Jump to content

Vindbedømming


ChristerM

Recommended Posts

Heisann!

 

Leser mye her, men skriver lite... Som så mange andre tror jeg...

 

Tenkte bare jeg skulle komme med et lite tips ang vind, og bedømming av denne.

For maaaange år siden, så fikk jeg delta på et kurs i det store utland på statens bekostning... Hovedformålet var sånne "toveis langholdsbaner" men det er rimelig uinterressant i denne sammenheng. Det som deriomot KAN være av interesse var en av måtene vi fikk litt mere kjennskap til vindens oppførsel.

 

Den ene av instruktørene hadde en forkjærlighet for bruk av røykgranater til dette. Kort fortalt, vi var på standplass, og de satte av røyk utover i skyte feltet. Var faktisk ganske interressant å se HVORDAN vinden oppførte seg.... Blant annet så satte de en boks i enden av ei raje og vi fikk se forskjellen på vinden langs bakken og vinden oppe i kulas bane.....

 

Nå, det er slett ikke meningen at jeg nå oppfordrer alle til å røyklegge det ganske land! Dessuten, røykgranater er jo ikke det vanligste rundt omkring hos folk, MEN...

 

Jeg snakket med sønnen av en tidligere kollega av meg, som driver med softgun! :shock:

Og han fortalte at de hadde sånne "Mini røyk markører" som de brukte i "spillet"...

Tennes med fyrstikker, brenner ca 1 minutt og kommer i forskjellige farger... Og de ga visstnok ganske mye røyk...

 

Som sagt, anbefaler ikke å røyklegge det ganske land, men kanskje noen ville hatt nytte av å se HVORDAN vinden oppfører seg på banen sin...? Og ikke minst, hvordan den er 3-4 meter over bakken, halveis til gongen på 6-700 meter...? Hvordan går egentlig vinden som kommer over volden på høyre/venstre side... Hva betyr det lille buskaset på 200 meter for vinden etc... I forhold til vindflagg, følt vind etc...

Ikke bare for påvirkning av kulebaner, men kanskje også i forbindelse med jakt....? Hvordan OPPFØRER vinden seg utover et hogstfelt....?

 

Jeg hadde ihvertfall utbytte av det da jeg gikk kurset... Vet med meg selv at jeg alltids kan lære noe av andre, og forhåpentligvis så har jeg kanskje noe å lære bort også... :shock:

Link to comment
Share on other sites

Hehe joda, den er standarisert og veldig bra!!

Har skutt DFS i 20 år, så jeg har vært borti den. :smile:

 

Var kanskje litt klønete skrevet det første innlegget mitt.

Tanken bak det var ikke så mye å bedømme selve hastigheten, men hvordan vinden beveger seg i terrenget....

Kanskje mere interressant for jaktbruk enn direkte langholdssyting... :?:

Link to comment
Share on other sites

Trådstarter har et godt poeng. Vind kan oppføre seg på underlige måter. Å lære seg hva terrengets formasjon og terrengets temperatur gjør med vind er ihvertfall interessant. Det er ikke så innmari mange andre måter å lære seg det på en bruk av røyk...vil jeg tro.

 

Har jobbet en del med hund og fært/lukt. Lukt følger luftstrømmene og det er helt utrolig hvilke veier fært/lukt kan ta. Ikke altid veldig forutsigbart ihvertfall. Ikke helt sammenlignbart kanskje, men forteller ihvertfall meg at vind bedømmelse ikke er en skjematisk øvelse, men må baseres på erfaring. Bruk av røyk vil nok øke hastigheten på hvor fort man kan tilegne seg erfaring på området.

Link to comment
Share on other sites

Vind i forhold til høyde over bakken kan bergegnes til en viss grad

http://en.wikipedia.org/wiki/Wind_gradient

 

Problemet ved mye av langholdsskyting er at en gjerne skyter rimelig høyt over bakken gjerne på tvers av dalfører etc. Da hjelper det lite med både røykgranater og enkle former for vindgradienter. Jeg har googlet meg nesten ihjel etter literatur rundt dette, men egentlig ikke funnet noe særlig godt lesestoff om emnet.

 

Vil en røygranat gi så mye mer info en et merkebånd?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo mye tøffere da ;-) Neida, igrunn ikke så mye. Du vil nok få et enda bedre bilde av vinden med røyk, men mulig ikke innsatsen står i forhold til gevinsten...

 

Tror uansett ikke det er ment å bruke røyk hver gang, men som et engangstilfelle eller noen tilfeller der lesing av vind er hovedmålet. Ikke selve skytingen. Vimpler eller remser kan man jo bruke hver gang man skyter i tillegg.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...