Jump to content

Budsjett langholdsrifle


perob

Recommended Posts

Lager nok en tråd for hjelp til langholdsrifle. Har lest en del gode tips her, men ønsker gjerne litt kommentarer og tilbakemeldinger på egen tråd. Håper det går greit! :)

Riflen vil først og fremst benyttes på 200-600m, men det hadde vært utrolig artig å ha noe som greier 1000 meter (og gjerne litt til) også.

 

Har bestemt meg (mer eller mindre) for følgende:

- En brukt Tikka T3 6.5x55 som settes i en GRS Berserk stokk

- En brukt Vortex Viper PST FFP 6-24x50 eller 4-16x50

 

Jeg lader ikke selv så ønsker å kunne få tak relativt rimelig og god ammunisjon med tanke på langhold, landet derfor på 6.5.

I utgangspunktet skal ikke rifla bli brukt til jakt, men skal ikke se bort i fra at den blir med på en tur eller to etterhvert.

Ønsker ikke å tape så mye penger hvis jeg bestemmer meg for å selge den, enten for å oppgradere hvis dette er noe jeg liker eller bli kvitt hvis interessen faller.

 

Alternativt har jeg tenkt på en Sauer 200 STR. Synes den har et relativt dårlig utvalg på stokker (vel de er dyre; Bolthorn / McMillan), men medfølgende stokk holder vel kanskje uansett for meg.

 

Har dere noen andre alternativer jeg kanskje har glemt bort angående rifle og kikkert? Remington 700 har en stor fanbase, men tror T3 eller 200 STR i 6.5 er mer riktig.

Av kikkert ønsker jeg noe med enkel og god mil-mil justering, medforstørrende retikkel i første plan, 20+ justeringsområde, enkel nullstilling, 16x+ i maks zoom, osv. Jeg er nybegynner og vil ha det enklest mulig, men mulighet for resultater. Kikkerten vil i all hovedsak bli brukt i fult typisk norsk dagslys og ikke i skumring og på kveldstid. Det jeg sliter mest med er kanskje valget av montasje til kikkerten, noen tips?

Link to comment
Share on other sites

Du blir ikke skuffet over hverken T3 eller 200STR i 6.5. Jeg landet selv på en SSG3000 (200STR med rail) etter en del fabling om diverse andre rifler. T3 har vel et litt større utvalg hva gjelder stokker og andre ting, men STRn har mer enn nok alternativer til å bygge seg en rå rigg når du får lyst. Fordelen med STR er vel at ALLE kan noe om den eller de kjenner noen som kan. Piper er billige og tilgjengelig over disk, å kjøpe pipe til STR er som å handle melk for å sitere en jeg skyter sammen med. Samt at det finnes mange servicestasjoner for STR rundt om om du skulle få feil på rifla. STR stokken har jeg sett flere som skyter langhold med, både i orginal utførelse og i tacticool lakket utgaver. Den duger nok mer enn nok i starten. Riflen min har en SSG Patrol stokk og den er ikke super bra, men heller ikke super dårlig, jeg skyter bra med den og den funker enn så lenge. Så ny stokk kommer med tiden, men ikke enda. STR er også svært populær og ser ut til å holde seg godt i pris ut i fra hva jeg har sett på finn.no, kanskje noe å ha i tankene om du en dag skal selge rifla. Når det gjelder T3 så har jeg null erfaring med den, men det er sikkert flere her som kan si noe om den.

 

Kikkerten du nevner ser jeg flere som bruker med godt resultat, tror ikke du bommer med noen av de du tenker på. Garantien til Vortex er visstnok helt rå, betryggende om noe skulle hende. Og de ser ut til å være såpass populære at den skulle være enkel å selge når du får lyst til å oppgradere. Når det gjelder montasje så er vel Spuhr noe av det råeste, men også det dyreste. Et par ringer av god kvalitet er vel å anbefale til å begynne med, jaktfall er Vortex forhandler og har helt sikkert ringer. Tenk også på om du skal ha skinne/rail med tilt, ikke nødvendig, men kanskje like greit når du først er i gang. Du når litt lengre ut med enn uten, sånn til senere når du begynner å strekke holdene.

 

God ammunisjon finnes det nok av. Norma har Golden target som jeg har prøvd med stort hell. Nå er jeg på Lapua og synes den går litt bedre enn Norma i mitt våpen. 500 skudd fra Norma eller Lapua koster ca det samme, 4500 kroner ferdig på døra. Er du usikker så kjøp litt forskjellig å prøv deg fram, men ikke heng deg for mye opp hva og fabrikat, det er skytingen som teller mest. Tenk også på en baksekk til å støtte opp stokken bak. En sokk med sand funker bra, men du går dritt lei av at sanden lekker ut og av å puste inn støv etter en stund. En THLR sekk er billig og god. Kjøp deg en tofot, Harris 3-9" med vugge duger i lange baner. Kanskje er du heldig å finner en brukt rifle med tofot, duger den så bruk den til du får lyst på noe nytt.

 

Det er vel strengt tatt det du trenger for å komme i gang. Det er skummelt lett å bli hektet på denne sporten og når du først er hektet så er du på kjøret :) Lykke til.

Link to comment
Share on other sites

Tommel opp til OTATerje, takk for et meget utfyllende svar :thumbup:

 

Da virker det som 200STR kan bli valget for meg. Så lenge original stokken fungerer godt så har jeg ingen planer om å vinne tacticool konkurransen. 200STR er vel relativt lett å få tak i brukt også til en ikke så alt for dårlig pris. Legger resten av pengene i en god kikkert montasje, tofot, sand sekk og ikke minst ammunisjon. Rail med tilt hadde nok også vært en fordel.

Hvor langt løp er å anbefale? Etter hva jeg har lest ser det mer eller mindre ut til å være en preferanse av vekt.

Link to comment
Share on other sites

Bare hyggelig.

 

200STR blir aldri feil. Lengde på pipe er nok smak og behag, jeg startet med en 67cm pipe som funker veldig bra. Når den nå er slitt ut så skal jeg teste 74cm (som er den lengste for STR) for å se hvordan det fungerer. Fordelen med lengre pipe er vel større fart på kula og i noen tilfeller bedre balanse på våpenet, men vekt og litt nedsatt håndterbarhet utover liggende skyting kan være bakdeler for noen. Skyt med det som står på når du kjøper rifla og når den er ferdig så prøv det du har mest lyst på, det er få ting som kan gå galt mellom 67cm og 74cm. En annen fordel med STR er at du bytter pipa selv på få minutter, det sparer deg for tid og penger når du ikke er nødt til å sende rifla til børsemaker for pipebytte.

 

Har ikke peiling på hvor erfaren du er, men slenger ut noen tips. Om du skyter mye alene eller ikke har tilgang på kyndig hjelp fra dyktige skyttere hver gang du skyter, så kan jeg anbefale et noen ting som hjalp meg mye i starten og som forsatt hjelper mye når jeg trener.

 

Denne serien er fin, to the point og enkel. Se den i motsatt rekkefølge.

 

Disse to e-bøkene er særdeles bra og det jeg bruker mest under trening, veldig rett fram og godt skrevet. Skrevet av en av guruene inne langhold, se bort fra "tactical" bla bla. Det er bare amerikansk overskrift. Må betales for, men helt klart verdt pengene.

https://itunes.apple.com/us/book/precision-rifle-basics-for/id577676392?mt=11

https://itunes.apple.com/us/book/wind-reading-basics-for-tactical/id993791007?mt=11

 

Thomas Haugland har en flott serie på youtube som er bra.

https://www.youtube.com/user/sierra645/videos

Han har også laget en film om langhold som er bra.

http://www.langhold.no/products/langholdsskyting-fra-grunnen

Link to comment
Share on other sites

STR 200 er stort sett meningsløst å kjøpe brukt. Prisen holder seg for bra og den nye stokken har bra justerbar kinnstøtte. Til langhold vil jeg anbefale 74cm løp. Få børsemaker til å gjenge for deg og kjøp brems etter ønske. Vektor og RPS er populære her i Norge.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du først er på budsjett, drit nå for all del i gjenging, brems og demper. I 6.5x55 er dette helt klart å anse som "luksus", og langt ifra nødvendig.

En T3 er igrunn et like bra valg som en STR i mange tilfeller, iallefall om du ønsker deg en Berserk stokk - som ikke leveres til STR.

Skal du skyte veldig mye, så sparer du en del på piper i det lange løp - ny pipe i en T3 koster i praksis 7-8000 og tar fort uker og måneder uten rifle. Til en STR får du av og til piper ned mot 3000,- og det tar 5min å bytte, hjemme på hobbyrommet, eller på banen om det trengs. Du har også muligheten til å holde deg med ei eller flere treningspiper, og spare "godløpet" til konkurranser.

Skal du bare skyte noen hundre skudd i året, og bruke flere år på å slite det ut, så betyr ikke dette stort.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ligger ei brukt 200 på finn til 10k, sikkert mulig å prute litt ved kjapp handel. 2 magasiner, reim, ammunisjon og man får med diopter. Vet ikke om det er så bortkastet? Diopter er faktisk veldig kult å skyte med, så greit å ha muligheten om det ikke er for mye styr med å bytte mellom kikkert og diopter.

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=77336063

 

Enig i at brems er bortkastet til å begynne med, spesielt når en har et budsjett å forholde seg til. Koster fort 2-3k for gjenging og brems. Det er uansett ikke mye rekyl i ei tung rifle i 6,5.

Link to comment
Share on other sites

Skal sjekke ut de e-bøkene, virket som et godt tips. Jeg er meget uerfaren på rifle skyting. Tidligere har jeg skutt hagle, salongrifle på bane og nå om dagen går det i pistolskyting, mye av skytebudsjettet går til håndvåpen ammunisjon.

Jeg kjenner ikke til noen skyttere innen langhold. Kunne gjerne tenkt meg tips til en klubb som driver med dette i Oslo og Akershus området.

 

Det blir ingen gjenging foreløpig, med mindre jeg får tak i en brukt som har. Jeg har et totalt maks budsjett på 30 000,- (rifle, kikkert, montasje, rail, tofot, evt. tilbehør) Men ønsker gjerne å komme under dette selvfølgelig. Det blir ingen handel denne måneden, men er et prosjekt jeg ønsker å jobbe meg mot og ha ferdig til neste år / sesong. Jeg har god tid :)

Av antall skudd i året så vet jeg ikke hva dette kommer til å havne på, det kommer helt an på om dette er noe jeg virkelig får interessen for. Foreløpig er det tenkt til noen artige runder i året, 500+ skudd kanskje? Vet ikke helt hva som er mye eller lite i rifle skyting.

Link to comment
Share on other sites

Det en langholdsklubb i området ditt, stikk innom der på når de trener så får får du sett litt. De har en egen side som du kan kontakte dem på. Om du ikke har mye erfaring med rifle så kommer du et stykke på veien med de e-bøkene.

https://www.facebook.com/groups/1645131892384416/

 

500 er egentlig ikke mye i året, jeg skulle gjerne skutt mye mer enn det jeg gjør og 500 for min del gikk fort unna. Motivasjon for å begynne å lade selv :)

Link to comment
Share on other sites

Ser at skinne med tilt er nevnt,men til 200str og tikka får man vel spuhr med tilt.Da slipper man ekstrakostnaden med skinne+montasje av denne.På tikkaen kan man,hvis man er litt nevenyttig, også skimse mellom base og ring hvis man bruker optilock-montasjer.

Link to comment
Share on other sites

ekstrakostnaden med skinne+montasje av denne

Skinne og ringer er vel som regel billigere enn Spuhr uansett. En ulempe med Spuhr er også at en ikke kan ta av kikkerten og sette den på ei anna rifle uten å løsne ringene fra kikkerten.

Det gjør at min anbefaling vil være å sette på ei skinne (picatinny) og så ha egne ringer på kikkerten.Anbefaler også å styre unna ringer som løsner fra kikkerten når en løsner dem fra skinna - Warne f.eks.

 

Det enkleste til 200STR nå for tida, er skinne fra HG Firarms i Danmark. Det er muligens den beste skinna som ikke krever børsemakerarbeid.

 

Skal du ha skikkelig budsjettgreier så kan du se her: http://www.becotrading.no/kikkertmontasje-c-229-1.aspx?sortorder=0&direction=0&defps=10&pagesize=12&pagenum=2&useparams=0

Jeg har litt av utvalget herfra, på luft- og 22-våpen, og det er faktisk helt greie ting, som virker. Noen av delene har funnet veien over på Sauerene av og til, og de virker der også.

 

Denne: http://www.becotrading.no/sportsmatch-skinnemontasje--30mm-hoy-p-559-c-230.aspx fungerer utmerket på Sauer og Anshcütz sine 11mm spor. Den er sikkert ikke like solid, sitter sikkert ikke like hardt - og er sikkert ikke like presist maskinert (den er vel støpt?) men den virker, og du får minst 4 Spuhrmontasjer for den, evt. ei pipe ekstra. Budsjett.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Sportsmatch likner veldig på orginale AI-montasjer. Jeg har begge..

 

Et annet fint alternativ er Valmet/Tikka 412/512 montasje som momteres bak frem i dioptersporet på STR. Fremre ring kommer da over låskassebrua. Med 30mm Optilock linger er det en smal sak å legge inn tilt. Sako TRG 34mm ringer passer også. Denne montasjen er absolutt skuddfast i stål. Den tåler tunge kikkerter på en 3,5kg Valmet kamret for 9,3-74r og 12mag haglepatroner. Rekylimpulsen i en STR er ikke i nærheten av dette. Min erfaring med denne er at den returnerer fint til nullstilling ved av og påmontering av kikkert.

 

37_1025436406.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er Vortex sine tactical rings? De ser ut til å være rimelige og passe solide.

http://www.jaktfall.no/produkt/optikk/v ... ing-medium

 

Eller er det mye mer å hente ved å benytte Vortex precision matched rings isteden? Det er snakk om en 800 kroners forskjell.

 

HG Rail + vortex precision matched rail ender jo fort opp på 3000 kroner, og da er det heller ikke lange veien mot Spuhr sine 3500 :)

Link to comment
Share on other sites

Handlet langholdsbørse etter budsjett jeg også, og havnet på en Ruger Precision Rifle. Direkte billig ble det jo ikke, men fikk ta i et pent brukt Viper PST 6-24 til 6500, og da påkostet jeg meg en Spuhrmontasje. Mulig det er litt overkill, men det er peace-of-mind når man klemmer til og det bare fungerer uten banning og irritasjon. Er nok ikke helt 200STR mtp pris/kvalitet, men definitivt mer praktiske funksjoner, lett tilgang på magasiner og deler, ferdig gjenget, foldekolbe. MEN, ukurrant kaliber kontra x55, ca 10 kr pr hylse, ikke billige erstatningspiper.

 

Børse 17000

Viper: 6500

Spuhr: 3500

 

27k.

 

At børsa blir litt dyrere på sikt skal jeg ikke se bort fra. Vil ha et DPMS Panther-grep, en Magpul PRS-kolbe, og en Atlas piratkopi fra Kina som visstnok skal være bra ift pris. Enn så lenge har jeg alt jeg trenger ut av boksen.

Link to comment
Share on other sites

Tilgangen på 200 STR magasiner og deler er ganske god her til lands mr telefonopertør :P

 

Men ja, jeg har sauer koffert og må skru av kompen for at det skal gå, for å få den til å folde må jeg ut med 12500? og det skjer enn så lenge ikke.

 

Når blir det LH hos dere?

Link to comment
Share on other sites

Vet at 200str-deletilgang er god her på berget, men ikke like god om man skal tilpasse med smarte løsninger fra tredjepartslevrandører

 

Hvilke smarte løsninger finner man ikke til STR? Eventuelt vanskelig å finne? Helt klart ikke samme tilgang på tredjepartsdeler som andre plattformer, men man finner det man trenger for å bygge en rå nok rigg til å konkurrere i toppen og vinne eller bare skyte langt å treffe. Hadde selvfølgelig vært morsomt om det fantes flere alternativer. For RPR så begynner vel markedet å flyte over av ting fra tredjepart, henger vel sammen med at Ruger selv har mer enn nok med å produsere nok rifler for å dekke etterspørselen.

Link to comment
Share on other sites

Reservedeler til 200 STR?

Du må huske at det fins folk som skyter mer enn selv du, noen har rifler med 100-200 000 skudd på kassa. Noen var på TV i forrige uke, andre er i Rio just nu ;)

Spøk til side, jeg har kjøpt noen skruer underveis, og bør nok skifte tennstempelfjærer snart. Det bør forresten du også tipper jeg. Det er det hele. Etter "noen" piper.

Det er endel som er hysteriske på tennstempelfjærer, andre bryr seg katten, jeg vet ikke hva som er rett.

 

Men man får deler til STR, til T3 og til Remington nokså enkelt uansett. Den største fordelen med STR er at man kan bytte pipe selv, uten noen gang å involvere børsemaker. Det er også en ulempe nesten, for ved minste mistanke om at det "er" noe med pipa, så løper man og kjøper ei til, og tester, osv...

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Apropos Tikka; kommer en ny en snart.

 

TikkaTAC-T3-660x167.png

 

TIKKA-TAC-a1-660x222.jpg

 

Skal vel konkurrere med Rugeren, men er redd den blir litt vel stutt med foldekolbe.

 

Vil f.eks påstå at magasinløsningen til Rugeren er verdifull. Kan vel kjøre en hel PRS-match uten å bytte magasin. Single-stack AICS, eller double stack PMAG. Istedefor et helt chassis tilsvarende 2/3 av verdien av våpenet, så kan man bytte ut enkeltkomponenter med diverse AR-deler, sikringer, handguards, grep, og stokker. Vekt er vel også en faktor(?), og 74cm løp er rimelig tungt.

 

Egentlig er jeg ikke interessert i å prøve å overbevise noen om noe som helst. 200STR er nok på mange måter et "bedre" kjøp. Jeg kjøpte den fordi den er råknæsj, fått mye skryt over dammen, og er praktisk i bruk i et spennende kaliber. Som forbruker liker jeg også at Ruger å holdt seg til gjeldende standarer uten å finne opp hjulet på nytt. Bolten låser i kassen på Rugeren, og man kan bytte pipe selv, men man vil nok uansett måtte få en børsemaker til å kamre løpet.

Link to comment
Share on other sites

magasinløsningen til Rugeren er verdifull. Kan vel kjøre en hel PRS-match uten å bytte magasin

Her i Norge vil den ikke ha noen fordeler i PRS stevner. De fleste arrangørene er enig om at øvelsne skal legges opp så det ikke er noe særlig å hente på rifler som er "optimalisert" til PRS.

Dette er for at en ikke skal "ekskludere" eller gjøre sjanseløse, de som stiller med de riflene de allerede har, eller mer vanlige rifler.

Noen er ekstremt villige til å spesialbygge, og til å ha dyrt spesialutstyr. Arrangørene av PRS (iallefall de som snakker sammen) vil søke å minimalisere fordelen er oppnår med slikt. Ideen er at grunnleggende, stødige skyteferdigheter, kjennskap til kulebanen og ei noenlunde presis rifle, er det som skal til.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Apropos Tikka; kommer en ny en snart.

 

Skal vel konkurrere med Rugeren, men er redd den blir litt vel stutt med foldekolbe.

 

Vil f.eks påstå at magasinløsningen til Rugeren er verdifull. Kan vel kjøre en hel PRS-match uten å bytte magasin. Single-stack AICS, eller double stack PMAG. Istedefor et helt chassis tilsvarende 2/3 av verdien av våpenet, så kan man bytte ut enkeltkomponenter med diverse AR-deler, sikringer, handguards, grep, og stokker. Vekt er vel også en faktor(?), og 74cm løp er rimelig tungt.

 

Egentlig er jeg ikke interessert i å prøve å overbevise noen om noe som helst. 200STR er nok på mange måter et "bedre" kjøp. Jeg kjøpte den fordi den er råknæsj, fått mye skryt over dammen, og er praktisk i bruk i et spennende kaliber. Som forbruker liker jeg også at Ruger å holdt seg til gjeldende standarer uten å finne opp hjulet på nytt. Bolten låser i kassen på Rugeren, og man kan bytte pipe selv, men man vil nok uansett måtte få en børsemaker til å kamre løpet.

 

Det var jo en ganske flott tacticool T3 :). Kommer den i 6.5x55 og er det noe antydning til pris enda?

Er ikke helt lett dette hehe, så alt for mye bra godsaker å velge mellom, selv på et mindre budsjett. En Ruger Precision Rifle ser heller ikke ut som et dårlig valg, sådan Remington 700 i et XLR Element Chassis. 700 har jo også et hav av oppgraderingsmuligheter.

Å kunne bytte løp enkelt er kjekt, men det kan fort gå en liten stund før jeg nærmere meg nok til at den må byttes.

 

Mine kriterier for rifle er egentlig følgende:

 

- I et kaliber som har tilgang på god og billig ammunisjon, mye av pengene forsvinner jo tross alt på faktisk å skyte.

- Gir meg, som nybegynner, muligheten til å jobbe mot 1000 meter.

- Lett tilgjengelig på bruktmarkedet eller såpass billig å kjøpe ny / selge på nytt uten større tap.

- Koster ikke så alt for mye, koster riflen mer blir det mindre penger til optikk og montasje. Optikk er minst, hvis ikke mer viktig.

- Har et chassis som er komfortabelt, litt justerbart (kinnstøtte) og fungerer for langhold. Lett å få på tofot, plass til å hvile på sandsekk.

- Oppgradering og forbedringsmuligheter. Er en fordel å kunne oppgradere riflen man har, enn å måtte kjøpe en ny.

- Tilgang på reservedeler og hjelp hvis noe skulle skje. Kunne fikse på ting selv uten å måtte bry en børsemaker.

- Pålitelig og går ikke lett i stykker.

 

Det er av disse kriteriene at jeg kom til konklusjonen med Tikka T3 og GRS Berserk (men med 200 STR som en sterk konkurrent). Som lander nok på rundt 13000 kroner (eller billigere).

Link to comment
Share on other sites

PRP er på mange måter en genial rifle i det markedet den primært er tiltenkt, et billig og bra innslagspunkt for nybegynnere innen LH og PRS i statene. Den er etter hva jeg har fått med meg en dundrende suksess der borte, og den er vel i ferd med å få fotfeste ellers i verden også. Jeg synes selv det er en snasen rifle.

 

Men fra et personlig ståsted og fra en som ikke har mer enn ca 800 skudd med langholdsrifla under beltet, så tør jeg påstå at det ikke finnes en stort bedre rifle enn STR/SSG for en nybegynner innen LH her hjemme. Ikke fordi den er råest, best (hvor mye bedre kan en rifle egentlig bli?) eller har mest tredjeparts tilbehør. Men fordi det for en nybegynner er betryggende å vite at alle enten kan noe om den, eller kjenner noen som har peiling på STR. Hjelpen er aldri langt unna uansett hva det måtte være. Dette har for min del blitt riflas sterkeste punkt når jeg ser bort fra billige piper, pipebytte og at den går som en laser. Dette visste jeg ikke om før hadde eid rifla en stund. Kunnskapen om denne plattformen rundt om er jo enorm, det merker jeg i SBSK og på DFS banen jeg trener på. Lurer jeg på noe så får jeg svar i det jeg har trykket enter. Trenger jeg fysisk hjelp med rifla og ingen i klubben kan hjelpe, så kjører jeg til nærmeste DFS bane, tar meg en kaffe å venter på at en skokk med DFS skyttere skal velte inn døra. Da får du hjelp, tips og råd så ørene flagrer.

 

Jeg har en feil på avtrekket som jeg selv ikke viste om. M67 testet rifla for å teste stokken og oppdaget feilen, jeg ble så rutet til nærmeste Sauer servicestasjon (som ligger 15 minutter unna) hvor jeg kan få den fixet.

 

I tillegg så er jo STR så utbredt i Norge at man før eller siden er dømt til å bli kjent med andre som eier en, disse har som regel en del ekstra stæsj til sin(e) STR. Skulle man få feil og trenger deler for å kunne delta på f.eks et stevne eller trening, så virker det som om man får låne nesten uten å måtte spørre. Dette har jeg personlig erfart her jeg skyter. I mine øyne en ubetalelig fordel for en hver skytter.

 

På ingen måte et forsøk på å selge STR/SSG, bare personlige betraktninger og erfaringer. Vi bor heldigvis i Norge hvor vi kan mene og velge hva vi vil. "Ulempene" ved å eie en STR/SSG blir forsvinnende små når man erfarer fordelene.

 

Og TS har helt rett, dette er ikke lett i det hele tatt. For mye å velge mellom, selv når man er på et begrenset budsjett. Tror uansett at du ikke vil bli skuffet over rifla du velger, begge alternativene vil lett kunne leve opp til kravene dine.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må egentlig si at jeg reagerer litt på oveskriften "budsjett" og forslagene til utstyr. Hvis man vet litt om hva man skal lete etter, på feks finn, er det ingen problemer å sette sammen en komplett "studentrigg" til 6-8000.-.

 

Tråden, slik den er nå, tilfredstiller selvfølgelig trådstarter men summene og ordet "budsjett" vil jeg tro skremmer ganske mange potensielle nybegynnere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg må egentlig si at jeg reagerer litt på oveskriften "budsjett" og forslagene til utstyr

Sånn sett så er trådstarters opprinnelige forslag noe av det bedre. En T3 som den er er som regel ei helt utmerket langholdsrifle, selv om det er en del vanskeligere å skyte med en Lite enn en Sporter. Berseerk-stokken kan komme senere.

Samtidig er TS sin uttalelse om "T3 og Berserk" sikkert det som styrer hva folk oppfatter som budsjett her. T3er, speiselt i 6.5x55, står høyt i kurs, og med en Berserk på, så passerer en normalt en 200STR i pris.

Mange er veldig opphengt i de militære skarpskytterrifler, og regner at på denne siden av en AI som "budsjett"

 

hvor mye bedre kan en rifle egentlig bli

En hel del faktisk ;) Men da begynner det å balle på seg ift "budsjett"... Det er færre og færre skyttere som har noen egentlig nytte av det etterhvert som en går opp i kvalitet og ytelse (og pris) men noen liker jo å ha det beste, ikke bare det mes kostnadseffekive.

Og det er vel der 200STR og T3 befinner seg, nokså nært hverandre, mellom billigst og best, som nettopp kostnadseffektive. Nå regner jeg kostnad i både kroner og styr og bal.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg må egentlig si at jeg reagerer litt på oveskriften "budsjett" og forslagene til utstyr. Hvis man vet litt om hva man skal lete etter, på feks finn, er det ingen problemer å sette sammen en komplett "studentrigg" til 6-8000.-.

 

Tråden, slik den er nå, tilfredstiller selvfølgelig trådstarter men summene og ordet "budsjett" vil jeg tro skremmer ganske mange potensielle nybegynnere.

 

Etter en del research på forskjellige steder var det 20-30 tusen jeg kom frem til måtte være området for budsjett rifle, med optikk og montasje. Det virket som minimumskravet var en Remington 700 i .308 og at all variabel zoom med mil-mil optikk til under 10 var elendig hvis du skulle prøve deg på noe over 600 meter.

 

Kom gjerne med forslag til hva en kan lete etter på finn, vil gjerne vite om billigere alternativer til en rig.

 

Edit:

 

@M67 Kostnadseffektive beskrev det egentlig ganske godt. Skulle kanskje ha oppdatert tittelen til "kostnadseffektiv langholdsrifle" :)

Link to comment
Share on other sites

Her er et eksempel:

 

Tikka M65 supersporter med Leupoldkikkert.

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=69442728

 

Selg leupolden og kjøp denne:

 

http://m.finn.no/bap/forsale/ad.html?finnkode=75061699

 

Her ender vi på ca 8K.

 

Tikka M65 er toppkvalitet og det går til og med å oppspore 10-skudds double stack magasiner til den.

 

Hadde jeg fått velge mellom en ny M65 Supersporter og en ny T3/Berserk hadde jeg tatt M65'en hver gang.

Link to comment
Share on other sites

Enig med Torf,

 

For uerfarne er det veldig vanskelig å tråle Finn for ting som er/ kanskje er brukbare. Her har Torf gjort det for deg - langholdsrifle på budsjett: Kjøp den Tikkaen! Før jeg gjør det selv ;)

Risiko selvsagt for at jaktfelskytteren har brukt opp løpet. Det går fort 8 lapper på et nytt.

 

Jeg ville beholdt Leupolden, inntil videre. De Sightronene der er jeg ikke tilhenger av, de er lite allround, og de har 1/4 moa justering (men den er billig da, og fin til skiveskyting, og om du "tåler" moa). Evt selg Leupolden og kjøp en Vortex Viper PST av noe slag, eller Razor HD 5-20x50 om de er på salg enda.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Både Tikkaen og Sightronen er solgt. Jeg plukket frem annonsene som et eksempel. (jeg har jobbet med finn..)

 

Som sagt. Hvis man vet hva man skal se etter kan man gjøre utrolige kupp.

 

Legg inn søk på "sporter", "supersporter", "semisporter", "jaktfelt", "varmint", etc, så er det utrolig hva som dukker opp. Kuppene blir som regel fort borte. Tikkaen i eksempelet lå ute i over en mnd før den ble solgt..

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har jo selv en T3 med både Berserk og Bothorn fra GRS, og Berserken er veldig fin til "alt". Nå skal jeg for første gang i mitt liv lage en lett jaktrigg og pipa dreies ned til 20mm munning og flutes ila de neste 2 ukene. Med en liten snerten demper og en 4-16 Vortex tror jeg at jeg har en grei børse til skogsjakt på dagtid, og PRS/Langhold. Jeg vil ha inn ei ny pipe i 243AI neste år, og da tror jeg alt faller på plass :)

Da har jeg fremdeles 30-06AI og ei ny 65rws pipe liggende.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Reservedeler til 200 STR? Trenger man det?

Har slitt ut noen piper i T3 kassa mi og reservedeler har aldri vært tema. Da hadde jeg kjøpt en T3X fremfor STR om man må påregne reservedeler.

Reservedeler trenger man stort sett når man roter bort delene :roll:

Det som er kjekt og kunne bytte på STR, er tennstiftfjæra. Da holder man lukketiden hele tiden til et minimum. Også ryker det til slutt en og annen plastbunn på magasinene om man bruker de hardt.

 

Fordelen med STR over Tikka T3 "hva den nå enn kalles", er uten tvil et mye bedre avtrekk. Jeg skyter med begge avtrekkene og er ikke i tvil om at jeg henter mere ut av STR avtrekket.

 

Hvis det er snakk om å bruke 6,5x55 er det for meg helt klart mere og hente ut av en STR enn en Tikka i forhold til pris.

Link to comment
Share on other sites

Du finner mest til Rem700, så kommer T3, så kommer vel STR, og S&L tar sisteplass hva gjelder muligheter tredjepartsdeler.

Til Rem700 så vasser man i alt mulig av deler fra alt som finnes av produsenter. Til T3 så får du stokker og chassis fra McMillan, Manners, AI, GRS og sikkert flere. Det er også flere som produserer andre typer deler for oppgradering til T3. Tikka selger greit i USA og da finnes det et marked for tredjepartsprodusenter. Til STR har du i praksis bare McMillan SSG3000 stokken og GRS Bolthorn chassis, vet ikke om GRS hybrid kommer til STR. Til S&L har jeg ikke peiling, det var snakk om en McMillan A5 stokk, men den tror jeg ikke er på markedet enda. Jeg mener at GRS leverer hybrid stokken til S&L Tactical.

 

Mtp potensiale, det spørs helt hva du legger i det. Ønsker du mest mulig valgfrihet og options så topper Rem700 og T3 lista, hvor komplett og kapable disse er ut av eska vet jeg ikke. STR/SSG opplever jeg som veldig kapabel rett ut av eska, skal sette på en bedre stokk (SSG3000) så er rifla komplett i mine øyne.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man starter med ei rifle til 20K og i tillegg skal oppgradere med alt mulig stash blir det jo snart like dyrt som å kjøpe en fiks ferdig Bleiker eller G&E CISM-rifle med aluskjefte og frigeværavtrekk. Valgfritt kaliber med 10-skudds magasin. Til banebruk er dette Formel 1. AI og TRG er rallycross. Selv amerikanerne kaster inn håndkledet og bruker G&E i frigevær. Stenvaag bruker nå også G&E i 6xc.

 

Da er det vel bare å minne om Stenvaag verdensrekord på 60 skudd liggende på 600 poeng. Sagt med andre ord; 60 tellende skudd innenfor 1,1moa på 300m med reim og åpne sikter satt i et VM..

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...