Jump to content

Niclas sin samletråd


Niclas

Recommended Posts

Ble nødt til å frese om tilten i skinna noe, nå har jeg 15 knepp i gjenn på 119m med 6,5x47 å ladning N150 36 gr og 140 Amax , rask innskytning å en 5 skudd serie ble 12 mm så når dette blir ferdig lover det godt :)

2wcm9l3.jpg

 

Etter testing ble alt sand blåst å skinna skudd med epoxi i mellom.

16li7vk.jpg

 

Alt duracota , nye ringer som blir lappet med slipepasta for å få vekk alle spenninger.

2ps3nfs.jpg

 

Disse var ikke så alt for ille, har sett vesentlig verre, ble tatt en runde med fin pasta etter bilde.

29lcwg2.jpg

 

Å sånn går no dagane :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Det ble vel ca 1,5 mm tilt som tilsvarer ca 30 moa med lengden på denne skinna, det er ganske perfekt med denne kikkerten men med Razeren kunne jeg nok tiltet en del mer men er ikke nødvendig i disse kalibrene , med 6,5 F-class i rem 700 kom jeg forbi 1300 meter med samme kneppene :wink:

I grøvre kaliber med tyngre kuler der man ser signatur lenger ut så kan det være greit å ha knepp nok :wink:

Nå har jeg ikke akkurat tallene her men mener jeg kommer til rundt 2000 meter med WSM med 20 moa på 706 kassa mi , har riktig nok 36 mil i Razeren.

Link to comment
Share on other sites

Da nærmer det seg jagge slutten :mrgreen:

 

Fikk tatt en liten tur på jorde i dag å nulla tårn å testet 3 ladninger på 119 m , var litt av å på vind pluss litt halv grei skyting ,alt gikk 5 skudd under 20 mm , 36 gr gikk på 15 mm men fire av de var på 8 mm å det ene som dro opp var det tydelig ekstra trykk i , fikk sot ned på skuldra å blåste litt ved hetta , det gjorde ingen av de andre så satset på å teste 36 gr i gjenn.

Har ikke veid hylser eller kuler å ladningene som jeg god tok var 0,2 gr forskjell så er litt å gjøre for å minske dette men da er det i gang så det går an å skyte å kose seg med denne :)

 

11gkay8.jpg

 

s3jxw3.jpg

 

des3zm.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

 

Blir litt ekstra stas med disse prosjektene , har trua på at det kan bli bra presisjon ut av denne, det finnes jo mer egnede kuler en 140 gr til 47L men har mye av dem å da er det greit å få skutt de bort :wink:

 

Du skal ikke se bort i fra at det kan la seg gjøre å ta et prosjekt i ny å ne når det passer sånn :wink:

Link to comment
Share on other sites

Fikk skutt litt papp på 554 meter i helga.

Skjøt kun 3 serier med WSM som det er bilde av under men føler i grunn at jeg skyter ganske jevnt med denne riggen , hadde på Razor for de det ble mest langhold så så ikke hullene under skyting , hadde jeg hatt på Sigtronen TROR jeg kanskje jeg hadde skutt litt bedre men sånn er det.

Det jeg sleit med på langhold var at jeg trengte mye mer knepp nå en tidligere , tydelig at N160 varierer mye etter temp :oops: , må nok finne en ny langholds ladning men papp ladningen skal jeg ikke tulle med :mrgreen:

 

dll44m.jpg

 

2r6gsqq.jpg

 

2it1v01.jpg

 

 

Nye rifla i 6,5x47L , så ikke hullene i skiva så lot det bare stå til , traff bare med 7 skudd men håper jo de 3 siste gikk rett over, er i værtfall ikke helt ille .

2ldjble.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Litt mer moro å legge ut når man får litt tilbakemeldinger innimellom :)

 

Kun manuelle maskiner her i gården selv om jeg er sugen på noe CNC på sikt til å kanskje kunne lage litt kuler å div :mrgreen:

 

Til dette har jeg ikke brukt noe spesiell alu selv om den var litt hardere en standard , kjøpte et par meter 40x40 uten at jeg viste typen men til dette så er den MER en stiv nok :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :) Litt mer moro å legge ut når man får litt tilbakemeldinger innimellom :)

 

Kun manuelle maskiner her i gården selv om jeg er sugen på noe CNC på sikt til å kanskje kunne lage litt kuler å div :mrgreen:

 

Til dette har jeg ikke brukt noe spesiell alu selv om den var litt hardere en standard , kjøpte et par meter 40x40 uten at jeg viste typen men til dette så er den MER en stiv nok :wink:

Okei, så det går fint og bruke vanleg aluminium til riflestokk? :)

 

Imponerande at du har laga den i manuell fres, pleier ofte klusse seg til når det blir veldig mange oppspenningar :P

Link to comment
Share on other sites

Kan vel ikke si annet en at jeg stor koser meg selv :mrgreen:

Ikke helt ferdig med verkstedet men maskin rommet er ferdig så der er det godt å varmt hele året å jeg får gjort mye rart.

Maskinene er ikke nye men fra rette tiden da de laget det robust :wink:

 

Tar på meg litt småtteri innimellom men dette er jo bare hobby for meg men begynner jo å få noe resultater å vise til :)

 

 

Nå planlegges det et litt grøvre kaliber her om dagen, lysta til noe med god signatur utover i heia har kommet å det blir antagelig vis 375 Chey Tac , tenkte lenge på 375-416 Barrett pga fri tilgang på hylser men ser BMG hylsene drar med seg litt andre problemer.

Gleder meg som en unge til jeg er i mål med den :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Skal få knipset et bilde en dag, litt mye prosjekter om dagen så ikke så moro å ta bilde da.

 

Sliter litt med kruttet mitt å at det ikke er tempratur stabilt, har sett det fler ganger nå å vi snakker mange knepp ekstra på alle holdene utover.

Det er N160 jeg bruker på Nosler CC 190 som har ligget på 875 ms ved ca 10 grader , ved -3 til 0 så har antall knepp tilsvart 820-830 ms , synes dette er MYE , noen som har erfaringer med det ?

 

Skjøt også 220 Nosler cc med N15 å trengte mer knepp men det var første gangen jeg testet de med frest spiss å det senker BC n så det er nok naturlig.

 

Hvor stabilt er N160 å N15 ved tempratur svingninger ?

Ville N560 vært et bedre valg en disse ?

 

Litt frustrerende smaker jo best med førsteskudd men ikke lett når man ikke har kontroll på utgangshastighet uten å logge i alle tempraturer.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
når man ikke har kontroll på utgangshastighet uten å logge i alle tempraturer

Du må logge i alle temperaturer om du skal vite hva som skjer i alle temperaturer. Ingen krutt er 100% temperaturstabile, selv om noen er bedre og noen er verre. Selv den smarteste markedsføringsavdeling hos de beste kruttprodusenter kan ikke slippe unna naturlovene.

 

Hadde en lignende opplevelse selv, der hastigheten med N550 dalte vesentlig mer enn jeg hadde sett for meg at den skulle, i 308. I 6.5x55 har jeg ikke hatt samme erfaringen - der har jeg kost meg med små endringer i hastighet (men de er der, og nok til å bomme på langt hold ja), og den eneste forskjellen er igrunnen tennhettene.

I 308 bruker jeg CCI450 small rifle magnum, og i 6.5x55 Federal 215 large rifle magnum. Noe av poenget med SR hettene i 308 er jo lavere ES pga mindre og mer stabil tennflamme, men det er mulig det kommer tilbake og biter seg selv i halen når den blir FOR liten?

 

Hastighetene jeg målte var omlag 860-870m/s (175gr Scenar L/ 49gr N550) i 31°C (i sommer) og 830m/s i 5°C ( i jula), og 3-gangen på ES (nå var det slomseammo så ser ikke så mye på den)

 

Denne problemstillingen er jo årsaken til Roes mantra om å bruke samme ammo alltid, så en vet hva den gjør. Det er ekstremt viktig for å kunne ha gode 1. skuddstreff. Til LH-jakt må det jo være avgjørende for om det er mulig eller ikke. I min 338LM ser jeg dette godt med std. ladningen med 300gr Berger - har brukt samme ladning i flere år, og ut til 15-1800m kan jeg bare se på appen, eller i notatboka, og banke den inn. Med Nosler, som jeg bare har skutt omtrent 100 skudd med - not quite so... Selv om den er like presis, så har jeg langt fra samme kontroll på 1. skudd.

 

K

Link to comment
Share on other sites

1zyypld.jpg

 

Har tykk pipe på 300WSM n min så å få demper som går på har vært et problem, endte med å lage en selv, sikkert ting som kunne vært gjort andeledes så kom gjerne med tips men rask test ser bra ut :)

vd3ax3.jpg

 

2d7v5hl.jpg

 

r87afc.jpg

 

29dhf6r.jpg

 

10 skudd på 400 m , 9 av de ble meget bra men skjente jeg tullet til på ene skuddet , vanskelig med repeterbart rekylopptak på speil holke i skråning men ser lovende ut , dette er test av 220 Scenar i bommene.

ilhi75.jpg

 

Her er høydespredningen 22-23 mm på 10 skudd på 400 meter.

mbifxt.jpg

 

Standplass for viderekommende

34hulcp.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ser et problem nå som det har blitt så mange bra grupper på Facebook med bra folk å kunnskap at det har lett for at Kammeret blir litt glemt bort i oppdateringen .

Føler at Kammeret er et bra sted med mye data samlet på et sted så skal prøve å fortsette å henge her inne å gjøre mitt for at det ikke skal dø ut på sikt.

Link to comment
Share on other sites

når man ikke har kontroll på utgangshastighet uten å logge i alle tempraturer

Du må logge i alle temperaturer om du skal vite hva som skjer i alle temperaturer. Ingen krutt er 100% temperaturstabile, selv om noen er bedre og noen er verre. Selv den smarteste markedsføringsavdeling hos de beste kruttprodusenter kan ikke slippe unna naturlovene.

 

Hadde en lignende opplevelse selv, der hastigheten med N550 dalte vesentlig mer enn jeg hadde sett for meg at den skulle, i 308. I 6.5x55 har jeg ikke hatt samme erfaringen - der har jeg kost meg med små endringer i hastighet (men de er der, og nok til å bomme på langt hold ja), og den eneste forskjellen er igrunnen tennhettene.

I 308 bruker jeg CCI450 small rifle magnum, og i 6.5x55 Federal 215 large rifle magnum. Noe av poenget med SR hettene i 308 er jo lavere ES pga mindre og mer stabil tennflamme, men det er mulig det kommer tilbake og biter seg selv i halen når den blir FOR liten?

 

Hastighetene jeg målte var omlag 860-870m/s (175gr Scenar L/ 49gr N550) i 31°C (i sommer) og 830m/s i 5°C ( i jula), og 3-gangen på ES (nå var det slomseammo så ser ikke så mye på den)

 

Denne problemstillingen er jo årsaken til Roes mantra om å bruke samme ammo alltid, så en vet hva den gjør. Det er ekstremt viktig for å kunne ha gode 1. skuddstreff. Til LH-jakt må det jo være avgjørende for om det er mulig eller ikke. I min 338LM ser jeg dette godt med std. ladningen med 300gr Berger - har brukt samme ladning i flere år, og ut til 15-1800m kan jeg bare se på appen, eller i notatboka, og banke den inn. Med Nosler, som jeg bare har skutt omtrent 100 skudd med - not quite so... Selv om den er like presis, så har jeg langt fra samme kontroll på 1. skudd.

 

K

 

 

Har glemt å svare på dette Krister

 

Godt å høre at fler har hatt samme erfaring , i WSM n kjører jeg federal 215 så nok gnist er det , etter en snakk med Wear så regnet han med at det var en grunn til at det ikke var så mange som brukte N160 på felt skytingen .

Finnes det noen krutt med brenn hastighet som N160 men som er meget stabilt ?

Veit nye amoen til HK417 har et krutt som er meget stabilt å hadde ikke forundret meg om det er noe i nærheten , noen som veit hva det er ?

Ser N15 er mye mer stabilt på tempratur men ikke fått helt samme presisjonen med det med 190CC.

Ellers er det jo ingen tvil om at logge logge å logge er tingen for førsteskuddtreff .

Link to comment
Share on other sites

Det kan jeg skjønne, den må nok testes her en gang også :)

Vi har snuset litt på 6,5 WSM til 500 meter skytingen her, ikke umulig at den blir testet i fremtiden, mindre rekyl , kuler med bra bc å heftig hastighet , minuset er pipeslitasje men har litt trua :roll:

MEN får vel starte med det samme som deg først , lære meg å skyte BRA å 10 ganger etter hverandre :oops:

Merker selv at en ting jeg må gjøre er å gå tilbake til å kun skyte med en type stokk å avtrekk, der har mange mye å hente kontra å få mengdetrening bak 4 forskjellige rifler.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
  • 2 weeks later...

He,he vi stoppa faktisk og kjøpte et brett cola på vei opp sist vi Niclas ;) var egentlig helt sikker på å bli kvitt de.. Men de ligger vel trygt i bilen til neste gang :)

Ellers en veldig artig tråd du har startet, som jeg kommer til å følge fra nå av :) hvem av børsene var det du brukte om fredagen forresten?

Link to comment
Share on other sites

Takk for sist :D

Skyller deg en cola, knall bra skyting :shock:

Moro å ha en plass å skrive om ting man surrer med da vettu , vært mye som har skjedd siden jul så ikke vært så flink til å legge ut her men det kommer seg i gjenn :)

Skjøt med 6,5x55AI med selvbygget AICS singelskudd stokk.

I og med at salg var tanken så ladet jeg bare til presisjon på første noten jeg fant å det var med 139 scenar i 840 ms , har testet den ut til 1408 meter med hell men kommer nok til å spa på med litt mer krutt så jeg får en rundt 920-30 ms tenker jeg.

Link to comment
Share on other sites

375 prosjektet har blitt lakt på is frem til vinteren pga store utgifter på en far som stemplet ut å den ulykken jeg hadde med å ta i mot en maskin med hode, ikke smart :roll:

Men jeg må jo si at lysta på noe grøvre er stor :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

He, he høres ut som en plan :D men du, lurte på en ting, hvilken tolleranse bruker du for veiing av hylser? Altså hvor mange prosent avvik tillater du, for å la hylsene gå i den samme lot'en?? Tenkte jeg skulle ha et prøve-prosjekt og se om det hjelper noe å veie/sortere hylsene på 338'n... hittil har de gått uveid.. bsre glødet og trimmet... morro å se om det kan krype sammen litt mer.. og å skille på .2gr på hylser som veier 320gr er kanskje litt tight margin merket jeg :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Bestandig moro å se hva som er mulig å få til :mrgreen:

Det er klart det vil gjøre noe med høydespredningen, i noen merker varierer vekten MYE har vært oppe i 20 gr .

Normal så sorterer jeg grupper av to gr men har en egen liten lott som er til konkuranskje å der er det vel ca 1 gr men er jo ikke så mange hylsene.

Så store hylser som du har ville jeg prøvd å få til 2-3 gr forskjell så sant ikke de er veldig gjevne i utgangspunktet da ville jeg sortert mer.

Norma i 300 WSM har faktisk ganske stor vekt spredning men gode ellers.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...