Jump to content

Nosler Accubond Long Range


Skaubjønn

Recommended Posts

Ser at Nosler nå leverer Accubond i Long Range versjon. Se her: http://www.nosler.com/accubond-long-range-bullet/ Disse averteres nå fra Jaktdepotet. Det står i reklamen at disse fungerer fra korte hold, til laaangt uti der. Åpner opp fra 3200 fs (975 ms) til 1300 fs (396 ms). Altså åpner kula i tilnærmet hele det supersoniske området, og kan brukes i høyhastighetskalibre. Dette er jeg nysgjerrig på. Det ligger en youtube demo, men jeg kan ikke finne noe som tester ekspansjon i gele? Spent på om det blir graps på nære hold. Lager en tråd om dette, i påvente av at noen tester denne kulen.

Link to comment
Share on other sites

Det er lenge siden kulene kom, men kuleprodusentene er ikke interessert i å tjene penger virker det som..

 

Jeg har en eske med 168gr på vei og skal teste disse i forskjellige anslagshastigheter mot 168gr VLD Hunting og 168gr LRX.

 

Etter hva jeg har hørt ligger restvekt typisk på rundt 40% med disse ved normale anslagshastigheter. Så den fragmenterer en god del.

 

Ønske kula må være en "vanlig" Accubond i drakten til en accubond LR.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
  • 5 weeks later...

G1 0.720 = G7 0.368

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Hvilken kule er det du henviser til?

 

 

Da er det trykk feil hos Nosler.

Nosler er vel blant de fabrikantene som oppgir BC målt ved høy hastighet på kort hold/ oppgir en noe høy BC for å få litt markedsoppmerksomhet?

 

ABLR 7mm, 168gr, Litz

G7= 0.332

G1= 0.649

 

Denne har jeg skutt ett dyr med + noen skudd på blink. Brukte G7 BC og hastighet fra Magnetospeeden og var rett på på 1200m, så den tror jeg stemmer nokså bra.

 

Rådyrbukk, rent sideskudd, ca 100m. 7mm WSM

1B5AA76E-08BF-4289-ADC7-869A8C954497_zpsey2euzsl.jpg

 

Det var et greit høl ut av det rådyret for å si det sånn. Men "bare" 100m da.

 

 

ABLR, 6.5mm, 142gr, Litz

G7= 0.293

G1= 0.573

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hornady har også lagd en slik kule, fikk beskjed om at den kommer til høsten.

 

http://www.hornady.com/store/6.5mm-.264-143-gr-ELD-X/

 

Den har BC på 0.625 og G7 på .315 Nosler hevder at deres har en BC på G1 0,72 og G7 på 0,32

 

Så Nosler har vel noe bedre rekkevidde.

 

Det var sistnevnte i dette innlegget.

G1 bc på 0.720 gir ikke en G7 bc på 0.320.

 

Man deler G1 med 1.953 for å finne G7. Omvendt om man vil finne G1 fra G7. Er iallefall disse tallene jeg fikk fra Litz da jeg traff ham i Las Vegas. Det stemmer rimelig bra med de fleste kuler.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...