Jump to content

175gr Nosler CC, hyggelig bekjentskap i 308Win


M67

Recommended Posts

Det ramla 28 stk 175gr NCC ned i postkassa mi rett før ferien, har ikke hatt tid til å gjøre mye med dem før nå i det siste.

Jeg har jo skutt en 400stk 175gr Scenar L i sommer, og begynner å kjenne den kula litt, denne ligna fælt, men er litt buttere, og har en litt mer klassisk fasong.

 

Siden jeg ikke hadde nok kuler, og ikke gidder ladningsutvikling, så gjorde jeg ingen endringer fra ladingen med Scenar L.

 

Lapua Palma hylser, godt brukte

Vithavuori N550, 49gr

CCI 450

COL 71.75 (den ble slik for jeg gadd ikke skru på dia)

 

Skjøt først ei 5sk samling (100m) på elektronikkskive, det må i beste fall kunne kalles "inconclusive", samlinga ble 20mm omtrent, samma som alt annet jeg skyter på disse skivene, men ingen trykktegn, og ingen tegn til noe negativt. Jaja tenkte jeg.

 

Igår hadde jeg de resterende 23 med på banen, med samme ladning, og sammen med 80 skudd med 175gr Scenar L. Det var en lærerik, men uspennende sesjon, til tider grundig frustrerende. Veldig skiftende vind (fra begge sider, ikke mindre) gjorde det hele utfordrende, og ingen spektakulære samlinger ble skutt, men likevel:

 

 

500m

P1020704_zps143247f9.jpg

NCC, Samme treffpunkt som Scenar L

 

500m

P1020703_zps63ddbe11.jpg

Scenar L, til sammenlingning

 

570m

P1020700_zpsc68b1db8.jpg

Det er 10 av NCCene, på 570m, + en Scenar L som sitter i øvre kant - 3-4 Scenarer til fløy såvidt over plata (som er 40x40cm)

 

660m

P1020701_zpse1fc4942.jpg

10sk her også, vi talte 10 treff, men er det 10? Samme siktejustering sendte her Scenar L synlig over plata.

 

Jeg fikk ikke prøvd på lengre hold. I den vinden som var, både nå og sist, så vurderte jeg at skyting ville gi lite utover noen få pling og masse kuler i heia. Det ville gi læring ifbm. vind ja, men uforholdsmessig mange kuler ville blitt "lost in space" når en er uten spotter.

 

Det er ikke kronografert, men oppgitt BC er 0.505 for 175NCC og 0.490 for 175 Scenar L. Dersom dette stemmer får 175 NCC mindre fart i min rifle, enn Scenar L. Det er ikke usannsynlig, siden Scenaren får temmelig friske 875m/s. Det er heller ikke usannsynlig at BCen til NCC er "inflated". Formen på NCC kula tilsier at den er mer tradisjonell, og har lavere BC, men så er meplaten mye mindre enn på den finske kula, og det har mye å si.

Uansett så er min foreløpige konklusjon at disse to kulene gjør akkurat det samme, de treffer svært nære samme sted med samme ladning, ut til iaf. 6-700m (klikker jeg så NCC treffer i underkant av en gong, så treffer Lapua i overkant). I disse dager når Lapua er "unobtainium" så er den et godt alternativ. Prisen? Aner ikke.

 

Lapuakula har vist svært gode takter når det har vært rolig vær, både på 300 og 800m, men på 500, og på papir har jeg enda ikke fått prøvd den i forhold der jeg klarer å skyte godt nok til å si noe om ladning/kule. Det eneste det forteller er at jeg ikke behersker vinden. Jeg kan heller ikke si om NCC virkelig går SÅ bra som Scenaren har gjort.

 

P1020702_zpsda3ee2bf.jpg

5 + 10 med Scenar L 175gr, 510m, Skudd, ikke treff - "To learn the wind..."

 

Stevne og konkurransemessig, som er eneste grunn jeg kan se til å jage bedre presisjon enn dette (og der må den på plass) så er dette alt for dårlig - gutta skyter halvparten så store samlinger oppe i Trondheim. Da må en og finne seg i en viss ladningsutvikling.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Prisen? Aner ikke.

http://www.jaktdepotet.no/display.aspx? ... rodid=8836

 

Har selv 1000 stk av nevnte kule i 168gr med oppgitt BC på 0,462 som skal testes og brukes videre om det fungerer bra.

155gr som jeg ikke får tak i mer hadde oppgitt BC på 0,450 som så ut til å stemme bra selv om man leser alle veier at Nosler er generøse hva BC angår.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...