Jump to content

Diy target camera prosjekt


brendjord

Recommended Posts

Fikk testet et Bullseye kamerasystem her om dagen og havesyken meldte seg.....

Men prisen fikk meg raskt ned på landjorda igjen....

 

Men så begynte de ”små grå” å jobbe; det må vel være mulig å lage noe selv, billigere og kanskje til og med bedre?!

Etter litt intens googling kom jeg over et oppsett jeg planlegger å teste(fra ar15.com).

Hvis jeg, med mine nettverkskunnskaper, har tenkt riktig vil dette systemet ikke bare gi meg laaaaaang rekkevidde(skal brukes til langhold), men også mulighet for HD oppløsning i skytter enden. I tillegg blir system meget kompakt, med mulighet for flere kameraer på forskjellige hold.

 

Legger ut ideen her slik at jeg kan få råd tips undervegs av Kammerets utømmelige kunnskapskilde:)

 

Så, her er liste over komponenter;

 

-ubiquiti Bullet m2hp

Denne vil det stå en av i målområdet som kameraet koples på, samt en på skytters plass hvor router koples på.

https://www.ubnt.com/airmax/bulletm/

 

-antenne til Bullet

http://www.ebay.com/itm/2-4GHz-10dBi-Wi ... SwLVZV4An1

 

-Kamera (dette er kun et forslag for å få frem ei komponentliste)

https://www.ubnt.com/unifi-video/unifi-video-camera/

 

-PoE adaptere

Både kamera og radioene(bullet) drives på strøm fra Ethernet kabel. Jeg må da ha en PoE som kan håndtere 5v inn og levere 24v ut.

https://www.123elektronikk.no/poe-injec ... cgodakEOHA

 

 

-ruter

Har en liggende hjemme jeg kommer til å benytte, må bare få denne over på batteripower.

 

-batteri

Skal teste med et par slike USB batteribanker jeg har på 12000 mAh

 

 

Dette er som sagt første utkast til komponentlista, skulle dere se noen åpenbare feil så rop ut:)

 

(Usikker på om jeg la den på rett plass, admin får flytte hvis jeg bommet :) )

Link to comment
Share on other sites

Sitter og vurderer det samme, dog en litt enklere oppsett.

Men da med http://www.ebay.com/itm/High-Power-Long-Range-1000m-IR-Night-Vision-CCD-2-4GHz-Wireless-CCTV-Camera-928F-/282100060672 i en 12,7mm ammo kasse og en 7" LCD skjerm for å se på hos skytteren. Ingen zoom muligheter dog.

 

Oppsettet ditt, er ikke så dumt det heller. Par ting jeg tror ikke vil fungere.

 

1. PoE Injector/adapter, er vel en slik shit in shit out type uten inverter. Så har du batteribank med 5v ut, så får du kun 5v ut på PoE.

Bullet må vel ha 24v hvis jeg ikke tar helt feil. Så kanskje 24V mc batteri er bedre?

 

2. Batteribanker, samme som over . Leverer 12Ah ved 5V, så ved 24V er det ikke så mange Ah igjen, 2,5Ah hvis jeg ikke bommet med utregningen min. Litt avhengig av hva du skal drifte er det ikke mange timer til drift. Mye tap i konvertering/invertering også.

 

3. antennene er ikke lenger tilgjengelig, men du bør vurdere 14-20dbi retningsbestemte antenner og ikke rundstråle. Typ denne http://www.ebay.com/itm/2-4GHz-20dbi-Yagi-WLAN-WiFi-Wireless-Antenna-For-USB-Modem-PCI-Card-Router-/390389479689?hash=item5ae506b909:g:encAAOSwa81XSQw~

 

Ser frem til oppdateringer.

Link to comment
Share on other sites

Har funnet noen PoE'r som skal kunne fungere på 5v inn og opptil 44v ut, men må nok forske litt mer på denne. Ser også på mulighet for et moped/mc batteri.

 

I følge "internettet" skal bullet'n være så kraftig at du knapt trenger antenne på avstander under 2000m, tenkte derfor å starte med en billig ruter antenne og Evt jobbe meg oppover hvis nødvendig. Bullet'n jobber (slik jegvhbte skjønt det) med 100mbit linje, noe som gjør HD mulig over denne avstanden.

 

Må nok prøve meg litt frem, er noen år sia jeg drev med slikt "nettverk stæsj" :)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Fordelen med god antenne(enkel en sådan) at du bruker mindre effekt ut, dvs lenger drifttid eller mindre batteri alt etter hvordan du ser på det. 2w sender, litt usikker om det er lov, mener å huske at det er maks 800mW på de ulisensierte bånda, med halv dårlig antenne 0,5m over bakken gir deg ca 1 km, hever du antennen til 3m får du nesten 6km. Det samme kan du hente ut ifra retningsbestemte antenner, dog fotutsatt sikt. Skog demper signalene veldig i de båndene. Og fri sikt blir det, siden du må uansett ha fri sikt når en skyter :)

 

100Mbit i mellom? FullHD krever vel noe sånt som 40-50Mbit, så resten går vel til feilkorrigering av signalet. Mulig mulig....

 

Jeg ville uansett sett på god antenne i mellom, alle monner drar og antenne er ikke akkurat kjempedyrt.

Link to comment
Share on other sites

godt råd, notert i prosjekt notatene:)

 

driver å skriver litt på ubiquiti sitt forum, kort oppsummert et forum med data-geeks alá våpen-geeksa som man finner her :lol:

har satt opp delelista for å se om det er noen åpenbare feil, samt bedt om råd til PoE "dings" som kan gjøre jobben.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke valgt et 720p30-kamera. Du skal ikke se på noe som beveger seg i mørket, du skal se på små hull i papp i dagslys. Mange wvga og 720p-kamera har store piksler for god lavlys-performance. Det trenger ikke du. Det du derimot trenger er ok oppløsning og lav rammerate så du ikke kveler datalinken. Hvis du gidder å fikle litt med Verilog kan du bruke en fpga til å droppe f.eks tre av fire rammer.

 

Det finnes kameraer med 1080p video ut og 3.3 meg stillbilder fra en 1/4 inch cmos med rgb farger, altså ikke et typisk overvåkingskamera. Da har du bedre oppløsning på video og mulighet for stillbilder med omtrent 2200x1500 piksler. Jeg ville samtidig styrt unna kamera med veldig stor oppløsning og ditto små piksler fordi det blir mye rød-graut i fargeprosesseringen når du zoomer inn.

Link to comment
Share on other sites

Spent hva de sier.

I utgangspunktet, mtp strøm, så trenger du i skiveenden:

 

BM2HP (7W)

IniFi-Micro (4,5W)

 

Med 12V PoE injector, så trekker disse inntil 1A, vet ikke hva PoE injector vil trekke, men tipper 0,5A.

Så du trenger en strømkilde med min 12V og siden utstyret trekker maks 2A, så med en MC batteri på 4Ah, så kan du drifte dette i 2 timer :) Dette er minste biltema batteri på 800g. Går du opp til 14Ah (7 timer) så er vekten oppe i 2,3kg for batteriet.

Alternativt er å se på noen drillbatterier (18V 4Ah) liten vekt, men dyrt.

 

Men jeg tenkte litt på prisen, og det kommer fort over bullseye prisen ?!? Unifi kameraer ligger vel på 3000,- ish alene

Link to comment
Share on other sites

Kameraet var kun et eksempel, her kommer jeg nok til å prøve meg frem. Fikk noen inputts i innlegget over her som jeg skal undersøke litt i.

 

Foreløpig ikke fått noe respons på ubiquiti sitt forum, venter i spenning:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Med den tiden man bruker på å få dette opp og i gang har man gjerne passert prisen på et nytt system ganske grundig. :-)

Vurderte å sette opp noe lignende selv, men har vel egentlig bestemt meg for å bestille et ferdig kit, selv om dette gir dårligere bilder enn det jeg kunne bygget fikse selv.

 

Artig å forske på ting selv, men om noe skal endres ville jeg lagt energien i å oppgradere selve kameraet i den ferdige pakken. Så er det igjen mer tid til selve skytingen :-)

Link to comment
Share on other sites

Nja, bullseye systemet koster vel rundt 8000kr, skal litt til for å passere det. Her er mitt grov regnestykke;

-2 stk ubiquiti bullet à 1000kr stk

-2 stk PoE dingser, tja, Max 200kr totalt fra ebay

-2 stk antenner, tja, 200kr Tot?

-ruter 2-400kr (brukt)

-kamera, la oss si 1000kr

-batteri 500-1500kr

 

Noen av delene har jeg allerede selv så der sparer jeg litt:)

Og når der kommer til "selvbyggerstæsj" så er fornuft et fremmedord;)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Skal følge med på tråden jeg, liker slikt.

Sier absolutt ikke at dette ikke går, for det gjør det, men du sparer neppe noe særlig. ;-)

 

Legg inn 2x vanntette (?) kapslinger og endel arbeidstimer også, samt at du ennå ikke har noen software løsning.

 

Edit: Mobilløsning vil kreve brukbar dekning, og den er ofte dårlig på avsidesliggende steder som skytebaner ofte befinner seg på.

Link to comment
Share on other sites

Utstrålt effekt er LANGT over det som er lov, maks på 2,4GHz båndet er 100mW så lenge du ikke er radioamatør. Jeg ville heller satse på noe som bruker mobilnettet. Da slipper du styr med antenner osv og avstanden blir ubegrenset.

 

Mobilnett ønsker jeg ikke da det utelukker bruk i områder uten dekning.

 

Har kikket litt videre og funnet en svakere versjon av Bullet:

-Bullet2, 50mbit, 100mw radio

 

Denne er også langt rimeligere en m2hp versjonen, men har fortsatt god rekkevidde.

Link to comment
Share on other sites

Hva med å kjøpe en drone? 8)

Kan jo fly fra blink til blink å sjekke, slipper alt dette styret, ganske billig hvis man bruker FPV og mobilen. :roll:

Her for eks. http://www.hobbex.com/no/artiklar/space ... .html#Info

:mrgreen:

 

Må nok opp i litt pris på ei drone hvis du skal forbi 1000m(?), tror heller ikke det er særlig enkelt å fly røveren stabilt nok ved skiva til å se hulla:)

Og med unger i huset tror jeg ikke pappa får ha så kule leketøy i fred ;)

Link to comment
Share on other sites

Begynner å få gode tips her nå, akkurat det jeg er ute etter:)

 

Som alt annet man bygger selv så blir nok sluttprisen mer enn forventet, men man får et produkt som (forhåpentligvis) er akkurat slik du ønsker:) og som prøvekanin ligger kostnaden på meg, andre som ønsker bygge det samme opplegget kan muligens få det billigere da man allerede har funnet frem til hvilke komponenter som passer sammen:)

 

Skal se på en ny deleliste ikveld, samt snuse litt på tilgjengelig software. Har en kompis som skal se litt på muligheten til å mekke no custom greier(han er en slik "geek"), mulighetene er mange:)

Link to comment
Share on other sites

Utstrålt effekt er LANGT over det som er lov, maks på 2,4GHz båndet er 100mW så lenge du ikke er radioamatør. Jeg ville heller satse på noe som bruker mobilnettet. Da slipper du styr med antenner osv og avstanden blir ubegrenset.

 

Mobilnett ønsker jeg ikke da det utelukker bruk i områder uten dekning.

 

Har kikket litt videre og funnet en svakere versjon av Bullet:

-Bullet2, 50mbit, 100mw radio

 

Denne er også langt rimeligere en m2hp versjonen, men har fortsatt god rekkevidde.

 

Joda, det utelukker bruk i områder uten dekning. men hvor mange områder er det idag uten dekning ? Og da snakker jeg ikke om steder hvor moderne "touch screen" mobiler funker, men på steder du får ikke går ut med tracker ?

 

Og dette med drone fungerer om du skyter på gong, men du må nok ha en dyrere drone enn 1000,- kr. En phantom er perfekt:

 

Link to comment
Share on other sites

Har jo prøvd et slikt kamera litt. Sannheten, og jeg tror den er enda sannere med drone - er at det tar veldig mye styr og fokus over fra skytinga.

Bullseyen er IKKE stabil, og droner er iallefall ikke stabile, de blåser hit og dit, og de, vel, krasjer.. og alt mulig - tomme for batteri blir de også. OG det dobler stashmengden.

 

Vi har falt ned på et gammeldags spotteskop til 1000m skytinga. Det er ikke optimalt, men det er null styr, og det hverken krasjer eller mister kontakten.

 

Skal en ha seg et slikt kamera, eller iallefall bygge det, så tror jeg interessen må være på det, og ikke kun på skytinga. Noen liker dingser og elektronikk, og for de er det nok en god ide. For en som bare skal se hvor han treffer - mye for tungvint.

 

K

Link to comment
Share on other sites

At droner ikke er stabile ? Nå synes jeg du skal snakke om ting du har greie på, droner har du tydeligvis IKKE greie på. Phantomen, og de fleste andre droner idag, bortsett ifra de aller minste, har autopilot med gps, slik at så lenge du ikke gir noen inputs på stikka så vil dem holde posisjonen uavhengig av vind osv (vel, blåser det orkan så gjør dem ikke det, men da skyter du neppe heller på langhold). Min "gamle" phantom 2 holder posisjonen selv i 10-12 m/s uten større problemer. Den ligger inn i vinden og jobber.

 

Forøvrig kan det være en ide å se på FPV utstyr som brukes i bla, droner. Det er billig utstyr som i mange tilfeller gir en enorm kvalitet. Se f.eks. her http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... _39_s.html

Link to comment
Share on other sites

Nja, ikle helt enig der. Det er ikke sånn at man må enten være intressert i skyting eller i "dingser"!

 

For min del har jeg ikke mulighet til å være på banen 7 dager uka, men får 3-4 dager stort sett. Tiden i mellom brukes til lading og lesing av litteratur, samt et og annet prosjekt(som f eks dette).

 

Spotterkikkert skal handles det også, er ikke planen at kameraet skal brukes hver gang, kun der det er hensiktsmessig.

 

Dette er ment som et hobbyprosjekt, rett og slett siden jeg liker "dingser":) enten så funker det, eller det blir en flopp, time will show.

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Det er ikke sånn at man må enten være intressert i skyting eller i "dingser"

Hehe, neida, men man må være interessert i skyting OG dingser. Det nytter ikke om man ikke har en interesse for elektronikk og signaler og slikt.

Sier det bare for å roe ned de som tror slike ting er en enkel måte å se treff på, det er det ikke. For de som er interesserte i det, elektronikk, og mekking av det, så vil det helt sikkert fungere, og trolig bedre enn spotteskop kan gjøre på de aktuelle holdene.

Jeg har jo fått Bullseyen til å virke flere ganger, så veldig vanskelig kan det jo ikke være :roll: Men jeg opplever iallefall at en skyter bedre, og trives bedre, når en har få enkle ting, som virker.

Bullseyen er for såvidt enkel nok, og den virker, men er ikke stabil nok på de holdene man trenger den, og har for dårlig oppløsning.

 

Dersom man kunne lange en høyoppløselig "Bullseye", med Pan/Tilt så en kan se flere skiver uten å miste oppløsning, og med MYE bedre oppløsning enn Bullseyen - OG så pålitelig som ei rifle omtrent, så er det straks interessant for flere.

Ser en på FPV utstyr så finner en slikt, men oftest, som det sies over - langt utenfor lovlig senderstyrke.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Da er vi enig:)

 

Det med lovlig sendestyrke var nytt for meg så skal bruke kvelden til å lese meg litt opp på dette.

 

Som sagt, prosjektet er kun i "designfasen" så den endelige komponentlista vil nok forandre seg flere ganger:)

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Sendte Mail til firma som selger Bullet'n i Norge mtp lovlighet rundt bruk av disse (siden den har 600mW radio). Her er svaret :

 

""

Hei

 

2,4Ghz frekvensen er ulisensiert. Radioen har også støtte for regulatory domain. Noe som gjør at du i oppsettet må velge hvilket land den skal brukes i. Når radioene har denne instillingen er de fult lovelige å bruke av alle som ønsker i Norge.

""

 

 

Gode nyheter :) da skal vi se om vi ikke får til no greier med disse:)

Link to comment
Share on other sites

Nuvel, aldri stol på selgeren :)

 

Her er sakset fra gjeldende lovverk (Forskrift om generelle tillatelser til bruk av frekvenser (fribruksforskriften))

 

Kap. IV. Dataoverføring

§ 11.Trådløse nettverk

(1) Frekvensbåndet 2400,0–2483,5 MHz tillates brukt til dataoverføring med frekvenshopping (FHSS) (frequency-hopping spread spectrum) som interferensreduserende tiltak som beskrevet i standarden EN 300 328. Maksimal tillatt utstrålt effekt er 100 mW e.i.r.p. og 100 mW per 100 kHz e.i.r.p. spektral effekttetthet. For andre spredt-spektrumsteknikker enn FHSS, er maksimal tillatt spektral effekttetthet 10 mW/MHz e.i.r.p.

(2) Frekvensbåndet 5150–5350 MHz tillates brukt til innendørs dataoverføring med maksimal tillatt utstrålt effekt på 200 mW e.i.r.p. slik frekvensbruken er beskrevet i standarden EN 301 893. Ved annen bruk enn innendørs bruk er den gjennomsnittlige spektrale effekttetthet i frekvensbåndet 5150–5350 MHz begrenset til 10 mW/MHz e.i.r.p. i ethvert 1 MHz-område. Trådløse aksessystemer (WAS) (Wireless Access Systems) og radiobaserte lokalnett (RLAN) (Radio Local Area Networks) som opererer i frekvensbåndet 5250–5350 MHz, skal implementere sendeeffektstyring (TPC) (Transmit Power Control) som gir en gjennomsnittlig dempning på minst 3 dB i forhold til maksimalt tillatt utstrålt effekt. Dersom sendeeffektstyring ikke er i bruk, er maksimal tillatt utstrålt effekt 3 dB lavere enn det som følger av første og andre punktum. Radioutstyret skal benytte dynamisk frekvensvalg (DFS) (Dynamic Frequency Selection) som beskrevet i standarden EN 301 893.

(3) Frekvensbåndet 5470–5725 MHz tillates brukt til dataoverføring med maksimal tillatt utstrålt effekt på 1 W e.i.r.p. Maksimal gjennomsnittlig spektral effekttetthet skal ikke overskride 50 mW/MHz e.i.r.p. i noe bånd på 1 MHz. Trådløse aksessystemer (WAS) og radiobaserte lokalnett (RLAN) som opererer i frekvensbåndet 5470–5725 MHz, skal implementere sendeeffektstyring (TPC) som gir en gjennomsnittlig dempning på minst 3 dB i forhold til maksimal tillatt utstrålt effekt. Dersom sendeeffektstyring ikke er i bruk, er maksimal tillatt utstrålt effekt og spektral effekttetthet 3 dB lavere enn det som følger av første og andre punktum. Radioutstyret skal benytte dynamisk frekvensvalg (DFS) som beskrevet i standarden EN 301 893.

(4) Frekvensbåndene 5725–5795 MHz og 5815–5850 MHz tillates brukt til dataoverføring med maksimal tillatt utstrålt effekt på 4 W e.i.r.p. Maksimal gjennomsnittlig spektral effekttetthet skal ikke overskride 200 mW/MHz e.i.r.p. i noe bånd på 1 MHz. Radioutstyret skal implementere dynamisk frekvensvalg (DFS) som beskrevet i standarden EN 302 502. Radioutstyret skal ha sendeeffektstyring (TPC) som gir en gjennomsnittlig dempning på minst 3 dB. Dersom sendeeffektstyring ikke er i bruk, er maksimal tillatt utstrålt effekt og spektral effekttetthet 3 dB lavere enn det som følger av første og andre punktum. På grensen mellom Norge og naboland skal effekttettheten ikke overstige –122,5 dBW/m² målt med en referansebåndbredde på 1 MHz med mindre noe annet følger av koordineringsavtale.

(5) Frekvensbåndet 57–66 GHz tillates brukt til innendørs trådløs dataoverføring med maksimal tillatt gjennomsnittlig effekt på 40 dBm e.i.r.p. som beskrevet i standarden EN 302 567. Maksimal tillatt spektral effekttetthet er 13 dBm/MHz. Bruk gjennom fast utendørsinstallasjon tillates ikke. Det skal benyttes spektrumaksessteknikker og interferensreduserende tiltak som gir minst samme virkning som teknikker beskrevet i harmoniserte standarder.

 

MEN, kan godt hende selgeren har rett også. Hvis man velger Norge i oppsettet, så kan godt hende radioen begrenses til 100 mW. Har sett det på noen kraftige access punkt fra cisco.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Hehe, jeg tviler ikke. Det er sant at 2,4GHz har en del som er fri, men det er fortsatt 100mW, så lenge du ikke er radioamatør. Er du radioamatør kan du gå helt opp i 100W (men vit for all del hva du gjør, dette er mikrobølger og koker huet ditt iløpet av null komma svisj om du gjør noe dumt)

 

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2012-01-19-77

Se kapittel IV.

Link to comment
Share on other sites

Her er svar fra et annet firma

 

""

Hei Hans,

 

Takk for din e-post.

 

Jeg har sjekket med vår produktavdeling som sa at den skal være lovlig å bruke uten radioamatørsertifikat.

""

 

Som dere ser i svaret fra første firmaet så velger man hvilket land man er i når man setter den opp, dette justerer da sendestyrke til 100mW, dette kan dog justeres opp hvis man ønsker, men krever da som nevnt radioamatør sertifisering.

 

Ser man på Bullet'n hos f eks amerikanske selgere skiller de blandt annet denne inn i to versjoner; 1 US versjon, og en International versjon. Mener å ha lest at US versjonen er "låst" innenfor amerikansk regelverk mtp sendestyrke, mens den Internationale velger man selv hvilket land man er i

Link to comment
Share on other sites

Litt ang. 2.4GHz:

 

EIRP og sendereffekt er ikke det samme. EIRP (Equivalent Isotropic Radiated Power) er et mål for effekten i rommet, med gain i antenna (RF-snakk for hvor direktiv antenna er) medregnet. Har du hvis du f.eks. har en 14dBi antenne kan du maks sende 6dBm (4mW) ut fra radioen på 2.4GHz WLAN utstyr i Norge. (6dBm + 14dB = 20dBm = 100mW).

 

Ang. PoE: PoE er ikke nødvendigvis PoE, så pass på at du kjøper riktig utstyr. Det finnes noen IEEEE standarder (802.3af og -at), mens annet utstyr bruker mer eller mindre proprietære passive løsninger. Disse er ikke kompatible. Kort fortalt så er IEEE standardene basert på at kontrollerkretser i både PoE injektoren og det tilkoblede utstyret kjører en form for handshaking ved tilkobling, der effektbehov o.l. sendes til injektoren før spenningen skrus på. De passive løsningene er mye enklere; her brukes de to ledige lederparene i TP kabelen til å overføre spenningen. Typisk med + på pinne 4/5 og - på 7/8. De passive kan man enkelt lage selv av en DCDC-konverter og en bit CAT5 kabel.

Link to comment
Share on other sites

Og ang antenne:

 

Bulleten har standard N-kontakt, og det kan være en utfordring å få tak i antenne med passende kontakt, da ETSI og FCC regler sier at antenner til WLAN-utstyr for forbrukermarkedet skal ha RP-kontakter (hannkontakt med senterleder fra en hunnkontakt og omvendt). Det finnes dog overganger fra RP til standardkontakter.

 

Moxa har en praktisk kalkulator for utregning av teoretisk rekkevidde på WLAN utstyr: http://iwcalculator.moxa.com/ Velg custom under "Model name", og tast inn alle de relevante parametrene for radioene og antennene du vurderer.

 

Radio: har du vurdert andre enn Ubiquiti? LigoWave har billige utendørs (IP66) WLAN radioer med integrert antenne (DLB-serien). Norsk distributør er lmc.no

Link to comment
Share on other sites

Den du linker til har utspenning på 48V, mens Bulleten skal ha 24. TP-DCDC-1224 varianten fra Tycon burde fungere (jeg skal bruke denne sammen med LigoDLB radioer til et jobbprosjekt). Satellithuset i sverige og MS Distribution i UK selger denne modellen.

Link to comment
Share on other sites

Moxa har en praktisk kalkulator for utregning av teoretisk rekkevidde på WLAN utstyr: http://iwcalculator.moxa.com/ Velg custom under "Model name", og tast inn alle de relevante parametrene for radioene og antennene du vurderer.

 

Driver å kikker litt på kalkulatoren, prøver å legge inn dataene fra denne:

https://www.ligowave.com/products/dlb-2-9

 

Hvis jeg har lagt inn alt rett skal jeg kunne få en Max rekkevidde på tett oppunder 5km. Noen som kan verifisere?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Jeg har bruk disse på enkelte hytter med solcellestrøm hvor jeg leverer internett via radio antenner. http://www.ebay.com/itm/DC12V-Step-Up-t ... SwMmBVzP1H

 

Funker fint, bare å presse en rj45 plugg for nettverk hvor stømlederene holdes utenfor pluggen i isteden inn på konverteren.

 

5km med ok kvalitet kan du nok glemme. Kanskje under optimale forhold, men da må du godt opp fra bakken og ha 100% fri sikt.

1-1,5km med antennene i boks eller ralativt lavt går nok fint, men signalene vil antagelig være dårlig til medium. Noe som forsåvidt holder fint, da du ikke trenger mer enn 2-3Mb for å få en jevn strøm av gode bilder.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...