Jump to content

Hvor skaffe bly for å øke vekta å balanse på 500m rifla


Niclas

Recommended Posts

De som skjenner meg veit at jeg fikk meg en god smell for en stund siden , resultatet er blitt at mye rekyl rett å slett har blitt smerte fult å jeg skyter ikke like bra som før :evil:

 

Tanken var å bygge meg en 6BR eller 6,5x47L for å bruke det til ting har roet seg men så fikk jeg tanken om å rett å slett få rifla TUNG ,balansert å gå ned litt på kulevekt å hastighet.

 

Kaliberet jeg skyter er 300WSM , favoritt ladningen siste stunden har vært 220 scenal L i 893 ms , den går stygg godt men naturlig så skjer det litt mer en med en 6BR.

Har også en ladning med 190 Nosler CC i 880 ms som går meget godt så blir å bruke den litt nå en periode.

 

Bestilte meg en sengegavel tofot å BR baksekk så kommer nok også til å teste litt fri rekyl også å se om rifla liker det.

 

Hvor skaffer dere bly kuler ? andre ting som fungerer godt ?

 

Tips ?

Link to comment
Share on other sites

327°C for rent bly. Bly er som regel legert med et eller annet, og vil begynne å smelte rundt 300°C. Strengt tatt trenger man ikke noe måling, bare å hive på med mer fast bly, og ikke varme veldig mye etter at alt er smeltet. Gjør en det får hvit røyk (som er giftig som faen), og slagg og elendighet på smelta. God lufting er lurt uansett, ikke hold på i kjelleren.

Bly støpes greit i grafitt, men former kan lages av alt i mellom gips, treplanker, aluminium (og kålrabi har jeg blitt fortalt) - og stål selvsagt. Rak av slagg og hell det i forma di, oppfører seg som vann.

En får best resultat om en støper så overflaten av smelte i forma ikke er en overflate på delen man skal støpe, eller iallefall minst mulig.

Avhengig av legering, så er bly fra lett å maskinere, til nokså spesielt. Blyhagl er jo forbudt (ennå) så der sliter du jo litt...

Mange smelter bly i aluminumskjeler, det fraråder jeg. Ikke fordi det ikke går, men Al blir veldig mykt om du varmer for mye, og har mistet veldig mye styrke allerede når blyet smelter. Jern og stål er tingen.

Bruk briller og hansker, tenk, og husk at blysøl i skoa er vondt :wink:

 

K

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

- former kan lages av alt i mellom gips, treplanker, aluminium (og kålrabi har jeg blitt fortalt) - K
Det minner meg om en vanlig aktivitet fra barndommen - lage anker til lekebåter. Vi smeltet bly i en vanlig blikkboks på kokeplata på komfyren. Så tok vi en stor potet, skar den i to, og skar ut mønster til et anker i snittflaten. Deretter fylte vi flytende bly i forma, og hadde et fiks ferdig stokkanker. Vi måtte vri "stokken" 90 grader i forhold til "kloa", så var ankeret ferdig.

 

Potet eller kålrabi vil nok egne seg godt for et forsøk, for å lage noe som passer til hulrom i skjeftet. Blir fasongen feil, er det jo bare å smelte blyet på nytt.

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke vurdere å montere inn en kickstop av typen som lages bl.a til Blaser? Dette er vel en stålsylinder med små wolframkuler som ligger løst, og som reduserer rekylen en hel del ved at de forskyves når det smeller.

 

WEB_Image%20Blaser%20R93%20Kickstop%20450G%20%20R8%20R93%20Kicksto1286846897.Jpeg

 

 

Satt en sånn i 6.5x55 blaseren jeg kjøpte brukt fra en som formodentlig var rekylredd...

Link to comment
Share on other sites

Her har det kommet en del bra triks :D

 

Stikke innom dykke butikken er jo enkelt så vurderes , runde luftgevær kuler vil også være en mulighet hvis det kniper men satser på å kunne øke vekta mest mulig så må nok vurdere noe annet først.

Har en blikkenslager oppe i gata her så skal høre hva han har å muligens noen rester jeg kan smelte i tillegg.

Pleier ikke være så redd for røyk men den bly dampen trur jeg er lite heldig så trur kanskje jeg bruker maske eller er det unødvendig så lenge man gjør det i garasjen ?

 

Kickstop har jeg faktisk tenkt på men aldri prøvd det så usikker på hvor bra er det ?

Vil det kunne balle til presisjonen på en konkuranskje rifle ?

Litt skeptisk :?

Link to comment
Share on other sites

Kickstop har jeg faktisk tenkt på men aldri prøvd det så usikker på hvor bra er det ?

Vil det kunne balle til presisjonen på en konkuranskje rifle ? Litt skeptisk :?

 

Har ikke erfaring med det, jeg plukka ut den med en gang jeg fikk rifla i hus for jeg ville ha den så lett som mulig (og rekylen i en 6.5 var håndterbar syntes jeg...) men etter hva jeg har forstått vil den gi betydelig mer rekylreduksjon enn om du legger til tilsvarende kun i vekt (f.eks bly)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...