Jump to content

NM Langhold 2015


Guest

Recommended Posts

Langholdsskyttere!

 

Det blir ny runde av Norges vanskeligste, fysisk mest krevende og muligens kaldeste langholdsstevne. Tidspunktet blir sannsynligvis i mars, som de to foregående år. Nøyaktig dato settes senere. Stedet blir området ved Bjoneroa i Søndre Land kommune, Oppland fylke. Hold kalenderen åpen om du er klar for en naturskjønn utfordring i godt selskap.

 

Oppskriften er som før: Ukjente avstander, små mål, store ildsektorer. Tofot, reim og kikkertsikte er tillatt, sammen med de fleste andre remedier som ikke erstatter ferdighet og forberedelser, og/eller går på batterier; presisering kommer senere. Tekniske ferdigheter, effektivitet og kjennskap til eget våpen er i høysetet; du trenger egnet rifle med egnet sikte. Og gode sko...

 

Klasse for makkerpar og individuelle skyttere.

 

Det blir tilrettelagt for overnatting i nærheten av konkurranseområdet, sosialisering for de som ønsker på fredagskvelden, og felles middag etter selve stevnet på lørdag. Mer skyting for de som ønsker på søndag, med kaldskuddskonkurranse og noe annet attåt.

 

Det tas høyde for at mange kommer tilbake hit for tredje gang eller mer; dette vil utjevnes av tiltak og vridninger som gir alle så like forutsetninger som mulig med tanke på selve terrenget og banene.

 

Deltakeravgift som før; 500,- pr skytter / makkerpar. Middag kommer i tillegg, ca 250,- per hode.

 

Stevnet er fortsatt helt uten forbundstilknytning; dvs at reglene foreligger senest kvelden før stevnet, og alle er velkommen. Til og med benkeskyttere (ja, dere kan ta med benken, men dere må bære den selv) ;-)

 

Kaliberbegrensning: 7,62mm kulediameter, 67mm hylselengde. Hylsevolum er ikke en faktor. Begrensningen er med tanke på at skivemateriellet skal overleve dagen.

 

Påmelding fortløpende, enten i tråden her, på PM, på facebook eller på mail til nmlanghold@yahoo.no

 

 

Premiesponsorer ønskes; send PM hvis du eller ditt firma ønsker å bidra med premier til NM Langhold, så ringer jeg tilbake.

 

3.12.2014:

Dato for stevnet: 21.-22. mars.

 

26.1.2015:

Makkerparklassen er fullbooket, fortsatt ledige plasser i individuell klasse.

 

12.3.2015:

Overnatting tilgjengelig fra fredag.

Oppmøte 0600 lørdag, skytingen starter 0800. Middag 1900. 64 skudd minimum, 99 maksimum.

Det blir en blanding av kjente og ukjente avstander, og varierende tidspress og skytestillinger.

Kontant betaling ved oppmøte, vær så snill å ha nøyaktig beløp.

 

 

mvh

Christian S

 

 

Premier sponses av:

Durano.no

Vertebrae.no

Langhold.no

Mission Critical Designs

Rifle-Precision-System

Equipnor

Norges Offisersforbund

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Dere er hjertlelig velkomne! Sannsynligvis blir det ei helg i siste halvdel av mars, men det er litt tidlig for meg å sette dato mtp egen jobb. Kommer tilbake til det :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 4 weeks later...

Dato for stevnet: 21.-22. mars.

 

Kaliberbegrensning: 7,62mm kulediameter, 67mm hylselengde. Hylsevolum er ikke en faktor. Begrensningen er med tanke på at skivemateriellet skal overleve dagen.

 

Påmelding fortløpende, enten i tråden her, på PM, på facebook eller på mail til nmlanghold@yahoo.no

Link to comment
Share on other sites

Notert, Kenny.

 

Det blir flere standplasser og baner, flere og varierte skyteposisjoner (hvor du kan velge stilling selv), og endel opp til hver enkelt mtp hvordan fikse det. Det blir endel gåing, må påregne å være utendørs ca 12 timer.

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er terskelen for å være ukvalifisert idiot?

 

Problemstillingen min er at jeg har fått skutt en hel del ut til to hundre meter, og er helt komfortabel med det. Med unntak av et stevne på Sørlandet hvor det ble skutt på snaut 300 meter, har jeg dog ikke skutt lenger...

 

Om jeg melder meg på (og får perm fra ØKH...), vil ambisjonen uansett være læring og moro, ikke å hevde meg på tabellen.

Link to comment
Share on other sites

Skjønner hva du mener, Vetle, det er notert :-)

 

Maks skyteavstand ca 1100m. Det trengs i sjiktet 70-100 skudd.

 

Razumny: Du er hjertelig velkommen; dette er en god arena for læring, selv om det ikke er kurs, så du får helt sikkert noe ut av det, og du får se hvordan andre gjør det mtp rutiner osv. Har du en verifisert tabell til ditt våpen/ladning og grunnleggende forståelse for avstandsbedømmelse, evt en tabell på dette også, er du godt på vei.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Makkerparklassen er utvidet til 12 makkerpar, altså en dobling. Den er nå fullbooket. Det er fortsatt plass i individuell klasse.

 

På søndag, etter kaldskuddskonkurranse vil det bli mulighet til å skyte 1000m webcup for de som ønsker (se egen tråd på langholdskammeret for info om regler for webcup'en).

Link to comment
Share on other sites

308, 30-06, 300WM, 300WSM er lov, og sikkert flere også, så lenge kulediamter og hylselengde ikke overskrides. Hylsevolum bryr jeg meg ikke om sålenge de to andre faktorene overholdes.

 

Kaliberbegrensningen er der fordi det var tillatt med 338 første året, og det herja brutalt med oppheng og selv skivene på de korte holdene. Opphengene er mye bedre nå, og tåler fint de kalibrene som er tillatt. 338RUM lagde et perfekt rundt hull i 8mm Hardox 450 på 130m første året. Tidsplanen i stevnet går fullstendig overende når vi hele tiden må ut å reparere oppheng - been there, done that... :-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...