Jump to content

223Rem til langholdsskyting


M67

Recommended Posts

sanver en slags avslutning på denne serdeles interesante tråden.

Hvis jeg mot formodning skulle få ånden over meg etter hvert, kan det hende at jeg forer denne tråden litt :wink:

Nå har jeg et ambivalent forhold til Sakoen min i .223 siden den egentlig er ei møkkarifle på mange måter. Likevel klarte jeg å gjøre det kukstykke å kjøpe inn litt for mange 80 gr SMK siden de var så rimelig. Det kan hende jeg eksperimenterer litt med .223 og langhold fremover bare for å prøve. Jeg har stort sett holdt meg til kuler på 69 og 77 gr siden de passer i magasinet. Det er tross alt et lite hopp i BC fra 69 og 77 til 80 greins kula :wink:

Link to comment
Share on other sites

Om 80gr Sierra Matchking gjeng godt i nettopp du børse så er vel dette ein god handel:

http://nettbutikk.norma.as/Skytterlag/L ... 0000004513

 

1,49,- per kule må vera grisebillig.

 

De kan ikke være så billige. DFS har bestemt at prisen på ladekomponenter og kruttforbruk ikke kan være halvparten av 6,5x55. Det var jo konklusjonen når de bestemte seg for ikke å godkjenne 223 til bruk i DFS..

Link to comment
Share on other sites

De kan ikke være så billige. DFS har bestemt at prisen på ladekomponenter og kruttforbruk ikke kan være halvparten av 6,5x55. Det var jo konklusjonen når de bestemte seg for ikke å godkjenne 223 til bruk i DFS..

Dette er lagertømming siden 223 er lagt død av DFS. Tipper de merket at ettterspørselen datt etter skyttertinget.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt 223 i konkurranser siden 1980 og det har ALLTID vært lagertømming et eller annet sted som har medført at prisen på 223 ALLTID har vært halvparten eller lavere enn 6,5..

 

På 200m får du beviselig dobbelt så mye trening som med 6,5 for pengene og lettskuttheten med 223 veier mer enn opp for vindavdrifstfordelen til 6,5 for 97% av skytterne.

 

Men men, det er som med politikere, vi får det vi velger inn :-)

Link to comment
Share on other sites

På 200m får du beviselig dobbelt så mye trening som med 6,5 for pengene og lettskuttheten med 223 veier mer enn opp for vindavdrifstfordelen til 6,5 for 97% av skytterne.

Det er ikke mange (under 60, og utenfor eliten iallefall) som bestrider dette. Det var to hovedargumenter som vant fram i avgjørelsen i DFS

- kostnadene ved å bytte kaliber i hele DFS

- betydningen av å beherske grovkaliber.

 

Jeg har min mening og det er ikke den jeg framfører her (selv om den ikke er langt unna) - men jeg synes at vi kan ta inn over oss at diskusjonen er avsluttet. Vi får dessuten 4x så mye trening med 22LR, så den veien behover vi ikke å krangle oss :wink:

La oss være enige i at avgjørelsen er tatt for denne gang, den kommer nok opp igjen fortere enn vi både aner og er tjent med - jeg vet ikke hva som er riktig? Jeg ville jo sagt at det var naturlig å innføre moderne siktemidler, nå over 100 år etter at kikkertsiktet ble oppfunnet - og at det er mer riktig enn å spikke fliser på kaliber - spesielt opp mot formålsparagrafen. Men vi er ikke der heller.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg er veldig enig i at saken er avsluttet inntil videre.

 

Ville egentlig bare påpeke at 223 koster halvparten av 6,5 og at regnestykkene til DFS bevisst var vinklet til fordel for 6,5. Det ble ikke tatt hensyn til tilgangen av fullt brukbar billigammo/"NATO"-ammo til 200m skyting, kun "toppkvalitet" fra Lapua, Norma, etc.

 

I DFS hadde jo ombyggingssettet blitt dekket inn for prisforskjellen på 3000 skudd. Enda vedre; etter at ny pipe var gått 3000 skudd hadde det fortsatt vært igjen lengre liv i pipa enn ei ny 6,5-pipe. Nå skal jeg slutte og gnåle..

 

..nesten: Når DFS var i sluttfasen med valget av STR fikk til beskjed/tilbud om at de kunne få 2 stk HK91 med PSG1 matchavtrekk til prisen for en STR. Da hadde de tom dekket inn formålsparagrafen.

Link to comment
Share on other sites

Syns faktisk at den nesten ekle oppfordringen til å slutte å diskutere 5,56 i DFS var langt utenfor det styret burde holde på med. Å nærmest true til stillhet rundt emnet er upassende.

 

– Når det gjelder den konkrete saken om kaliber, er jeg først og fremst opptatt av at vi alle må respektere og stå opp for det viktige veivalg som blir tatt i dag. Med tendenser til steile motsetninger, vil det kreve tydelighet fra oss som ledere av DFS på alle nivå. Når beslutningen er tatt, vil det utvilsomt være negativt for DFS om debatten fortsetter ute i organisasjonen. Jeg ber dere alle som samlagsledere kjenne på det ansvaret. Vi i DFS skal således fortsette arbeidet med å rekruttere nye skyttere til organisasjonen uansett utfallet av denne saken, poengterte en klar og tydelig president før tinget startet behandlingen av sakene. Han viste til debatten som hadde vært på sosiale medier.

 

Vi oppfordrer hele skytter-Norge til å stå bak vedtaket, og følge disse ordene som presidenten sa i starten av Skyttertinget.

 

Hilsen betalende DFS-medlem som deltar på dugnad..

Link to comment
Share on other sites

Nei, det er faktisk helt vanlig ledelse. Man kan diskutere et tema frem til valget er tatt, da må en få arbeidsro og prøve å gjøre det beste ut av det. Det synes jeg godt vi kan gjøre i denne tråden også, dette er en tråd for langhold, ikke DFS-program og utstyr. Hvis man mener at 223 er en verdig arvtager til 6,5 utover kniv-hold må vel langhold være perfekt til å bevise sine påstander?

Link to comment
Share on other sites

Tja, jeg har alltid funnet 55gr ammo som går på 4-5cm på 200m i 1-12" løp. Det holder i massevis til trening. Hvis man vil ha bedre presisjon eller tyngre kuler er det bare å løpe igang ladepressa med billige kuler og halv kruttmengde. Det holder vel til DFS for de fleste?

Link to comment
Share on other sites

Til å begynne med var jeg for 223 i DFS. Jeg hadde selvfølgelig lyst på 223 kit til STR. Etter å ha skutt litt med 223 i en annen rifle, så må jeg bare si at av personlige preferanser er jeg glad for at 223 ikke ble innført :wink: Tenk hvis 6,5 hadde blitt dyrt og sjeldent :| Da hadde det ikke lengre vært moro å være langholdsskytter med ambisjoner om og faktisk skyte mye. 223 er jo heller bare ikke der. Det er for lite punch, for dårlig ballistikk, og egentlig så tror jeg ikke det hadde blitt noe særlig billigere enn hva 6,5 koster å skyte. Behovet for kuler med best BC hadde blitt et jag for å prøve og matche 6,5. Antagelig hadde det bare blitt enda dyrere :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter til <4 på match ala nordisk mesterskap osv, og hadde 1C på 380 meter, så tja tjo de heftigste tunge kulene er 7-8 ja, har kjøpt 4-500 av de 69'ene, men egentlig aldri helt giddet å bruke de, må være om det blåser noe voldsomt, og stål skal ned på langt hold.

Link to comment
Share on other sites

Så matchpatronen koster 7-8. ;)

 

Igjen, det er ikke snakk om matchammo. Det vi snakker om er MG-ammo til 4.- pr skudd som går på ca 5cm på 200.

 

Til langhold med 223 er det soleklart best med 1-8" eller raskere stigning med tunge kuler. Imidlertid tror jeg 95% av 223-skytterne veldig skjelden, eller aldri, er over 300m. Da bør de kjøpe rifler med 1-12" for å utnytte potensialet det er med å skyte mye med 55gr MG-ammo. Teoretisk skal 55gr skyte like bra i rask riflestigning men det er ikke tilfelle i praksis.

 

Jeg satte akkurat inn ei ny 1-10" pipe i en Sako fordi jeg fikk den gratis. Den skyter kun med 69gr så nå skal pipa ut og ny 1-12" skal inn. Tid spart bak ladebenken er uvurderlig for meg.

Link to comment
Share on other sites

Sierra 69 gr MatchKing er ei bedrøvelig kule med G1 BC på ca. 0,3. Skal du ha noe som hjelper i vind, så må du bare glemme denne. 77 gr er litt bedre, men det begynner egentlig ikke å hjelpe på før man kommer på 80 og 90 gr :wink: Begge disse kulene blir for spesielt interesserte og hjemmeladere på grunn av COL og løpstwist. Det er nok en grunn til at 80 gr kula er så billig fra Norma :wink: Vil man ha enda bedre ballistikk per kulevekt så blir det straks veldig dyre kuler.

 

Digresjon; 2-300 meter er ikke langhold i mitt hode, og på disse holdene kan man jo nesten like gjerne bruke salongrifla om det skal spares penger på ammo :lol: Det er egentlig ganske uinteressant og blande disse holdene inn inn i en tråd om 223Rem til langholdsskyting. Ferdigammo med 55 og 69 gr kuler gir ingen mening om man vil strekke litt på holdet :wink:

Link to comment
Share on other sites

Ferdigammo med 55 og 69 gr kuler gir ingen mening om man vil strekke litt på holdet :wink:

Det er jeg egentlig temmelig uenig i. Jeg har brukt 69gr Scenar på både 5 og 600m med hell, samlinger på 7-10cm på 500m med 69gr Scenar ferdigammo har jeg skutt mange ganger - 750m var veldig vanskelig, selv i nokså lett vind.

55gr er og blir en vits på 500m - det er som å skyte 22LR på 2-300m - du kan treffe om alt ligger til rette. Men det er ikke noe du kan regne med er effektivt.

Det er ikke sikkert det vil virke like bra på Jæren eller ytterst på Kvaløya, men her på Sørlandet og i det meste av innlands-Norge er det ingen tvil om at det gir mening. Men klart, om man ikke syns 600m er langt hold, så er jeg nok enig i at 69gr kuler er meningsløse på langt hold.

 

 

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er 69gr og 77gr sierra tmk i salg, sjekk bc på de, de er faktisk VELDIG bra.

 

Norma selger ut 223 80gr da det ikke er 223 i dfs, og ingen muligheter for det tydeligvis., det er en bra kule. Grunnen til at denne ikke er solgt ut er at du ikke får den i AR-15 mags. og det er mer dynamisk gutta som kjøper 10-40.000 i slengen, enn average joe 223 lh skytter med boltrifle

 

De hadde HAUGEVIS med 69gr og 77gr smk til 1,49 også, men utsolgt nå, jeg sitter på mye av det nå ;)

 

På nordisk i år var det jo dynamisk langholdsstevne, snittholdet må ha vært over 200 meter, føltes iaf slik, mange med dårlig innskyting og uten forhold til vind ble straffet hardt, de hadde faktisk vært snille og satt opp vindflagg du kunne se på 380meter skivene.

 

Av løp bruker jeg 1:8 i 18" og 1:8 i 20

 

Når jeg skal teste samling bruker jeg en stor 5-25 SuB kikkert da jeg føler at 8x'en ikke er helt optimal på drøye hold utover at du treffer i match.

Link to comment
Share on other sites

Men klart, om man ikke syns 600m er langt hold,....

Det var jo det da, definere hva som er langt og ikke? :wink: Uansett den kula har dårligere BC enn rekruttkula, og det er egentlig ingen vits å bruke den når en 77 gr'er kan settes til samme dybde/COL. Det er jo nesten alltid bare vinden som en virkelig kjemper mot.

Link to comment
Share on other sites

$0,28 er vel listepris over there, så er potensiale for å få den gunstigere her og.

 

Hadde Norma, eller andre her tatt den inn i volum hadde jo prisen blitt vesentlig lavere, slik vi ser på ... f.eks. da nettop 6,5 og hva DFS gjør med de prisene ;)

Link to comment
Share on other sites

Som sagt tidligere så er kanskje 80 gr SMK for spesielt interesserte. Jeg hadde ikke tenkt å bruke denne kula, men klarte ikke la være når den gikk for 1,49. Hoppet i BC fra 77 gr SMK er en slump, og ikke helt uten betydning når holdet skal strekkes.

normal_IMG_0317.JPG

Her ser man tydelig forskjell i lengde. 80 gr'ern kan heller ikke settes noe særlig dypere.

normal_IMG_0313.JPG

Stikkes den ned tilsvarende 77 gr'ern så har den ikke lengre kulehold :wink:

 

For å få til mating blir løsningen å lage en benchrest follower til magasinet.

normal_IMG_0327.JPG

Her ser man hvor lang patronen egentlig er.

normal_IMG_0328.JPG

 

Bak kula fyrer jeg med 24 gr N-11 som skal gi kula ca. 775 m/s fra 42 cm pipe.

Link to comment
Share on other sites

Nord-Norge var velsignet med fravær av vind i helga, og hva annet kan man da gjøre enn å teste "langholds salongen" :wink:

normal_IMG_0321~0.JPG

Jeg målte 27 av de 50 skudda jeg hadde lada med Magnetospeeden. ES på 19 og SD på 5 er høyere enn man trenger om langhold er målet, men det var nå det jeg hadde ladet ut av hylser med opp til 3 gr forskjell i vekt, pluss at kruttet som kom ut fra kruttvekta viste 23,9 og 24 gr. Det er selvfølgelig måleusikkerhet i alle ledd i tillegg :wink:

 

I følge kalkulatoren skal ladningen min havne i underlydshastighet på 770 m. Jeg forsøkte å skyte helt ut til 1000 m. 1000 m var bare å glemme ingen klarte å se hvor kula tok veien. Det er jo heller ikke rart med 80 gr kule i ca 290 m/s. Den gir ikke mye signatur i nedslaget. Treffer man ikke plata skyter man i blinde. Det er hele problemet med så små kaliber.

 

normal_IMG_0320.JPG

Denne plata på 880 m klarte jeg å få inn treff på, men hadde neppe klart det uten en spotter og denne optikken. Igjen skjer det lite ved treff. Kula skal i følge kalkulatoren ha ca 305 m/s i innslaget. Det ble noen treff, men også mange bom. Hadde det vært mere vind ville dette føltes ganske umulig, og antagelig fort blitt veldig frustrerende.

 

Plata på 650 m var grei å treffe og 500 m plata føltes enkel. Det var ikke store problemet å skyte 5 treff på rad uten spesielle anstrengelser.

 

Til sammenligning skjøt jeg 5 raske skudd med 5 treff på 1000 m. Da med en slapt ladet 139 Scenar i 815 m/s fra en 6,5x55.

 

Man når tydelig vis ut et stykke, men det blir fort vanskelig å se "bom" om en ikke skyter i en ørken :wink:

Jeg skal prøve 80 gr'eren litt mere. Se om jeg klarer å få til en ladning med akseptabel SD og ES. Kanskje skyte litt på papir både kort og langt, og kanskje til og med i vind. Kanskje fyller jeg på tråden med noen synspunkter etter hvert. Vi får se. Jeg er ikke helt overbevist om at 223 er en "langholdspatron" jeg kommer til å glede meg over. Det ligger mange skjær i sjøen føler jeg :wink:

Link to comment
Share on other sites

Må bare nevne gårsdagens maktedemonstrasjon fra en HV/NROF-utlevert HK416, med 55gr NATO... Det er ikke hva man har, men hvordan man bruker det.

Vind som lurte mange, som kanskje ikke var SÅ vanskleig når en fikk tenkt seg litt om, men likevel frisk - jeg så oppi 8m/s, men gjennomsnittet - eller "basis-vinden" var vel mer 3, likevel - men HK, og 55gr... På 540m så var det nok noen bom på 40x40 gongen, men det var tydelig ei samling på midten, ikke noe sånn jevnt fordelt - men ei samling, som nok kunne dekkes av to håndflater. Jeg skjøt ikke stort bedre med 155gr Scenar selv. Så kom ikke her, " nytter ikke med LH med 223" ;) ut og prøv!

 

Er vel uansett enig med Bly - mangelen på tilbakemelding er det verste. "hvor ble den av.."

 

K

Link to comment
Share on other sites

Nice! Man skal ikke kimse av folk som kan skyte. Og det viser også at moderne halvautoer er noe helt annet enn hva mange tror. Jeg har en teori om at Mini-14 fremdeles er lovlig kun at den er så middelmådig at den trekker ned ryktet til hele klassen :twisted:

 

En 416 er et feltvåpen, tenk deg da en godt sammenskrudd match-AR?

 

Forøvrig ser jeg på 1000-m skyting (med 223) som åpenbart "tøv" annet enn for å bevise at det ikke gir mye mening. Men på litt mer moderate hold? Man bør jo få god trening med vinden uten å måtte søke ut så lange hold, om en har lettere tilgang på kortere hold forenkler det jo ting ganske mye?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Prøvde hk416 i 90 grader sterk kastevind på 400 meter på forrige øvelse. Det var bortkasta tid for å si det sånn. 10 mann som lå å skaut på helfigurer med 30 cm mellomrom mellom figurene. Var jo noen treff i figurene som lå ytterst til høyre, men ingen visste hvem sine treff det var :) sier ikke noe om langholdsegenskaper for selve kaliberet, men praktisk skuddvidde bør justeres ned noen hakk i forblåste deler av nordnorge :)

Link to comment
Share on other sites

Testet litt i dag med A-max 80gr, men klarte ikke få gode samlinger. Lurer på å skifte ut N140 kruttet som var det jeg hadde på hylla.

Fikk heller ikke kronografert dag det var for mørkt. Måtte kraftig ned på coal (60,8) da jeg har kort magasin, og jeg tør ikke øke mer på kruttmengden før jeg får kronografet. (Ser ingen trykkteng på hettene.)

Noen som kan kjøre simulering på denne forresten?

50cm pipe med 8" snurr

A-max 80gr

N140 23,4gr

 

Fikk 5-skuddssamlinger på 8cm/100m

 

Er det vis å prøve med N-540 eller N550?

 

Skal sies at Lapua 77 grains Scenar HPBTgår veldig fint i mitt løp. samler på 8mm/3skutt/100m

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Bly, det er vanskelig å si når jeg ikke fikk kronografert, men hullene i skiva var fine og runde.

Mitt siste håp er litt mere fart, men det er forsåvidt ikke noe krise om dette ikke går, da jeg er veldig fornøyd med 77gr scenarkula, Den har jo ikke BC som Amaxn med sine 0,386, men jeg opplever bra presisjon på middels lange hold.

Link to comment
Share on other sites

litt oppdatering.

Jeg fikk prøvd idag med 24gr N140, og hadde håpet dette kunne klare å skremme 80gr A-maxn opp i tilstrekkelig fart til å stabilisere seg. Det var akkurat nok dagslys her i nord til å kronografere, men farten var skuffende. Jeg målte rimelig jevn fart på 810 m/s

Samlingene bedret seg endel, men jeg er ikke fornøyd.

Det store spørsmålet nå er om jeg skal prøve 24,5gr eller bare kjøpe N550. Jeg vet jeg er over rødstreken i QL, men jeg ser ingen tegn på for høyt trykk på hettene eller andre plasser. Farten tilsier vel at vi tåler litt til..

Link to comment
Share on other sites

Fart alene er en dårlig målestokk, om du har en godt utprøvd ladning å sammenlikne med er det lettere å få QL til å gi riktig resultat. Men så lenge våpenet tåler mer enn 223 risikerer du bare hylsene ved å gå litt over max.

 

Ut fra samlingene tror jeg du bør prøve 550, tror ikke at et halvt grain ekstra utgjør noe mirakel.

Link to comment
Share on other sites

Da har jeg fått prøvd en stige med N550 krutt på 80gr A-max. Jeg klarte å få gode samlinger med 26,3gr , og er veldig fornøyd med det. Fikk desverre ikke kronografert, men det får bli neste gang.

Takk for tips og råd rundt saken :D

 

Forøvrig fikk jeg prøvd børsa på litt lengre hold i dag. Vi har en oppegående langholdsklubb her som hadde et uoffisielt "siste lyset samling" idag.

Lengste hold som var satt opp var bare 416 meter, men jeg hadde ingen problemer med å holde følge med de andre tyngre kalibrene. Ikke mye vind, men opp mot 5 m/s i perioder.Er ihvert fall fornøyd mtp at dette er første gangen for min del. Jeg brukte Lapua 77 grains Scenar til dette, men gledes til å prøve Amaxn ved neste anledning.

Fortsatt god helg!

P-E

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Da må jeg dessverre si at jeg må gi opp 80gr A-max. Samlingen jeg trodde jeg fikk kom ikke når jeg skulle verifisere denne ladingen idag.

Jeg må ha sett feil sist jeg prøvde. Uansett, jeg gir bort 50-60ish stk A-max 80gr om noen gir meg en adresse å sende de til.

(Edit: De er nå gitt bort til en buker her på kammeret)

 

Neste prosjekt blir nå 75gr A-max. De later til å ha bedre BC enn 77gr scenarkulene jeg bruker, ihvert fall etter det jeg finner på nettet.

 

Tar gjerne litt ladedata på disse om noen har. Har tilgjengelig N140 og N550 krutt.Tenker lage stige fra 24,5 til 26,5gr, med n550 og hvis noe har erfaringer på om denne kula er kresen på friflukt, setter jeg veldig pris på det også.

 

P-E

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...