Jump to content

Niclas sin samletråd


Niclas

Recommended Posts

  • Replies 135
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Nåja... Når samlingene kryper ned på den størrelsen, er det ikke sååå langt etter de beste. Selv om NM, for egen del, ikke var den virkelig store høydaren i år, selv med den sure 4'de plassen, merket jeg veldig godt fremgangen som kom krypende sammen med alle dagene på banen. Også den "knivingen" med bl a "John Skarpskytter" var med å skjærpe treninga. Og slik er alltid morro.

Jeg har aldri hatt kapital til å utstyre meg med alt high end greiene, så selvgjort har vært løsningen for min del. Derfor har jeg også mine særegne meninger om hva som er minstekravet til utstyret. Og som du skriver...at man er sin egen smed, så blir det ekstra gøy :)

Link to comment
Share on other sites

Bestandi morro å knive litt 30 Ihmsa ;)

 

Ser ut som du har kommet på det rette sporet Niclas, flott skyting :)

Morro når ting fungerer, lad en kasse ammo og skyt skyt skyt skyt :)

 

Samme her ang kapital, så derfor bruker jeg en Sauer i 6,5x55, og det FUNGERER :)

Det er det jeg liker med 500 meterskytinga, den med rigg til 15000 har like store sjangser som han med rigg til 900000 :)

 

Hadde nå bare jakta blitt ferdig slik at en kunne dratt på banen og startet forberedelsene til neste sesong ;)

 

 

John

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt et sted der det hadde vært greit med 500 meter men det har jeg ikke så blir alt for sjelden men skyter mye å ofte på 119 meter og prøver å logge samlingene mine for å finne feilene mine.

Ikke så lett med vind trening men prøver å komme meg ut på de mest vindfulle dagene så er det litt på 119m også.

 

Helt sant, man kan ikke kjøpe seg til seier innen dette så så lenge man har en rigg som går stødig under 15mm så er det trening igjenn :)

Link to comment
Share on other sites

Liker denne tråden bedre og bedre!! :D

Detta blir bra Niclas!! :mrgreen:

 

Jeg kjører også på minimumsbudsjett på langpangene mine, og liker det jeg ser her! :wink:

Jeg er også på jakt etter en 2-fot til 30-kalibern, og har kikka på den Sinclair-saken du har kjøpt, Niclas.

Er det lov å spørre hvor du handlet, og til hvilken pris?

Link to comment
Share on other sites

Takk for det :)

 

Kan vel ikke si at det har vært et minimumsprosjekt ,bare låskassa kostet 17900 men jeg har tatt ting når jeg har hatt råd å i steden for 7 forskjellige rigger så har jeg solgt de å bygget meg to bra med lik stokk å avtrekk .

På denne riggen er det bare et sted jeg har spart å det er pipe for det er en slitasje del som må byttes uansett.

Jobben har jeg gjort selv så har selfølgelig spart penger der også :)

 

Det faktum å gå fra mange rifler til to" like" som man får skutt mye med føler jeg er det jeg har fått mest igjenn for skyte teknisk :mrgreen:

 

Normalt sett har jeg spart inn litt her å der når jeg har bygget men ønsket denne gangen å gjøre akkurat som jeg ønsket uten å snu på hver kr .

 

Det faktum å ha to kikkerter ,en til papp å en til langhold føler jeg også jeg har i gjenn for, ganske mye man må holde for vind i perioder å da er det mye enklere å se kule hull med 50x en med 20x .

 

Kjøpte tofoten fra Langhold.no , ga ca 2000 kr , god service :D

Link to comment
Share on other sites

Skulle gjerne hatt et sted der det hadde vært greit med 500 meter

 

Er selv fra Vestfold og leter etter noe tilsvarende. Vi har en plass på skauen hvor jeg tror det kan være aktuelt, men det er blitt mange år siden jeg var der sist og er redd det har grodd en del siden den gang :) Hvor skyter dere hvis dere skal skyte litt langhold i "indre" Vestfold? :)

Link to comment
Share on other sites

Vel som dere ser har jeg døpt om tråden , dette er nå tråden der jeg legger ut bilder å info om tingene jeg lager å holder på med , holder stadig på med litt prosjekter i verkstedet som blir testet ut i praksis , det er en del av hobbyen som jeg synes er ekstra artig , spesielt når det fungerer veldig bra :)

 

Litt bilder omsider , bedre seint en aldri :wink:

 

 

Tvillingene på tur :) Til venstre 300WSM og til høyere 6,5 F-class

29ckwgi.jpg

 

6pqpnc.jpg

 

2r76kuc.jpg

 

5 skudd på 119 m med 6,5 F-class

2l8b6g0.jpg

 

35mmlxz.jpg

 

3 skudd 119 m med 300WSM

ac4nso.jpg

 

Laget pipestikke , type robust

2r2bp8j.jpg

 

10 skudd på 400 m med 300WSM , samlingen er opp ned , merket 2 skudd der jeg gjorde feil å raporterte til spotter å det var den lave å den til høyere , hadde det ikke vært for de hadde den vært meget pen :)

i5n436.jpg

 

Sinclair tactical tofot

14ya0d0.jpg

 

Beste samlingen på stevne på Sørlandet , rotet litt ellers men ble en andre plass.

dxfdwl.jpg

 

331da4n.jpg

 

5 skudd 119 m med 300WSM

2hwi3hk.jpg

 

Hjemme laget tofot , noe av beinene er fra en hugget atlas men resten laget , spikes i herdet stål nederst , fungerer meget bra til felt bruk :)

sl1xz7.jpg

 

6ql8gp.jpg

 

rwhv7r.jpg

Link to comment
Share on other sites

Dersom det blir aktuelt og muligheten er der så er det helt klart muligheter for det ja:) Noe erfaring- og kompetansedeling er også høyst interessant fra min side ettersom jeg er relativt fersk innen langhold :)

 

Holder til i Lardal, hjertet av Vestfold ;)

 

 

Holder til i Hof selv så det er jo levelig :)

Det er jo fordelen med å kunne møtes å dele erfaringer , litt enklere for en litt fersk å da kunne få hjelp til å starte riktig :)

Du får bare si i fra hvis mulighetene er der :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Lekkert! Kos å pusle med dreie og frese og lage ting!

Lekre børser!

Den to-foten så genial ut! Supert tyngdepunkt! Er denne med sving og vugge? Oppheng ala Versapod?

 

 

Stødig å fin ja , er med vugge å litt sving men litt begrenset , versapod feste ja :)

Link to comment
Share on other sites

Har vel egentlig kommet til det jeg og nå m67 så i dag blir dagen i verkstedet for å lage meg en hverdagspipe i 300wsm, tanken er da å ha 10-50 sightron ferdig innskutt til denne pipa å razer n til hverdagskos å vanlig langhold :)

 

Lurte på å prøve å lage kamrene så like at jeg kan bruke samme hylsene, noen som har noen erfaringer med det ? Eller bør man bare kjøpe nye hylser ?

Det er samme pipe emner å samme brotsjen.

Link to comment
Share on other sites

Har du tolker Niclas? trur du greier å få kamrene like nåkk ved bruk av tolker. Jacobsen kamrer 2 piper i min 300 Blaser imp til meg nå. Det ene går i Kongsberg kassa til benk / F class og den andre i ei Sako 75 til jakt / hverdags skyting :).

Han mente han skulle greie å få begge kamrene så like ved bruk av tolkene at jeg kunne bruke samme hylsene i begge riflene.

Tenkte også å bruke sakoen til skyteforming.

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar, kom vel til det jeg å at jeg bruker samme hylsene det ikke er nøye med om hverandre, blir nok en egen lott til konkuranse pipa .

Ble ferdig med pipa i går kveld , bruker ikke tolker da jeg lager litt trangere kammer , kamrene ble så like at jeg har vondt for å tru at hylsene stresser seg noe særlig.

Har litt ferdigladet amo til konkuranse pipa som jeg skyter i dag, har ikke rukket å lade noen stige, spent på hvordan det ser ut :)

Denne pipa ble 27 kontra 32 mm på den andre å en 3-4 cm lenger.

Knipset noen bilder underveis som jeg legger ut når jeg får tid .

 

Blir spennende å se hvordan prosjektet ditt blir normamag :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Da var det gjort å den gikk jagge bra den og :D

 

Pipene er sorte LW så billig blanks men tanken var at det er forbruksvare så der kunne jeg spare nå å ta fra øverste hylle neste gang .

 

Var seint ferdig i går kveld så orket ikke å lade så tok bare med amoen til andre pipa så den er ikke tunet til denne pipa.

Brakk inn pipa med puss mellom hver tre noen ganger så en fem skudds så bar det til 400m.

Hadde bare 16 skudd i gjenn så det ble et i gongen å 10 i pappen, resultatet var 66mm så det skal jeg være fornøyd med :D

 

Bruker hylse å tape som tolk ja.

 

Dataen gikk i torden her forrige kvelden så får ikke lakt ut bilde men tok litt underveis når jeg laget pipa så tenkte jeg skulle legge ut det når jeg kan.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Vekt og ogival måling, blir noen lotter.

2jfn2bp.jpg

 

Ogival måling

otdmoi.jpg

 

Hjemmelaget verktøy for å rette piper i benken før kamring å gjenging

1zlq68i.jpg

 

 

2e5uuc2.jpg

 

Nye pipa i 300WSM

2qtvhnt.jpg

 

Første 10 skudds samlingen på 400 meter med amo fra den andre pipa, måler 66 mm.

2hxxaad.jpg

 

Nye pipa , 3 skudd på 400 meter 17,4 mm

dqnn0o.jpg

 

Nye pipa , 10 skudd på 615 meter, var varierende motvind så ble litt høyde spredning men bra sidespredning, fremdeles ikke tunet amo til denne pipa.

2ebbp0j.jpg

Link to comment
Share on other sites

Takk for det , gikk ikke så halv gærli :)

Vanskelig å lage seg et godt siktepunkt på elektrisk skive men det gikk nå på et vis.

 

Ser jo at trene trene og trene gir litt resultater sammen med å ta laderutiner til et nytt nivå, et stykke i gjenn til de beste men kan jo være jeg kommer ditt en gang .

 

Elektronisk skive på den avstanden er ikke noe jeg har tilgang til til vanlig, Blaker er vel nærmeste jeg veit om som har det til medlemmer dessverre.

 

Jeg er jagge ikke sikker Kim , forventet vel ærlig talt ikke at denne skulle gå så bra som den har vist så langt, behagelig å ikke måtte jobbe med å finne noe som går bra er det også men kan vel hende jeg tar en liten stige for å se om det kan være noe å hente men er ikke sikker på om jeg vil finne noe bedre.

 

Var moro å få skutt litt WSM på 1440 meter i helga også, 190 CC fungerer der å selv om det ikke er veldig mye signatur fra den, subsonic har den også vært noen meter da i hastigheten jeg skyter den.

Ladet opp noen Nosler cc 220 også for å teste, treff punktet var på kneppet likt på 400 m og 800 m men på 1440 m var det 35 knepp mindre, tydelig at BC n hjelper veldig fra 800 m og utover :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Da var det jagge prosjekt på gang igjenn :roll:

 

Endte med at jeg solgte 700 med villkatten for å finansiere neste prosjekt, var en som har sett hvordan den har gått som kjøpte den samme dag, litt moro å ha den i skyte gjengen også :)

 

Nå blir det Enkel skudd lang BR kasse , match avtrekk å hjemmelaget enkel skudd AICS stokk , innmat lages av massiv 40x40 alu som freses til og med orginale stokk sider som justeres litt.

 

Ser for meg at det blir tre kaliber til denne 6BR 6,5x47 og 6,5x55AI , har allerede ei "ny" 6,5x47 pipe i kassa som har gått 100 eller 200 skudd.

 

Litt bilder kommer etter vært :wink:

Link to comment
Share on other sites

Beklager seint svar, blir noen timer i verkstedet om dagen :wink:

 

Planen var en grom Hansen kasse til men ser jeg har litt å bruke kr på om dagen så bruker en kasse jeg allerede har så det blir Hansen senere.

 

Kassa blir en lang Wichita BR enkel skudd kasse, grom kasse som har alt en bra kasse bør ha.

 

Kommer til å frese en costom picatinny skinne med passe tilt for å rekke et stykke.

 

Avtrekk blir Rifle basix.

 

Når det kommer til kaliber er jeg enig, tingen er at jeg allerede har ei 6,5x47 i kassa , 6BR har jeg tenkt litt som lyddemper patron under trening pga folk som klager på skyting , 6,5x55AI har jeg hatt før å veit at fungerer fint til 1250 m å gratis hylser , i tillegg har jeg diesett å det som trengs :wink:

Det sakt har jeg kjøpt inn brosj i 280AI som det skal lages ei pipe i etter vært , trur det kan være en små giftig patron til rundt 1400 meter ?

Link to comment
Share on other sites

vurderte 280ai jeg også, men så gjorde tilfeldigheter at det ble 7mm saum. Så å si identisk ytelse - løpslengde avgjør farta mer enn kaliber.

Hastighetsmessig gir min 890 med 180 scenar fra 64cm løp, som skulle holde eg i overlyd til hvertfall 1500m.

Når det er sagt så er vel ballistisk fordel til 280ai/7saum vs 6.5x55 (ai) overkant av 10% - mens rekyl (og anslagsenergi på de fleste hold) er +30%.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt 6BR før å likte den lille tassen , litt planer om å teste litt subb med den , har litt trua etter en tlf fra en beskjent :mrgreen:

Ellers så er det jo en trivelig 500 m patron men 6,5x47 vil jo gjøre det samme der.

 

Når det kommer til langhold så synes jeg BC ikke er alt , hjelper ikke å ha 1 i BC hvis ikke kula gir noe signatur så man ser hvor en treffer , der vil jo 280AI gjøre jobben bedre :)

Ellers så har jeg jo 300WSM som fungerer fint utover i heia :mrgreen:

 

Har kommet soppas langt med stokken nå at i dag blir det litt prøveskyting, ganske spent på hvordan ting føles , har ikke fått alle deler så blir med standard baser å orginalt avtrekk men får følt litt på det :)

Link to comment
Share on other sites

Da fikk jeg prøve montert å test skutt litt i dag, nye ladninger med ny kule var det også så må si jeg hadde ikke de helt store forhåpningene men det gikk ikke helt ille.

Skjøt kun 5 skudd på 100 meter med de to ladningene jeg testet og 10 skudd på 400 meter.

 

Ladning 1

Amax 140 N150 35 gr col 71,8mm . 100 x 5 =16mm . 10x400 = 109 mm

 

Ladning 2

Amax 140 N150 36 gr col 71,8mm . 100x5 =15mm . 10x400 = 85 mm

 

Ladnings messig er jeg sikker på det kan tunes litt, ut fra knepp har jeg lav hastighet.

Tips tas i mot i 47 med tung kule :wink:

 

Skyte messig så fant jeg ut noen ting som jeg må gjøre men startet jo greit like vell synes jeg :)

 

 

Et lite bilde av hvordan den så ut under test i dag.

15n8x7q.jpg

Link to comment
Share on other sites

Helt klart he he

 

Det jeg har gjort er at jeg bestilte orginale plastikk deksler fra AI men har laget alt på innsiden , stivere en orginalen å tilpasset enkel skudds kasse.

Kan også tilpasse den massive rammen sånn at jeg får balansen der jeg ønsker for et bedre rekyl opptak.

Ikke gjort det enda , må få på alt utstyr først .

Blir mange monteringer å demonteringer mellom fresing å tilpassinger.

Link to comment
Share on other sites

2unx8ja.jpg

 

Alt i en bit bortsett fra vinkelen ned bakerst , har blitt noen timer i fresebenken å mange oppspenninger .

wqubm8.jpg

 

Picatinny blanks

xm7rpv.jpg

 

hthe9j.jpg

 

Nok tilt , rekker et stykke med den skinna :wink:

dng749.jpg

 

Synes det ble en bra tilpasning selv om ting ser grovt ut men det var også tanken, dette er ikke en lettvekter men målet er stivest mulig :mrgreen:

2ij2eyf.jpg

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...