Jump to content

Revisjon av (Våpen)bibelen


Trond

Recommended Posts

Det er en ny bok på markedet og den er bra, skikkelig bra, ut fra det jeg har sett så langt. Med Harald Sundes bok om kammerladerne (dessverre bare hærens), Haneviks bok "Norsk militærvåpen etter 1867" (frem tom. Kragen) og denne, er man sikret intelektuell kontinuitet fra 1842 frem til vår tid. Ved første gjennomgang ser det ut til at boken omtaler samtlige modeller brukt av det norske forsvar frem til dato. Det er en bøtte med bidragsytere, hvorav det riktignok er minst én jeg stiller meg noe usikker til den reelle graden av kompetansen hos. Men helhetsinntrykket er likevel glitrende!

 

IMG_4609_zps97278820.jpg

 

Det jeg ikke likte: Våpnene er sortet alfabetisk innen kategori - jeg hadde foretrukket historisk. Det er tatt med endel uhyre sære spesialmodeller som neppe noen av oss noen gang kommer til å se og i hvert fall ikke kommer til å få registrert. Men boken gir et gjennomgående inntrykk av kompetanse og godt håndverk og det er ikke vanskelig for meg å utrope den til det beste av sitt slag. Sundes kammerladerbok, Haneviks "etter 1867" og denne er et must for interesserte i norske militærvåpen. Bare så det er sagt, den holder ikke helt Haneviks standard, men det er (nesten) greit.

 

Anbefales! Det kommer neppe noe bedre de neste 20-50 år! Løp og kjøp!

Link to comment
Share on other sites

Nå er jeg en av forfatterne til denne boka, så jeg er nok litt inhabil. Men for å kommentere:

 

- Alle som har fått takk som bidragsyterne innledningsvis i boka har skaffet dokumentasjon eller opplysninger som kunne ettergås. Hvilken kompetanse disse personene eventuelt har er egentlig uvesentlig så lenge de har fremskaffet dokumentasjon som kan etterprøves og har vært av nytte for oss forfatterne. De fortjener en takk.

 

- Boka er ment som et oppslagsverk. Den skal kunne leses og brukes av alle som ikke besitter spesialkompetanse på gamle våpen og hvor et våpen historisk hører hjemme. Derfor var det naturlig med en alfabetisk sortering. Har man kompetanse til å plassere et våpen historisk (slik jeg vet Trond har) så finner han lett frem i boka. Det motsatte ville ikke vært mulig for en uten slik kompetanse dersom boka var sortert historisk.

 

- Ja, vi har tatt med endel sære spesialmodeller. Det var fordi oppdraget/mandatet vårt var å lage en KOMPLETT bok over ALLE våpen det forske forsvaret har brukt fra 1859 og til i dag. Da må også endel sære våpen brukt i mindre antall med. Men hvis man leser teksten under hvert enkelt våpen, vil man klart se i hvilket omfang og tidsperiode et våpen har vært brukt.

 

Hele redaksjonsgruppa står bak det samlede produktet og de avgjørelser som er tatt, både med hensyn til innhold, layout og sortering.

 

Ellers vil jeg benytte anledningen til å takke for alle hyggelige tilbakemeldinger jeg har fått både her og andre steder på boka.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har bladd gjennom boka, og må si meg svært godt fornøyd. Tittelen står for meg som noe misvisende, da man ikke har med f.eks. miltraljøser, som f.eks. Oerlikon 20mm, som jeg vet Sauda-klassen var bestykket med. Det er dog ingen avgjørende mangel i mine øyne, og verket er interessant og informativt, med bilder i svart/hvitt og fine farger.

Link to comment
Share on other sites

Jeg leser ordet "skytevåpen" som håndholdte våpen og ikke "små kanoner".

 

Noe jeg derimot reagerer på, er at det står skytevåpen fra 1859 og så er ikke 1860 4'' kammerladermodellene tatt med overhode. Det burde har stått "fra 1867". Jeg savner også marninens M1845, M1849 (ok, den er jo nesten lik) og M1852 i Landmarkutgave.

Link to comment
Share on other sites

Har ikke fått boka enda men gleder meg til den kommer.

 

Kanskje Trond nå burde få laget en bok om våpen før 1860 etter hvert, helst også sivile helt fram til 1.VK. Han har jo materiale til dette og han vet vel mye om hva han mangler og hvor det eventuelt finnes.

Jeg kan hjelpe ham litt med patronene til nevnte våpen, særlig de sivile. :)

Link to comment
Share on other sites

Hvis man leser innledningen i boka, vil man se at boka skal ha med alle våpen med metallpatroner (derfor er ingen kammerladere med) og vi har begrenset boka til maks kaliber .50 fordi dette er de tradisjonelle "soldatvåpnene". 20mm og oppover anses som tyngre skyts.

 

Ut fra dette burde jo ikke det 18 lødige Lunds-geværet ha blitt tatt med, det er vesentlig grovere enn cal .50. Eller er dette en sånn "ingen regel uten unntak" og derfor denne supersjeldne varianten til hæren i sted for de noe mindre sjeldne fra marinen?

 

Det er så avgjort mye bra, veldig bra her, men hadde det ikke vært bedre da å sette tittelen til noe i likhet av "Patronskytevåpen benyttet av Forsvaret i Norge"? Det virker som om inkonsekvensene florerer en smule - Alfabetisk sortering av pistoler etc. og historisk sortering av geværer etc. Kun opp til kaliber .50, dog med unntak for hærens 18 lødige Lund.

 

Dersom boken skal revideres i forbindelse med et nytt opplag, foreslår jeg at tittel sette til "Skytevåpen benyttet av det norske Forsvar etter 1842". Da vil igjen kammerladerinformasjon bli tilgjengelig, sogar med marinekammerladerne og marinepistolene. Dette er et område jeg tror virkelig savnes på litteratursiden i dag. Det eneste "uheldige" med dette årstallet er at Krigsskolegeværene og blir med, enda de egentlig tilhører en annen tid.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje Trond nå burde få laget en bok om våpen før 1860 etter hvert, helst også sivile helt fram til 1.VK. Han har jo materiale til dette og han vet vel mye om hva han mangler og hvor det eventuelt finnes.

Jeg kan hjelpe ham litt med patronene til nevnte våpen, særlig de sivile. :)

 

Jeg takker for tilliten, men det er nok vesentlig dyktigere og grundigere folk enn meg der ute, som også har erfaring med å skrive våpenbøker. Jeg håper derfor at de følger opp dette innspillet ditt. Jeg skal heller prøve å ta meg sammen og gjøre litt mer med nettsiden min over vinteren.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...