Jump to content

Vedlikehold av snart 100 år gamle rifler?


Coriolis

Recommended Posts

Hei! Håper jeg poster på riktig sted:

 

Jeg har nylig arvet tre rifler etter min bestefar: en Lee Enfield og Krag Jørgensen fra 1920-tallet, og en Mauser fra 1940-tallet. De har hengt stille på en vegg i sikkert seksti år, og trenger en skikkelig puss og deretter godt vedlikehold.

 

Jeg setter stor pris på tips & triks om hvordan jeg bør behandle våpnene, både treverk og stål.

 

For eksempel: Kan og bør jeg bruke vanlig stokkolje, gun blue/ rustfjerner og våpenolje?

 

 

Jeg har grei våpenkjennskap, men ikke om slike gamle ærverdige ildstokker som dette her. Dette er både historisk og affeksjonsverdi her, så jeg vil beholde de i så god og original stand som mulig.

 

På forhånd takk!

Link to comment
Share on other sites

Det første du gjør er å separere stål og treverk. Jeg har brukt sitronolje til å rense moderat skitne stokker. Småbulker kan du fjerne med en våt fille og strykejern. En eller annen plantebasert olje uten pigment er grei til å sette stokken inn med. Ikke overdriv. Dette er militærvåpen, ikke staselige jaktvåpen.

 

For stålet: plukk bolten fra hverandre (Lee-Enfield krever spesialverktøy). Spray med bremserens og blås med kompressor til all gammel olje og grease er vekk. Gni vekk de verste klattene. Rens avtrekk, kasse og pipe på samme måte. Puss pipa med nitrosolvent og om nødvendig mantelfjerner. Sett inn med mineralolje og grease. Sett våpenet sammen igjen.

 

Jeg ville styrt klar av rustfjerner og kaldblånering. Tidens tann kler disse børsene.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...