Jump to content

Nytt prosjekt: Rifle til jakt på lange hold


Proffen

Recommended Posts

Fra før har jeg en Sauer 200 STR. Den er utstyrt med to løp og to skjefter. En utgave til jakt og en til gonging på lange hold. Avhengig av konfigurasjon, veier børsa 5-9 kg...

 

Nå vil jeg bygge en børse som har følgende egenskaper(noen av dem i motsetning egenskapene i saueren):

 

- Godt egnet til skyting på langt hold, gjerne blinkskyting på ut til 1500-2000 meter.

- Godt med punsj/anslagsenergi igjen for felling av storvilt (opp til og med elg) på druge jakt hold.

- En egenvekt som gjør børsa godt egnet til jakt og mulig å bruke i stående stilling. (altså til mer en bare langholdskyting) Ihvertfall under 5 kilo med langholds/match-pipe.

- Jeg ønsker meg denne gangen noe annet enn tre eller laminat i skjefte. Det skal være skikkelige allværsegenskaper.

- Sånn jeg ser det er det et must med stillbar kolbekam

- Kikkertsikte hører med til prosjektet. Langholdsikte med utvendige tårn, mil/mil, cm eller 0,5 cm klikk. Det må ikke være FFP. Lystyrke, klarhet og vekt spiller en rolle.

 

Mulig jeg kommer på mer..men det får duge foreløpig.

 

Mine egne tanker foreløpig:

 

- Låskasse er valgt og bestilt. Jeg lurte lenge på å gå for Blaser, men man blir så låst. Det ble en Stiller TAC 300 låkasse fra USA. (Remington klone)

 

- Jeg tenker at løpet må få en mellomting-profil. Her kommer vekt spørsmålet inn og kødder med fart og presisjon ønsket. Jeg vil veldig gjerne ha mange tanker på dette med løp. Foreløpig tenker jeg heller lengde enn tykkelse...67-70 cm langt og 19mm tjukt..tanker??

 

- Kaliber: Det skal være høy BC, høy fart, bra anslagsenergi, men ikke rive av meg skulderen eller bli for tungt. Foreløpig tenker jeg 7mm Rem Mag, eller 300 Win Mag. Heftige kreasjoner hadde vært kult, men... Kom med tanker folkens, her er ingenting avgjort.

 

- Stokk: McMillan A5 er en utrolig kul synt-stokk, det samme er en rekke andre chassis i aluminium. Men jeg tenker at dette blir for tungt, for svært og for klumpete. Men jeg må ha stillbar kolbekam syns jeg... McMillan HTG? McMillan Edge ultralight? Eller kanskje high tech skjeftene til Rafdal?

 

Andre forslag, montasjer, forskjellige kolbekam løsninger?? Fyr løs!!!

Link to comment
Share on other sites

  • Replies 266
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Spennende prosjekt, skal følge denne videre. Jeg har nok ikke noen ekstremt gode ideer å komme med, men jeg har tenkt i noen av de samme banene selv. 300 WinMag med god kikkert i ei børse som ikke er for tung må jo bli bra. Skal du opp i 70 cm løpslengde begrenser det seg vel fort hvor tjukk pipe du kan ha uten at vekta blir ganske så høy. Har du tenkt på fluting av pipa? Jo lengre den er jo mer er det jo å spare i vekt på det.

 

McMillan laker masse fine kolber, men jeg har forstått det sånn at mange av de justerbar kolbekam-løsningene deres veier en god del. Verdt å ha i bakhodet om ikke annet.

 

EDIT: Ei bøyd kydex plate e.l. gir jo en grei justerbar kolbekam som ikke trenger veie så al for mye. Eller min favoritt om dagen, liggeunderlag og teip. :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Takk for svar fra dere alle. Setter jeg pris på.

 

Jonny: Er du fornøyd med B&C stokken? Vet du hva den veier? Og hvordan løser du kolbehøyden? ER du happy med 7mm WSM, eller ville du valgt noe annet i dag? Hvordan går det med løpsslitasjen etter at du når har prøvd den litt?

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, den rifla du beskriver tilhører en kompis av meg.

 

- Stiller Tac300

- .280AI

- Krieger løp

- High Tech stokk + AI stokk

 

Du får bestilt MCM A5 stokk med lett fyll (edge?) for å holde vekta nede.

Se litt på .280AI eller en annen 7mm.

Link to comment
Share on other sites

Skal du ha en 7mm, bør du beordre ei pipe med 8 i snurr, slik at du kan skyte den nye 195 grs Berger kula som kommer ila året.

Hvilken patron du skal satse på, aner jeg ikke, men den bør være grom så du få litt fart på sakene.

 

Selv har jeg 338LM som basis for min 7mm, og den er nå snart leveringsklar. Den blir i første omgang ei konkurranse børse for 1000 meter F class, som jeg håper vi kan få til etterhvert. Men den skal også kunne brukes som plattform for jakt på avstander over 101 meter.

 

Selv har jeg en 300 win mag som blir årets jaktrifle. Med 8 i snurr, sender jeg avgårde 230 grs Berger i ca 900 m/sek, og den har punch laaangt ut. Mer enn noen 7mm har pr.d.d.

Hva rifla mi veier med Hausken Whisper er jeg usikker på, men 6.5'n min, som er identisk, blir brukt i hjortelia hver høst, uten at jeg sliter meg ut.

24mm på munningen, 66 cm lang, med GRS Sporter/Varmint, jaktrifle med suverene langholds egenskaper. Blir å finne på sørlandet første helga i august.

Link to comment
Share on other sites

Aaaah, den perfekte rifle. Jeg synes M67 har kommet ganske nær dine målsetninger med sitt 7WSM prosjekt.

Jeg regner med han snart stikker innom denne tråden.

Den børsa er lett nok til å jakte med, kjedelig presis og leverer mye energi på målet.

 

Ang løp, lengde fart og vekt:

Jeg hadde kjørt så langt løp som du mener er praktisk å bære rundt på (min smertegrense er ca 66cm) av aller høyeste kvalitet, flutet og med 19mm i munning.

 

Ang skjefte så foreslår jeg McMillan med Edge fill som flere andre.

 

Optikk må jeg nesten tenke litt på..

Link to comment
Share on other sites

Her var det mange gode forslag og innspill. Tusen takk. Har sett mer på McMillan som flere foreslår. Det som kan seile opp som en god kandidat er McMillan A-3 med Edge fyll (ekstra lett) Saddle type cheek rest (den er lettest) ingen justering av LOP. (Det gir mer vekt)

 

Knut Erik: Jeg ser mange har 1-10 snurr på 7mm. Har jeg forstått det rett at du må ha lavere snurr på tyngre kuler? Derfor 1-8? Nå lager jo du en 7mm selv, men mener du at 300WM hadde vært et bedre valg for meg i denne børsa? PS 338-7mm blir helt rått. Gleder meg til å se den i sving. Andre forslag i 7mm enn 7mm Rem mag?

 

Løp: Helt klart flutet løp ja VetIus. 66cm/19mm i tuppen høres veldig fornuftig ut.

Link to comment
Share on other sites

Nå som Norma produsere hylser til 300 Rem SAUM, kan jeg ikke tenke meg en mere sexy patron enn 7 mm Rem SAUM :wink:

Helt uten tvil den patronen jeg ville valgt for en 7 mm, om jeg kunne velge fritt fra øverste hylle. Jeg har litt sansen for harmoni :lol:

 

Det ble en Stiller TAC 300 låkasse fra USA.

Hvilken støtbunn har du bestilt? Det betyr jo litt for valg av patron. Ikke for å være bedreviter, men jeg ville nå bestemt meg for kule og patron før jeg hadde begynt å tenke på resten :wink:

Link to comment
Share on other sites

Hvilken støtbunn har du bestilt? Det betyr jo litt for valg av patron. Ikke for å være bedreviter, men jeg ville nå bestemt meg for kule og patron før jeg hadde begynt å tenke på resten

 

Neida, Bly. Tar deg ikke for bedreviter. Leveringstiden er 5-6 mnd, så jeg har enda litt tid på meg for å bestemme støtbunn. Men at patronen jeg velger går i en TAC300 kasse er helt sikkert. Foreløpig har jeg sagt støtbunn som passer 7mm RemMag. Men det kan endres..

 

7mm Rem SAUM skal jeg se nærmere på. Men når valget i første omgang falt på 7mm Rem Mag så var det fordi jeg tenkte å være litt edruelig og ikke velge et hysterisk, løpslitende kaliber som er umulig å få ladet riktig...På den annen side så er det de hysteriske som appellerer til hjertet....og 6,5x55 har jeg jo alt til mengdeskyting....

 

Apropos, hva slags kaliber har du selv Bly?

Link to comment
Share on other sites

Proffen.

 

Til den jakta jeg bedriver, så er valget helt klart 300 win mag med 230 grs kule, siden den leverer sakene på lang avstand.

Jeg skal ikke si at 7mm er dårligere, med den sender ut 180 grs kuler i mer eller mindre samme hastighet som mine 230 grs kuler, så da er det enkel matte for meg, siden jeg er slave av høy bc og lange hold.

Min 7mm-338LM, er av en helt annen liga og vil selvsagt overgå 300'n, og mye annet, men med meget kort levetid på pipene, og tung som et meget stort spett.

 

Du må bare gå for det som du helst vil ha, alle er forskjellige og vil ha forskjellige ting. Jeg holder uansett en knapp på 300 win mag til ditt prosjekt, enkelt kaliber, lett å få presist, har ok ferdigammo som kan skaffes hos G-Sport om nøden er stor, billig å lade og har den perfekte kula i den rette pipa. Og ja, tyngre kuler/lengre kuler krever kjappere snurr :)

Link to comment
Share on other sites

Jonny: Er du fornøyd med B&C stokken? Vet du hva den veier? Og hvordan løser du kolbehøyden? ER du happy med 7mm WSM, eller ville du valgt noe annet i dag? Hvordan går det med løpsslitasjen etter at du når har prøvd den litt?Mc

 

B&C stokken er ganske god. men jeg mistenker at den er tyngre enn en McMillan HTG (denne m67 har?) som er rimelig lik i form.

 

Jeg har hatt litt knot med kaliberet pga at kammeret var en mellomting(feilproduksjon) mellom 7mm WSM og 7mm-300WSM som har skapt litt ekstraarbeid. Men rifla går godt og er stort sett den jeg bruker pga kombinasjonen god vekt og god ballistikk. Har bare skutt drøye 500 skudd med den til nå(90% på 480m+) så pipeslitasje har jeg ikke sett på.

 

Har en eller annen kolbetaske for å få litt mer kolbehøyde, men det er nok litt lav. Uansett er det praktisk å ha en neve ammo liggende lett tilgjengelig om en tar seg en kveldstur etter hjort og gong :)

 

Hadde kanskje valgt en LA om jeg skulle hatt ny 7mm WSM, men denne rifla var en ferdigpakke der en ikke kunne skreddersy detaljene. Likevel mye rifle for 18000,- (ca pris ferdig importert med mva og frakt) synes jeg.

Link to comment
Share on other sites

300mager; hvis låskassa er lang nok, noe 700er, får man 300winmag makshastigheter i en 300weatherby med singlebase krutt, dvs N100-serie istedet for N500. Singlebasekruttene er også snillere med løpene slik at levetiden på løp kan være opp til 20% lenger. Bare husk at man skal lade 300winmag og ikke makse ut weatherbyen. 300kragmag? :-)

Link to comment
Share on other sites

Men når valget i første omgang falt på 7mm Rem Mag så var det fordi jeg tenkte å være litt edruelig og ikke velge et hysterisk, løpslitende kaliber som er umulig å få ladet riktig..

Slik jeg kan skjønne er 7mm Rem Mag mere slem med pipa enn 7mm Rem SAUM, men her er det delte meninger og jeg har ikke testet begge. (Løpslevetid er uansett "tilfeldige greier", jeg har avliva en 6,5x55 med ca.2000 skudd og en .308 med ca.5000.) 7mm Rem SAUM er 7mm'erens svar på 6mm BR. Den yter meget godt i forhold til hylsevolum om man skal tro det som er skrevet om den. Den har lengere hals enn 7mm WSM, noe som er en fordel i mine øyne. Jeg rota med .243win, som har kort hals (før jeg bytta pipe til .308), og sett ulempene kort hals kan medføre. Skal aldri ha det igjen.

 

Du kan se på disse linkene:

http://www.accurateshooter.com/cartridge-guides/7mm/

http://bulletin.accurateshooter.com/2008/06/norma-brass-for-short-magnums/

 

Apropos, hva slags kaliber har du selv Bly?

Jeg skulle til å si; Hva tror du? :lol:

Nå jakter jeg mest rype så det går mye i kal.12, men har så smått gått over til kal.20 :wink::mrgreen:

 

Jeg jakter også hare, gås, svart fugl, (skarv og ender hvis sjansen byr seg), sel og innimellom av og til elg om jeg skulle bli invitert med på gratis jakt. Du ser mønsteret, det meste er smått, så i rifle bruker jeg mest 6,5x55 :wink:

 

Grunnen til at jeg har sett mye på 7mm'ere er at et av elgjaktterengen jeg har vært i innbyr til litt lenger hold enn jeg liker å bruke .308'en med alt for kort pipe. Men jeg mener ikke elgjakt alvorlig, så jeg har i stede nettopp bestilt meg en ny nett og lett småviltrifle i nusselige .223 med 1:8'' snurr som jeg tror jeg kommer til å få mere glede av :wink:

 

For langholdsskyting har jeg alltid vært hekta på 200STR. Lenge før det ble "vanlig" til langhold. Det er noe eget med en rifle hvor du nesten får tak i reservedeler på dagen om du skulle trenge. En kan også ha flere like rifler og delen passer om hverandre, så du har jo automatisk et lite lager om noe skulle ryke. Billig er det også, men det vet du jo fra før ut fra hva du "reklamere" med :wink:

Der jeg skyter en det enkelt å skyte på hold ut til 1000m uten for mye om og men. Der kan jeg helt greit sette opp skiva og plukke den ned etterpå uten å bære meg i hjel. Skal jeg begynne med hold langt over, blir det mye styr, og jeg ser ikke helt poenget i å skaffe meg et kaliber som er dyrt å drifte for og skyte 1000m som 6,5x55 takler helt fint. I tillegg kan jeg skyte 2-3 skudd++ for prisen av noe ukurant, men det vet du jo også. Men skal ha genet er farlige greier, og før jeg vet ord av det har jeg sikker også skaffet ei .280 AI pipe til STR'ene selv om jeg anser det for bortkastet penger på alle måter :roll:

Link to comment
Share on other sites

Takk for mange gode råd. Jeg har lest og fundert og tenkt igjen....da skulle man tro at det kom noe mer fornuftig ut, men det gjør det ikke. Tror jeg har bestemt meg for kaliber...

 

Knut Erik og flere med han anbefaler 300 Win Mag. Og det er et godt råd. Jeg synes det er et flott kaliber. Jeg har allikevel havnet på at det leverer mer punsj/anslagsenergi enn jeg trenger og trenger tyngre kuler og mer krutt for å få kuler med samme BC som 7 mm til å fly. Rekyl er et minus.

 

Det blir 7mm. Også har jeg en tendens til å lande på sære greier. Og nå har jeg rettferdiggjort det med at jeg har en "folkevogn" fra før (STR). Short Magnumene frister, men jeg vil ha mer. Jeg har lest litt om 7mm STW og skjønner at eierene av noe sånt er fra seg av forelskelse.

 

7mm STW spiser løp og kan være sær å lade. Siden jeg ikke har noe særlig ladeerfaring.........

 

Det blir 7mm STW!!! Rafdal har brotsj!! Og ja, jeg vet det er rekyl i denne og....

 

Hylser er visst ikke så lett å få tak i. Noen som har noen tips? Kan like gjerne prøve å få tak i hylser allerede.

 

Noen som vet om andre med 7mm STW? Skulle gjerne vært i kontakt med en som hadde dette kaliberet.

 

Neste steg: Bestille McMillan A3 med Edge fyll

Bestille hylser

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Proffen.

 

Til den jakta jeg bedriver, så er valget helt klart 300 win mag med 230 grs kule, siden den leverer sakene på lang avstand.

Jeg skal ikke si at 7mm er dårligere, med den sender ut 180 grs kuler i mer eller mindre samme hastighet som mine 230 grs kuler, så da er det enkel matte for meg, siden jeg er slave av høy bc og lange hold.

Min 7mm-338LM, er av en helt annen liga og vil selvsagt overgå 300'n, og mye annet, men med meget kort levetid på pipene, og tung som et meget stort spett.

 

Du må bare gå for det som du helst vil ha, alle er forskjellige og vil ha forskjellige ting. Jeg holder uansett en knapp på 300 win mag til ditt prosjekt, enkelt kaliber, lett å få presist, har ok ferdigammo som kan skaffes hos G-Sport om nøden er stor, billig å lade og har den perfekte kula i den rette pipa. Og ja, tyngre kuler/lengre kuler krever kjappere snurr :)

 

7 mm har et lit fortrinn over 300 og det er excellent SD. Liten betydning kanskje, men til jaktbruk....

Link to comment
Share on other sites

7mm RM, 7 mm STW, 7 mm RUM, 7mm Weatherby M... Ikke så stor forskjell dog med 7mmRM som "pingla" i klassa ..... :mrgreen:

Tenk på løpets levetid også og ev. mulighet for å få tak i fabrikkammo i et knipetak og 50 åringen RM er kanskje å foretrekke. Når det gjelder spørsmålet om beltehylse eller ikke, WTF. betyr jo nada..... :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Ja, betyr dette med magnumbelte? Eller rettere sagt, hva slags ulempe følger det med en patron med magnumbelte?

 

Det med kort hals, Bly, det får den konsekvensen at patronen kan bli kilen å lade pga. Liten fleksibilitet i settedybde? Andre ting? Tar gjerne i mot råd.

 

Jeg skjønner jo at det er noen ulemper med STW ellers hadde den vært mer populær. Jeg er villig til noen ulemper for å prøve et kaliber ikke alle har. Men er det komplett idioti så er jeg villig til å skifte mening selvsagt.

Link to comment
Share on other sites

Når det gjelder hylskvalitet,så er det jo greit at hylsene har god kvalitet og lang levetid. Klart, du kan kjøpe Rem og Nosler hylser og få bra hylser om du kjøper mange nok og får sortert ut de beste. Men da blir det fort dyrt. Er kjipt å kjøpe 100 hylser og kun sitte igjen med 40 som er gode nok. Levetida kan man påvirke ved å pleie hylsene fra dag 1, men ujevne halser og stort sprik i vekt og myk messing er det værre å fixe.

 

Jeg har 50 Win hylser til min 300 som er ok, men etter 7 omladninger begynner de nå å slippe hettene. Det har jeg ikke opplevd med Norma eller Federal. Hadde Lapua laget hylser i 300 win mag så hadde det jo vært konge.

 

Selve kaliberet er nok ikke et feil valg, er jo populært i USA, men der er messing billig ig hyllevare på Wallmart, så de kan kaste mer enn vi har råd til her.

 

Jeg mener fremdeles du bør gå for en 300 win mag ;)

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

Link to comment
Share on other sites

I følge jaktdepoet sin nye og bønnhørlig omtalte hjemmeside,så leverer Lapua 300 winmag ammo.

Da er det vel bare å rulle ut skytematten nord-øst,og begynne å be om at hylser blir tillgjengelig snart.

(Litt dyrt å kjøpe ferdigheklet for å få tom hylser)

Link to comment
Share on other sites

Ja, betyr dette med magnumbelte? Eller rettere sagt, hva slags ulempe følger det med en patron med magnumbelte?

Magnumbeltet er jo der patronen normalt headspacer, men det fleste velger nok å headspace på skulderen i stedet. Da blir beltet noe overflødig, og er ikke noe annet en en fin bruddanvisning i mine øyne. Jeg kan selvfølgelig ta feil, men jeg mener å huske at Winchesterhylsen i 375 H&H i en kompis sin rifle spakk konsekvent her, etter noen ladninger. Men han var ikke sparsom på kruttet for å si det sånn :mrgreen:

Uansett er den dingsen helt unødvendig i en moderne rifle.

 

Det med kort hals, Bly, det får den konsekvensen at patronen kan bli kilen å lade pga. Liten fleksibilitet i settedybde? Andre ting? Tar gjerne i mot råd.

Å ha muligheten til å variere settedybde er en fin ting. Hvorfor skaffe en patron som har begrensninger? Det sies at patroner med kort hals har en tendens til å slite ut bommene ved kammeret fortere. Om det stemmer skal jeg ikke gå god for, men om det gjør det vil det være en ulempe.

 

Det som kanskje er verst, synes jeg, med kort hals er når smultringen kommer. Er du ikke obs på det og setter kulene dypt, kan trykket bli unormalt høyt. Det er noe å tenke på i en patron hvor halsen er så kort at kula må stikkes et godt stykke ned i hylsa for at patronen f.eks skal passe i magasinet. Hvorfor kjøpe dette problemet, hvis du ikke må :wink: alternativet er å dreie og eller brotche om hylsene skal vare lenge. Jeg foretrekker å ha en hals som er lang nok til at det maks er boattailen som stikker nedfor. Da er en evt. smultringen ikke et problem.

 

Det andre alternativet er å sørge for å lade slik at en smultring aldri oppstår.

Link to comment
Share on other sites

US Army har standsrdisert på en ny 300winmag ladning. Den er rødglødende, 220gr Sierra MK@3000fps. Årsaken til at de valgte 220gr MK er at den er veldig lett å få god presidjon med i alle våpen og løp i tillegg til at den skyter bra i slitte løp. Levetiden på løp vsr visstnok bortimot 30% bedre med Sierraen enn med kilne VLD-kuler. Skyter man 220mk@3000fps i en 300wby kan man benytte VV N100-serie skytterlagskrutt med ytterligere forbedringer i levrtid på løp.

 

220smk@3000fps fra 300wby har vunnet mange 1000yds konkurranser i USA opp gjennom tidende.

 

Denne kombinsjonen tror jeg i hvertfall er en av dem som gir best totaløkonomi. Hadde jeg hatt ei superduper pipe ville jeg hatt så mange skudd ut av den som mulig.

Link to comment
Share on other sites

Kort hals er 0 problem for 300 win mag lading iallefall.

Finner ikke SD for 230 grs Berger, men sliter med å tro at den er dårligere enn en 168-180 grs 7mm kule. 30 kal kula er 4.4 cm lang.

 

Sent from my GT-N7000 using Tapatalk 2

 

Du har rett, fant ikke 230 grains kula, men 220 grains .308 kule har en SD på 0,331 mens ei 7mm kule på 175 grains har en SD på 0,310

:D

Link to comment
Share on other sites

F.eks. en 300 gr., .338 kal kule, SD er: SD = [ 300 gr / (7000 gr/lb) ] / [ 0.338 in ]2 = 0.375 lb/in2 Kulekonstruksjon er en vesentlig del til annet enn papp.

Link to comment
Share on other sites

Vetle er nok inne på det rette. M67's rigg er ganske så nære optimal( for øvrig veldig tilsvarende den jeg har hatt på tegnebordet i 2-3 år uten å få ut fingeren :roll: ) Med allerede en 7-08, en kipp i 7x57R, en 280 AI og en 7 Wby allerede i arsenalet er vel egentlig ikke enda en 7'r spesielt viktig å få ferdig.

 

Det jeg personlig biter merke i med i tråden din Proffen er at du ikke definerer hvilke kuler som er tilgjengelig og deretter velger patron som gir den valgte kula tilstrekkelig hastighet til å gjøre jobben du ønsker den skal gjøre. Først når patronen er valgt er det tid for å velge komponenter passende patronen og kula/kulene du skal benytte. Å velge utstyret først og patronen til slutt blir jo slik jeg ser det å begynne litt i feil ende av prosjektet. Ikke ment som kritikk - kun en observasjon. Når man begynner med en custom rigg har en jo ubegrensede muligheter til å sette spesifikasjonen nøyaktig som en ønsker uten å være avhengige av hva en konstruktør og en økonom har funnet det økonomisk forsvarlig å lage.

 

Presisjon, penetrasjon, ekspansjon og flygetid kombinert med avdrift er vel de viktigste kriteriene for valg av kule-hylse kombinasjon. Om målet er elg og avstanden begrenset til 400m er en 140 bal tip i 7mm i 1050m/s en ganske dårlig kombinasjon. Om viltet er proghorn eller andre mindre hjortevilt og pelsvilt er den optimal.

 

I 7mm er det mange hylser som gir veldig hyggelige resultater med lange vindstabile kuler. Egen erfaring tilsier at volumet rundt en 7WBY/RM i lang kasse, 7 Dakota, 7-300WM, og nesten en WSM i lang kasse gir deg den maksimal ytelsen oppnåelig med normalt tilgjengelige kruttsorter. Krutt som gir f.eks 180-195 grs kuler maks hastighet i volumet ei RUM hylse og større gir er veldig begrensede og introduserer en haug med variabler og er temperatur avhengige og temperamentsfulle ut av H*****e. De er definitivt ikke patroner en skal gi seg i kast med uten en god god porsjon erfaring og helst skikkelig trykkmålingsutstyr. Fra trygge til skikkelig utrygge ladninger kan være bare små forskjeller i temperatur........ Med de andre hakket under får du (nesten) tilsvarende hastigheter uten å få alle problemene. En 180 berger eller 175 Accubond LR i 920-> 960m/s gir tross alt ikke så veldig store forskjeller i hverken maksimal effektiv avstand for ekspansjon, eller avdrift. Men igjen er det snakk om "jaktpatroner" for 1200m + er alle fordeler selvfølgelig velkomne.

 

Selv er jeg fortsatt i tenkeboksen. I og med det blir avvirket en del elger i løpet av året er ønsket en patron som virker bra på dem også. Etter å ha skutt en del vilt med 7mm-160AB/160Part og 150 Scirocco på avstander fra 40m->snaut 10x det synes jeg nok ikke 7mm kulene har all verden autoritet. En 338 Federal er sånn sett en mye bedre patron sånn jeg ser det, men er langt fra noen LH patron.

Rifla jeg ser for meg skal ikke veie særlig over 3,3-3,4kg + sikte og demper. Jeg er derfor skeptisk til sinte 300mag patroner og oppover. Helst burde det vært en middels 338 patron som f eks en 338WSM på ei 3" kasse som skjøt 250 AB i 850-870m/s. Men det er for mye patron i for lite rifle til at jeg klarer å skyte den presist under feltforhold.

 

Ser uansett fram til fortsettelsen av tråden din. 7 STW med 140 kuler og MRP pleier å skyte sinnsykt bra. Flygetiden fra 0-400 er blant de beste som finnes. Er en annen tråd om løpsbrennere aktiv om dagen. Med 1050-1060m/s V0 er STW'n blant de beste(verste) men med 2-300 runder for å finne rett ladning er 600-800 jaktskudd fortsatt ganske mange sesonger med jakt :smile:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har både 7mm WSM og 300 win mag. Jeg har mest lyst til å kvitte meg med begge og gå for en 7mm Rem Mag. Med gode langholdskuler er det en snillere patron å skyte med enn 300 mag, fabrikkammo og gode hylser får man lett tak i om det trengs. Har man ei lang kasse (89mm +) så kan man sette ut kulene slik at boattailen så vidt stikker nedenfor halsen. Hastigheten i ei lang pipe bør være god nok til alt en kan ønske seg. 7mm WSM gir ikke så fantastiske hastigheter som hylsevolumet skulle tilsi, kulene må stort sett settes dypt i min rifle.

Mht fabrikkammo fra Winchester så ser jeg at det er mye forniklede hylser det går i; mine hylser fra Winchester i 7mm WSm begynner å flasse eter å ha vært skutt en gang....ikke noe å drive å lade på.

En 7mm RM kan man lade som langholdspatron og som elgkaliber med tyngre kuler med dårligere BC. Jeg vil hevde at 7mm RM er ganske fleksible til mye.

Når 300 WM pipa mi er skutt ut så blir det sannsynligvis å bytte til 7mm RM. Hva jeg skal gjøre med 7mm WSM vet jeg ikke, brukes ganske lite så det er litt sært å ha den liggende bare for gøy.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Etter langholdshelg i Sokndal er nok avgjørelsen forseglet og tatt. Mange nok kriterier til å kalle meg idiot etter et sånt valg, men da blir jeg idiot med en super børse i 7mm STW :D

 

Jeg fikk prøvd Remington'en til Svein i 7mm STW i helga og ble bare mer sikker. En hysterisk patron som ikke bør brukes på korte hold. Den skal jeg ha!!

 

På mandag går den endelige telefonen til Rafdal. Håper bare han tar jobben:

 

Stiller TAC 300 kasse med 20 MOA Picatinny, Lija pipe 70 cm lang, 20mm i munningen, flutet og gjenget, Shilen avtrekk, McMillan A3 Sporter i Edge utgave, lyddemper og brems, Versapod pinne i stokken. Har ikke bestemt meg for underbeslag enda...

 

NOEN SOM VET OM DUGANDES UNDERBESLAG, HELST SOM TAR AICS MAGASINER? Og i en størrelse som handler 7mm STW??

Link to comment
Share on other sites

McMillan A3 Sporter i Edge utgave, Versapod pinne i stokken.

 

Sikker på det er plass til Versapod pinnen i den stokken?

Jeg har sett den montert på 1 A3 stokk. Er ikke sikkert du får børsemaker til å gjøre det. Er egentlig litt for lite gods i stokken for å montere den pinnen.

Link to comment
Share on other sites

Ja, da er byggmester valgt. Eller det vil si byggmester Rafdal har sagt han vil ta hele bygget. Jeg hadde vel bestemt meg for han for lenge siden. En hyggelig telefonsamtale nå på morran, og de første bestillingene er sendt i vei. :) Regner vel med gode 6 mnd før jeg ser noe rifle, men det lar seg høre!

Link to comment
Share on other sites

Jada jada, nok en løpsbrenner blir bygget ser jeg. :D

Gratulerer med valget, har selv en sako75 i samme kaliber.

 

 

Hehehe..ja. En eksklusiv gjeng. Er vel ikke mange med STW. Måtte du gjøre noe med magasinet i Sakoen? Eller kunne du bruke umodifisert long action magasiner? Hva er dine data på pipen? lengde, diameter og snurr?

Link to comment
Share on other sites

Sikker på det er plass til Versapod pinnen i den stokken?

 

Sjekket på web-siden til McMillan. Der kan man bestille med Versapod pinne installert. Det står ikke om det gjelder enkelte stokker. Så akkurat det gjenstår å se, men forsøker å bestille den installert hos McMillan.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.


×
×
  • Create New...