Jump to content

285gr kule i .338 WinMag.


Stawky

Recommended Posts

Hei.

 

Har bare et kjapt spørsmål og et ute etter tanker/erfaringer rundt dette.

Har den siste tiden skutt 250gr Lapua Scenar i min .338 WinMag og tenkte å prøve ut Hornady BTHP Match.

Ser at de fåes i 250 og 285gr. Lurer da på om 285gr blir noe tungt evt. ande pluss/minus med 285gr i dette kaliberet?

 

Er fortsatt relativt ny innen langhold, så treff går nok mer på skytter enn ammunisjon.

Holder meg fortsatt innfor 500m, men strekker av og til forsøk mot 700.

Link to comment
Share on other sites

I 338WM så tror at de lavere hastighetene du vil få med de tyngste kulene gir flere ulemper enn den litt høyere BCen gir fordeler. På "Knut-Erik-hold", dvs over fjorder som en så brede at en kvier seg for å ro over :wink: og sånt, eller der en trenger tilbakemeldingen fra 300gr - fint - men innafor 1000-1200m tror jeg fordelene med de tyngste kulene er tvilsomme faktisk.

Skyter selv 300gr i 338LM, men har vurdert å bytte - mindre rekyl, flatere kulebane, men så går 300gr fantastisk godt i min rifle, så vi får se når jeg trenger kuler igjen, hva det blir.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Fysikkens lover håndhever seg selv, heldigvis, eller dessverre. Selv Isaac Newton kunne ikke annet enn å observere dem.

Det gjør jeg også fra tid til annen, nå i snart 50 år, jeg har ikke sett dem brutt, og får det vel neppe om jeg lever i 50 til - men jeg venter i spenning ;)

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tja, om det var min post du refererer til,så jo, 260 grs Rangemaster fra 66 cm pipe in en 338 winmag vi hadde stående gav 863 m/sek. Den kula har en G1 bc på 0.800 og dermed utklasser den en 300 grs Lapua Scenar som fra samme pipe klarte 780 m/sek. Og det er kun 225 grs kuler som gir over 850 m/sek utav en 338 winmag om man kikker litt i tabeller.

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

260 grs Rangemaster fra 66 cm pipe in en 338 winmag vi hadde stående gav 863 m/sek. Den kula har en G1 bc på 0.800 og dermed utklasser den en 300 grs Lapua Scenar som fra samme pipe klarte 780 m/sek. Og det er kun 225 grs kuler som gir over 850 m/sek utav en 338 winmag om man kikker litt i tabeller.

Du vet like godt som meg at man kan få mer eller mindre hastighet enn tabeller. Å sammenligne hva du, med atomladning, uten trykkmåling, får i ett løp, mot hva noen andre får i et annet, med trykkmåling er svært lite relevant, iallefall på denne skalaen. Jeg kan fint lade 140gr kule X til 940m/s i 6.5x55, men du finner ikke en ladetabell for 140gr kule Y som går over 880 omtrent, det betyr ikke at man kan lade kule X fortere enn kule Y.

Man kan kan sikkert få mer hastighet på ei like tung homogen kule (i et gitt løp) men å få mye høyere hastighet, med ei tyngre kule... Det har jeg alvorlig vondt for å tro.

 

En helt annen ting er at jeg tror de Peregrine-kulene er aldeles utmerkede, og som Per-S, å skulle jeg gjerne hatt tak en dunge av dem. De har bedre BC ved samme vekt, og homogene kuler er som regel veldig presise. Trolig er de også et godt valg for TS, men jeg ser ingen grunn til å å overdrive fortreffeligheten. Det skulle heller ikke være nødvendig.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det er nå ingen overdrivelse, ei heller noen atomladning. Selvfølgelig vil det variere fra våpen til våpen, jeg kjører samme ladning i min nåværende pipe som i forrige, med samme resultat. Er ingen tommelfingerregel for lading av disse kulene, men man kan mer eller mindre bruke ladedata for 1 til 2 vektklasser lavere. Farta kommer av seg selv, og pm du lader feks en 190 grs Nosler kule med samme ladning som feks 186 grs Rangemaster, så ligger RM kula 15-20 m/ sek raskere. Det samme gjelder for 338. Feks lader jeg 275 grs kula med 94-95 grs 570. Dette gir udiskutable 935 m/sek. 260 grs kula gir 972 m/sek med 97 grs 570. I Barret'n med 22" pipe får jeg 930 m/sek med 260 grs kule og 97 grs 570. Med 300 grs Berger får jeg 838 m/sek med 90 grs 570. Med 306 grs Rangemaster får jeg 835 m/sek med 86 grs 570.

 

Disse kulene vil gjøre en daff 338 winmag like sprek som en 338lm om LM lades med feks 300 grs Lapua Scenar og winmag lades med 260 grs Rangemaster. Det er poenget. Og det er ingen aromladninger.

Har kjørt 306 grs kula opp i 890 m/sek med 90 grs 570, men det på bekostning av hylsene.

 

 

Sent fra min SM-G900F via Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...