Jump to content

Bedding av riflestokk - søyle eller vanlig?


ko-stens

Recommended Posts

Stadig vekk hører man uttrykket "x gjør det han ikke kan", og denne gangen er det min tur...

 

Tenkte å bedde Boydsstokken til Brno Fox'en min i .222 Rem.

 

Klarer ikke å finne noe sted en får kjøpt søyler til børsa. Stokken er en CZ 527 som er pusset og tilpasset til Fox'en (er noen mindre forskjeller). Når jeg først driver på med dette miniprosjektet, kan jeg kanskje prøve meg på litt bedding og.

 

Det jeg da lurer på er om det er veldig viktig å bruke søyler. Finner jo ikke noe som passer...

 

Den gamle Fox-stokken er "litt" beddet fra før, så hadde i grunn tenkt å gjøre lik jobb. Den er kun beddet ved rekylklakken, samt at det er satt inn søyle for bakre skjefteskrue. Foran er det ikke gjort.

 

Bilde av hvordan den gamle og den nye ser ut (før jeg begynte å tilpasse den nye):

 

Boyds3.jpg

 

Rimelig likt, som sagt. Den "store" forskjellen mellom stokkene, og som gjør at jeg kanskje kunne tenkt meg å ha søyle i det minste bak, er at trestokken er flat foran bakre skjefteskruehull. Dvs at her er det større anleggsflate for bakre tange. På Boydsstokken skråner det ned. Her burde en kanskje bygge opp med beddemasse (om det er mulig) for å få det flatt, og dermed få større anleggsflate? Gjør jeg det kan det kanskje være en fordel å ha søyle der?

 

Tenkte, om jeg bør gå for søyle(-r), å lage selv. Eller er det en dum idè? Hva bør jeg eventuelt lage disse søylene av? Holder med aluminium, kanskje?

 

Kunne det kanskje vært en fordel å skutt med børsa ubeddet for å se at skuddene går i riktig retning før jeg gjør noe mer? Tross alt er det jo en dremeltilpasset stokk. Har nå pusset og fiklet slik at både låskasse og underbeslag går lett, og skruene treffer hullene i låskassa greit i stokken uten at de klemmer noe sted. Tror ikke det skal være spenn noe sted i hvert fall.

 

Det går selvsagt an å levere sulamitten til børsemaker for jobben, men det koster tross alt litt mer, og jeg har mildt sagt andre ting å svi av kronene på nå. I tillegg raser tiden av gårde. Helst skulle jeg hatt ferdig børsa i går for å si det sånn...

 

Tips mottas med takk!

Link to comment
Share on other sites

Ja, spennende på en ekkel måte... Må jo borre opp hullene. Blir kjekt om det blir skjevt... :shock:

 

Diameteren på skjefteskruene er 5 mm, så om de er hakket over det i innvendig diameter, høres det jo fint ut! Ellers har de vel noe røraktige greier på velassorterte jernvarebutikker. Det er en slik i Hamar (AB-Jernvare), og om de ikke har noe som kan passe, har de neppe det noe annet sted i verden heller! :)

Link to comment
Share on other sites

Takker. :) Det var et svar jeg liker å høre. Har sett litt på slike beddesøyler, og de ser jo ikke akkurat glatte ut, og noen har også noe lignende kløft i enden, men de er jo til andre våpen og er tilpasset disse. Regner med å lage noen spor i disse søylene for å få lim nedimellom.

 

Bør vel også lage noen hakk og hule ut litt rundt beddeområdet for å få beddemassen til å sitte skikkelig og at det ikke blir veldig tynt lag med masse.

 

Liker ikke helt denne dremelgreia egentlig. Når man i blant virker like stø som en alkoholisert gamling med parkinson når man har slikt redskap i hånda, kan resultatet fort bli litt utilsiktet... I tillegg kan det også av og til virke som om jeg har tommelen midt i hånda, kan det bli problematisk å få alt like pent for å si det sånn! :oops: På den annen side, børsa skal skytes med og jaktes med og ikke gås til sengs med (selv om hun har fått navn etter 80-tallets "popdronning", Samantha Fox - måtte jo bare få det navnet når børsa faktisk heter Fox!) eller stilles ut på Museum of Modern Art. :lol:

Link to comment
Share on other sites

Da er jeg ferdig med børsa!

 

Grugleder meg til å prøveskyte svineriet! Håper da inderlig den går i riktig retning og samler greit...

 

Her er den:

 

20121022_165250.jpg

 

Det ble litt mer jobb enn jeg trodde i utgangspunktet, og en perfeksjonist hadde sikkert pusset mer, men nå gidder jeg rett og slett ikke bruker mer tid.

 

Har hatt på fem, seks lag med olje og pusset med 400-papir mellom. Brukte Liberon finishing oil, for det hadde jeg stående. Raste av gårde og kjøpte Liberon bivoks og 000-stålull. Da ble det en fin, ganske silkematt, finish. Stokken var grei i utgangspunktet, men den er ikke helt strøken bak kinnkappa. Bittelitt feil der fra fabrikken, men det får nå gå.

 

Har også gjort et forsøk på bedding, søylebedding til og med, og det er det store spenningsmomentet. Det ser ikke så ille ut da. Kjøpte et lite stålrør med 6 mm diameter og kappet og pusset slik at de til slutt kunne passe i skruehullene. Måtte utvide de, men da holdt jeg på å gjøre det store. Treverket holdt ikke. Både foran og bak røk det. Slipte noen hakk og mattet rørene og limte dem på plass med superlim og passet på at de var riktig i forhold til låskassa og underbeslaget. Deretter fikset jeg beddemasse av aluminiumssparkel (Devcon tror jeg det heter) og klinte rundt der treverket ble ødelagt. I tillegg fant jeg ut at jeg likegodt kunne bedde underbeslaget og, for her stakk tangene litt dypt i stokken. I tillegg bygget jeg opp litt foran hullet til bakre tange til låskassa da det var litt forskjell fra originalstokken. Klemte skiten sammen og ventet over et par netter (var på hytta i helga). Fikk det av, og alt så i grunn bra ut. Tok så dremelen og grovpusset/mishandlet litt rundt hullet til rekylklakken for å få bedre feste til beddemassen. Fikset også litt til bakre tange. Klinte så på rikelig med masse og klemte skiten sammen på ny og lot det være til i dag tidlig. Var en smule spent på om jeg hadde klart å lime stålet fast i treverket, men det gikk greit. Det løsnet fint. Det ble ikke helt vellykket foran, Ble nok litt lite beddemasse. Blandet litt til og lot det stå til.

 

Har akkurat vært i kjelleren og revet greiene fra hverandre, og nå så det bedre ut.

 

Så nå er alt montert sammen, etter en liten gnukkerunde på stokken. Pipa er bare så vidt frittliggende, så må vel kanskje demontere og pusse litt til for å være på den sikre siden. Papirarket går ikke mer enn akkurat slik det er nå. Venter med det til i morgen, for da er vel beddemassen helt tørr og hard. Den var nemlig ikke hundre prosent da jeg nappet børsa fra hverandre i stad. Ingenting ble forstyrret, men tar ingen sjanser.

 

Uansett, alt går fint, med både ladegrep, avtrekk, og magasinet går fint. I tillegg går skjefteskruene også bra, så det ser ikke ut til at det er noe som er i spenn i hvert fall.

 

Så får en se hvor vellykket det var når jeg får prøvd børsa. Når vet jeg ikke, men det blir kanskje før jul en gang... Tiden strekker ikke helt til om dagen. Borte hver helg, og da får en jo ikke reist på skytebanen. Blir det totalt mislykket har jeg jo originalstokken liggende..

Link to comment
Share on other sites

Ser dette greit ut da!?

 

Legger ut et par bilder av beddejobben min, som skrekk og advarsel til andre som vil prøve... :forvirra:

 

Bedding1.jpg

 

Kunne blitt penere (men nå skal ikke jeg skru av stålet hver kveld og beundre jobben da). Hva vet jeg. Har knapt sett ei beddet børse noen gang! Det ligner i det minste på beddinga på originalstokken... Søylene sitter i hvert fall der de skal - tror jeg. Skruene går da lett gjennom. Tredde beddemasse nedover på forsiden av magasinbrønnen, for der var skruehullet ødelagt. Skal ikke ha noe å si nå i hvert fall. Håper jeg.

 

På originalstokken var det kun beddet til rekylklakken. Det var ikke søyle foran, kun bak. Jeg har beddet litt bak, samt bygget opp litt foran hullet for å få det jevnt. På originalstokken er det et lite "platå" her, altså bedre anleggsflate for bakre del av kassa. På nystokken gikk det "nedoverbakke". Det var den største forskjellen mellom Fox-stokk og 527-stokk som jeg fant i farta. Beddinga her gjør i hvert fall at det ble bedre flate bak.

 

Bedding2.jpg

 

En "smule" bedding ved tangene til skjefteskruene prøvde jeg på og. Ikke fæle greiene her. Fylte opp litt med beddemasse til bakre skruehull, som også gikk opp i fliser pga ræva bor... Satser på at dette også holder! Bør vel pusse litt rundt skjefteskruehullene. Ikke så pent...

 

Har ellers pusset løpskanalen og, så nå er da jernet klart til ild! :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Inspirert av jobben du har gjort med Fox'en din har jeg også bestilt maken stokk. Bestilte også med olje + beddestoff. Med normal Jetcarrier-fart burde stokken være meg i hende i begynnelsen av Februar..

 

Dette blir spennende...

 

Og beddesøylene skal være 5 mm innvendig, det fant jeg her...

Link to comment
Share on other sites

Vet ikke om du har testet myus.com istedet for jetcarrier når det gjelder forsendelser fra USA. Går kjempefort, slipper manuell fortolling osv siden alt sendes med dhl express (2-3 dager før det er på døra ferdig fortollet).

Link to comment
Share on other sites

Jeg fikk stokken i løpet av, husker ikke helt, i underkant av to uker. Åtte, ti dager pluss helg. Brukte kun vanlig post.

 

Se ellers på Youtube for videoer om bedding. Det er mange å velge mellom. Mye fint om behandling av laminatstokk og. MidwayUSA har noen ganske informative, om en noe korte, klipp.

 

Her er en som faktisk er om å gjøre finisharbeid på Boydsstokk:

. Var ikke sååå nøye jeg da... :oops:

 

Fortsett gjerne tråden og ta masse bilder! Litt flere enn jeg gjorde... Tenkte på det litt sent, men kunne jo vist frem noen tabber, slik at andre kan unngå dem! :shock:

 

Ellers var det jo artig å drive på og fikle med det, og småtabber ble bare en ekstra utfordring. Det bør jo ikke være altfor enkelt heller! :wink:

Link to comment
Share on other sites

Tabbe og tabbe fru blom. Uten en del erfaring er det nesten umulig å beregne riktig mengde beddemasse. Om det blir for mye og således beddemasse der du ikke trenger den, kan du jo bare "rydde" opp litt med en Dremel hvis du har. Om du ikke har det så er det jo som du sier, at med stokken montert er det jo ikke synbart. Å det ingen ser har ingen vondt av, som kjent.

 

Et tips kan være at deler som ikke er med å ta opp rekyl skal helst ikke være i kontakt med stokken eller beddemasse.

Men dess mindre rekyl i rifla dess mindre betydning har det. Dog er det viktig for presisjonen at det ikke blir tilført noen spenninger i systemet.

 

Og å rive av noen fliser når du borer i slikt laminat er du i hvert fall ikke alene om.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle tips. Skal se på noen YouTube videoer før jeg begynner tenker jeg ja...

 

Om stokken bruker en drøy mnd fra USA og hjem til meg gjør ikke så mye.

 

Men at det skulle ta nesten to mnd hadde jeg ikke ventet...

 

Må si jeg venter utålmodig på stokken min nå, sies at den kommer i slutten av uka, så vi får se.

 

Skal prøve å få tatt en del bilder før, underveis og etter ombyggingen. Skal også prøve å få med meg vekter som ko-stens ikke fikk med da han bygde sin...

 

Blir spennende å se om min kan bli like fin som ko-sten sin....

 

 

Stokkene kom, sent med godt, her om dagen. Har fått montert stokken på 452'en min, og her er resultatet av det:

 

Ny stokk og nytt avtrekk ble det, og meget bra.

 

P3080026_zps50cfd502.jpg

Slik så den ut før.

 

P3080027_zpsb7018dde.jpg

3 skruer, så var metall og ved adskilt.

 

P3080029_zps1e4bb73a.jpg

Orginalstokken veier 814 gram

 

P3080030_zps4b055e14.jpg

Den nye veier 1146 gram

 

P3080031_zps96ba7190.jpg

Helt like inni, så her er det bare plug and play.

 

P3080032_zps82eb34e9.jpg

Resultatet ble ok, har mer sansen for rett stokk, så kommer nok til å skyte bedre med denne.

 

 

Nytt avtrekk fra yodaveproducts.com til 18 dollar...

 

P3080036_zps059b62de.jpg

Jeg brukte den grønne hylsa og den nest svakeste fjæra, da ble avtrekket perfekt på min børse, for meg.

 

P3080037_zpsa47fcf5d.jpg

For å demontere er det bare å slå ut 2 pinner, dvs forre pinne må files/slipes litt, den er klinket.

Hylsa settes inn på den forre pinnen, og fjære settes på før en setter på plass avtrekkeren.

 

Ble ett fantastisk godt avtrekk på børsa mi, så godt som null kryp.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Ettersom det er ko-stens som har inspirert meg til å tørke støvet av Fox'n min låner jeg denne tråden.

 

Jobben jeg skal gjøre er lik med den ko-stens har gjort, så jeg er jo heldig som har en oppskrift å følge.

 

Men vet ikke om vi har hatt likt utgangspunkt da. Ser ut som det er forholdsvis små modifikasjoner som

er nødvendig på min Boyd's stokk.

 

Her er det jeg har gjort i dag:

 

P3100039_zps143b9cad.jpg

Her er ett bilde av børsa som skal få ny stokk.

 

P3100040_zpsee0596d8.jpg

Og her sammen med stokken som skal på, den er fortsatt ubehandlet.

 

P3100041_zpsbdd2fae3.jpg

Beddemasse og stokkoljekit ble også kjøpt fra Boyd's.

 

P3100043_zps1cce5026.jpg

Stokkene ser ganske like ut, men Boyd's stokken er litt trangere, og som ko-sten sier, den har en

skrå på aktre tange.

Med søylebedding er jeg ikke sikker på om dette har betydning? Orginalstokken er også søylebeddet

både på forre og aktre tange.

 

P3100046_zps11c07bd6.jpg

Underbeslaget/avtrekket er det som passer dårligst, her måtte jeg ta ut ca 3 mm ved i forkant

for å få det til å gli inn godt. Utvidet også litt på bredden for at det skulle gli inn uten motstand.

Fikk god bruk for treskjærerknivene mine for å få dette pent..

 

P3100048_zps63ded28b.jpg

Etter å ha modifisert veden rundt underbeslaget fikk jeg til en prøvemontering... Men det gjenstår en

del jobb her..

 

Neste på programmet er å ta ut litt ved rundt løpet, det er ikke fritt slik det er i dag... Er ikke mye

som trengs å taes bort, så jeg regner med å pusse bort med sandpapir.

Har skaffet noen alu-søyler, disse skal tilpasses i morgen, så får jeg se om det blir nødvendig med

glassbedding, regner med jeg bruker i alle fall litt.

Skal også få frest opp skruhullene til 8 mm slik at søylene passer. Planen er å gjøre unna all tilpassing

før jeg begynner med beddingen.

Kommer tilbake med flere bilder når jeg har fått gjort litt mer.

Link to comment
Share on other sites

Se her ja! Dette blir bra. :)

 

Før du gjør noe særlig mer, kan du veie originalstokk og lamintastokken? Glemte å veie gamlestokken og skulle likt og visst forskjellen.

 

Ellers har vi nok rimelig det samme utgangspunktet vil jeg tro. Det var ikke snakk om plug and play. Ble en del fikling før underbeslaget passet hos meg og, blant annet.

 

Ellers, jeg beddet jo underbeslaget og. Vær litt nøye om du finner på å gjøre noe slik, for jeg fikk for mye beddemasse ved bakre hullet. Resultatet på skytebanen var at jeg ikke fikk trekt opp snellerten, altså bakre avtrekker! Skjønte ikke plukket og måtte fikle børsa i småbiter og gruble fælt. Fant ingen feil, og på'n igjen, men nei... Mer grubling og fikling og fomling med små skruer som gjemte seg godt på standplass i minusgrader, før jeg fant ut at beddemassen sperret for opptrekket... Frem med kniv og "spikke" løs. Ny test og mer spikking. Tror jeg var av med stokken fire ganger før det ble bra, men jammen ble det bra og!

 

Har skutt veldig lite med børsa siden den gang, bare ni serier, men åtte av dem har havnet under 15 mm (eller var det 18?). Den ene, den første var på ca 25 (en slenger og to tette). Alt i benk da. Før forrige tur, plukket jeg ned børsa i molekyler og pusset noe vanvittig. Brukte også mantelfjerner. Første treskudderen måtte flyttes èn cm til høyre, og det etter en omfattende demontering, også av kikkertmontasjen. Ting tyder på at alt havner på samme plass, selv etter arbeid på "molekylnivå". Da funker det for meg! :)

 

Men nå får jeg ikke skutt på en stund enda. Har solgt demperen (Hausken mini) og skal på med en litt større. Klarer ikke bestemme meg om det blir en S&L Hardcore 35 eller en Sonic 35, og det tar sikkert litt tid før det lander en av dem, med rett gjenging i postkassa. Gruble...

Link to comment
Share on other sites

Da er det blitt gjort litt mer.

 

Har pusset ut av løpskanalen, så nå ligger denne fritt. Og jeg har frest opp hullene for søylene, det gikk veldig greit, ikke en flis kom i ulage (flaks! + skarp fres)!

 

Men det er noe merkelig her....

P3120055_zps4241209e.jpg

Forre tange på den gamle stokken måler 20,89 mm (dette er søylehøyden)

 

P3120057_zps013a1674.jpg

Den nye måler 21,23 mm på forre tange.

 

P3120053_zps33c292c9.jpg

Aktre tange på den gamle stokken måler 30,5 mm (også søylehøyde).

 

P3120056_zpsf5f2a32d.jpg

Den nye måler 32,47 mm

 

Så her blir det en jobb med å fjerne litt høyde på den nye stokken. Regner med jeg må ta den ned så den blir en millimeter eller 2 lavere enn den gamle stokken, for så å bygge opp med beddemasse.

Og det er låskassen som må senkes, underbeslaget er allerede nedsenket nok slik den er orginal.

 

Når jeg setter sammen underbeslag og låskasse måler jeg 20,8 og 31,3 mm.

Så da vil det kanskje være lurt å lande på 1-2 tideler mer enn dette når beddingen er ferdig?

 

Søylene mine har jeg lagd 20,9 og 31,4 mm høye.

Noen med erfaring som vet om dette er lurt?

 

Burde jeg heller satse på å få det akkurat likt med avstanden mellom underbeslag og låskasse? (målt der skruene går).

 

 

Har også veid stokkene.

P3120052_zpsc8f639a7.jpg

Den gamle er 975 gram

 

P3120051_zps08f6ef9c.jpg

Den nye er 1148 gram (veid før jeg begynte å pusse løpskanalen).

 

Blir kanskje litt feil å veie stokken før den er behandlet, så jeg kommer til å veie på nytt når den er ferdig, er jo sluttproduktet som teller.

Link to comment
Share on other sites

Flott! Da skjønner jeg hvorfor børsa virker noe tyngre nå enn før ja. 200 gram er jo litt. Det har faktisk gjort underverker på balansen for min del, men nå er jo løpet på min 49 cm (har hele tiden trodd det var 51, til jeg målte her om dagen! :oops: ), og det har nok hatt litt å si, spesielt når jeg også har hatt nokså store sikter på.

 

Ellers kan jeg også huske det var noen små forskjeller i målene. Syntes det var såpass lite at det ikke gjorde noe da jeg var ferdig med å pusse og alt gikk på plass.

 

Imidlertid gjorde jeg en "artig" oppdagelse da jeg skulle kamre patroner etter at alt var beddet og ferdigmontert. Det var bare så vidt sluttstykket fikk med seg patronen fra magasinet, men Sako helmantelkulene jeg bruker, buttet i foran, slik at de ikke ville kamre. Vmax'ene kamret greit. Siden jeg ikke gadd slipe ned noe og evt gjøre opp igjen beddinga, brettet jeg flikene på toppen av magasinet littegrann, slik at patronene vinkler ørlite mer. Da gikk det greit.

 

Så det kan hende det kan lønne seg å pusse litt. Om du pusser i overkant mye, er det jo bare å kline på med litt mer beddemasse, så blir det jo utlignet!

 

I ettertid "vet" jeg hva jeg gjorde feil. Jeg tilpasset søylene etter hullene i stokken, sånn ca på feelingen (!) i stedet for å tilpasse dem etter underbeslag/låskasse. I og med at det var en liten forskjell på originalstokk og Boyds'en, ble jo denne forskjellen med hele veien. Så jeg gjorde det vel ikke heeelt bra der.

 

Søylene bør jo ikke være lengre enn at når du skrur sammen låskassa og underbeslaget, bør de sitte slik at du får kamret skuddene. Vær ellers obs på at du kan skru i overkant mye når du ikke har en stokk "i veien". Ha i sluttstykket og se om du kan ta ladegrep, for om du skrur bakre skrue for langt, sperrer den for det.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Så er jeg kommet ett steg videre i prosjektet med å bygge om min 222 Brno Fox.

 

Først ble alt klargjort for bedding:

 

P5240061_zpsae6d71f7.jpg

 

Så ble klinet lagt på, prøver å ta med lærdommen fra ko-sten, så her legges det ikke på for mye....

 

P5240062_zpsa39e5012.jpg

 

Resultatet bli i grunn ikke så aldeles galt, litt snerk rundt kantene må en regne med...

 

P5250072_zps70b1d470.jpg

 

Med en god dremmel kommer en langt, all snerk er borte i løpet av 20- 30 minutter....

 

P5250076_zps0ad0cc4d.jpg

 

Etter en runde med slipp-stoff og etterfølgende storvask måtte metaldelene i ovnen en god time, en kan allerede se antydninger til rust!! Etter ovnbehandlijg (på 120 grader) ble alt satt inn med ny olje.

 

P5250066_zpsea69371e.jpg

 

Nå er det bare oljing av stokken som gjenstår, det vil jeg bruke ca 4 uker på. Så det tar litt tid før nye bilder kommer....

 

Stokken vil da pusses ned til 400 grade, så oljes og pusses etter brownels oppskrift...

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Sakte sakte går dette.

 

Er nå ferdig med å olje stokken.

 

Har blitt en del strøk, har i grunn ikke tallet på dem, men strøk 3, 4 og 5 ble gjort med sandpapir, da med 180, 240 og 320. Sjette strøk og utover ble pusset over med stålull mellom hvert strøk.

 

Ble noen strøk ekstra fordi jeg ville prøve med en matt finish, men fant ut at det ble finere med glans.. Nå er det kun montering som gjenstår..

 

Og her er ett par bilder av resultatet:

 

image_zps1d687520.jpg

 

 

image_zps92e2bc37.jpg

 

Min siste kniv er også med, pluss emne til den neste... Knivskaftet er mattet, ellers behandlet som stokken...

Link to comment
Share on other sites

har i grunn ikke tallet på dem

Slike fortrengte traumer er helt vanlig, om du husket hvor mye bry en god finish er hadde du aldri gjort det mer enn én gang. Jeg har landet på et akseptabelt "nøye nok"-nivå, jeg vet jeg kan gjøre bedre men det medfører bare mer bry siden en hele tiden må flikke på slitasjen. Neste er vel å tvangsruste alt så jeg slipper å bekymre meg mer over det :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Nytte/kost? Hva er forskjellen i presisjon på vanlig bedding og søylebedding? Er det slik at forskjellen er merkbar for den vanlige skytter/jeger, eller er det for mye arbeid for noen ubetydelige mm i presisjonsforbedring? Må du være benkeskytter for å ha nytteverdi?

 

I ett kaliber som 222 Rem er nok nytten marginal, om den er til stede i det hele tatt.

Men å lage søyler og å monter disse tar veldig lite tid når en likevel skal bedde.

Inklusive å lage søylene vil jeg tro at det tok meg ca en time ekstra på min stokk. I forhold til alle timene med pussing og oljing er ikke det stort. Også slipper jeg å lure på om det ville blitt bedre med søyler.

 

 

120 grader i ovnen :D er ikke det litt mye ?

jeg spør forde jeg ikke vet bedre :? ps ,bra tråd dere har laget

 

120 grader går helt fint. Nå var ikke ståltemperaturen min så høy, ovnen ble satt på 120 og døra på gløtt, så jeg var vel i underkant av 100 grader i stålet. Men tørt ble det i hvert fall, og oljen krøp fint.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Prøver å finne tak i stokk til Brno Fox 222. Mistet stokken i en brann for lenge siden, men har hatt geværet liggende. Det holder med original...om noen har, men det ser ut til at det er 2 forskjellige hullinger på stokkene. Den postet av Macjojo synes å passe...

Link to comment
Share on other sites

Søylebedding gjør at stokken ikke komprimeres når man drar til skruene. Laminatene i riflestokker er ikke så harde som man kunne ønske. Valnøtt og Bøk er hardere, men ikke like vridningsstabile. Dersom man drar til (for) hardt vil stokken deformeres, og bøye låskassa, selv om den er beddet. Å bedde er en del jobb uansett, så medmindre man er redd for de ekstra grammene søylene representerer, så synes jeg det er en god ide å ta seg bryet.

 

Har googlet litt på alternative søyler. Vet at noen borer skruehullene store, og fyller dem med metallarmert epoxy (f.eks Devcon 10110 "Plastic Steel® Putty"). Da må man bruke mye slippmiddel, og sannsynligvis bore hullene opp etterpå.

 

En som tenker på vekt kunne kanskje vurdert karbonfiberrør. De er vel normalt relativt tynne vegger i, så man måtte kanskje træ rør med matchende dimensjoner inni hverandre for å få ønsket veggtjukkelse. Kanskje ville en gammeldags glassfiberskistav funke? Vet ikke hvor mye man sparer i vekt, men karbonfiber/glassfiber er mer temperatorstabile enn søyler i metall. Når man først velger metall, så bever stål seg mindre enn aluminium. Fordelen med alu utover vekt er at dersom det skulle bli fukt og galvanisk tæring, så vil aluminiumen funke som offeranode, og stålet i børsa være relativt trygt. En stålpilar med "edlere" legering enn børsestålet vil kunne tære på børsestålet dersom ikke beddemassen isolerer godt nok (metallarmert epoxy vil teoretisk sett kunne lede spenninger, spesielt med vann og salter tilstede.).

 

 

Mye teoretisk, men verdt å tenke på.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...