Jump to content

Underdekt behov og ignorert marked?


egon olsen

Recommended Posts

Pistolkaliber karabin, underdekt behov og ignorert marked?

 

Og den behøver selvfølgelig ikke være halvauto, en retttrekker med knelås kunne kanskje ha vært noe?

Korte låskasser, lav vekt og ikke minst, ikke noe overkill ift. viltet som skal jaktes, 7.65Parabelum burde tette gapet mellom .22lr og 9mm sånn akkurat passe.

 

Noen andre med ideer rundt dette?

Link to comment
Share on other sites

Den Rugeren er fin, men den bærer preg av noe lettvint løsninger, det jeg ønsker meg, er en låsekasse dedikert til de mindre patronene, ikke noe som er adaptert. Vesentlig forskjell.

 

Hva angår Camp Carabinene, så hadde jeg min første sånn i 1990, ble aldri fornøyd, for mange håpløse løsninger, for dårlig kvalitet, det var ikke nok til at jeg lot være å skaffe en til i -98, i håp om at den skulle være bedre i .45, men neida, like dårlig den og.

Link to comment
Share on other sites

22 Hornet boltrifler lar seg ganske lett konvertere til 30US carabine. Anschutz har laget noen ytterst få rifler i 30 US. Anschutz 1431. Walther rifler i 22 Hornet er mer solide med symetrisk låsing og gjenget pipe.

 

Rifler i 222/223 med låsing bak på sluttstykket er greie til 9mm/38Super/7,65Para/7,63 Mauser. Igjen er Anschutz 1431 et meget bra utgangspunkt. Det er bare å tilpasse magasinbrønnen til et pistolmagasin (eller omvendt) og lime og pinne inn ei ny pipe . Jeg har sett en Anschutz i 9mm Para.

 

anschutz_1431_32.jpg

 

Jeg skulle gjerne ha hatt en 1827 Fortner i 30US.

Link to comment
Share on other sites

heh... jeg har noen Speer 110gr liggende jeg også.... men hvilken platform... (og kan den lures til å bruke us karabin magasiner???

Lukter noe CZ... (note to self, husk at jakvåpen garderoben allerede er full)

Et arguemtn for 30 us fremfor 300 whisper er jo tilgang på ammo.

Link to comment
Share on other sites

30US er en fin småvilt-patron, men per i dag ville jeg ikke brukt så mye krefter på et slikt prosjekt så lenge 300Whisper er så mye mer allsidig. Da måtte det vært for en konstruksjon hvor du ikke kan true inn en Whisper, men hva skulle det være?

 

Jeg skulle brukt den til løpende viltmål på 100m. 30us kan lades med carbiddier som 9mm. Det kan du ikke med flaskepatroner. På pur f kunne man sikkert skutt bra med 30us på 200m i en Sauer STR med kit ala 22lr 8) Baserer dette på erfaring med Contender i 30us.

Link to comment
Share on other sites

Men finnes det egentlig noen gode plattformer for slike pistolpatroner? Avsagde mausere er jo en morsom greie, men optimalt er det ikke. Nå har jeg allerede begynt å designe en låskasse (noe må jeg gjøre i tegningstimene), kanskje vi kunne finne et morsomt design for dette segmentet? Jeg likte egentlig tanken på en rettrekker med kneledd...

Link to comment
Share on other sites

Eller cz 527... Med løp i 7,62 x 39 og 30 us... Um... Nei hylsebunn problematikk. Pokker, jeg må slutte med alle disse rare tankene.

 

Du kan jo ha to sluttstykker..

Har fått en idiotisk ide om at jeg trenger en systembørse på en cz 527.

Tenk dere ett finkalibret løp i cal 17, ett medium kaliber i 22 og ett grovkalibret i cal 30. :mrgreen:

Dersom man tar utgangspunkt i cal 223, så burde man kunne ha noe så grovt som 338.....

Link to comment
Share on other sites

Leveraction er formålstjenlig,men av en eller annen grunn, så lar jeg meg irritere veldig over at leveractions i typiske revolverkalibere, alltid kommer med engelsk kolbe, og superpresise blir de dessverre aldri.

 

.30 US er strengt tatt en patron som fortjener en egen låskasse lengde... Og i den lengden, så går det den ganske mye annet, også .357Maximum, 9mm win.mag og .45 win.mag.

Link to comment
Share on other sites

Uff, denne tråden har gitt meg alt for mange skrullete ideer. Jeg har lenge lengtet etter et skikkelig salonggevær for voksne menn, en rifle i pistolkaliber med løpsskiftesystem hadde vært perfekt. Egentlig er det en nett halvauto jeg vil ha (ref 10/22 i 765), men en hver skytter bør jo ha en liten boltrifle i sortimentet. Desverre var jeg dum nok til å selge min BRNO i 22, så hvorfor ikke starte der?

 

Kneledd er litt uelegant mtp avstand fra støtbunn til låsepunkt, men for pistolpatroner burde det være OK. Hmmmmm, tror jeg må tegne litt i morgen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...