Jump to content

Sauer 200 STR - kombigevær i ordets rette forstand?


Øvrigar'n

Recommended Posts

Prosjekttråder er alltid morsomt. Jeg blir ihvertfall veldig inspirert når folk legger ut bilder og info om hva de sysler med.

 

Mitt siste prosjekt er en Sauer 200 STR til flerbruk. Etter endel skruing, fikling, mekking og prøveskyting har jeg blitt ganske fortrolig med rifla. Her er noen bilder slik jeg har den det meste av tiden. Skal prøve å legge ut bilder etterhvert som jeg gjør forandringer/oppdagelser som kan være verdt å vise fram.

 

.22LR utgave:

th_AEBD1817_small2jpg.jpg

 

6,5x55 utgave:

th_AEBD1823_small2jpg.jpg

 

 

Litt av fargesjatteringene i stokken:

th_AEBD1822_small2jpg.jpg

 

 

0.5mm shims under bakre ring er knapt synlig:

th_AEBD1829_small2jpg.jpg

 

 

Innledende prøving og testskyting har vist lovende takter, og jeg er såre fornøyd med nyanskaffelsen. Dette er selvsagt som det seg hør og bør etter å ha brent alle broer ved å selge bortimot samtlige av mine andre våpen for å finansiere nyinnkjøp. :shock:

 

Låskasse: Sauer 200 STR

Piper: Sauer .22LR (670/19) og Heym 6,5x55 (670/19)

Stokk: Modell Jacobsen i tung, gjennomfarget laminat (veier 2 kg...) med Engbo hurtigjusterbar bakkappe

Kikkerter: Bushnell Elite 4200 6-24x40 med target dot og Leupold VX-II 3-9x50

Montasje: Landrø skinne med Sako Optilock ringer. Bygget inn 10 MOA tilt i skinna med metallshims på bakre ring

Vekt på hele stasen: 6485g i .22LR og 6445g i 6,5x55.

 

Har også original stokk og Busk diopter liggende hvis lysten til DFS aktivitet skulle melde seg.

 

Med en passende frontrest/tofot/bakrest-arrangement burde den også bli godt brukbar til langhold og BR50. Med Bushnell kikkerten, 10 MOA tilt og 139 grs Lapua Scenar burde den komme ut til minst 600m, antakelig 650.

 

Jeg har ikke skutt noe voldsomt med presisjonstester, bare konstatert at den ser ut til å være i kategorien "Bra Nok" (greier 5 skudd under 20mm@100m liggende over sandsekk uten bakstøtte). Fokuset har hittil vært stående med lang arm som er den største bøygen for min del. Sikkert en kjent sak for flere enn meg. :wink:

 

Primært tenkte jeg at dette skal være mitt våpen til jaktfelt/elgbane/elgjakt en stund (fram til en viss sjuke melder seg igjen :wink: ).

Noen lurer sikkert på hvordan man kan være så koko at man bruker et våpen på over 6kg på elgjakt. Det spørsmålet har jeg også stilt meg selv et antall ganger må jeg innrømme, men foreløpig har elgjakta mi dreid seg om å gå maksimalt 5-6 hundre meter til en post og tilbake igjen. Når man i tillegg er konstruert relativt utrælin(1) fra naturens side så tok jeg sjansen. Så får vi se da, om jeg trasker rundt med noe fra Ultra Light Arms i neven om noen år og forbanner Saueren oppetter furuleggene....

 

 

 

 

(1) Utrælin - stor/lang/kraftig, gjerne med underbetydningen "så stor at det er upraktisk".

 

EDIT: Laget klikkbare bilder

Link to comment
Share on other sites

Fin rifle, og selv om jeg ikke har en selv, er jeg enig med deg i at det er en meget allsidig rifle. (Eller er det "plattform" det skal hete nå?) Kanskje med unntak av jakt, men der igjen det er mange former for jakt

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 200STR med Jacobsen stokk og Nikonkikkert med lys. Kaliberet er i manges øyne kjedelige 6,5x55, men nåde den reven som kommer på åta når den er med :lol: . Løpet er kappet og børsa er lettet, men den er enda i tyngste laget for jakt når man må gå mye, men til gluggjakt o.l. får jeg ikke bedre børse.

Vil jeg trene med mindre smell setter jeg på 22LR settet :)

Link to comment
Share on other sites

Fin rifle, og selv om jeg ikke har en selv, er jeg enig med deg i at det er en meget allsidig rifle. (Eller er det "plattform" det skal hete nå?) Kanskje med unntak av jakt, men der igjen det er mange former for jakt

 

Takk for det :D

Ja, plattform er vel det mest moteriktige (les intetsigende) uttrykket nå om dagen. Selv kaller jeg det flerbruksrifle inntil jeg finner på noe bedre. Men en ting er sikkert: fyse er det ihvertfall ikke 8)

 

Over til noe helt annet:

Jeg synes så tydelig jeg dro kjensel på navnet i signaturen din. Det var ikke du som gjentatte ganger slo meg på målstreken i jaktfeltløypene i vinter? I så fall blir det omkamp utpå nyåret :wink:

Link to comment
Share on other sites

Pen børse!!

Men slik kikkert står montert nå hadde du vel ikke trengt skinna??

 

 

hvor høy er shims du bruker blir det ikke knekk i kikkert med shims på bakre ring?

 

Leter etter ferdig skinne med 20moa

 

Joda, børsa funker greit, den :)

 

Nå har jeg gått til innkjøp av Caldwell Rock BR Competition frontrest og bakstøtte så får vi se om Øvrigar'n duger som heime-benkeskytter utover vinteren :wink:

 

Jeg trenger skinna for å ha noe å montere ringene i. Eller mener du at jeg kunne greid meg med ringer som skrus rett på kassa? Det kunne jeg forsåvidt, men det er greit å ha muligheten til å kunne justere i alle retninger.

 

Shimset er mellom 0,4mm og 0,5mm tykt. Det gir ca. 10MOA når ringene står montert slik som på bildet. Tror ikke det hadde gjort noe for innfestingen om shimset hadde vært oppimot dobbelt så tykt.

Når det gjelder bend i kikkertrøret er ikke det noe problem. Optilock-ringene har en plastinnsats som fungerer som et kuleledd. Det skal adskillige (100??) MOA til før kuleleddet bunner. Systemer likner veldig på Burris signature.

 

Se på tråden til 338-RUM-Bang på sluttstykket. Han har en stålskinne med 20MOA. Den må imidlertid skrus i kassa ovenfra.

Ellers har jeg sett fryktelig mange skinner med tilt for 11mm spor for luftvåpen. De er dessverre alle sammen i aluminium. Mulig de beste hadde holdt for 6,5x55, men jeg har altså ikke tatt sjansen. Kanskje noen andre som har prøvd disse? BLK ser ut til være blant de bedre etter hva jeg kan se.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...