Jump to content

langhold på sunnmøre?


offshoremann

Recommended Posts

Det er vel dårlige med permanente skytebaner med hold utover 300meter her i møre og romsdal. Om noen vet av muligheter er det sikkert noen reservetrøndere som vil være med:-)

Link to comment
Share on other sites

Veit ikkje om skytebaner som har lengre avstand enn 300m på Sunnmøre, men burde jo ikkje være so vanskelig å finne f. eks et nedlagt småbruk med store innmarksflater og lite folk i området (ang. støy).

 

I småbygder som der eg kjem fra, setter vi ut skiver på private marker/bøer, evt opp mot fjellet, og har dermed ubegrensa skyteavstander. Sjølvsagt forbeholdt fin bakgrunn. Det morsomste er å sette skiva på eine sida av ein U-dal, høgt oppe, og legge seg ned på samme høgde på andre sida av dalen. Sikrare skyting skal en sjå lenge etter :lol:

Link to comment
Share on other sites

Ja, det burde vel gå an å finne ei "attlege" der man kan trekke holdet ut til 600-800 meter i alle fall..?

 

Ein anna måte å gjere dette på er jo å sette ut gongar på skjær og småholmar. Vi har vel haugevis med plassar ute langs kysten som er skjerma frå folk flest, og både folk og gongar kan jo alltids skyssas ut med båt.

 

Eg har ikkje erfaring med langholdsskyting frå før, men kunne gjerne tenkt meg å bli med dersom nokon fekk til ei lita samling.. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 5 years later...

Heisann. Vi skal skyte imorgon i Eikesdalen. Der er permanent langholds bane under utvikling. Avstander fra 100-3000m. Bilveg fram til standplass.

 

Om nokon vil vere med imorgon og kan stille på så kort varsel ta kontakt pr pm.

 

Eg vil helst ikkje legge ut so mykje info om bana her før grunneiger har bestemt om det skal opnast opp for fri skyting eller kun på invitasjoner o.s.v.

Link to comment
Share on other sites

  • 4 months later...
  • 3 months later...

lurer også på dette med langhold på sunnmøre. bor selv i ålesund å kunne tenkt meg å teste ut dette mer. er du knuterik åpen for å invitere meg med på en undervisningsdag ? :D trolig ikke de alt for lange holdene for min del siden 6.5x55 browningen min blir varm av 5skudd :cry: og tikka t3 supervarminten er i 223rem. ser jo til stadighet filmer på youtube med standar tikka t3 i 223 på 1000yards. men hvor oppnåelig det er, vet jeg ikke...

Link to comment
Share on other sites

ser jo til stadighet filmer på youtube med standar tikka t3 i 223 på 1000yards. men hvor oppnåelig det er, vet jeg ikke...

 

Har T3-en snurr på 1:8, som jeg tror den har, så kan den stabilisere ganske tunge kuler, og 1000 m er ikke umulig, selv om vind vil gjøre det noe krevende. Jeg har skutt på stål ut til 515 meter med min 223 med 55 gr kuler, så det er fult mulig når vinden er håndterbar. Til jakt ville jeg ikke skutt på slike hold (med det oppsettet) av flere grunner.

Link to comment
Share on other sites

Den har 1:8 snurr ja. Nei å jakte på hold med 223 er nok ganske utenkelig. Testen på en selvanviser i stål på 200m å det var null utslag på armen så det er nok ikke så mye kraft i kulen når den kommer fram. Har kjøpt 69gr lapua scenar som jeg skal få ladet opp og testet. Har opp til 400m på skytebana som går ann å leike seg med. Dog kunne jeg tenk meg leger hold. Vurdere å kjøpe kahles 624i så vil tro det blir en grei rigg. Har grs sporter varmint stokk så er god å tung. Veier 5.9kg med tofot,demper og en liten zeiss 3-15x50. Gir gode samlinger på 200m

image.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 months later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...