Jump to content

Presisjonsrifle, i Norge?


Midt-I

Recommended Posts

Ja, noe sånt burde vi hatt, definitivt. Egnede baneanlegg er nok en utfordring, men kanskje ikke alle steder. Å få drive med dette på DFS-baner hadde sannsynligvis vært unntaket snarere enn regelen, tror jeg iallefall, ref hvor vrient det kan være å få låne DFS-baner til dynamisk rifle.

 

Det er helt sikkert noen i NBSF som kunne tenke seg å drive med dette, men jeg har ingen mistanker om at forbundet er interreserte, eller rett organisasjon til å faktisk fasilitere det (jeg vet det er mange driftige personer i NBSF, men snakker nå om forbundet, ikke medlemmene). Dette ligger mye tettere opp til dynamisk skyting i formen, men tror reglverket er endel friere. Å prøve få dette inn under DSSN er nok ikke verdt tiden det tar å spørre engang. Det må eller bør ett eget forbund til for dette, hvis det skulle bli aktuelt. Alternativt må det gøres som private initiativ, noe som er fullt mulig hvis man har tilgang til terreng og politiets velsignelse til å organisere skyting.

 

Om det er nok skyttere i Norge som faktisk ville stilt opp til at det er verdt bryet? Vet ikke, men håper det.

Link to comment
Share on other sites

Om en leser formålsparagrafen, så er dette noe av det DFS burde drevet med. En har imidlertid kjørt seg fast i 1905 omtrent, og mangelen på nytenking og tilpasning til tiden er med på å true hele organisasjonen.

Dersom en kan overleve langsom og forsiktig så kan DFS være stedet å nærme seg noe slikt. Det er jo nedsatt en komite som skal se på klasser og programmer. Vi (skyttersamlaget) har foreslått blant annet at felstkyting skal omfatte en klasse som vil favne omtrent alle langholdsrifler, samt at den samme klassen skyter baneskyting etter kl. 1 program.

 

Dersom flere er med, og nye tiltak faktisk FÅR DELTAKERE, så kan det skje en viss utvikling - fenger noe, så baller det fort på seg - men kommer ingen, så blir det dømt nord og ned tvert. Jegerklassen samler uhyre få her nå, til tross for at ingen bryr seg om vekt, og sikteregler, og skytingen ikke er voldsomt forskjellig fra det som her etterspørres.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ser ingen grunn overhode til at ett nytt styre i NBSF med fokus på utvikling og ønske på å vokse seg større hadde sagt nei..

 

Legger frivillig huet mitt under giljotinen her, men har drodlet og skissert en mulig klasse som kunne godt bli innført under NBSF. Det er da naturligvis fritt frem for å komme med konstruktive tilbakemeldinger og om det hadde vært noe som kunne vært interessant. Om man er fullstendig i mot enhver form for organisering, så får det stå på egen regning, men les igjennom alt nøye før man kommer med utspill:)

 

1. Regelverkets formål.

 

Hensikten med regelverket er å fatte noen rammer og begrensinger for å avholde stevner innenfor praktisk presisjon ved lengre hold og legge føringer for å utvikle en skytegren for å favne skyttere som ønsker muligheten til å bruke sine kunnskaper om skyting på lengre, kjente-og ukjente avstander, i fra mindre gunstige skytestillinger og vinkler samt ett fokus på bredden innenfor langholdskyting og søker å finne en balanse mellom langholdskyting, hurtighet og presisjon.

 

2. Skyteprogram:

 

2.1: Generelt.

 

- Det skytes i to divisjoner, makkerpar og solo.

- Tellende konkurranse blir skutt i en og samme konkurranse.

- Skyteavstand/er kan være av kjente-og ukjente avstander.

- Skyteavstand/er som er kjente skal måles fra standplassens forkant og målplate/skivens overflate.

- Det tillates følgende toleranser: +/- 5 meter på kjente avstander der mesterskap kan avholdes og rekorder registreres.

- Antall målskiver og eller stålplater er opp til arrangør.

- Antall skudd mot målskiver/plater er opp til arrangør.

- Alternative skytestillinger og/eller hinder skal brukes på standplass.

- Poeng gis ved treff på plater og/eller målskiver.

- Treff på plate anvises ved lyd eller bevegelse av platen.

- Treff på skiver anvises etter endt skyting.

- Startsignal gis på hvert standplass og avsluttes på siste skudd.

- Ett stevne kan arrangeres for makkerpar eller solo skyttere.

- Makkerpar kan benytte skivekikkert og anvise korrigeringer underveis i skytingen.

- Vinner er vedkommende med flest poeng delt på total tid på samtlige standplasser.

- Arrangør bør tilstrebe en innskyting serie på 5 skudd på 100 meter før start.

 

2.2: Føringer

Arrangør bør tilby varierte standplasser med forskjellige utfordringer for skytterne, men innenfor rammene for trygg og sikker skyting. Siden det er vanskelig å arrangere stevner hvor skytesektorer og avstand overstiger stort mer enn 1000 meter, bør ikke maksavstander fravike 1000 meter mer en 20%, for å ikke eliminere mulighetene for at folk rundt om i landet skal kunne arrangere stevner som samsvarer noe i avstand. Nedre avstand settes i forhold til terreng og målmateriale. Vanskelighetsgraden og nivået som legges opp til på den enkelte stevne er opp til arrangør, men skal informeres ved stevneinvitasjon. Antall standplasser, skiver og plater må vurderes opp i mot tenkt antall deltagere, tenkt antall skudd og tid det tar å gjennomføre. Ett stevne kan godt legges opp til flere sammenhengende dager. Det bør være en god blanding mellom skytestillinger, antall stålplater og skiver på ett stevne. Det skal legges opp til en nasjonal resultatliste over makkerpar og solo divisjonene for å oppmuntre konkurranseånden med kåring av årsvinnere innenfor begge divisjoner. Ved bruk av makkerpar bør man påse at standplassen er tom for andre skyttere, slikt at ikke kommunikasjonen mellom skytter og spotter forringes.

 

3.1 Våpen.

a) Ingen vektbegrensing på komplett rifle.

b) Øvre begrensing på kaliber er satt til .30.

c) Fri forstørrelse på kikkert. Det tillates ikke kulebanekompensator på kikkert.

d) Fri avtrekksvekt. Avtrekk som er gjenstand for tilfeldig/ufrivillig avfyring er ikke tillat. Det er arrangørs ansvar å ta stikkprøver på dette.

e) Rekylbrems er tillat.

f) Demper er tillat.

g) Minimum pipelengde skal til enhver tid være innenfor gjeldene norsk våpenforskrift. Pipelengden defineres som avstanden fra løpets munning til støtbunn med sluttstykket i låst (fremre) posisjon.

h) Avtrekkerbøyle/beskyttelse er påbudt.

i) Riflene skal kunne avfyres fra liggende, knestående eller stående posisjon med riflens koble i skulderanlegg.

j) Det tillates brukt rifle med magasin.

 

3.2. Føringer.

Konkurransens art vil legge opp til at det ikke nødvendigvis egner seg med svært grove kalibre, eller på grunn av korte avstander til stålplater, ikke være i arrangørens interesse at dette skytes hull gjennom eller skytes ned. Dette med kaliberbegrensing må ses i forhold til bruk av f.eks 26 Nosler, som er under .30, men allikevel har en slik fart og gjennomslagskraft at det kan ødelegge stål. Hensikten er at flest mulig skal kunne delta, samt at avstandene generelt bør legges slikt av konvensjonelle kalibre kan brukes.

 

4. Sikkerhet.

Ved all håndtering av våpen skal sluttstykke være tatt ut. Sluttstykket kan kun settes i våpenet ved skytelederens kommando, og skal straks tas ut igjen når skytelederen gir slik kommando.

Ved brudd på denne regelen risikerer deltageren å bli vist bort fra banen.

Alle rifler som har sluttstykke som vanskelig kan fjernes (halvautomat – eller med en utforming på kolbekam der sluttstykke ikke kan tas ut uten at våpenet må demonteres) skal alltid ha åpen mekanisme (sluttstykke i bakre stilling) med isatt kammerflagg så lenge skytteren oppholder seg innen baneområdet, og våpen skal alltid peke i en sikker retning. Dette for at standplassleder til enhver tid kan være forsikret om at våpenet har tomt kammer.

 

5. Hjelpemidler.

Det tillates ikke brukt elektroniske avstandsmålere. All bruk av alternativ avstandsmåling, ballistiske kalkulatorer samt klikktabeller er tillat.

 

6. Skyting.

Kammer skal være tomt, bolt eller sluttstykke i bakre posisjon og eventuelt magasin skal være ute av rifle frem til ferdig skytestilling.

Standplassleder skal påse at dette er i orden før og etter endt skyting.

Det er ikke tillat å avfyre skudd før kommandoen "klar" og startsignal er gitt eller etter kommandoen "stans" er gitt.

Brudd på dette medfører diskvalifisering.

 

7. Munningens plassering.

Munningen på riflen skal til ett hvert tid ved ferdig skytestilling være pekt mot sikker retning og innenfor de gitte vinklene for standplassen.

Brudd på dette medfører diskvalifisering.

 

8. Bytte av våpen.

Det tillates ikke å bytte våpen underveis i en konkurranse. Ved klikk eller feil kan, om tidsrammen tillater det, arrangøren tillate at våpen utbedres for feil før skytter fortsetter konkurransen.

 

9. Skytestilling.

Arrangør står fritt til å velge skytestillinger på hvert standplass. Ett særskilt fokus skal settes på at skytestillingen er trygg og forsvarlig innenfor rammene på konkurransen. Rifle tillates ikke festet permanent til underlaget det skytes fra.

 

10. Måling av treff på plater.

Treff blir registrert ved at enten man hører treff i plate eller visuelt ser bevegelse. Standplassleder og spotter, ved behov, avgjør i tvilstilfeller.

 

11. Måling av treff på skive.

Arrangør står fritt til å bruke skiver til poengregistrering med de verdiene arrangør selv bestemmer.

 

12. Utregning av vinner.

Vinner av stevnet er vedkommende med flest poeng delt på total tid brukt gjennom hele konkurransen.

 

 

Denne skyteklassen skal i utgangspunktet ikke lede opp til utstyrsjag og våpenkappløp. Gitt at skytestillingene vil være alt fra liggende til stående, så vil det ikke alltids være en fordel med en tung rigg. Det vil være naturlige begrensninger i forhold til hvor tung riflen vil være og bruk av store kikkerter om ikke målene ikke opplyses før startsignal gis. Dette kommer i tillegg til erfaring med å lese vind og avstandsbedømme.

Forhåpentligvis vil dette kunne inspirere skyttere til å fokusere mer på å trene i sammenheng med gode laderutiner.

Tanken er at grunnleggende skyteferdigheter skal veie tyngre enn en behovet for dyrt utstyr, derav ikke bruk av elektroniske avstandsmålere.

Link to comment
Share on other sites

Utfordringen er at det faller utenfor absolutt alle stoler.

 

I DSSN bryr få seg om slik skyting, og banene DSSN bruker er som regel ikke over 300m. Alt for kort hold.

 

DFS har ikke interesse av innovasjoner etter 1905 men har banene (felt).

Personlig tror jeg verden revner/imploderer før jeg ser DFS holde på med noe slikt.

 

NBSF har kompetansen, utstyret og baner men ikke interessen for den typen skyting.

 

Det nærmeste du kommer er nok Christian S og hans initiativ med NM i langhold.

I Sverige derimot skjer det ting på denne fronten.

Link to comment
Share on other sites

Bra initiativ MagnusM. Har et par kommentarer. Generellt så tror jeg kanskje at regelsettet kan slankes litt, og en kan gi litt mer frihet til arrangøren.

 

c) Fri forstørrelse på kikkert. Det tillates ikke kulebanekompensator på kikkert.

Hva er intensjonen med dette?

 

12. Utregning av vinner.

Vinner av stevnet er vedkommende med flest poeng delt på total tid brukt gjennom hele konkurransen.

Er det langt og vanskelighetsgraden høy nok, så tror jeg det holder å ha makstid og begrenset antall skudd og kun gi poeng for treff. Noe ala det som ble gjort på NM langhold 2014. Dette funka bra.

 

Tanken er at grunnleggende skyteferdigheter skal veie tyngre enn en behovet for dyrt utstyr, derav ikke bruk av elektroniske avstandsmålere.

En elektronisk avstandsmåler koster en brøkdel av rå optikk til milling. Om jeg skulle finne på å arrangere noe som dette så hadde jeg nok ville hatt milling på kort/medium hold opp til 5-600 meter?) og oppgitte avstander på de eventuellt lengre holdene. Dette er selvsagt avhengig av størrelsen på det som skal treffes og milles.

 

Her er eksempel på reglene til et PRS-arrangement:

http://www.precisionrifleseries.com/prs-season-finale.html

Link to comment
Share on other sites

c) Fri forstørrelse på kikkert. Det tillates ikke kulebanekompensator på kikkert.

Hvordan definerer du "kulebanekompensator"? Må si det høres noe jaktfeltaktig ut, "stående på lang arm"...

 

Vinner av stevnet er vedkommende med flest poeng delt på total tid brukt gjennom hele konkurransen

Dette inviterer til taktikkeri, og krever at en må drive å vurdere om en skal bruke id på å prøve å treffe eller bare gå videre, ved mål med høy vanskelighetsgrad.

En makstid, kort eller lang, og telle antall treff er mer enn nok. Det kan jo og være opp til arrangør.

 

avstandsmåler

Denne, sammen med kulebanekompensator-regelen vil irritere 70% av de aktuelle deltakerne nok til at de ikke deltar - det blir som dioptret i DFS, bare verre. Målere som måler 1000m koster ingenting i forhold til merprisen på en kikkert som kan mille nøyaktig nok på små mål @ 1km. Det kan være forbudt på enkelte hold?

 

K

Link to comment
Share on other sites

@jonnyvang:

 

Tanken er at kunnskaper og erfaringer skal veie sterkere enn Terrapiner og fiffige kulebanekomper på kikkerter nettopp for at folk skal kunne fokusere på skytteregenskaper fremfor hvor stor lommebok en har.

 

Jeg antok raskt at dette med lasermålere kom til å bli nevnt og argumentene er jo der, både for og i mot. Men jeg er uenig i at man behøver kjempedyr optikk for å mille. Ellers er dette med kjente avstander på lengre hold og milling opp til xx meter akkurat den tanken jeg hadde slik at arrangører kan legge opp løypa.

 

Utregninga av vinner er langt i fra fastsatt. Kanskje det hadde vært en ide med ren poeng og droppe tid, men. Det bør begrenses hvor lenge man kan ruge på standplass.

Link to comment
Share on other sites

@M67:

 

Definerer kulekomp slik f.eks som burrisen etc. Kom til å tenke på dette med BDC, og det faller under milling i mitt hue.. Elektroniske hjelpemidler er det jeg tenker på.

 

Ellers nevner jo du også mange av de samma poengene som jonnyvang. Kunne sikkert lagt til føringer på at lange avstander med små blink bør være kjente og som nevnt at man begrenser avstander hvor milling er nødvendig, men alt dette synes jeg kan være opp til arrangør.

 

Husk at i tillegg til avstander, gonger og papp så er tanken på at skytestillinger skal kunne variere på hvert enkelt standplass.

Link to comment
Share on other sites

Da ble vi plutselig veldig enige :wink: Vi kan arrangere et stevne etter disse reglene på omtrent en dags varsel... Men kommer det noen?

 

Det eneste problemet jeg ser, er at når jeg har nevnt at vi burde gjøre det (for det har jeg gjort mange ganger) - så hopper og spretter Vetle og Fredrik, men de fleste blir glassaktige i blikket.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Og ved å forby avstandsmålere blir terskelen for å delta høyere...

Å skyte på lengre avstander er noe jeg kunne tenke meg å gjøre mer av, men jeg har null interesse av å "mille". Så med de krava er dette ikke aktuelt for meg.

 

Skal man absolutt ha de med, burde man heller basere to divisjoner på en med og en uten avstandsmåler....

Link to comment
Share on other sites

Avstandsmåler eller kjente avstander er jo billig og enkelt. Jeg driver ikke med langholdsskyting, men lasermåler har jeg, praktisk verktøy som ikke koster en formue. Kjøpe inn optikk til å "mille" med for dette derimot, nei takk.

 

Uansett hypotetiske regeldiskusjoner, så synes jeg dette virker artig jeg, kunne godt tenke meg å prøve det en har hvis det blir noe av.

Link to comment
Share on other sites

Jeg innrømmer med en gang at sammenligningen blir litt dum, men: Hvis man ikke får bruke GPS i orientering så blir man ikke med, for å lære seg kart og kompass, det er man ikke interessert i. Dette blir en annen diskusjon, men slikt er nå en gang huet mitt skrudd.

 

Men jeg skjønner tegninga, og hensikten med det tenkte programmet er å favne flere og den er jo bare teoretisk. Jeg føler nå at det bør kun være opp til arrangør om hvorvidt det ønskes brukt avstandsmåler eller ikke. :)

 

Jeg påpeker at det er kreativiteten til arrangør som settes i fokus, og da kan man jo la arrangør bestemme akkurat dette og satse på at man får denne variasjonen.

Link to comment
Share on other sites

Hvis man ikke får bruke GPS i orientering så blir man ikke med, for å lære seg kart og kompass, det er man ikke interessert i

Nå er orientering først og fremst en konkurranse i løping. Jeg er en jævel til å finne fram, men jeg ville blitt sist i alle orienteringskonkurranser som tenkes kan.

Vil du fortsette sammenligningen, så vil du se at langt flere deltar i skogsløp enn i orientering, for de er interessert i løping, ikke i kart og kompass.

 

Personlig så driter jeg i det, jeg har tabell for miling, og jeg kan mille, og jeg har deltatt i en drøss feltstevner med mil-kikkert, og avstands"bedømmelse" er ikke et tema, når målet du miller er 1 hel mrad, så er det ikke bedømmelse, det er måling - om du har et moderne retikkel i allefall. Med et gammeldags "mildot-retikkel", er det mere usikkert, og du legger opp til et utstyrsjag blant de som er med, og du utelukker de som ikke er interessert i milling. Målene her vil være små, og milling vil kreve moderne retikler.

For noen er det noe kult "sniper"-greier, og for andre er det nettopp derfor det er ukult, vi er sivile, og mange har et behov for å distansere seg fra det imaget. Kanskje de fleste.

 

Mange vil steile på det med vanlige skytestillinger, og ikke gidde, de vil ligge bak tofoten sin, og mange vil steile på fart, de vil lade et og et skudd og studere vinden og trærne og skyene før de smeller av. De blir ikke med.

Slik jeg tolker det ser vi etter en skytekonkurranse der en skal prøves i skyteferdigheter, men uten de rigide føringer til våpen og stillinger som er i DFS og andre forbund - man skal kunne, og måtte improvisere, skyte over hinder, under hinder, være nødt til å reise seg opp, finne en løsning.

 

Jeg synes dette er kult, men får samme utfordringen i DFS - og sammen, eller mot, langt bedre skyttere, i DFS. Der er det samtidig et mye større miljø og mye mere kunnskap om hvordan man blir en bedre skytter - og stevner hele tida, selv pensjonistene rekker ikke over alle..

Men mange vil ikke ha for mye utfordring, de vil være i komfortsona, bak tofoten, på 500 målte meter, med sine 12 minutter... Derfor tror jeg det vil være få "kunder" til dette, du møter trolig alle oppe hos ChristianS - og derfor tror jeg regelverket bør være laget for å få med flest mulig. Til å begynne med må det være så lett at "alle" treffer det meste. Når en blir plaget med å skille de beste, kan noen hold være vanskeligere enn de andre, skillehold. Folk blir veldig fort lei når de bommer.

 

- Forslag: avstandsmåler forbudt, men avstander skal generelt være oppgitt, Det kan være ukjente avstander, opp til arrangør.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Noe dualitet i uttalsen din Lindskog. På en side sier du at du ikke akter å kjøpe kikkert med mildot og at du ikke driver med langholdskyting og på den andre siden kunne du ha tenkt å delta..

 

Make up your mind;)

 

Jeg forbeholder meg retten til å til enhver tid være uenig med meg selv. :mrgreen:

 

Kunne vært morsomt å prøve og delta med det man har, uten for strenge krav. Er det veldig lange hold er jeg nok føkked uansett, men tittet på litt videoer på YouTube og det virker som det er en del som foregår på godt under kilometeren.

 

Det var bare et innspill på det at å nekte avstandsmåler virker unødvendig rett og slett. Hvis avstandsbedømming i seg selv er det viktigste, og ikke skytinga, så kan man jo ha NM i gjette hvor langt det er. Trenger jo ikke våpen engang. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Det må påpekes at dette er sivil skyting og har ikke noe med "militæret" å gjøre, uten at jeg har større tanker om det.

 

Dette er ikke no med komfortskyting å gjøre, det er derimot mitt inntrykk av noe mange kunne tenkt seg å delta på. Jeg selv skal jo ned til dere i helga og skyte UNL og neste helg igjen på Numedal og trives svært godt med det, men det trenger ikke å sette standarden for andre mulige skytegrener.

 

Kort og godt så er ikke UNL for alle, på lik linje DFS eller mitt forespeilet skyting. Og om man ikke kunne tenkt seg dette, så er det ingen som tvinger en til å delta;) Men jeg har trua på dette som en form for organisert, kreativ og spennende skyting, med eller uten lasermålere.

Link to comment
Share on other sites

Magnus: Jeg liker veldig godt hva du ønsker å få til, og ønsker det samme. Riktignok ikke nødvendigvis i et forbund, selv om det kanskje hadde vært det beste for grenens anseelse, og for å kunne få med de som har psykisk behov for ha et forbund over seg. Det vi ser av de private arrangementer som går, både mitt og de svenske, er at det er uproblematisk at disse er frittstående. Organisert er det likevel, og det krever at ansvarlige er ryddige med tanke på sikkerhet og nødvendige tillatelser.

 

M67 skrev at du treffer alle de norske som er interesserte i denne formen for skyting hos meg. Helt bokstavelig er det nok ikke, men det er rett et langt stykke på vei, og legg gjerne til Sverige også. Og enda er det plass til noen få til. Derfor er jeg skeptisk til om det er verdt bryet å få dette inn under noe forbund og kjøre ligamatcher, selv om det hadde vært enormt morsomt. Og jeg kommer tvert til å melde meg inn i det forbundet som evt måtte gjøre det.

 

Jeg er også hjertens enig at det å avskrive bruk av retikkel til avstandsmåling som noe utelukkende militært er feil. Det tar 2 minutter å skjønne konseptet, inkludert bruk av formel på kalkulator og milletabell, resten er trening, gjerne med verifisering gjennom skyting eller kontroll på avst.måler. Likevel trenger ikke alle mål å være ukjent avstand, som noen påpeker over her, men det å bruke laser avst.måler i denne skyteformen vil etter mitt syn ødelegge litt, ved at man drar fokuset bort fra ferdighet: enten ferdighet til å raskt målveksle mellom kjente avstander, eller det å selv finne avstanden og deretter treffe målet. Man kan se på sytinga i denne tråden og den jeg startet for 2 år siden at de samme folkene fortsatt får kaffen i vrangstrupen ved tanken på milling. Disse er det etter mitt syn bare å la seile sin egen sjø; de får du aldri bort fra godstolen og dataskjermen uansett! Bruk heller energien på de som vil enn de som ikke vil.

 

Å begrense utstyrshysteriet i en eventuell liga er urealisitisk; de som vil vinne ordner seg de fortrinnene de kan uansett, enten det er gjennom å kjøpe det beste de får tak i, eller å modifisere utstyr. Jeg hadde samme tanken i starten, men har ikke nevnt det siden...

 

Anekdote om det å lære milling: Han som tok andreplass individuell klasse i 2013 lærte milling kvelden før. De som vant makkerparklassen 2014 lærte det også kvelden før. Og det er mange flinke skyttere i begge klasser --> milling er ikke så vanskelig å beherske godt nok til å treffe noe, innimellom ;-)

 

.30-kaliber er en fornuftig begrensning, men pass på de hissigste. Målmateriell som faller ned ødelegger flyten i stevnet (been there...), og dersom flere baner bruker samme farlige område har man det gående når det skal repareres.

Link to comment
Share on other sites

Jeg er også hjertens enig at det å avskrive bruk av retikkel til avstandsmåling som noe utelukkende militært er feil. Det tar 2 minutter å skjønne konseptet, inkludert bruk av formel på kalkulator og milletabell, resten er trening, gjerne med verifisering gjennom skyting eller kontroll på avst.måler. Likevel trenger ikke alle mål å være ukjent avstand, som noen påpeker over her, men det å bruke laser avst.måler i denne skyteformen vil etter mitt syn ødelegge litt, ved at man drar fokuset bort fra ferdighet: enten ferdighet til å raskt målveksle mellom kjente avstander, eller det å selv finne avstanden og deretter treffe målet. Man kan se på sytinga i denne tråden og den jeg startet for 2 år siden at de samme folkene fortsatt får kaffen i vrangstrupen ved tanken på milling. Disse er det etter mitt syn bare å la seile sin egen sjø; de får du aldri bort fra godstolen og dataskjermen uansett! Bruk heller energien på de som vil enn de som ikke vil.

 

Å begrense utstyrshysteriet i en eventuell liga er urealisitisk; de som vil vinne ordner seg de fortrinnene de kan uansett, enten det er gjennom å kjøpe det beste de får tak i, eller å modifisere utstyr. Jeg hadde samme tanken i starten, men har ikke nevnt det siden...

 

Anekdote om det å lære milling: Han som tok andreplass individuell klasse i 2013 lærte milling kvelden før. De som vant makkerparklassen 2014 lærte det også kvelden før. Og det er mange flinke skyttere i begge klasser --> milling er ikke så vanskelig å beherske godt nok til å treffe noe, innimellom ;-)

 

 

Virker ikke som dere vil i det hele tatt vil ha folk ut av stolen for å delta....

 

Men det reduserer ikke noe utstyrshystereri for den gjennomsnittlige skytter, derimot eskalerer dere det.

Det fordi deres konsept forutsetter og stiller som krav at man har ett kikkertsikte med moderne Mil retikkel eller tilsvarende. Og hvor mange prosent av norges skyttere har har slikt?

Dvs feks nå en jegere med sin Blaser/Sauer/Mauser etc. med ett Zeiss Victory (med ret 60 som ser ut til å være det vanligste valget) hører at dere skal arrangere skying i nærmrådet, tenker han kanskje "hmm hørtes morsomt ut, det får vi satse på å prøve". Men da han sjekker nærmere får han høre at i praksis: "sorry du må i grunnen kjøpte nytt sikte da ditt ikke brukandes"....

Tror dere han dukker opp? nei gjør nok ikke...

 

En ting om en enkelt konkurranse kjøre slikt, da får dere vel fylt opp plassene med relativt etablerte (med det mener jeg folk som hadde optikk til det) skyttere.

 

men i ett forbund bør man være mer inkluderende..

 

Og jeg skjønner ikke problemet med evt en divisjon med avstandsmåler og en uten... Organiseringsmessig er det jo bare å dele i to grupper/squader.

Men er det fordi dere er redd for at den med avstandsmåler vil bli den mest populære og på sikt stille den uten i skyggen?

 

Kommentarer til MagnusMs innlegg:

 

 

3,1

B: Ville nok kanskje latt arrangør avgjøre maks kaliber. Dvs arrangerer man med stålmål som bare tåler inntil .30 setter man det som maks. Men skyter man bare på papp, kan man la alle delta.

Hva med noe ala: "Øvre begrensing på kaliber er normalt satt til .30 men arrangør kan avvike fra dette hvis det publiseres sammen med påmelding"

Dvs hvis ikke noe er spesifisert er det maks .30 kal men kan reduseres/økes av arrangør

C) Vanskelig å håndheve. Hva er forskjellen? Ta en standard PMII med tallene oppover må være ok. Men hva om man klistrer på noe papirteip med 100, 200m etc som Roe viste i en av hans filmer? Det er jo nøyaktig samme siktet men det er kanskje nå fyfy?

 

4

Personlig ville jeg helst ha kopiert IPSC sine sikkerhetsregler med håndteringen av våpen på og mellom stasjoner. Dvs kort og godt, bæres enten i futteral/koffert etc eller med pipe rett opp/ned (avhengig av arrangør). All klåing/sikting/vedlikehold i Safety area hvor ammo er fyfy. kammerflagg påbudt.

 

Men uansett burde kammerflagg være påbudt. Koster i praksis ingenting å kjøpe eller lage.

 

5 se over.

 

6 Se4 pkt 4. Lading/isetting av magaisn kun på standplasslederes kommando.

 

8 Endres til "Det tillates ikke å bytte våpen underveis i en konkurranse uten godkjennelse av arrangør/"rangemaster" først."

Link to comment
Share on other sites

Anekdote om det å lære milling: Han som tok andreplass individuell klasse i 2013 lærte milling kvelden før. De som vant makkerparklassen 2014 lærte det også kvelden før.

Det er derfor jeg synes det er noe tull. Det eneste du opppnår er å tvinge folk til å kjøpe et sikte med et godt mildotretikkel - for mange en ekstra investering, og helt unødvendig. Hvorfor skal vi prøve folks ferdigheter i n oe som er så enkelt bare man har rett utstyr? Og de fleste har ikke det, de har egnede rifler - du vil dra folk fra jaktfelt og fra DFS, og fra vanlige jegere, men ikke med krav om mildotretikkel i kikkerten - det er jo egentlig det eneste det blir - for som du selv sier, alle fikser det tvert...

Eller er du redd for å få med 4 DFS-skyttere med jaktkikkerten sin på Saueren, og de 4 første plassene? Drit i millingen, og få med 4 ganger fler!

Vi ser jo det samme i feltskytingen. Det forekommer nesten ikke at de gode (og kanpt noen andre) bedømmer avstand så feil at de bommer av den grunn - man bommer av god gammeldags dårlig skyting, selv om en må "mille" med diopter uten forstørrelse og mildotter.

 

Kaliberbegrensning må det være. Stål blir tilogmed hull i med mange av de nyeste og hissigste patronene. En anslagsenergibegrensning enten like over eller like under 300WM?

Bruker du bare pappmål trenger du ikke tenke på dette.

Cut&Paste sikkerhetsreglene til IPSC/DSSN, helt enkelt.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Virker ikke som dere vil i det hele tatt vil ha folk ut av stolen for å delta....

 

Jo, på de premisser som er lagt for den aktuelle konkurransen. Jeg er veldig godt fornøyd med påmeldingene til stevnet mitt i år; det er veldig morsomt at det har blitt den deltakerveksten det har blitt på bakgrunn av de to forrige stevnene. Nå er det ikke gjennomføringsmessig rom for flere. Jeg gleder meg til fredag og lørdag kveld, med så mange relativt likesinnede på samme sted. :-)

 

Men det reduserer ikke noe utstyrshystereri for den gjennomsnittlige skytter, derimot eskalerer dere det.
Å begrense utstyrshysteriet i en eventuell liga er urealisitisk
Det fordi deres konsept forutsetter og stiller som krav at man har ett kikkertsikte med moderne Mil retikkel eller tilsvarende. Og hvor mange prosent av norges skyttere har har slikt?

 

Ja og nei. Et falcon menace til ikke mange kroner er fullt brukbart, man må ikke ha dyrt utstyr for å få det til, men man må ha egnet retikkel for å mille.

 

Dvs feks nå en jegere med sin Blaser/Sauer/Mauser etc. med ett Zeiss Victory (med ret 60 som ser ut til å være det vanligste valget) hører at dere skal arrangere skying i nærmrådet, tenker han kanskje "hmm hørtes morsomt ut, det får vi satse på å prøve". Men da han sjekker nærmere får han høre at i praksis: "sorry du må i grunnen kjøpte nytt sikte da ditt ikke brukandes"....

Tror dere han dukker opp? nei gjør nok ikke...

 

Lokale med interesse fanger man helst opp i forkant, ta dem med ut, lærer dem det man har å lære bort, så blir de hekta. Så stiller de kanskje med eget egnet utstyr etterhvert, og man har et lokalt miljø hele året. ;-) Dessuten handler det om målgrupper, hvem man vil lage stevne for. Langholdsstevner er for spesielt interesserte deltakere, og rettet mot dem, ikke mot den jevne elgjeger; de har allerede andre tilbud som feks jaktfelt. Men de er hjertelig velkomne de som alle andre - på stevnets/arrangørens premisser (akkurat som i etthvert forbund).

 

Men er det fordi dere er redd for at den med avstandsmåler vil bli den mest populære og på sikt stille den uten i skyggen?

 

Nei.

 

IPSC-inspirerte sikkerhetsregler er et veldig godt utgangspunkt, helt enig!

Link to comment
Share on other sites

har dere seriøst begynt å diskutere regler til en skytegren som per. dags dato ikke eksisterer her til lands ? :roll: dere kan altså krangle om alt dere :lol:

hvem som har rett skal jeg ikke blande meg inn i men jeg syns nå at det er litt tidlig å starte den debatten her allerede? uansett hvor dette går, jeg stiller med fattern sin t3 uten mil-dot sikte på første stevne som blir annonsert 8)

Link to comment
Share on other sites

du vil dra folk fra jaktfelt og fra DFS, og fra vanlige jegere

Jeg vil dra folk som har lyst til å skyte på den måten det legges opp til, ikke kompromisse for å tekkes flest mulig.

 

Eller er du redd for å få med 4 DFS-skyttere med jaktkikkerten sin på Saueren, og de 4 første plassene?

Nei. Jeg har ingen preferanser for hvem som havner hvor på resultatlista, eller med hvilket utstyr.

 

Drit i millingen, og få med 4 ganger fler!

Sikkert lurt. Bør være opp til arrangør, så får den enkelte velge å delta eller la være. Helt fair å bli hjemme om man ikke liker reglene; det er tross alt et tilbud, ikke et påbud.

Link to comment
Share on other sites

@Cardinal

Slik jeg forstår kulekomp. så er ikke Roe sin klisterlapp ulovlig. Den er helt innenfor. Hvis jeg skjønner det riktig, så er det MagnusM tenker på, f.eks et kikkertsikte med avstandsmåler som viser i retikkelet hvor du skal holde for å treffe. (Men nå vet jo alle som har skutt litt på lengere hold at disse dingsene egentlig ikke funker i praksis :wink: . De kan ikke fores med riktige data og er stort sett bare brukbare innenfor noen få hundre meter.)

 

Samme kan det være, men formuleringen er sikker bare litt utydelig for de fleste? Jeg skjønte den heller ikke til å begynne med :wink:

 

Jeg fatter heller ikke hvorfor den millegreia skal være en del av konseptet. Det er tross alt en helt uinteressant øvelse for de aller fleste som ikke har røtter i noe militært :wink:

Hvis poenget med skytegrenen skal være å gjøre noe som ikke har militær tilknytning så kutter man denne øvelsen med høye kneløft.

 

Jeg kunne godt ha tenkt meg en slags langholds jaktfelt, men ser problemet med det etiske i å skytte på dyrefigurer på 1 kilometer. Det er ikke helt politisk korrekt, litt på samme måte som DFS ikke lengere skyter felt på en tysker i halvfigur(,...og takk og pris for det) :wink:

Link to comment
Share on other sites

Jeg tror egentlig ikke tiden er moden for å spikre noe regelverk for dette. Skal det bli noe aktivitet må folk gjøre som Christian S. Nemlig arrangere konkurranser :)

Jeg virker kanskje litt kritisk til NM Langhold, men jeg synes det var knallmoro å være med i fjor. I år har jeg ikke mulighet til å være med, men børsa skal forøvrig inn og få seg nytt underbeslag så jeg blir mer konkurransedyktig neste gang :)

 

En ting som er verdt å merke seg er at det var ekstremt lav treffprosent på NM langhold etterhvert som holdene økte over 5-600 meter. Med de målstørrelsene som var der (1.5-2 moa) så er vanskeligheten mer en stor nok selv med kjent avstand når en har litt rufsete stillinger og tidspress.

Link to comment
Share on other sites

Her er det kun snakk om en konkurranseform, ingenting annet. Jeg har flere ganger sagt at avstandsmåler er et flott verktøy, men du ser vel bare det du vil, du...

 

Som signaturen til M67 sier.

Link to comment
Share on other sites

Hahaha...ser at ChristianS fortsatt tviholder på at folk med avstandsmålere er ensbetydende med utstyrshorer med overfylt lommebok, men idag er det faktisk et mer vanlig verktøy blandt jegere og skyttere enn et kikkertsikte som kan brukes til milling.

 

Dette er en sannhet med modifikasjoner. De som driver med langholdsskyting har stort sett alle sammen et kikkertsikte som har milrad eller moa retikkel. Årsaken er at man kjapt kan korrigere et bomskudd. Det at man kan bruke det til avstandsbedømming er sekundært.

 

Jegere og skyttere som faller i den gruppen du nevner, dvs. har avstandsmåler men ikke milretikkel, har stort sett ingen mulighet til å hevde seg i Christian S sin konkurranse uansett. Eller andre typer langholdskonkurranser for den saks skyld.

 

Det nytter ikke å stille med en Leupold 3-9x40 med tysk nr. 4 uansett.

Link to comment
Share on other sites

Kydex er nok inne på noe når det kommer til hvem som velger mil/moa kikkert fremfor "elg". Men nå er fokuset litt bort i fra trådens hensikt. At vi som driver med en eller annen form for langhold/benkeskyting "krangler" med hverandre er en uting, vi er uansett en knøtteliten gruppe i den store skyttersamfunnet;)

 

Jeg oppfatter at grep for å organisere "praktisk presisjon" under ett forbund som allerede driver med langhold er en god ide. Det betyr naturligvis ikke at konkurranser etc som arrangeres på eget initiativ er på noen måte dumt, snarere tvert i mot! Jo mere stevner som arrangers jo morsommere blir det for oss alle.

 

Legitimitet er ordet jeg faller tilbake på. Tenk litt på det begepet i vårt kontekst.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å finne litt info om PRS-serien i USA. Ser ut som det er ganske stor frihet til arrangøren. I en konkurranse er det gjerne en blanding av stages der noen har oppgitte avstander og noen er ukjente. Av og til er det lov med laser av og til ikke.

 

Denne siden er interessant lesestoff. Står litt om krav til arrangør der. NM langhold hadde med små modifikasjoner kunne blitt godkjent tror jeg.

http://www.precisionrifleseries.com/faq.html

 

Most matches are set up to shoot anywhere from 10 yards to over 1000 yards, it just depends on the venue. The PRS continues to encourage MD's to run realistic, practical based scenarios and stages that Law Enforcement, Military and Long Range Hunters can relate to and that offers great real world experience and training in doing so. There is some physical activity involved, often movement from stage to stage or different shooting positions under time limits push the shooters to make accurate shots under forms of stress. Overall, shooting knowledge and experience wins out, no matter how far the target is or how high the wind is, the best shooters use their knowledge and experience to hit the targets. Most targets are 1-3moa in size with an average of 2moa being a good size for and average target at any distance. Being able to understand the course of fire and know what your bullet is gonna do in any condition will put you way at the top.
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
Jeg innrømmer med en gang at sammenligningen blir litt dum, men: Hvis man ikke får bruke GPS i orientering så blir man ikke med, for å lære seg kart og kompass, det er man ikke interessert i.

 

I mitt hode blir ikke det en relevant sammenligning. I orientering er navigering hovedaktiviteten. Avstandsbedøming er en sideaktivitet til skyting, og for mange (meg inkludert) vill fokuset på skytingen være krevende nok. Gjerne to klasser, med og uten avstandsmåler, evt. noen standplasser hvor det er relativt enkelt å mille og det er forbudt med avtsandsmåler.

Link to comment
Share on other sites

Det er jo slik DFS operer med feltskyting. Noen ganger er holdet oppgitt, andre ganger er det ikke. Det holder de fleste fornøyde. forøvrig er det man opplever på feltstevner nokså likt PRS tror jeg, bortsett fra utseendet på riflene og antrekkene. Oppgaven er den samme.

Det er trolig mer variasjon i PRS, men det kan være bra variasjon mellom feltstevnene, og med felthurtigskyting eller stangskyting i tillegg så burde det tilfredsstille lysten til å skyte. Lysten til å ha kule rifler og fancy kit, og føle seg tacticool er det verre med. Dessuten er de gode så forbanna gode... Eller, alle er igrunnen det... De fleste LH-skyttere vil falle helt igjennom, og det er vel grunn nok til å starte noe eget, nesten likt noe :wink:

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ta dette som et velment råd fra en som har arrangert en del feltstevner og skutt enda flere: Ukjente avstander er aldri ukjente. Arrangørene kjenner dem, de som var der i fjor husker dem, de i siste laget vet hvor de i første traff og du kan ta gift på at kvelden før stevnet var en Eilert oppe på banen og målte selv om det skulle være forbudt.

 

Selvfølgelig er det mye mer spennende med ukjente, men når noen vet som ikke skal vite avstandene så blir det sur stemning og murring og beskyldninger om juks. Det er en grunn til at ukjente avstander har blitt mye mindre vanlig i DFS etter at avstandsmålere ble billige og bærbare.

Link to comment
Share on other sites

Ukjente avstander gjør det til en konkkurranse i avstandsbedømmelse OG skyting.

Forbud mot vindmåler gjør det i tillegg til en konkkurranse i vindbedømmelse.

Fritt utstyr gjør det på toppen til en konkkurranse i mastercard.

 

 

NM i MasterCard kan jeg helt klart delta i med god sjans for høy score! Forøvrig virker konkurranseformen TS refererer til interessant.. Vi trenger flere nedlagte gårder og industriområder som kan benyttes til konkurranseformål på hel eller deltid..

Link to comment
Share on other sites

Fritt utstyr gjør det på toppen til en konkkurranse i mastercard.

 

Så er det i alle fall én Konkurranse-Gren som jeg kan hevde meg i:

Anemometer - USD 11.45

http://www.ebay.com/itm/Digital-LCD-Sma ... 4ae6dcff7d

GPS - GBP 14.74

http://www.ebay.com/itm/Mini-Watch-Styl ... ltDomain_3

Scientific Calculator - USD 4.46

http://www.ebay.com/itm/Durable-New-82M ... 51d188c377

Distance - USD 17.50

http://www.ebay.com/itm/Digital-7x-Golf ... 48584e51dd

Nøyaktig nok for Golfere.

Penn og Papir.

 

Det finnes langt bedre.

 

Hvis du ønsker å gi de som jukser ett fortrinn - Go Ahead.

 

Hvis du ikke jukser så gjør du ikke ett u/ærlig forsøk på å vinne.

 

Jeg husker når lommekalkulatoren kom til skoleverket.

Jeg hadde 5 kalkulatorer.

Mange lærere uttrykte bekymring for elevenes regneferdigheter.

Jeg uttrykker bekymring for lærernes regneferdigheter.

Jeg fikk nuggen i Tysk. Læreren var en Tysk dame.

I dag er jeg flinkere enn de fleste i Regning og Tysk.

 

Skytteren er viktigere enn alt utstyret rundt men det er kjekt hvis alt utstyret fungerer optimalt.

 

Å legge banen på ett sted der vinden er mest mulig uforutsigelig

og turbulent kan jo være en vei.

Men da er det jo ikke sikkert at den beste skytteren vinner.

 

Mvh

Jim114

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal lage nye langholdsprogrammer anbefaler jeg herrene noen studieturer i utlandet for å se om det er noen som passer for Norge der.

 

Sitter på toalettet til SAS ( ikke flyselskapet)på Bisley og skriver dette. Har akkurat gått forbi ca 30 skyttere som koser seg på 1000yds med reim og diopter. På Century range er det ca 60 mann på 600yds. Etter lunsj skal en god del skyte Mcqueen. Ikke jeg denne gang dessverre.

 

Fordelen med å skyte allerede eksisterende programmer er at man får et sammenligningsgrunnlag, kan konkurrere utenlands utenfor den lokale sandkassa, få noen nye impulser og lære å si "please" :-)

 

Skyttere på 1200yds på Bisley:

 

DSC_0858.jpg

 

Et dårlig bilde som viser 1200yds skyttere til høyre som skyter forbi 1000yds skyttere ved bilene ned til venstre:

 

Bisley1200.jpg

 

Finnes det bedre måter å vokne på enn dette? Bildet er tatt ut av soveromsvinduet om morgenen. 100+ standplasser på 600yds:

 

DSC_0853.jpg

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Da kan jeg opplyse at SBSK, siden vi kjeder oss når vi ligger på magen og skyter saaaakte, kommer til å kjøre et PR-stevne den 6. september, dagen etter UNL NM. Da skulle vi jo være brukbart innskutt også.

Det blir hold ut til ca 800m, oppgitte avstander (siden halvparten kommer til vite avstandene der oppe), og 3-4 stager med 10-15 skudd i hver. Blanding stål og papp, men mest stål, evt. finale på papp.

 

Kommer tilbake med tider, påmelding osv.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...