Jump to content

Langhold, i startgropa


brendjord

Recommended Posts

  • Replies 114
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Jeg har drevet med hjemmelading i over tjue år og har enda ikke lest en setning i O Store Ladebok. Det er sikkert en bra bok, men jeg er passe lei av å høre at man måå lese den. Jeg begynte mot alles råd rett på en progressiv presse. Fikk noe ladedata fra en jeg kjente, leste bruksanvisningen til pressa og gikk i gang. Men man skal være nøye og ikke slurve med noe, så går det bra.

Link to comment
Share on other sites

Med 570 kritt ville jeg satt col'n til max du klarer i magasinet ditt, max col i ett std .300wm kammer med scenar er rundt 92 ett sted, men dette kan variere og du sjekker selvfølgelig col'n i egen rifle:)

 

Jeg kjører col 90 i min, det er max jeg klarer om jeg ikke skal singelmate..

 

 

Presisjon > Fart

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

takker for gode tips

 

skal straks igang med å måle lengden i mitt kammer, sette opp kruttmålet mitt, samt gjøre klar "ladeloggen".

 

før det produksjonen starter for fullt skal jeg lage en "dummypatron" slik at jeg får justert Seater dien og verifisert at patronen passer i magasin og kamrer uten problem.

 

 

har lest artiklene , samt sett gjennom youtube videoene som OTATerje linket til og kommet frem til samme som Aannerud tipser om, nemlig å utnytte mac COL som magasinet tillater(gitt at dette ikke setter kula i bommene).

Link to comment
Share on other sites

Jeg har drevet med hjemmelading i over tjue år og har enda ikke lest en setning i O Store Ladebok. Det er sikkert en bra bok, men jeg er passe lei av å høre at man måå lese den. Jeg begynte mot alles råd rett på en progressiv presse. Fikk noe ladedata fra en jeg kjente, leste bruksanvisningen til pressa og gikk i gang. Men man skal være nøye og ikke slurve med noe, så går det bra.[/quot

 

I over tredve år har jeg aldri drevet med hjemmelading for rifle og jeg har lest alle setningene i O store Ladebok. Det er en veldig bra bok, men det er ingen som har sagt at jeg måå lese den. Jeg leste den fordi jeg hadde lyst, og den er fin for nybegynnere. Jeg følger alles råd om å ikke begynne med en progressiv presse da jeg ikke trenger det, og det er bortkastede penger for min del. Bruksanvisningen er lest og Ladedate finner jeg i Ladeboka hvor det understrekes at man skal være nøye og ikke slurve med noe, i følge boka så skal det da gå bra å lade egen ammunisjon :winke1:

Link to comment
Share on other sites

nå har jeg omsider fått målt kammeret mitt. har ikke kjøpt eget måleverktøy for dette så det ble pussestang metoden.

har kontrollmålt flere ganger og kommet frem til denne lengden (for Lapua Scenar L 220gr) :

90,60mm

 

magasinet tillater max lengde på 90,23mm

 

jeg legger meg på 90,00mm som COL.

 

noe å tilføye før jeg napper i spaken?

Link to comment
Share on other sites

Da er vi igang, men så dukker det jaggu opp et spm til:)

 

Jeg starter på 78 grs og skal jobbe meg opp, MEN når jeg fyller ei hylse med 78grs N570 krutt(kontrollmålt på 2 forskjellige vekter) så synes jeg hylsa blir veldig full(til at jeg er i bunn av ladetabbelen). Kruttet går rett til rett oppunder "nakken"(skulderen) på hylsa. Jeg har lagd meg en tom dummy patron, og når jeg bruker denne til å se hvor langt nedi hylsa kula går får jeg inntrykk av at kula vil bli satt godt nedi kruttet(compressed load).

 

Kruttet er kontroll veid flere ganger og hylsa er tom før jeg heller oppi krutt!

 

Skal det være slik eller ser dere noen åpenbare feil?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Klippet fra Aannerud sin tråd om 300 win mag.

 

 

Norma hylser som selges i dag er av den let typen, og dermed gir endel volum.

H1000 er mer eller mindre likt N570, og da kan du starte på feks 73 grs, og jobbe deg oppover. Viht oppgir 81.8 grs 570 som maks bak 220L kula, men det er hinsides mye, og min erfaring i min 300wm, er at 75-76 grs 570 og en col på 93mm, er nærme en maks.

Vit at 220L kula fra Lapua er mykere enn andre kuler, og kan lades hardere, så om du finner ei god ladning til den, for så å bytte ti SMK eller Hornady, så bør du gå ned på kruttvekta.

Ellers, lykke til :) 300 win mag er meget godt egnet til absolutt alt.

 

Anders

Link to comment
Share on other sites

takker for gode svar:) satte ladinga på pause til i mårra i påvente av svar:) better to be safe than sorry

 

kommer til å starte med litt svakere startlading enn planglagt, det gir meg litt mer rom til å jobbe meg opp på en god ladning.

 

 

 

ellers fant jeg ut at Lee kruttmålet mitt(Lee perfect powder) skal kasseres så fort det lar seg gjøre.....dette taklet ikke størrelsen på kruttkornene i N570 særlig bra, og sliter med å få konsise ladninger. vurderer å investere i en Lyman Gen 6 elektronisk kruttdispenser

Link to comment
Share on other sites

Grove krutt er no dritt og jobbe med ja.. En fin og effektiv måte er og stille inn kruttmålet ditt godt under ønsket ladevekt og fylle vektskåla de med kruttmålet, så trikler du det siste der:)

 

 

Lyman 6 er godt stuff! Men det går ikke silke glatt med grovt krutt der heller..

 

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

spm rundt rimming:

 

tok utgangspunkt i VV sine ladetabeller og satte igang og skulle trimme hylsene ned i 66,3mm.

 

en håndfull av hylsene ble beklageligvis trimmet ned til 66,15 - 66,20mm. dvs har klart kunstykket å trimme de ned for mye.....

 

er det fortsatt bare å lade de, eller må de kasseres?

Link to comment
Share on other sites

Har fått tak i brukte hylser av en kollega, men dukker opp et par spm som vanlig:)

 

38 av disse er Norma hylser, forstått der slik at disse er av god kvalitet. Men et par av de har en liten bulk øverst i hylsehalsen. Ordner dette seg under helpressing slik at disse også kan benyttes?

 

I tillegg er det 20 hylser hvor det kun står LOT nr (01-NO-11). Er disse brukanses? 6 av disse har irr(grønt belegg), alt fra litt til mye. Kassabel?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Knall:) skall også forhandle pris på hylsene, hva går en sånn hylse for idag? Disse er (i følge han) skutt 1 gang. Ikle tromlet og med brukt tennhette.

 

 

Ikke fått vært på banen ennå grunnet jobb og sjuke unger, men planlegger ei runde i mårra. Alt er klart, børsa pussa, nye batterier i kronografen, termos rengjort og klar for kaffe:)

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

gleder meg til å se resultatet av veien mot knall ladning selv.

hver hylse ble møysommelig fylt på nivå med "et og et kruttkorn", samt kontrollveid på to vekter:)

begge småjentene mine satt og holdt far med selskap hele tiden og fulgte nysgjerrig med, koste meg glugg ihjel:)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

beklager, lite fremgang.....

 

skulle på banen forrige uke og når jeg tok rifla ut av skapet dunket jeg kikkerten borti døra, noe som resulterte i brudd i ene kikkertringen:(

skal sies at dette var en kikkert il 1500kr(inkl ringer) så felte ingen tårer:)

har prøvd å få tak i lånekikkert, men ingen lykke.

 

MEN, idag gikk det avgårde en bestilling til Jaktfall på følgende:

-Vortex Viper PST 6-24 FFP MRAD

-Vortex Precision Matched Rings

-Vortex momentnøkkel

 

straks røvern er i hus kommer bilder og oppdateringer fra banen:)

Link to comment
Share on other sites

Kom hjem fra jobb, pakke fra jaktfall med masse vortex snacks lå å ventet:)

 

Som en liten unge på julaften satte jeg med ned med rifla for å montere herligheten sammen, men gleden var kortvarig.....ringene passet ikke på basen:(

 

Jeg har en Ken Farrell 20MOA BASE, ringene er Vortex PMR rings.

 

Er ken Farrell basene i weaver mål????

Link to comment
Share on other sites

Er ken Farrell basene i weaver mål????

Farrel lager vel akkurat det han blir bedt om?

 

Men picatinny ringer passer normalt på Weaver skinner, og Weaver ringer passer normalt på picatinny skinner - normalt iallefall. Forskjellen er at avstanden mellom klakkene ikke er spesifisert på Weaver, så når du har skrudd ringene på en kikkert, på ei rifle, på ei Weaver skinne, så passer det hele ikke nødvendigvis på en annen. Med picatinny skinne så skal det passe om hverandre.

 

Jeg har 6-7 skinner og 7-8 kikkerter, som jeg bytter rundt på etter som jeg finner for godt. Flaks har jeg, for den ene Weaver skinna jeg har passer kikkertene også på, uten å løsne ringer fra kikkert. Har vel solgt den Farrell skinna jeg hadde, men alt passa på den og - også PMR ringene til Vortex, og Farrell ringene passer på alle skinnene...

 

Jeg har vel mest lyst til å si, har du gjort dette rett? Men hvordan passer det ikke? Er klemfestet på ringene for smalt, eller for bredt? Eller er "rekylklakken" på ringen, den som skal ned i hakket på skinna, for bred?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Denne satt på rifla når jeg kjøpte den så har ikke mer kjennskap til den annet enn det som står på skinna.

 

Det er rekylklakken på ringene som er for bred.

Sporet på skinna har en bredde på 4,67 mm

Bredden på rekylklakken på ringene er 5,02mm

(Målt med et billig Biltema skyvelær)

Link to comment
Share on other sites

Satt å kikka på wiki selv just nu:)

Kikka på brownells som har samme skinna til salgs og der hevdes de at denne skal fungere med både picatinny og weaver ringer.

Tror det enkleste blir å ta av skinna og sende en hurtigbestilling til vertebrae.no.

 

Kan bli litt jobb å få av skinna da det ser ut til at den er beddet fast, men får se hva jeg får til med varmepistol og en kopp kaffe:)

 

Hva kan jeg Evt få for en slik Farrell skinne på bruktmarkedet? Disse ligger på rundt 1550kr(+frakt) hos brownells. 800kr er kanskje en grei pris?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Men picatinny ringer passer normalt på Weaver skinner, og Weaver ringer passer normalt på picatinny skinner - normalt iallefall.

K

Normalt og normalt. Mange produserer ringer for picatinny MIL-STD-1913 spec.

De passer normalt ikke på weawer baser/rails.

 

Vortex produserer etter MIL-STD-1913 spec.

De spesiferer dette f eks. slik:

Note

These Vortex Precision Matched Rings position the center of the riflescope tube at a height of 0.97 inches (24.64 mm) from the base. Will only work with Picatinny spec mounts—will not work with Weaver mounts. Sold two rings per package. Hex wrench included.

 

http://www.vortexoptics.com/product/vor ... lescope-97

Link to comment
Share on other sites

det hørtes egentlig ikke så dumt ut. kan ta en telefon ned til våpenverkstedet på jobben (jobber i Forsvaret) og høre om de kan få til en slik jobb.

 

 

ellers så sendte jeg en mail til KenFerrell.com, fikk svar etter 30 min(!).

her er svaret jeg fikk:

Hello Hans,

Thank you for your inquiry. Aprox 15 to 16 years ago we had produced a few bases that were weaver only. All of our bases since then are 1913 picatinny standard.

 

Thanks,

TG Boyd

Farrell Industries

 

både basen (og rifla) skal være mye nyere enn dette, får høre hva de sier:)

Link to comment
Share on other sites

da har jeg hatt ei runde med fila, og jaggu blei det årnigs! :)

 

filte nøye bort litt materiale i 2 spor, satte ringene på plass og dro til med momentnøkkel.

kikkerten gikk på plass som kniv i varmt smør og dratt til med korrekt moment.

 

kolbe er tilpasset og rifla er klar for banen og test av ladestiger. straks go´ladningen er på plass og rifla er innskutt monteres chimsene som fulgte med kikkerten for å sette zero-stopp.

 

detta blir GØY :)

 

0786463F-234C-42C2-B0D8-B6C05A9CFAD9_zpshyilkagc.jpg

 

80053322-34D7-4828-BC76-E56A5336EACA_zpsujmhfxnn.jpg

Link to comment
Share on other sites

Da befinner jeg meg på banen.

 

Med 74,5 gr N570 krutt bak en 220gr lapua Scenar L (geco hylse) får jeg en gjennomsnitt hastighet på 886 m/sek

 

Samling ca 5 cm+

Dette er i bunn av ladestigen.... Bør jeg heller jobbe meg nedover?

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

denne er lest, printet ut og ligger på ladebenken.

 

løpet mitt er 1,5 cm lengre en løpet brukt i ladedataene, usikker på hvor mye det spiller inn på farta.

 

jeg startet med noe lavere startladning etter tips fra en bekjent. fyllingsgraden i hylsa er god, med 74,5gr går kruttet opp til "nakken" på hylsa. kruttet er helt sakte oppi hylsa og kontrollveid 2 ganger.

 

COL er 89mm

kronograf plassert 4m fra pipa, korrekt avstand stilt inn på appen(bruker caldwell chrono).

 

 

hva er det som kan gjøre a jeg får så høy hastighet elv om jeg er under anbefalt startladning?

Link to comment
Share on other sites

Ladevekta di sier safe, hastigheten din sier den er heit.. Dette er vanskelig med .300wm! Stor variasjon mellom hylse fabrikater så det kan være skummelt og bruke ladetabeller ukritisk.. Vurdering ift. hastighet kan vær lurt!

 

Har lest flere ganger att vihtavuori sin laddata for 570 krutt er litt hissig..

 

 

 

Aannerud

Link to comment
Share on other sites

Har en tanke jeg tenkte jeg skulle lufte, led meg på rett vei hvis jeg er helt på bærtur:)

 

Jeg har en col på 90mm, VV sine ladedata oppgir 85,5mm(om jeg husker rett).

Vil det at jeg har lengre COL (og kortere friflukt), samt mer "luft" i hylsa gi høyere kammertrykk og sende avgårde kula i høyere hastigheter enn normalt?

Hvis dette stemmer, vil det da ikke bare være for meg å ta resten av stigen min (med 0,5gr økning videre opp) og senke COL ned til det som er oppgitt hos VV? Vil hastigheten da gå ned da trykket blir mer "riktig fordelt"?

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

da har jeg endelig fått nye hylser i posten, 50 stk ferske Winchester hylser er klare for lading:)

 

har kontrollveid en håndfull og de ligger stødig på 15,6 gram. ut ifra hva jeg har klart å spore via "o store google" er denne vekta midt i mellom heavy og light hylser.....

 

tenker derfor at jeg starter litt safe og begynner på 70 grains med N570 . høres dette innafor ut?

(ladestigen vil ha 0,5gr økning pr steg).

 

 

fikk også Atlas V8 tofot i posten, spent på testing:)

Link to comment
Share on other sites

da ble det en liten tur på banen.

 

nye Winchester hylser ble brukt, ladestigen så slik ut:

-74 gr

-74,5 gr

-75, gr

-75,5 gr

- 76 gr

 

patronene med 74 gr sendte kulene ut med en fart på 879 m/sek (+- 6 m/sek)!

dette medførte at jeg ikke testet resterende av stigen. fortsatt godt under hva VV oppgir som startladning!

Winchester hylsene veier 15,6gram, altså noe lettere enn Geco hyslene.

blinken under viser treffene. hullet til venstre er skudd nr 1, de 4 neste sitter i samme hull (var iallefall ingen andre hull i skiva/rundt skiva.)

skutt på 100m

 

trekker kulene fra resten av ladestigen og starter lavere da jeg synes fart var noe voldsom:)

 

140C8576-E47D-42CF-9A34-052CE835CF29_zpsleyiiwgs.jpg

 

ad1b1cdd-dfd8-4d29-88bb-81fbc4662e70_zpsvusgdsat.png

Link to comment
Share on other sites

vært oppe hos en kollega og fått dunka ut kulene nå(memo til meg selv: kjøp kulehammer....) :)

 

tenkte jeg skulle jobbe meg noe ned for å se om samlingen holder. hadde bare 5 skudd så fikk ikke testet om denne hastigheten samler så bra jevnt over. lader opp et par nye batcher og og justerer meg noe ned, holder tråden oppdatert med resultat:)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...