Jump to content

Langhold, i startgropa


brendjord

Recommended Posts

Heisann:)

 

Langholdsdrømmen er snart en realitet!! Søknadene fra onkel Blå er kommet i retur med positiv påtegning, rifle ankommer forhåpentligvis ved neste lønning(ca ei uke), kikkert ankommer på feriepenga:)

Drømmen blei iverksatt sommeren i fjor med mål om å løsne første trenings skudd juli i år, alt går foreløpig etter plan

 

Fra sommeren 2015 og frem mot dags dato har tiden blitt brukt til å lese ballistikk, sitte på berget å "lese vind", trene avstandsbedømmelse, skutt ca 8000 skudd med salongrifle, lære seg ballistikk appen på iPaden+++

 

Har 2 søknader klare i hånda, en i 223 og en i 300 WIN mag. Førstnevnte er tiltenkt småviltjakt og mengdetrening.

 

Den i 300 WM blir en rem700(bilde kommer straks den er i hus).

 

Planen er å lade ammoen selv, men ønsker å kjøre gjennom noen pakker fabrikk ammo for å bli kjent med rifla, få tomhylser etc.

 

Så da lurer jeg på om noen har tips til ammo å teste, da i disse kategoriene:

-trening (og som har hylser som kan gjenbrukes)

-langhold (1000m)

 

Vil bare si, planen er absolutt ikke å STARTE på 1000m, kun ute etter tips til ammo så jeg kan lese meg litt opp på de, kjøre de gjennom ballistikk appen min etc.

 

MIN vei til 1000m starter på 100m:)

 

 

Kommer til å bli noen spørsmål etterhvert, og en del av de kommer helt sikkert til å være teite:)

 

Bosted er foreløpig Rena, men hvis alt går etter planen havner jeg på Dombås/Lesja over sommeren som gir meg gode muligheter for "lengre hold":)

 

 

Mvh Hans

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Høres ut som en god plan.

 

Men fabrikkammo i 30WM er ikke akkurat langholdsmat... Til mer normale hold fungerer vel Normas 9.7g jaktmatch OK - det er gode hylser iallefall.

Ville kjøpt alle jeg skulle ha i en omgang, og pruta noe innihelvete på prisen - 25,- for en sånn helt ordnær patron er litt fantsipreget syns jeg.

 

K

Link to comment
Share on other sites

takker, skal sjekke ut den:)

 

men mtp kuler til hjemmelading(og fabrikk ammunisjon forsåvidt), hvilke "egenskaper" går dere etter? tenker da på infoen som oppgis på selve kula, form/fasong etc.

hvilke merker er greit å kikke på til "hjemmeproduksjon"?

Link to comment
Share on other sites

Kuleprodusentene oppgir BC1 og av og til BC7. BC sier noe om hvor bra kula flyr, som har mye å si for hvor stor vindavdriften er.

 

Momenter for kuler til langhold er etter hav jeg har skjønt:

BC

presisjon

Pris

Tilgjengelighet

 

Prioriteringen mellom disse varierer nok endel.

Link to comment
Share on other sites

Er som ulf sier.

 

Vinne stevner, er det stille vær så SKAL du ha den beste samlinga av ALLE: den kula en får best presisjon med på det aktuelle holdet - med høyest mulig BC, men presisjon først. Helt uten kompromisser noen vei. I ditt tilfelle er det mest sannsynlig 215gr Berger Hybrid

 

Koseskyte på gonger, trene, etc. Har lite håp om å skyte samlinger under 50mm på 500m: Billigst mulig uten å bruke Partizan. Det er som regel Nosler NCC, da skal du ha 190NCC. Sannsynligvis kan du vinne alt i Norge med denne, men får en av BR gutta en god dag med tight necken og de sorterte og "pointa" Bergerkulene sine, så blir du kanskje nr. 2 ;)

 

Ei kule til alt: kan ikke være for dyr (jeg skyter for mye til å bruke kuler til 10,-), men må ha god BC, og høy grad av kvalitetskontroll, og du må alltid kunne få tak i den samme - Tilgjengelig toppkule uten å bli flådd ender som regel med Lapua. De mangler ofte en brøkdel på Berger ift BC, men du kan som regel kjøpe 2-3ggr så mange, og det hjelper mer på dine ferdigheter og på resultatet på skiva å skyte 3000 skudd istf. 1000 med 1% bedre ytelser i teorien. Du skal ha 220gr Scenar L.

 

Dette dekker nok temmelig mange % av det folk skyter på langhold med 300WM her hjemme. Nesten alle jeg kjenner som bruker de hotte -30-ene har et stødig forbruk av 190NCC. Men mange velger å bruke noe annet i konkurranse.

 

K

Link to comment
Share on other sites

her var det mye gode tips, fører en dagbok/skytterlogg så noterer flittig nå:)

 

har foreløpig kun erfaring fra lading av pistol ammo så ser frem til å lære meg rifle lading. mangler foreløpig noe utstyr, men tar et skritt av gangen:) viktig å ikke prøve lære alt i løpet av 2 mnd, har heller ikke dårlig tid:)

Link to comment
Share on other sites

Et ladetips. Keep it Simple!

 

Vi satt to stykker her i går kveld, som har drevet med dette ei stund. Vi hadde vel to av alt de har på Sinclair på bordet... Iallefall så målte vi rundhet på hylser, og tykkelse på hylsehalser, og diskuterte avanserte ladeteknikker, og dreide litt på noen hylsehalser :roll: . Og vi målte hylser fra 3-4 6.5x55-løp og et par 308-løp, og fra helpressedier, osv. og vi diskuterte presisjonen vi har fått ut av alt dette og litt til :?

Om jeg skal ta noen få ting fra alt jeg har lært om lading for presisjon (altså mer enn "holde innertier" presisjon) i 25 år eller så, og av andre - (her går jeg ut ifra at du "kan" lade):

 

- pistolmann! nå skal du IKKE krympe fast kulene mer

- kjøp kvalitet (trenger ikke være dyreste, men kvalitet), De vanlige merkene er gode nok, alle sammen

- kjøp sizedier med utbyttbar bushing, og hiv eventuelle "expandere" så lang som det kan gå

- Bruker du Norma eller Lapua hylser - drit i alt av hylsepreparering, trim evt hylsene når de er nye. Til 1000m og sånt, sorter vekk de som skiller seg ut på vekt.

- kuler er kuler. Løpet ditt liker kanskje noen bedre enn andre, men "alle" de vanlige kulene fra de vanlige merkene har potensial til å gå skitbra

- begynn med std patronlengde. eksperimenter deg utover. Ikke ligg våken over patronlengde ;)

- når du har funnet noe som virker - kjøp en masse, mens de har det. Kjøp gjerne kuler og krutt til å vare pipas levetid. Bestill ny pipe i god tid

 

- Og, før logg over alt du lader.

 

Skyt mye og langt!

 

K

Link to comment
Share on other sites

her var det mye bra:)

 

har nå begynt på en liste med det jeg mangler av ladeutstyr for å lade til rifle. noe "småpirk" må handles inn, har heller ikke verdens dyreste presse(Lee challenger breech lock), men satser på at den leverer hvis jeg gjør de rette tingene:)

 

driver nå å lager en "mal" som jeg skal benytte som skytelogg. printes ut på jobben i hendig størrelse og settes i en liten ringeperm(type A5 størrelse).

 

mtp kikkert sier økonomien at jeg ikke får gått "all-in" på dette punktet, men jeg har lenge sittet å snust på en vortex kikkert. når jeg i tillegg kom over en meget bra review på en Vortex Viper PST 4-16x50 FFP lagt av @m67 himself så tror jeg den er et fint alternativ nå mens man er startgropa. evt Vortex Viper PST 6-24x50 FFP EBR-1 MRAD Reticle.

Link to comment
Share on other sites

Noen som kan anbefale et godt die-sett, evt enkelt-dier til 300WM?

og da gjerne med dien M67 nevner ovenfor med utbyttbar bushing på size-dien.

 

er et hav av dier å velge mellom så greit å få noen tips så man kjøper kvalitet i første runden:)

Link to comment
Share on other sites

http://www.brownells.no/epages/Norge.sf ... /749008067

 

EDIT: Søk på "redding nitride bushing" størrelse avhenger litt av hylser. Har bare erfaring med remington hylser, og jeg vil vel egentlig anbefale norma.

 

ESIT2: Uavhengig om du kjøper forster co-ax pressa, vil jeg anbefale deg å kjøpe en familiepakke med forster ringer, så ødelegger du ikke gjengene på diene dine.

Forster die lock ring tipper jeg de heter.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Takker for tips

 

Har som mål å komme igang med lading til rifle nærmere høsten. Har som sagt ladeutstyr til pistol, men må handle inn endel til rifle. CO-AX pressa står allerede på ønskelista:)

 

Uansett greit å ha innkjøpslista klar når pengene er spart opp:)

Link to comment
Share on other sites

Jeg glemte ei kule som mange bruker i 300WM, 208gr Amax.

 

CO-AX pressa står allerede på ønskelista:)

Det fins mange bedre måter å bruke penger på. Den er kanskje smooth, og smart, og alt det en ønsker seg, men f.eks. en RCBS RCII er mye billigere, og du sitter igjen med penger til andre mer essensielle ting som kuler og krutt og sånt. Er du feinsmecher, "connoiseur", og vil kose deg med det fineste ladeutstyret, så klart. Det er deilig, men du lader ikke bedre patroner på den.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Mer penger til andre ting er alltid en fordel. Skal ta en kikk på den pressa, alltid kjekt med litt "voksenopplæring" i slike innkjøpsprosesser:)

Kommer derfor til å lufte Evt innkjøp her før handel slik at jeg kan ledes inn på rett/alternative spor hvis jeg her helt av skiva:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Ang presse, jeg har hatt alt fra det billigste settet fra Lee til Forster presse og Harrells kruttmål. Sistnevnte er flott å bruke, men presisjonen er stort sett den samme. Kruttmålet fra Harrells er veldig nøyaktig, men RCBS og lignende er nok like godt :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da er rifle handlet:) nå starter en ukes tortur mens jeg venter på godsakene!

 

Slo til på en rem700 i XLR chassi, bix'n'andy avtrekker og demper i 300 win mag:)

 

Kikkert må nok vente til feriepenga kommer men har en annen jeg kan benytte i mellomtiden.

 

Kjapt spm: må ha en tofot til denne. Hva anbefales uten å blakke seg helt? Si i prisklasse 0-2000kr ish?

Har tidligere brukt harris tofot, så hadde vært artig å testet noe nytt.

 

 

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Versapod eller Atlas kopi til snaue 300,- fungerer vanvittig bra og kvalitetn er ovveraskende god! Har selv skutt mange 1000 skudd med versapodkopien og nylig kjøpt en atlas kopi som tilsynelatende er veldig tight og fin:)

 

Versapod:

http://eud.dx.com/product/27cm-universa ... wvmV8gzenM

 

 

Atlas:

http://m.dhgate.com/product/bt10-lw17-v ... tml#s1-1-1

 

Elles er det svært lite "bra" og velge mellom i mellomklassen har jeg inntrykk av, Atlas, RPS, Versapod, Neopod ol. Ligger alle i 3000,-+ klassen nå..

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

da er rifla på plass!!: )

 

specs:

Remington 700 LA 300 win mag

XLR chassis med foldekolbe

BR reflex ståldemper

Basix justerbart avtrekk

(kommer en vortex kikkert)

 

kjapt spm: prøvd å regne ut gjengestigning på pipa da jeg vurderer en rekylbrems, men selger viste ikke dette. inne i demperen står det "5/8EF", er dette gjengestigning?

 

74FACB8D-4D4E-4A6D-8D6A-6C9F0AB4C195_zpsx9e1ird3.jpg

 

AFA82A2C-CC0C-44D7-BCA3-C1575941C021_zps5xaltjek.jpg

Link to comment
Share on other sites

første runde på banen gjennomført, koste meg glugg ihjel! så nå må det produseres opp litt ammo:)

 

fikk tak i et rå billig RCBS diesett bestående av :

-FL size die

-Neck sizer

-seater die

 

setter nå sammen ei lita handleliste for å få det siste jeg trenger, men har spørsmål rundt smøring.....

etter å ha lest meg gjennom en haug av tråder her på kammeret så har jeg forstått det slik at man necksizer til patronen blir trang i kamringa hvor da neste runde blir i FL dia.

 

men, smører dere også hylsene ved necksizing? har sett meg ut hornady unique hylsefett. må da hylsene vaskes på nytt eller holder det å tørke av de med ei fille?

Link to comment
Share on other sites

Jeg smører ikke hylsene ved kun necksizing. Har ikke erfaring med det hornady fettet. Har prøvd litt forskjellig, og har kommet frem til at Redding imperial sizing die wax funker absolutt best for meg. Veldig dryg, smører godt og kan stort sett bare tørke av rester med fille. Noen tørker du lett av, andre sitter godt. Ideelt sett bør kanskje hylsene vaskes på nytt etterpå. Jeg har gjort det av og til, av og til ikke. Begge deler går. Men smører som sagt kun ved helsizing.

Link to comment
Share on other sites

takker for svar:)

 

jeg har et rimelig RCBS FL die set (part nr 15301), samt en RCBS neck sizer(også en rimelig die). ble tipset om å fjerne expander knappen, men kan/bør dette kun gjøres på sizedier med egen bushing, eller er tipset å gjøre dette også på rimelige dier av typen jeg har?

Link to comment
Share on other sites

Tja.. Det kommer an på hvor mye dia presser halsen, og hvor tykk halsen på hylsa er. Det kan bli bra eller det kan bli ræva. Ekspanderknappen er der for å ta halsen ut til riktig dim igjen slik at den passer for å sette kule. Med en bushingdie bruker man størrelsen på bushingen til å kontrollere nøyaktig hvor mye kulehold man vil ha. Da ønsker man ikke at ekspanderen skal endre på det igjen etterpå.

Link to comment
Share on other sites

220gr Scenar med VV570 bak til LH over 1000m og alt vilt tilåmed rådyr(evt. Hjort?) 190gr NCC med N15 bak til mengdetrening og skyting opp til 1000m.. Ta avstandene med en klype salt men det er etter min mening ett ganske ideelt oppsett! Eller enda bedre er vel en type krutt og en type kule til alt(så mye som mulig), men det blir somregel dyrt til mengdetrening.. Kan jo uten problem skyte mye lengre med 190gr NCC!(og kortere med Scenar;) Scenar har i min rifle gått serdeles godt nesten uansett hva jeg fyrer med bakk!

 

208gr A-max og de nye ELD kulene bør og være med i vurderinga!

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

takker for svar

 

vurderer å kun legge meg på 1 kule for å gjøre det enklere(Lapua scenar L), selv om dette blir noen kroner ekstra pr skudd.

 

har uansett en søknad på en .223 klar så mulig jeg handler ei rem700 i dette kalibret til sommeren som gir meg mulighet til mengde trening:)

Link to comment
Share on other sites

vurderer å kun legge meg på 1 kule for å gjøre det enklere(Lapua scenar L), selv om dette blir noen kroner ekstra pr skudd.

Du bør vel kanskje teste hvilken kule som går best i ditt løp før du bestemmer deg? Det kan godt hende at en kule går mye bedre enn andre i akkurat ditt løp, eller at en går mye dårligere enn de andre - det vet du ikke på forhånd.

Med det utvalget som er av .30-kuler så ville jeg prøvd alle de aktuelle og latt pipa velge. Iallefall om ultimat presisjon er målet.

 

Ser på meg selv, til PRS og DFS og sånt der en skal holde rifla og vingle selv, så er ikke dette så forbanna viktig, da er tiden en bruker på å teste bedre anvendt på å trene på noe en er dårlig til (ikke vanskelig å finne :oops: ). Men til UNL, 1000m og forbi, og sånne ting - så kan en en gjøre nokså stor forskjell med å teste forskjellige ting, kuler, krutt, osv.

Deretter kan en legge seg på en kule - til en bytter pipe :roll:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Virkelig M67? Mener du att en fersk LH skytter skal kjøpe 5-6 forskjellig 100stk pakker med kuler? Sierrra, Berger, Hornady, Nosler, Lapua...(= 3000,-) og 4+ forskjellig typer krutt, Vitavouri, Hogdon, Norma, Skytterlags krutt (= 2000,-).. Kanskje noen forskjellige tennhtter og.. for så og lade opp x antall ladestiger og skyte på 100m(som de fleste gjør)- 300m helst! til man finner den av kule som går best(tipper man finner fler i den prosessen).. Og så kjøpe inn større mengder av denne kombinasjonen for så og begynne og surre på 1000m med vind(Spesielt) og alle andre faktorer som spiller inn og tar tid og bli kjent med.. Og innen man begynner og føle man mestrer dette er det tid for nytt løp..

 

Det er en ekstremt dyr og unødvendig vei og gå sprør du meg. Jeg valgte meg ett krutt og ei kule og satte i gang! Man klarer og få det meste til og gå mer enn godt nok til og plinge stål ut til 1000m og finne ut av LH skyting på en god måte! Scenar får de fleste til og gå godt og man kan bruke den til jakt og..

 

Prøve forskjellig krutt og kuler kommer du uansett til og gjøre etterhvert når du begynner og syns ting fungerer og nysgjerrigheten på noe annet begynner og surre i bakhodet:)

 

Mulig jeg tolker feil og M67 mener att du ikke bør kjøpe 10kg krutt og 1000 kuler før du har sjekket att kombinasjonen krutt, kuler og rifle fungerer, og det er jeg i isåfall hjertens enig i! Kjøp 100 kuler og 1kg krutt først og sjekk om det fungerer før du tar storhandelen:)

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Mulig jeg tolker feil og M67 mener att du ikke bør kjøpe 10kg krutt og 1000 kuler før du har sjekket att kombinasjonen krutt, kuler og rifle fungerer, og det er jeg i isåfall hjertens enig i! Kjøp 100 kuler og 1kg krutt først og sjekk om det fungerer før du tar storhandelen:)

 

:D

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

da er ladekomponenter på plass. skulle en tur nedom Fatter idag(unga ville hilse på bestefar) så dro like gjerne innom M. Landrø når jeg var i teigen:)

 

følgende ble handlet:

-Lapua Scenar L 220 gr

-VV 570 krutt

-Large Rifle Magnum tennhetter

-hylse brett

 

i mårra blir det å benke seg ved ladebenken og produsere litt startladninger:) kommer til å benytte VV sine ladetabeller som utgangspunkt.

 

kjapt spørsmål, og dette kun fordi jeg er nysgjerrig og vil ikke bli noe jeg eksperimenterer med ved første lading:

 

-COL iht VV sine tabeller er 84,5mm, lengde jeg kan utnytte i mitt magasin er 90,1mm.

hva oppnår man ved å eksperimentere med COL, altså øke patron lengden? hva kan man evt tape på det?

 

risikerer man noe hvis kula settes med 0 i friflukt(altså helt frem i bommene)?

har lest endel om dette på her på kammeret, men ser det er endel delte meninger om akkurat dette.

 

har ikke målt kammerlengden i mitt våpen ennå, blir gjort i morra.

Link to comment
Share on other sites

Du kan få plass til mer krutt ved å sette de lenger ut. Presisjonen kan bli bedre med mindre friflukt, men trenger ikke å bli det. Jeg vil ikke anbefale deg å starte med 0 i friflukt. Det kan gi et mye høyere starttrykk og er for viderekomne vil jeg si. Selv hadde jeg COL på 94 mm med denne kula i min Tikka T3. Da har jeg fremdeles ikke 0 i friflukt.

 

Sent fra min C6903 via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar

 

Blir nok ikke å eksperimentere med friflukt i første omgang nei. Kun nysgjerrig slik at jeg føler jeg har mer kontroll under landinga:)

 

Over til et annet spm:

I ladetabellene så oppgis som sagt Max/min kruttmengde samt ca hastighet dette vil gi på kula.

Når dere lader, har dere en hvis hastighet dere ønsker oppnå, eller ser dere kun på presisjonen skuddene gir? Hvilken hastighet er evt et "godt" utgangspunkt ?

Link to comment
Share on other sites

Ladeboken har jeg, har faktisk lest den også (flere ganger) :) den ble faktisk kjøpt inn før jeg kjøpte ladeutstyret og startet med pistollading.

 

men selv når man leser ladeboken kan man bli i tvil, og i slike tilfeller stiller jeg spørsmål her istedenfor å "gå på en smell".

det er mye god kompetanse her på Kammeret, og mange er bedre til å forklare enkelte temaer her enn måten det er beskrevet i ladeboken :)

 

 

takker for youtube linken. har kikket endel på samme karen før, men ikke fått med meg at han hadde videoer om hjemmelading:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...