Jump to content

Flatline kuler til Norge?


Torf

Recommended Posts

Noen som vet om det er noen som planlegger å importere Flatline kuler til Norge?

 

Jeg er en 308/7,62Nato-mann. 308 er den grovkalibrede patronen jeg har skutt mest med. Selvfølgelig har 6,5x55 bedre balistikk men tidligere ubegrenset tilgang på NATO-ammo og for meg enklere lading (større hull og kuler, kortere hylse..) har gitt meg slagside til 308. Løpene i 308 har også omtrent dobbel levetid kontra 6,5 (noe Blasereiere burde regne på). Nå har imidlertid 308-skytteren mulighet til å ta "hevn" på 6,5-gjengen. Flatline kuler lages ikke i 6,5.

 

Så til saken; Flatline 155gr kule har verifisert bc på .537 og 180gr på .706. Begge kulene har veldig kort bæreflate, som gir lite friksjon, slik at ladedata kan sammenliknes med 140gr og 165gr tradisjonelle kuler. I klartekst betyr det at 155gr kula med bc på .537 fpr en utgangshastighet på ca 3000fps/900ms avhengig av løpslengde. 180gr med .706 burde kunne gå ut med 840ms. Plutselig er de ballistiske egenskapene mellom 6,5x55 og 308 tettet.

 

Eneste ulempen er kravet om 1-10" riflestigning. De fleste std-våpen og 308-løp har 1-12". Flatlinekulene er også så lange at de ikke går i std 308 magasin. I Norge har vi heldigvis KV67 og STR som ikke har problemer med kort magasin.

 

Jeg har også ei jaktrifle i en variant av 338/378wea. Der er beregnet utgangshastighet på ca 3200fps med Flatline 256gr som har bc på .894.. Det må bare testes en gang.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg brukt mye av kvelden og nesten hele natta for å sjekke ut disse flatline kulene .. Jeg kan nesten ikke tro det jeg leser .. litz + han karen som har presicion rifle blog (han tester grundig alt mulig utstyr fra sikter til kuler) og snipers hide sin kanal SHLowlight på youtube samt et par konkurranseskyttere på høyere nivå i USA bekrefter det Warner tool sier om disse kulene..

 

Ikke bare er .bc en utrolig ... men bæreflaten og designet på kulene gjør at man får en god del raskere hastighet en tilsvarende kuler med samme vekt. Man kunne plutselig leke seg med 338 norma magnum i jbm balistics med en flatline kule som er 256 grain i utrolige 940 meter i sekundet .. den har visstnok en bekrefta .bc på G7 .450 .. da havner jeg på 2100 meter i supersonisk rekkevidde med standard norsk sommervær

 

Som om ikke det var nok kunne jeg i min 300 norma magnum kjøre 1040 meter i sekundet med flatline sin 198 grain kule .bc G7 .430 og supersonisk rekkevidde ble utrolige 2250 meter i norsk sommervær ...

 

Det er ihvertfall 4 haker:

1. Kulene er dyre.

2. Man må i følge berger sin twist rate kalkulator ha løp med ganske tett twist. Jeg ville ønske 1-8.5 i 338 norma magnum og 1-7.5 i 300 norma magnum. Da er kulene optimalt stabile selv i 25 -

3. Dette er pionerområde i forhold til ladning og man må prøve seg fram selv, eller vente til noen har gjort det.

4. Kulene er ganske lange og noen kaliber og rifler vil ha problemer med å få disse inn i magasinene + at man trenger spesielle sete dier slik at man ikke ødelegger spissen på kula.

 

Det er enda ikke noen jaktkuler fra Warner tools men akkurat det blåser jeg i da berger og andre har plenty gode kuler til jakt.

 

Jeg stoler vel egentlig på det jeg har lest de siste 7 timene, men jeg har nesten vanskelig for å tro det i forhold til alle de oppblåste .bc tallene vi har fått servert fra forskjellige fabrikanter i de senere år.

 

Jeg skulle egentlig bestille 1 løp i 338 norma magnum (pga at jeg fant utrolig gode 338 kuler fra cutting edge bullets og windcut bullets). Nu trur jeg egentlig at jeg vil bestille 2 løp. Et i 300 norma magnum som jeg allerede har våpenkort på, og et i 338 norma magnum(som blir en egen våpensøknad). Begge passer min Surgeon XL repeater kasse.

Skulle disse nye kulene floppe i 300 norma magnum er jeg sikra gode kuler og ytelser i 338 norma magnum. Men hvis alt funker (som det ser ut til at det gjør for de som har testa disse kulene) så kommer jeg til å skyte 198 grains kulene i min 300 norma magnum i lysets hastighet :twisted:

Link to comment
Share on other sites

Rocky mountain kuler ? ja de skal vist være bra men har hørt at folk har hatt sporadiske resultater med de, men jeg har ikke testa de selv og .bcen er jo veldig bra.

 

935 m/sek med 275 grains kule :D der var ladninga si ) med du har vel et løp på lengde med ormen lange ? :lol:

 

.bc en du oppgir er jo utrolig da og for noen år siden ville det vært uhørt med så høy .bc men for å sette disse nye flatline kulene opp mot rocky mountain kulene:

 

256 grains 338 kule med g1 .bc 894 ( både lettere og høyere .bc ) G7 .450

 

198 grains 30 cal kule med g1 .bc på .855 ( både lettere og høyere .bc ) G7 .430

 

Hva slags twist har du i 338 lm løpet ditt Knut Erik ? Skal som sagt selv ha et løp i 338 norma magnum og hvis jeg ikke får tak i disse nye kulene fra warner tool så tenker jeg å teste RM, Windcut og cutting edge opp mot hverandre for å se hva som er best.

 

Hvordan er RM kulene dine på lange hold ?) Jeg vet at vi er mange som savner dagene da du posta videoer og info som en helt og presset holdet til 2 km og videre :D

Ville være moro å se om noen får til relativt små grupper på 2 km med disse nye kulene.

Link to comment
Share on other sites

RM = Rangemaster fra Peregrine. Dette er Sør Afrikanske dreide kuler. Jeg har 1:8 snurr i både 338 og 30 kal pipa mi. Jeg har skutt de ut til 2670 meter og bomma med 1 meter på førsteskuddet. Bc stemmer iallefall dit.

Jeg skal skyte på 2400-2500 meter nå ila mnd på en 70×70 cm plate. Så får vi se hvor mange treff det blir av 15 skudd.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Rangemaster fra peregrine ja .. mener å huske at jeg lukta litt på de for en tid tilbake (mener han tiborasaurus rex karen sa noe om de men det var kanskje riflene deres ?) Må vist ha gått i glemmeboksen.. men da kan jeg drite i rocky mountain kuler :D og heller prøve rangemaster sine kuler. Genialt at du valgte så tight snurr i pipene.

 

Plz hold oss oppdatert når du skyter på disse holdene 8)

 

Hvor lange løp har du på riflene i 30 og 338 ?

Link to comment
Share on other sites

Warner Tool planlegger 6,5 kule som skal overgå det som finnes på markedet i dag, blir spennende å følge med på disse.

 

At de er dyre er kanskje en bakdel, men tviler vel på at folk vil bruke disse til trening? Til stevner og konkurranser derimot så hadde jeg glatt spandert på meg disse. En annen ting er at man må ha jevn tilgang, passer dårlig å måtte vente i ukevis på at de skal komme på lager.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...