Jump to content

"Lanyard" snor for Kongsberg Colt


Chickenthief

Recommended Posts

Jeg har læst i Haneviks bog og søgt på nettet men ikke fundet noget om lanyard/snor/line for Kongsberg Colten.

Den må jo være brugt flittigt ellers var pistoler og magasiner næppe fremstillet med løkken i alle de år?

Er der nogen der har et billede så jeg ved hvordan en Norsk skal se ud når jeg går i gang med at søge efter en?

Link to comment
Share on other sites

Dansk er dårligt Norsk, undskyld!

 

Jeg mener selve snøren, hvordan ser den ud?

Jeg kan ikke finde billeder af den hverken i Haneviks bog eller på nettet.

 

Pistolen har jeg, magasiner også men jeg er ved at samle komplet sæt med: bælte, pistol hylster, magasin taske.

Men jeg ved ikke hvordan snøren ser ud, så det er ikke let at lede efter en.

Link to comment
Share on other sites

Ikke så bevandret i Kongsberg Colt som du som har lest en del om de, men lanyard ble mye brukt på GI utgavene i hvert fall.

 

Ikke lykkes med å finne noen bilder av Kongsberg Colt med lanyard thou....

 

https://www.google.no/search?q=colt+lanyard&espv=2&biw=1920&bih=1115&source=lnms&tbm=isch&sa=X&ved=0ahUKEwik9cSdvIPKAhWFnHIKHctGBsoQ_AUIBigB#imgrc=_

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro den ikke ble benyttet i Norge. Opprinngelig var lanyard-hooken laget for at rytterne i kavaleriet ikke trengte å gå ned av hesten om de mistet pistolen i kamp. Det samme gjelder magasinene, for på den tiden måtte sånt taes vare på. Hvorfor de fremdeles var på når Kongsberg produserte disse, kan kanskje ha noe med patent å gjøre, at de ikke fikk lov til å endre på noe.

Link to comment
Share on other sites

Jeg vil tro den ikke ble benyttet i Norge. Opprinngelig var lanyard-hooken laget for at rytterne i kavaleriet ikke trengte å gå ned av hesten om de mistet pistolen i kamp. Det samme gjelder magasinene, for på den tiden måtte sånt taes vare på. Hvorfor de fremdeles var på når Kongsberg produserte disse, kan kanskje ha noe med patent å gjøre, at de ikke fikk lov til å endre på noe.
Det var (og er) ganske vanlig med feste for fangsnor på militære tjenestepistoler, men jeg har også hørt at løkkene på 1911-magasinene var ment for kavalerister. Amerikanerene fant dem uansett fort overflødige og kuttet dem ut høsten 1916.

 

Det er vel ikke usannsynlig at de norske pistolene og magasinene i utgangspunktet kopierte de amerikanske, og at man aldri fant det for godt å endre designet.

Link to comment
Share on other sites

Ikke veldig uvanlig å feste fangsnor nei, selv glocken har jo fangsnor i eska som man eventuelt kan bruke.

 

I instruksen for pistolskyting med pistol, laget på 40 tallet engang, så omtales bruk av fangsnor + avbildet en kar med snor på sin Kongsberg Colt. Har instruksen liggende ett eller annet sted, men er ikke veldig motivert på å lete gjennom loftet ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Er det ikke noen marinemann har som kan kaste lys over temaet? Amerikanerne droppet reimbøylen tidlig som Niki skriver, min Colt er fra 1918 og har den ikke. Derimot er det bøyle på min S&W M&P fra 1940, og den er laget på forsvarskontrakt, med stempling US Property og initialene til inspektør Guy H Drewry. Har det vært delte meninger om fangsnorens fortreffelighet, eller har bøylen kommet til senere, da våpenet var I bruk hos nasjonaliststyrkene I Kina?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

I Heimevernets instruks for skyting med Colt 1911 fra juni 1956, står det at snoren alltid skal brukes i strid, men at den ikke må festes rundt halsen..... Man kan se snoren på flere av bildene, men det er ganske dårlige bilder:

 

Noen utdrag fra instruksen: ( Beklager dårlig bilde, har ikke så store datakunnskaper )

Snor%201.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...