Jump to content

Tåler ballistiske tårn tøff bruk?


marlin95

Recommended Posts

Jeg har prøvd Zeiss Conquest hd5 og sett på Meostar. Har ikke hatt noen problemer, men får litt plastikk følelse. Dersom man skal ha noe som tåler litt tøff bruk og ha lang levetid, er det bedre å ha en kikkert med mil-dot? Eller er det ikke noe problem?

Link to comment
Share on other sites

Mil-dot er en type retikkel. Mener du en kikkert med militær spec som tåler mer, og derfor har mer holdbare ballistiske tårn? Eller kikkert med mil-dot uten ballistisk tårn? Jeg har, og har jaktet med ballistisk tårn på en Zeiss Victory uten problemer i mange år. Har ikke akkurat brukt den som hammer, men vanlig jakt i fjell, bratte Lier og skog er uproblematisk. Har også en S&B ultra short som har supersolid lavtbyggende ballistisk tårn. Hadde satset på noe milspec aktig hvis tøff bruk betyr å slepe rifla i søla, miste den fra høyder osv..

Link to comment
Share on other sites

Jeg har prøvd Zeiss Conquest hd5 og sett på Meostar. Har ikke hatt noen problemer, men får litt plastikk følelse. Dersom man skal ha noe som tåler litt tøff bruk og ha lang levetid, er det bedre å ha en kikkert med mil-dot? Eller er det ikke noe problem?

 

Jeg har ihvertfall ikke hørt at det har vært noe problem.

Link to comment
Share on other sites

Tårnet til Meopta er sikkert OK, men det stikker mye opp og virker litt sårbart.

 

20130813_151732_0_tn_790x355.jpg

 

En på jaltlaget har denne Meoptaen med dette tårnet. Vær obs på at man har lett for å komme borti slik at tårnet vrir seg under forflytning o.l. Kameraten må sjekke hver gang han kommer på post, ofte må han stille tilbake. Rart at meopta ikke har laget en løsning med en eller annen låseløsning.

Link to comment
Share on other sites

Har dette på min 17 hmr, se link. Du må skru av beskyttelsen på tårnene for å justere men de flytter i hvertfall ikke på seg under jakt :winke1:

Mitt har midot retikkel også.

http://www.meoptasportsoptics.com/shop/ ... tgRus.html

 

Meopta sin app er også fin og greit å ha den når man har mildot.

Her har jeg lagt inn cci sin fmj i 17 hmr. Aner ikke hvordan jeg får bilde inn her så legger ved link.

http://www.kammeret.no/bilder/displayim ... at=0&pos=0

Link to comment
Share on other sites

Om siktet er på ei rifle som skal brukes i alle situasjoner. F eks nappe ned fra skuldra , eller ut av sekk/ futteral og skyte i løpet av få sekunder bør du absolutt ha justeringsratt med låsing. Snakker av erfaring med Meopta Tactical og Sightron S III. På noen (mange?) sikter er rattene såpass slappe (med noen unntak som feks PM II) at de av og til vil justere seg ved kontakt. Lavprofiltårn som finnes til feks S&B og Leupold med flere, vil naturlig nok være mindre utsatt for dette. Som regel er det ikke snakk om mange knepp, så er holdet kort gjør det kanskje ikke noe, men likevel. Har inntrykk av at tårnløsningene i seg selv har styrke nok til sivil bruk.

Link to comment
Share on other sites

Men hvorfor ikke da bare kjøpe et sikte som har alt? Må jo være mye enklere det? Vortex Viper PST 6-24x50 til rett under 10000 kroner er MIL/MIL og FFP, da får du kvalitet og en av bransjens beste garantier med på kjøpet. EBR-1 retikkelet er i tillegg veldig ryddig og enkelt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...