Jump to content

Utvalg av 6.5 Creedmoor ammo/komponenter i Norge


Bartemannen

Recommended Posts

6.5 Creedmoor er jo blitt kjempehot over dammen.

 

Har mulighet til å legge mine klamme skyterhender på en rifle i dette kaliberet.

 

Men før jeg eventuelt slår til har jeg kikket litt på tilgang av ammo her hjemme.

Jeg kommer nok til å lade det meste selv, men jeg må ha tilgang til en initiellt beholdning av ammunisjon eller hylser.

Nå skal jeg ikke påstå at jeg har fått sjekket alle butikker her hjemme for jeg har ikke jobbet systematisk ut fra noen liste, men jeg finner ingen på stående fot som selger fabrikkammo i 6.5 Creedmoor.

Og 50 Hornady hylser vi Brownells koster nesten 1000 kr.

 

Så ser jeg at endel lager sine egne hylser.

 

Noen lager de ut fra 308Win hylser, men det er en 7-8 stegs operasjon og vil også kreve noen nye verktøy som jeg ikke har i dag.

 

Andre lager de ut fra 243 hylser som er en mye enklere 2 stegs operasjon, men det er søren ikke store tilgangen til hylser i dette kaliberet heller her hjemme. Jeg finner noen, men det som anbefales veldig spesifikt for dette er Remington hylser og det har jeg ikke funnet. Folk har hatt problemer med å få dette til med blant annet Hornady hylser som Brownells selger.

 

Det er slik at jeg vurderer å gå fra denne handelen pga mangel på ammo/hylser her hjemme.

 

Er det noen som kjenner til noe her som jeg ikke gjør? Er det noen av butikkene her hjemme hvor dere har sett 6.5 Creedmoor ammo eller hylser i hyllene?

Link to comment
Share on other sites

Se da ja da var det hvertfall kommet noen inn der. Det er hvertfall en start.

 

Det er så jævlig kjipt at jeg reiser over til USA neste uke, og der kunne jeg kjøpt hylser til peanuts, men det er vist ikke lov å ta med hjem. Selv tomhylser går inn under eksportrestriksjonene. Latterlig at Brownells tar 4-gangen pris på tomhylser i Norge kontra USA.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hvor stort dette kaliberet er blitt i USA så har jeg ingen tro på at det forsvinner fra markedet i overskuelig fremtid, men det som nevnt i første post er problemet er at kaliberet ikke har slått noe særlig til her hjemme i Norge og at derfor prisene er unaturlig høye.

I USA lages det knapt en ny rifle i dag som ikke tilbys i dette Creedmoor i tillegg til de andre vanlige kaliberene.

 

Litt sånn halvveis som 270Win som man selvfølgelig finner her hjemme også, men som har vært mega-stort i USA i mange tiår.

Link to comment
Share on other sites

Med tanke på hvor stort dette kaliberet er blitt i USA så har jeg ingen tro på at det forsvinner fra markedet i overskuelig fremtid,

Har heller ingen tro på at kaliberet forsvinner i overskulelig fremtid.

Men, populariteten kaliberet har fått gjør at minimalt med ammo og hylser blir tilgodesett export til lille Norge.

Det samme har skjedd med 17hmr, enorm populæritet i US gir ammo tørke her.

Link to comment
Share on other sites

50 stk Hornady 6.5 Creedmoor hylser fra Brownells koster Kr 565.- pr pakke, kjøp 3 pakker og frakten er gratis. er til og med på lager.

 

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf/no_NO/?ObjectPath=/Shops/Norge/Products/39831749009770/SubProducts/749009812

 

For ikke lenge siden hadde Brownells.no 20% rabatt på alt av hylser og kuler, så meld deg på nyhetsbrevet, så kan man slå til når det er billigst.

 

Ringte selv rundt i hele Norge for ikke lenge siden, for og få tak i hylser og 140grain A-Max kuler, men det var relativt støvsugd, og verken Holstad eller Jakt og friluft Arendal ( som begger er Hornady importører) hadde planer om å ta inn verken 6.5 creedmoor hylser eller den nye Hornady ELD-Match 140 kula som erstatter A-Max.

 

Godt Brownells fikk begge to på lager så man fikk sikret seg litt skyting fremover :-)

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at Ruger PSR-rifla kommer i 6.5 Creedmoor, så sitter jeg og lurer noe fryktelig på hvorfor man absolutt skal ha dette kaliberet, om det er så vanskelig å få tak i?

For en som er vant til bare rive opp en kartong til når man ikke gidder å lade, så er dette komplett uforståelig faktisk?

 

Nå var jo ikke tomhylsene så aller verst pris på, man får 500 stk for 5000,- omtrent. Og da har en jo et års tid iallefall. Det er ikke veldig mye dyrere i drift enn 6.5x55. Der får en rett nok ferdig ammo for de initielle 5000,- men bare 500 skudd, så med 5k skudd i året er det faktisk bare 10% forskjell. Om en lader selv (og om jeg har regnet riktig?)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Bortsett fra at Ruger PSR-rifla kommer i 6.5 Creedmoor, så sitter jeg og lurer noe fryktelig på hvorfor man absolutt skal ha dette kaliberet, om det er så vanskelig å få tak i?

Nå var det akkurat det som var situasjonen :-), og det var derfor jeg fikk tvilen over meg som man sier.

Jeg kan komme litt greit til for å si det slik en slik Precision Rifle, men jeg er usikker på om jeg gidder bryet pga litt tungvind tilgang til hylser/ammo.

Jeg tenker i samme baner som deg og like helst å kunne sprette en boks med ferdig ammo når jeg ikke har helt tiden/lysten til å lade.

Godt mulig jeg bare lar denne båten seile sin egen sjø til tross for pris.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har børse i 260 rem... det er nesten identisk med 6,5 CM. Begge kan uten problemer lages av andre hylser, jeg har sjekket og fikk greit tak i 6,5cm hylser, og 260, så ser ikke helt problemet med hylser, klart ammo er det tynnere med.

 

at 6.5 er så poppis over 260 rem sliter jeg litt med å forstå, men "hype" er moment her.

 

Hornady importøren, og andre burde jo uten tvil ha tilgjengelighet på 6,5CM her i norge, da det jo har blitt solgt endel børser i kaliberet etterhvert.

Jeg ble forespurt om jeg kunne skaffe hylser for noen, og svarte det gikk, disse synes da det kostet for mye... så tja da er kanskje ikke etterspørselen/viljen der likevel?

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt dette kaliberet en stund nå, fikk vel en av de første Rugerne som kom til landet. Tilgangen på hylser akkurat nå er litt laber, men jeg tror det vil bare bli mer og mer av det. Lapua kommer også med hylser til dette neste år.

 

Jeg har brukt mest originale Hornady hylser, og de fungerer bra.

 

Jeg har også necket opp Lapua 22-250 hylser til 6.5 og skyteformet. Det fungerer også, men kulene bør settes helst i bommene for å unngå at hodet strekkes for mye, de er nemlig litt korte på headspace.

 

Jeg holder nå på å lage hylser av 308 hylser, men dette er en større jobb, og man trenger en del utstyr for at det skal bli bra. Eneste grunnen til at jeg gidder er fordi jeg har en haug 308 hylser. Tanken er spesielt under PRS stevner at jeg da kan drite i om det forsvinner 4-5 stk. i lyngen.

 

Men som sagt, jeg tror tilgangen på hylser bare vil øke på. Dette kaliberet er kommet for å bli.

 

Når det gjelder hvorfor dette kaliberet slår mer an i USA enn 260 rem, så er det ene og alene pga. Tilgang på rimelig og god matchammo fra flere leverandører. Noe som ikke finnes noe særlig av i 260.

 

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg kjøpte 6.5 creedmoor ammo hos våpen søylen.

Hylser og kuler hos Brownells,ikke vært noe problem til nå ivertfall.

 

Ser for meg at priser og tilgang kommer til å gå ned etterhvert nå som lapua også hiver seg på hylse produksjonen i tillegg til Hornady, Nostler, Norma og Winchester.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hvorfor dette kaliberet slår mer an i USA enn 260 rem, så er det ene og alene pga. Tilgang på rimelig og god matchammo fra flere leverandører. Noe som ikke finnes noe særlig av i 260.

 

Samme kule og krutt sånn for oss hjemmeladere, mente lapua hadde 260 fabrikk? men ser jo at det er mye 6.5CM fabrikk tilgjengelig i usa

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...