to comment
Share on other sites

Du har nok ordene dine i behold :smile: Hvis ett og hvis hitt så går jo alt an. Har en kompis som er skarpskytter i militæret og han skyter ekorn på 1000 meters hold så en elg på 1700 meters hold ville ikke vært noen utfordring - for ham vel å merke. Med trening og optimalt utstyr hadde kanskje du også klart det :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Ekorn på 1000m høres ut som skryt spør du meg. Ja, en kan treffe, men repeterbart? Jeg tviler. Dessuten handler det om å treffe på første skudd med kaldt løp dersom en skal treffe en elg innenfor 30 cm. På 1000m er det nok en del skyttere som drar det i land. På 1700m tror jeg kun det er noen få stk i hele landet. Og det krever en enorm mengde trening og kunnskap. Aktuelle kaliber ville vært 338 LM eller 375/408 Cheytac.

 

Så til å svare på spørsmålet ditt : Ja, det er mulig, men ikke uten en betydelig innsats i forkant når det gjelder trening og utstyr. Jeg vil vel også vurdere faren for skadeskyting som overhengende.

 

Jeg har holdt på med Langholdsskyting en god stund, men jeg hadde ikke prøvd på et sånt skudd.

 

Å blande inn forsvarets skarpskyttere er ingen vits. Målet deres er som regel større enn 30x30 og de trenger som regel ikke å bry seg om det blir skadeskyting.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Er det mulig? Prøv selv så finner du ut hva som er mulig -for deg-

 

For å sette ting i perspektiv, skyter du på 1700m med 0,1mrad kikkert og du bommer med ett knep på vinden er du 17cm fra siktepunkt og bommer på 30x30 blinken din.

 

Ett knep vind på denne avstanden er lik en effektiv vind på 0,15m/s hvis du skyter med 300 berger i 338. Det er tilnærmet umulig å ha førsteskuddstreff hver gang på den avstanden, uansett hvor mye trening man har. Du må være mer nøyaktig på vindbedømmingen gjennom hele kulebanen enn de dyreste vindmålere klarer å måle på enkeltpunkt.

 

Når kula kommer frem nærmer den seg sub hastighet og usikker ekspansjon.

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som er skarpskytter i militæret og han skyter ekorn på 1000 meters hold så en elg på 1700 meters hold ville ikke vært noen utfordring - for ham vel å merke.

 

ehhhh.... LOL? Er kompisen din Chuck Norris? Om dette er noe han påstår så er det tull fra ende til annen.... Jeg skulle gjerne møtt den mannen som kan garantere treff på første skudd på 1700m som er garatert og ikke ikke skadeskyte dyret. Eventyr.

 

Men jeg er interessert i å høre hva TS fikk til svar på sitt spm.

Link to comment
Share on other sites

Litt på siden, men det slår meg at Norge å ha et vanvittig antall skarpskyttere i forsvaret og politiet??? Noe som burde virket beroligende på en som mener Norge er verdt å forsvare-men etter å ha pratet tre ord med og observert endel av de påståtte "sniperene" i aksjon på 100meteren skjønner en at en bare må satse på å ha nok røde roser klare...

 

 

Ekron på 1000meter er helt i tråd med hva disse påstår, troverdig på nivå med MDGs byr-regjeringsmedlemer i Oslo

Link to comment
Share on other sites

Popkorn tjænst går i orden....

Er verken skarpskytter eller driver med langhold (offisielt)

 

Første skudd treff på en 1,5l kola flaske på 1320m, med 308w, check. Så å treffe en ekorn på 1000m mulig. Så jeg kola falska? Nei! Brukte jeg noe annet som siktepunkt? Ja!

 

Repeterbart , aldri i verden! For da sto sola og alle planetene riktig, så jeg skulle heller ha brukt tiden til å levere lotto kupong :)

 

Skyte elg på 1700m, med kaliber som had nok anslagsenergi, nope.

Link to comment
Share on other sites

Et ekorn veier ca 2-400gram, er noe over 20cm lang/høy, bredde,tja vanskelig å si uten å ha dyret her men 4-7 cm-avhengig om en ser det forfra eller fra siden. Så skarpskytterkompisen er altså minst i stand til å treffe 1/3-dels A5 ark på 1000meters hold.

 

Så ja,

 

bsmeter.gif

 

 

De som vil trene trenger en 1000meters bane og en slik (holder med en stk, tviler VELDIG på at den vil bli oppbrukt..); http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... BEO/900322

Link to comment
Share on other sites

De som vil trene trenger en 1000meters bane og en slik (holder med en stk, tviler VELDIG på at den vil bli oppbrukt..); http://skytterlinken.mamutweb.com/Shop/ ... BEO/900322

En får være saklig begge veier. Jeg har slike blinker - bruker dem til å skyte med pil og bue på. 3-25m. MEN - et eksempel fra ei økt på 1000m - man hadde satt ei diger plate, 70x70cm eller noe, på 1km - det var endel vind, men den var jevn og fin og det var stabil luft, grått og overskyet.

Jeg og en til skjøt på denne plata, som var av vanlig stål, og vi traff, sånn rimelig midt på, og det ble fineste lyd, men det var ikke mange skuddene før vi bomma - og heller ikke mange skuddene etter at vi begynte å "bomme" at spotter så sprut ut på begge sider av plata, og fingransking avslørte jo det vi skjønte, vi hadde brukt opp midten, og skutt høl, og skjøt stein bak plata.

Det skal ikke skytes SÅ mye på en sånn ekornblink før den er utslitt...

Å treffe en 30x30 med 3 på rad på 1000m er fullstendig gjørbart, på grensen til "ikke noe problem" om man har gjort hjemmeleksa. Et ekorn - kanskje ikke? Men skyter en 10 skudd i gode forhold, så vil nok flere av dem lande på ekornet, og som kjent - man trenger bare å treffe en gang for å treffe :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg skulle gjerne sett at noen spotter et ekorn på 1000m for så å treffe den. For påstanden er at denne "militære skarpskytteren" skyter ekorn på 1000m som vi andre treffer 9-eren på 100m, ikke bare treffer han dem, han klarer å spotte dem også. Og det høres ut som om dette er dagligdags. Deretter drar denne "militære skarpskytteren" på elgjakt og plukker elg på 1700m, for det er jo ingen utfordring for en slik kar :roll:

 

En blink er en ting, den står i ro og man vet hvor man selv har plassert den. Og skyter man nok så treffer man som M67 sier.

Men et ekorn som ikke er utstoppet og som løper rundt fritt.... :lol::lol:

 

Skal teste ut dette på neste LH trening. Spotte ekorn ved gongen på 980m, skyte og treffe. Skulle ikke være noe problem, jeg har jo vært i militæret i årevis 8)

Link to comment
Share on other sites

For de aller fleste som har tenkt å gjøre dette på fornuftig vis, så er nok dette absolutt rundt maks, kanskje til og med litt i overkant. Hør hva han sier om hvordan han vurderer treff i forhold til vind!

Jeg satt 1700 meter unna å så på da det var på ei hogstflate.

Om kvelden sa jeg at var synd ikke jeg drev med langholdsskytig og hadde riktig utstyr så kunne jeg tatt den elgen.

Fikk til svar at det var umulig.

Så går det an?

Viss elgen hadde vært på 2000m? 2500m ?

Slutt og hør på hva folk forteller :roll: . Prøv og skyt selv :wink:

 

Jeg har skutt langt i noen år nå, men likevel ble det få ryper med hjem fra fjellet i helga. Og da var det ikke lengere hold enn rundt 200m :wink: Det er ikke bestandig alt er like enkelt som på youtube

Link to comment
Share on other sites

Har en kompis som er skarpskytter i militæret og han skyter ekorn på 1000 meters hold så en elg på 1700 meters hold ville ikke vært noen utfordring - for ham vel å merke.

 

ehhhh.... LOL? Er kompisen din Chuck Norris? Om dette er noe han påstår så er det tull fra ende til annen.... Jeg skulle gjerne møtt den mannen som kan garantere treff på første skudd på 1700m som er garatert og ikke ikke skadeskyte dyret. Eventyr.

 

Men jeg er interessert i å høre hva TS fikk til svar på sitt spm.

 

 

 

Altså du må lære deg sitere, for jeg har ikke kommet med den påstanden om ekornet :wink:

 

 

Å til dere som sier jeg skal prøve?

Nei, ikke har jeg kunnskap, lyst eller utstyr!

Link to comment
Share on other sites

Å skyte lang er null problem; bare å holde børsa i sånn passe vinkel i forhold til bakken og trekke av så går kula kjempelangt.

Å treffe er noe er et annet kapittel, å treffe noe som stadig er i bevegelse (feks ekorn-de står ikke stille i mange skunder av gangen gitt!) er en annen bok. I bilioteket i nabobygda.

Link to comment
Share on other sites

Slutt og hør på hva folk forteller :roll: . Prøv og skyt selv :wink:
Å til dere som sier jeg skal prøve?

Nei, ikke har jeg kunnskap, lyst eller utstyr!

Må bare få presisere at jeg mener skyte langt på noe annet enn dyr. Uansett interesse/lyst/utstyr så er det faktisk en pedagogisk måte å finne ut på hva som faktisk skjer når man sender ei kule litt lengere enn der oppskytingsskiva er plassert. Da slutter de fleste å lure på om elgen kontrollert og fornuftig kan skytes på 1700 m.

 

Men ser ut som det vart et interessant tema med mye popcorn;-)

Å spørre om langholdsjakt er som å hive stein på et vepsebol :wink: Her skal du ikke spørre veldig skeivt før lynsjemobben hugger vilt etter popcornposne sine :lol::wink:

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...